2017.05.08.
Jancsó Badacs Károly : Az Isten alkonya
a nemzet alkonya?
Az utóbbi év európai
politikai és társadalmi színtere attól a vitától hangos,
hogy az uniós politikusok és vezetők képviselik-e vagy nem az
unióba tömörült népek és nemzetek akaratát, nézeteit, igényeit.
Mivel az egész kontinens e vitától visszhangzik, és markáns
érvek és ellenérvek feszülnek egymásnak e témában, az unió
elvi állapotának politikai és társadalmi életben kiütköző
tüneteit vesszük górcső alá, különösen a népnemzeti létre
való tekintettel.
Vox
populi vox Dei – A nép szava Isten szava. E gondolat először
Alcuinusz 798-ban Nagy Károlynak írt levelében jelenik meg. A
nagy frank–germán uralkodó a Nyugat atyja, az Európai Unió
szellemiségének panteonjában méltó helyet foglal el. Az unió
egy díjat nevezett el róla. Díjat, melyet fiatalok kapnak, akik
olyan projektet dolgoznak ki, mely révén tevékenyen hozzájárulnak
Európa fejlődéséhez. Ez a Nagy Károly-díj. Nyugat-Európa máig
tartó erejének sarokköve, Nagy Károly személye előtt e levél
szerint ismeretes volt a gondolatmenet, mely a népet az Isten
tribunusának, az Isten kürtjének tartja. Ám közelebbről
megvizsgálva azt, hogy Alcuinusz miként tálalta e gondolatot
Nagy Károlynak, meggyőződhetünk arról, hogy Alcuinusz nem épp
a nemzedékek bölcs tapasztalatát akarta tolmácsolni az akkori
ismert világ urának. Alcuinusz ekként fogalmazott: „Ne
hallgasson azokra, kik azt állítják, hogy a nép szava az Isten
szava, hiszen a tömegek vadsága mindig nagyon közel áll az őrültséghez.”
Hogy ez óvó tanács megértésre lelt-e Nagy Károly tudatában
vagy nem, az egy külön tanulmányt is megérdemelne, ám az
Alcuinusz által közölt óva intés jól példázza korunk európai
uniós politikumának magatartását is. Az európai politikai irányzatok
galaxisában minden tarkaság és sokszínűség ellenére két irányzat,
gondolatiság rajzolódik ki. Európában jelen van a nép szavára
figyelők és aszerint politizálni igyekvők tábora, legyenek
azok szocialisták, néppártiak, liberálisok, nacionalisták, és
jelen van a nép hangját kevésbé számba vevő, új európai tömegeket,
európai népet kialakítani akarók tábora. Sőt e két
gondolatiság egymásnak feszülését élhetjük meg nap mint
nap. Az egyik nézet képviselői a visegrádi négyek országai
is, kik – A nép szava Isten szava – már a Nagy Károly-i időkben
is vitatott nézet mentén próbálják mívelni uniós politikájukat.
Elsősorban amiatt
is, mert választóik nagy részének véleményét hangoztatják
az európai politikai színtéren az uniós ügyek vitatájában.
A V4-es formátum politikailag is kiáll a közép-európai
gondolatiság mellett és így hirdeti azt. Ennek révén közép-európaiságunk
az összeurópai értékrend sarkalatos részévé vált. Ezt
figyelmen kívül hagyni az uniós Európában többé már nem
lehet. Próbálkozások lennének erre, ám azt a minél erősebb
integráció pártján lévők már nem cselekedhetik, mivel az
ilyen direkt figyelemmegvonás és a közép-európaiság
bagatellizálása az európai szuperállam kiépítésének
projektjében nagy öngól lenne részükről. Kell, hogy
foglalkozzanak velünk. Ilyen súlya van most a visegrádi négyek
által politikailag képviselt közép-európai gondolatiságnak,
melynek „A nép szava az Isten szava” lehetne a mottója.
Logikus, hogy ha a „Vox populi vox Dei” eszme képviselve van
az unióban, akkor az alcuinuszi gondolatiság, mely óva int az
előző eszmétől, szintén jelen van az összeurópai eszmei
ringben. Az eredeti alcuinuszi gondolat a nép szavát a Nagy Károlynak
írott levélben nem isteninek, de szinte egy alantas, nem éppen
követésre méltó véleménynek tartotta. A ma Európájában
jelenlévő alcuinuszi gondolatiság szintén nem a nemzetek hangját
követő Európát tartja szem előtt, de az irányításra ítélt
tömegek Európáját. Nem az öntudatos nemzetállamok közös
Európái Unióját, hanem az Európa országaiban élő tömegek,
már-már névtelen tömegek unióját. Nagy valószínűséggel e
tömegek kialakítását. Ezen eszme politikai képviselői bontják
el fokozatosan a hagyományos nemzetállamok szuverenitását,
hogy helyet nyerjenek az európai szuperállam kiépítéséhez az
arra szánt területen az öreg kontinensnek nevezett Európában.
A nép szava Isten
szava, így az Isten alkonya a nép alkonya is. E képlet az
alcuinuszi eszme zászlóvivői között ismert. A régi nemzetállamok
rendjében a hit fontos tényező. Az Isten, azaz a hit hanyatlása,
gyöngítése a nemzet és a nemzetállamok gyöngítését is
jelenti. A visegrádi négyek három országában a kommunista múlt
üdvtelennek tartott hatása volt okozója azon jelenségnek, hogy
a nemzetek jobban megőrizték az Istenbe vetett hitüket, mint az
uniót alkotó más országok nemzetei Európában. Miért a
kommunista múlt révén éppen? Azért, mert a köznép részére
a hit a vallás belső megélése épp amiatt erősödött, mert
azt a kommunista államhatalom a közéletből irtani akarta. A köznép
erre a közéletből kiűzött vallást a lelkébe és szívébe
menekítette. Az ellenállás egyik legkézenfekvőbb, csöndes és
egészséges formája volt ez. A demokrácia beköszöntével Európa
ezen részében mintha levegőhöz jutott volna, úgy bizsergett
fel az elfojtott hitélet. Ez alól csak Csehország kivétel,
mivel ott a hittől való elhajlás négy-ötszáz éve, még Husz
János és az őt követő huszita korszak hatására zajlott le.
Ám a V4-ek többi
országában, Magyarországon, Szlovákiában, Lengyelországban a
vallás fáklyának nem száradt gyökere a századok folyamán és
a kommunista hatalom tobzódása által az emberek csöndesen
ellenálló lelkében csak erősödni tudott. Ez az ellenállás
nem adatott meg az Európai Unió ma döntéshozó nemzeteinek,
mert ők a szabad Európában a vasfüggönyön túl élték további
sorsukat. Ott ahol a vallási hovatartozás nem volt perzekúció
tárgya. A vallást mindenki szabadon gyakorolhatta, vagy
hagyhatta is el. Szabadon áramolhattak új eszmék, nézetek és
vallások az akkori szabad Európában.
A nemzetet képező
egyén lelkében a vallás szerepe gyöngült, nem képezett olyan
támasztékot, olyan karót mint a vasfüggöny innenső részén
élő nemzet egyénének, amelyre akár mint a vihartól tépázott
szőlőtőke felkapaszkodhatott. A vasfüggönyön bévül „nálunk”
a vallás egyén számára való felértékelődése össztársadalmi
jelenség volt, mint ahogy a vasfüggönyön túl a szabad Európában
pedig a vallás egyén számára való elértéktelenedése volt
össztársadalmi jelenség. Ezért az európai tömegek szuperállamát
megalkotni akaró, főleg nyugat-európai politikai eszmecsoportok
nem tudják és nem fogják teljes értékűen megérteni a visegrádi
négyek által képviselt közép-európaiságot, mely nemzetben
és Istenben gondolkodik. És ezért nem tudjuk és nem fogjuk
teljes értékűen megérteni azt az alcuinuszi gondolatiságot
itt a visegrádi négyek országaiban, hogy egy ország, egy közös
politikai hatalmi egység kiépítése érdekében lemondhat
nemzeti és nemzetmegtartó értékeiről, akár még az Istenről
is.
|