2017.01.27.
Lezárult a
rendszerváltás a magyar gyógyszertárakban
Az eddiginél biztonságosabb, betegbarátabb és költséghatékony
rendszert szeretnénk működtetni
Olyan gyógyszertár-működtető
rendszer feltételeit kell biztosítani, ami a társadalmi, az egészségpolitikai
és a mi szakmai elvárásainknak is megfelel – közölte a
Magyar Fórummal Dr. Hankó Zoltán a Magyar Gyógyszerészi
Kamara elnöke.
Amint a két héttel ezelőtti sajtótájékoztató
anyagában lehetett olvasni: „a kormány és a gyógyszerészi
kamara folytatja szakmai együttműködését.” Az elmúlt években
a kormány a kamara által megfogalmazott szakmai elvárásokat
mennyiben érvényesítette a döntéshozatalban és voltak-e viták?
– Kicsit messzebbről kell kezdenem. A kormány és a Gyógyszerészi
Kamara már két alkalommal kötött együttműködési megállapodást.
Az elsőt ugyan „de jure” nem a kormánnyal kötöttük, hanem
a kormányzásra készülő polgári erőkkel még a 2010-es
parlamenti választást megelőzően. A másodikat szintén a választásokat
megelőzően, 2014-ben, Szócska Miklós akkori egészségügyért
felelős államtitkárral és a társadalompolitikai kapcsolatokért
felelős fideszes parlamenti képviselővel, Nyitrai Zsolttal készítettük
elő, amit utána a miniszterelnök úr a választást követően
is megerősített. Ez a két megállapodás alapozta meg az elmúlt
hat évben a kormány és a kamara közti együttműködést. A
2010-es megállapodásnak a kamara által 12 pontban összefoglalt
igénylista volt az alapja. Talán az olvasók is emlékeznek
arra, hiszen a lapjukban is nyilatkoztam már, hogy a 2006-os
liberalizáció szakmai, gazdasági és morális válságba
sodorta az egész ágazatot. Így a 12 pont és az ezt megalapozó
háttéranyag a liberalizáció leállításának és az ágazat
helyreállításának programját tartalmazta. Benne volt, hogy a
patikák létesítésekor a szükségleti elvet kell érvényesíteni,
a gyógyszertárak működtetésében helyre kell állítani a gyógyszerész
személyes felelősségét, és el kell érni a többségi gyógyszerészi
tulajdont. A kéréseink a kormány társadalom- és egészségpolitikai
céljaival összeegyeztethetőek voltak, így a javaslatok beépültek
a kormányprogramba. A közös munka első állomása 2010
augusztusában a patikalétesítési moratórium volt, és annak
az évnek a végéig a gyógyszerellátást szabályozó törvény
átfogó módosítására is sor került. Sok mindent csak lépcsőzetesen
lehetett megvalósítani, emiatt az egészségügyi salátatörvényekben
félévente jelentek meg az éppen aktuális intézkedések.
Fokozatosan kellett érvényesíteni a tulajdonosi szerkezet átalakítására
vonatkozó döntést is. Hat év átmenetet követően a patikusi
tulajdoni hányadnak idén január 1-jétől meg kell haladnia az
50%-ot a gyógyszertárakat működtető gazdasági társaságokban.
A második együttműködési megállapodásunk 2014-ben született.
Akkor a kormány három lényeges vállalást tett. Vállalta a gyógyszertár-tulajdonosi
program végigvitelét, a fiatal gyógyszerészek helyzetbe hozását
és a gyógyszertárak gazdasági működőképességének javítását.
Ezekre épülve készült a kamarában egy újabb részletes
program, amelyben már nemcsak a politikával szembeni kéréseink
vannak, hanem elég sok olyan tézis is szerepel, ami a gyógyszerészek
és a kamara feladatvállalását jelenti. Összegezve, igyekeztünk
mindent megtenni a rendszer átalakításáért, amit csak
lehetett, és ez mindkét félre, a kormányra és a kamarára is
igaz. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden részletkérdésben könnyű
volt egyezségre jutni, de a megvalósítás részleteiről és ütemezéséről
ma is folyamatosak a megoldásokat kereső egyeztetések.
Azt lehet tudni, hogy mennyivel növekedett a patikák jövedelemtermelő
képessége?
– Igen, bár ma még – értelemszerűen – csak a 2015-ös
mérlegbeszámolók adatai állnak rendelkezésünkre, hiszen a
2016-os év mérlegbeszámolóinak benyújtási határideje május
31. Ezeket az adatokat az előző évekhez hasonlóan tavaly ősszel
is megvettük a KSH-tól. A legfontosabb gazdasági paraméterekben
2010-hez képest jelentős a javulás. Akkor minden negyedik gyógyszertár
veszteségesen működött, 2015-ben az ilyen gyógyszertárak aránya
már csak 8%volt. Az ágazat adózás utáni eredménye háromszorosa
a 2010-esnek. A patikák eladósodását a nagykereskedők felé
ágazati szinten felszámoltuk és a saját tőke értéke is
negyven százalékot meghaladóan nőtt.
Tudtommal az új stratégiai megállapodás többek között
tartalmazza a patikák ügyeleti rendszerének rendbetételét is.
Mi a probléma az ügyelettel?
– Örülök, hogy ezt felveti, mert így a sajtótájékoztatóról
szóló beszámolókat egy kicsit árnyalni tudjuk. A gyógyszertári
ügyelettel kapcsolatos kérdések rendezése az elvi keretek törvényi
szintű megteremtésével egy évvel ezelőtt elindult azzal, hogy
ezt a rendeleti szintű részletes szabályozás és a finanszírozás
megteremtése követheti. A részletes szabályozás előkészítése
tavaly év közben elindult és államtitkár úrral ősszel abban
állapodtunk meg, hogy az első negyedévben nekilátunk a
rendeletalkotásnak. Remélem, hogy ezzel néhány hónapon belül
végezhetünk. Ez után az új ügyeleti rendszer kialakítása
kerülhet sorra és bízom benne, hogy a végén a finanszírozást
is meg tudjuk oldani. Ugyanakkor az új stratégiai megállapodásról
még csak elvi szinten született döntés és ősz elejéig készítjük
elő aláírásra. Ha tehát az ügyeleti rendszer kialakításával
kapcsolatos vállalásainkat államtitkár úrral teljesíteni
tudjuk, az új megállapodásban erre már nem kell kitérni. Ami
pedig az ügyeleti ellátással kapcsolatos problémákat illeti,
vannak olyan alapkövetelmények, amiket nem lehet figyelmen kívül
hagyni, de ezek ma nincsenek harmóniában egymással. Biztosítani
kell, hogy éjszaka és hétvégén is elérhetőek legyenek gyógyszertárak
a sürgős gyógyszerigények kielégítésére, azonban nincs
olyan normatív szabály, amely megmondaná, hogy ezek milyen távol
lehetnek egymástól, azaz mennyi idő alatt érhetők el. Az sem
tisztázott pl., hogy az ügyeletben milyen gyógyszereket kell
tartani, amit az ügyeletes orvos is figyelembe vehet, hogy ne
maradjon a beteg ellátatlan. A patikák teherbíró képességére
is figyelemmel kellene lenni, és ez nemcsak a költségekre
vonatkozik. Nem vállalható pl. olyan ügyeleti kijelölés, ahol
az egy gyógyszerésszel működő gyógyszertárnak a napi nyitva
tartás mellett akár egy hétig folyamatosan ügyeletet kell ellátnia,
mert ez munkajogi és betegjogi kérdéseket egyaránt felvethet.
Nem lehet ugyanis kockáztatni, hogy egy kialvatlan, halálosan fáradt
szakember félreolvasson valamit. Ma a normatív szabályozás hiányában
sok az esetlegesség és időnként az önkormányzatok is olyan
igényeket fogalmaznak meg, amelyek nem teljesíthetőek. És az
is nagy kérdés, hogy ki és hogyan állja a költségeket, mert
az esetek döntő többségében az ügyelet jelentős veszteséget
okozó tevékenység. Sokan úgy gondolják, hogy először a
finanszírozást kell megoldani, de az is reális megközelítés,
hogy a finanszírozást az új rendszerhez rendeljék hozzá. A lényeg,
hogy átfogó megoldás szülessen.
Olvasom, bevezetik az e-receptet. Mit jelent ez a
gyakorlatban?
– Amikor ma a beteg elmegy az orvoshoz, papíralapú vényre
írják fel a gyógyszereit, és ezzel megy a gyógyszertárba.
Mindeközben az orvos a számítógépében tárolja a beteg
adatait – beleértve a felírt gyógyszereket is – és a gyógyszertárban
is számítógép rögzíti a gyógyszerkiváltást. Sőt mindkét
informatikai rendszer alkalmas arra, hogy az egészségbiztosító
informatikai rendszerével kapcsolatot teremtsen. Ezért a kormány
úgy döntött, hogy létrehoz egy olyan egységes informatikai
rendszert, ahol az eddig egymástól független egészségügyi
adatbázisok összekapcsolására is lehetőség lesz. Ennek a részeként
kerül kialakításra az e-recept rendszer, amelyben az orvos által
felírt recept a patikai számítógépen is megjelenhet anélkül,
hogy a gyógyszerésznek az abban szereplő adatokat be kellene gépelni.
Ennek a rendszernek nagy előnye lehet, hogy csak olyan vény felírását
fogadja el, amely a szakmai és a finanszírozási szabályoknak
megfelel, és csak olyan gyógyszer patikai kiadását hagyja jóvá,
ami érvényes és szabályos vényre lett felírva. Ez remélhetően
jó lesz az orvosnak és a gyógyszertárnak, mert megszűnhetnek
a biztosítóval az elszámolási viták. És jó lesz a betegnek
is, mert nemcsak a tévedések lehetőségét minimalizálja,
hanem alkalmas lehet arra is, hogy pl. két különböző orvos által
felírt azonos hatóanyagú vagy egymással kölcsönhatásba kerülő
gyógyszereket kiszűrjön.
Azt is tartalmazza az elektronikus rendszer, hogy az
adott gyógyszert melyik patikában tudja biztosan kiváltani, s
ne kelljen három-négy gyógyszertárat felkeresnie?
– Egyszerre kell figyelembe venni a beteg gyógyszerellátással
kapcsolatos kényelmi szempontjait és a szabad gyógyszertárválasztás
lehetőségét is. Mára egyre többen alakítottak ki olyan
kapcsolatot a gyógyszertárukkal, hogy a ritkábban használt gyógyszereik
beszerezhetőségét már a patikába indulás előtt tisztázni
tudják. A beteg és a gyógyszertára közötti kapcsolatot ez a
rendszer nyilván erősítheti. Azt azonban nagyon rossznak tartanám,
ha az orvosi rendelőből adott gyógyszertárba irányítanák a
beteget arra hivatkozva, hogy a felírt gyógyszer ott biztosan
beszerezhető. Ez a korrupciós kockázat ugrásszerű növekedésével
járna.
Tavaly novemberben még többen attól rettegtek, hogy
sok patikát bezárnak tavasszal, mert nem tudnak megfelelni annak
az elvárásnak, hogy a patikusi tulajdoni hányad meg kell, hogy
haladja az 50%-ot. Volt valami alapja a félelemnek?
– Tudjuk, hogy sem az előjogaitól, sem a tulajdonától
nem válik meg önként senki, és ez különösen igaz azokra a
nagybefektetőkre, akik a liberalizáció alatt a patikák egy részében
komoly befolyásra tettek szert. Ezért voltak, akik aggályoskodtak
és voltak, akik a folyamatot segíteni akarták. A jogszabályi
keretek meghatározásán és a kontrollmechanizmus létrehozásán
túl a kormánnyal együttműködve már korábban kialakítottunk
és tavaly továbbfinomítottunk egy kamattámogatott kedvezményes
hitelt, továbbá a kamara több kereskedelmi bankkal is megállapodást
kötött, hogy segítsék a gyógyszerészeket patikai üzletrészek
vásárlásában. Ugyanis a tulajdonosi program eredményes végigvitele
nemcsak szakmai, hanem társadalom- és egészségpolitikai
szempontból is jelentős volt. Az imént hivatkozott sajtótájékoztatón
a társadalompolitikai kapcsolatokért felelős miniszterelnöki
megbízott elmondta, hogy a kormánynak fontos volt, hogy a gyógyszertárak
nemzeti érdekkörben maradjanak, államtitkár úr pedig úgy
fogalmazott, hogy a gyógyszertárak többségi gyógyszerészi
tulajdonlása erős nemzeti ügy. Gyógyszerészi szempontból
pedig, túl az egzisztenciális megfontolásokon azért fontos,
mert a gyógyszerellátásért a felelősség a gyógyszerészt
terheli és ennek érvényesüléséhez önállóságra van szüksége
a szakmai és a vállalkozások tulajdonosi döntéseiben egyaránt.
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet
vezetői szerint, akik hatóságként a tulajdonlással
kapcsolatos előírásokat ellenőrzik és nyilvántartják az
adatokat, a több mint 2300 gyógyszertárból csupán
egyetlenegyből nem érkezett január elejéig jelzés a
tulajdonosi összetétel változásáról, de január 31-éig még
nekik is lehetőségük van a megfelelő dokumentumok benyújtására.
Melyek a kamara szempontjából a következő hónapok
kihívásai?
– Január elejére egy több mint 25 évvel ezelőtt
indult rendszerváltó folyamat végére jutottunk: a gyógyszerész
szakmailag és egzisztenciálisan is függetlenné vált. Sőt a
szakma az 1950-es brutális államosításkor elvett függetlenségét
is most nyerte vissza. Egy korszakot zárunk most le, ami azt is
jelenti, hogy valami újat kezdhetünk. Alapfeltétel egy olyan
struktúra működtetése, ahol a gyógyszerész a lelkiismeretének
megfelelően hozhatja meg a szakmai és a gazdálkodási jellegű
döntéseket, és ami alkalmas a társadalmi, az egészségpolitikai
és a gyógyszerészi elvárások teljesítésére is. Ennek a
struktúrának az alapjait sikerült lerakni, de az elkezdett építkezést
tovább kell folytatni. Tovább kell javítani a gyógyszertárak
gazdálkodási feltételeit és elsősorban azokét, amelyek
nehezebb helyzetben vannak. A megfelelő körülmények között
gazdálkodó gyógyszertárakkal szemben lehet új szakmai elvárásokat
megfogalmazni és elvárni, hogy a beteg érdeke legyen elsődleges.
A közeljövőben kerülhet kihirdetésre 16 gyógyszerészi
gondozási irányelv. Ennek hatalmas népegészségügyi hozadéka
lehet, de a napi gyakorlatba való átültetésük nem lesz
egyszerű. Az eddiginél jobban kell bekapcsolódnunk a prevencióba,
de ehhez például új alapokra kell helyezni a képzés és a továbbképzés
rendszerét. Mindezek megvitatásának az első nyilvános állomása
a március végére tervezett vándorgyűlésünk lesz. Az itt
hozott döntéseink jelenthetik a bázisát a kormánnyal megújítandó
megállapodásnak is. A célunk, hogy a jelenleginél is biztonságosabb,
betegbarátabb és költséghatékonyabb rendszert tudjunk működtetni.
Medveczky Attila
|