2017.05.08.
Nem dolgozom
megrendelésre. Azt „árulom”, amim van
Damó
István grafikus-és festőművész
1951-ben született Nagyszebenben. 1990-ben költözött
Magyarországra. Azóta Kecskeméten él és dolgozik. 1978-ban
szerzett diplomát a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti
Főiskola Grafika szakán. 1978-1979 között a Képzőművészeti
Főiskola ösztöndíjasa volt. 1980-1990 között a bukaresti
Kriterion Könyvkiadó és az Ion Creanga Gyermekkönyvkiadó
grafikusaként dolgozott. Grafikusi munkásságát a kép-és
sokszorosító grafika mellett a könyvillusztrálás egészíti
ki. Emellett festészettel, könyvtárgyak és művészkönyvek készítésével
is foglalkozik.
Tagja a Magyar
Alkotók Országos Egyesületének, Magyar Grafikusművészek Szövetségének,
Magyar Illusztrátorok Társaságának, Magyar Művészkönyvalkotók
Társaságának, a Magyar Papírművészek Társaságának, a
Kecskeméti Műhely Művészeti Egyesületnek, a Kapos Art Egyesületnek,
Kaposvár. Munkái megtalálhatóak itthoni és külföldi köz-és
magángyűjteményekben. Számos díjat kapott itthon és külföldön
egyaránt.
Neve nem ismeretlen olvasóink előtt, hiszen Szakolczay
Lajos négy évvel ezelőtt írt A megnyugvás ösvényein sorozatáról, amit akkor az Újpesti
Kulturális Központban láthattak. Ebből idézek: „Damó István
grafikai univerzuma attól megejtő – amely sosem valamely
konstruktív művész ihlető erejét tükrözi, ám Dubuffet-i
lendülettel építkezik –, hogy a bölcs grafikus a gyermekrajz
frissességét invenciózus csendbe (szín-gazdag csendbe)
burkolja. Aki az olajpasztell-krétát és az olajrúdat fogja, az
nem akar mást, mint sajátos szépségkertjét megmutatni.”
Mennyire ért egyet a leírtakkal, és milyen is a Damó-féle
grafikai univerzum?
–Szakolczay Lajos irodalmi-kritikus. Több
alkalommal mondott véleményt alkotásaimról. Arra figyeltem
fel, hogy nagyon tud képeket „olvasni” és nemcsak a látványra
figyel, hanem a bennük kirajzolódó „sajátos szépségkertre”
is. Alkotó ember ő is.
Hogy milyen az én grafikai univerzumom, nem hiszem,
hogy erre röviden tudnék válaszolni. Több műfajban dolgozom.
Az biztos, hogy akik ismerik munkásságomat, Szakolczay Lajoshoz
hasonló módon közelítették, értelmezték, magyarázták
alkotásaimat, így kialakult, kialakítottak egy egységes képet
rólam.
Jól veszem észre, hogy az elmúlt 10 évben
keletkezett autonóm grafikái inkább non-figuratívok, míg
illusztrációit a figuralítás jellemzi?
–El lehetne kalandozni a nonfiguratív ábrázolás
labirintusában. Kétség kívül a korábbi rajzaimhoz képest,
ahol az emberábrázolás volt a mérvadó, ott is inkább a fejnélküli
alakok voltak a szereplők, utóbbi időben a térbe kilépő, száguldó
ember(ek), különböző kar-, és kézmozdulatai
népesítik be azt. A mostanában készült festményeimen,
vagy színes rajzaimon is az ember a főszereplő, csak nem olyan
egyértelműen felismerhető módon. A formavilágom sokkal
elvontabb, de ugyanakkor tömörebb is lett. Ami az illusztrációimat
illeti, azt hiszem, hogy a gyermekkönyvekhez készített rajzokra
gondolt. Mert, akkor természetesen figuratív alakokról beszélhetünk.
Ebben az esetben is igyekszem művészi elképzeléseimet érvényesíteni,
azaz kerülöm a naturalista elemeket, vagy ábrázolásmódot.
Amennyiben a mesékben, vagy a versekben bármi megtörténhet,
akkor a rajzoknak is tükrözniük kellene ezt a megközelítést.
Élénk színvilágom is ezt hivatott szolgálni. Arra viszont ügyelek,
hogy alakjaim felismerhetők, szórakoztatóak legyenek.
Mi a véleménye a figuratív-non-fuguratív vitáról?
–Nem alkalmaznám a kizárólagosságot. Mindkét
ábrázolásmódnak egyformán van létjogosultsága.
Ma nincs egységes kánon a művészetben. Ez
szabadságot ad?
–A művészetben is a szabadság fogalma
viszonylagos. Míg a XIX. századig a művészek társadalmi
megrendelésre dolgoztak, azaz ismerték a követelményeket,
tudtak mihez igazodni, de ez egyben megkötöttséget is
jelentett, mégis voltak olyan nagy egyéniségek, akik a megkötöttségek
mellett, érvényre juttatták művészi elképzeléseiket.
Egyszerűsítve a gondolatot, az impresszionistáktól errefelé a
különböző izmusokon keresztül, az említett megkötöttségek
megszűntek. Ahogyan az impresszionisták a szabadban felfedezték
a színeket, színharmóniákat, úgy az alkotók, meghitt, belső
világukat, érzelmeiket juttatták kifejezésre. Ez szabadság.
Jelenünkben felbukkantak a „neo-irányzatok”.
Ön milyen stílusba sorolná be magát?
–Úgy gondolom, hogy nem az én feladatom azzal
foglalkozni, hogy milyen irányzathoz tartozom, vagy milyen stílusban
dolgozom. Ez jön magától, ugyanis valahogy kifejezésre kell
juttatni gondolatainkat, érzelmeinket. A képzőművészet eszköztára
nagyon gazdag, csak ki kell választani a megfelelő eszközt. Ha
nem hangzana közhelynek, azt mondanám, hogy az ember maga a stílus.
Mennyire törekszik az egyediségre, hogy aki ránéz
a képére, megmondhassa, hogy ez egy Damó-alkotás?
–Fontos tényező és alkotóeleme a művészetnek
az egyediség. Tudat alatt „igyekszem” saját magam lenni.
Ahogyan megfogalmazom, illetve formába zárom gondolataimat, érzelmeimet,
abból kiderül, hogy Damó-alkotás, vagy nem az. Eddig, úgy látom,
sikerült felismerhetővé tenni magam.
Tudtommal régebben a tiszta vonalvezetésen volt önnél
a hangsúly. Majd azt láttuk, hogy a felület uralkodott, ami
mintha szabálytalanul lenne berendezve. Valóban szabálytalanságról
van szó, vagy csak mi érezzük annak, első látásra?
–Grafikus vagyok. Kezdetben nálam is a vonal
volt. Amint fentebb említettem, több műfajban dolgozom. Kerülöm
az egyhangúságot. Valószínű, hogy ennek köszönhetően
felfedeztem a kifejezésmódok sokoldalú lehetőségét. Hogy ki,
mit érez, mit olvas ki alkotásaimból, soha sem tudhatom előre.
Ez nem foglalkoztat, mert akkor elveszíteném szabadságomat.
A szabálytalanság mennyire utalhat a káoszra, ami Európa
nagy részén tapasztalható?
–Érzékenyen reagálok szűkebb vagy tágabb környezetem
eseményeire. Ami mostanság Európában tapasztalható, összetett
kérdés. Más
világvallásokhoz képest, Európában a felvilágosodás óta,
magányügynek tekintik a vallást. Lehet, hogy ez is az oka a sok
bajnak. Meggyőződésem, hogy mindenkire valamilyen
mértékben hatnak az események. Ki hogyan dolgozza fel,
mindenkinek lelki érzékenységi fokától függ.
Ez mutatkozik meg A káosz
architektúrája festménysorozatán is?
–Röviden, igen
Apropó, ezek sorozatok, vagy változatok egy témára?
–Ritkán gondolkodom sorozatokban. Általában egy
gondolatkörre több változatot készítek, ezért hatnak
sorozatnak.
Ugyanakkor eléggé groteszkek ezek a rajzok,
festmények. A szatírába, a groteszkbe kell menekülni? Ha igen,
akkor ez egy tudatos választás?
–Inkább adottság, mint tudatos választás, hiszen amit
magunkra erőltetünk, nem biztos, hogy hiteles és meggyőző. A
mű elemeinek egymáshoz való viszonya, a valós és valótlanszerű,
valamint a humoros elemek társítása, milyensége kölcsönzi a
groteszk minősítést. Az elidegenedés, az egyedüllét, a
szorongás, a félelem kiváltó okai a jelenségnek. Ezek kerülnek
papírra, vászonra.
Ismerősei olyannak
mondják, aki a nehézségek idején is derűs, sőt néha öniróniával
is rendelkezik. Hogyan érzi magát egy olyan világban, ahol a
valódi értékek lassan elhalványulnak, gúny tárgyává silányulnak?
–Egyre feszültebb vagyok és néha ingerült.
Nehezem viselem ezt az értékvesztést. Az alkotás, terápia, így
egyensúlyozom.
Előző kérdésem onnan
is ered, hogy két éve az ön alkotása is látható volt a Szent
István Bazilikában bemutatott kortárs keresztény kiállításon.
Megfestette már Jézust, vagy tanítványait, a szenteket, prédikátorokat?
–Nincs, nem alakult ki bennem egy
Jézus-kép. A nagy elődeinkhez nem tudom mérni magam. Dilemmában
vagyok, az embert, vagy a nevéhez fűződő keresztény
eszmerendszert ábrázoljam? Számomra a téma sikamlós, nem
akarok giccsbe fulladni. Mindennek ellenére, mégis ábrázoltam
Jézus alakját gyerekeknek szóló bibliai történetekhez készült
illusztrációkban. De az más, hiszen cselekedeteiről volt szó.
Jézusról, az emberről, a megtestesült logoszról van szó.
Tudom, hogy sokan a vallást magánügynek tartják. De azért
csak megkérdezem: hívő ember?
–Gyerekkoromban nem volt részem
vallásos nevelésben, de szüleim nem is ellenezték azt. Ahogy
cseperedtem, egyre inkább kíváncsi lettem és fogékony a
transzcendenciára. Most úgy érzem, hogy haladok egy úton.
Menetközben, rengeteg kérdés merült fel bennem. Ahogy múlnak
az évek, egyre nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb lettem. Kafka
„Az én cellám” című aforizma kötetében azt mondja: „Jézus,
egy villanás” Ha valamikor sikerül megragadnom, megfestenem
ezt a villanást, akkor egyértelműen fogok tudni válaszolni a kérdésre.
A hit erőt is ad?
–Olyan ember nincs, aki ne hinne valamibe. Az ateistának,
még a fanatikus embernek is van hite. Vallási értelemben,
mindenképpen, hiszen egy fontos pillér az ember erkölcsi életében.
Elég, ha a tízparancsolatra gondolunk. Figyelmeztető,
visszatartó, de ugyanakkor iránymutató elvek. A példabeszédek
úgy szintén. János evangéliuma, Pál apostol levelei.
Mi a feladata egy magyar kortárs keresztény művésznek?
–A fentiekben elmondottak, talán részben válaszoltak a
kérdésre. Csak a magam nevében tudok beszélni. Konkrétan, a
zsidó - keresztény kultúrához tartozom, és azokat az értékeket
hordozom, igyekszem tovább adni. Remélem, hogy művészi tevékenységem,
ennek nem mond ellen.
A kortárs szó hallatán
sokan a fejüket fogják. Tudatosan távolodtak el a képzőművészek
a befogadóktól?
–Összetett a kérdés. Az impresszionizmus óta
ismeretes az „értem, nem értem” dichotómia.
Nem a művészek távolodtak el a befogadóktól. A
művészetek haladtak a maguk útján, szorosan egymás mellett a
változó társadalomi jelenségekkel. Míg a művészet azonnal válaszolt
a maga eszközeivel a változásokra, addig a befogadók
”lemaradtak”. Innen
az előbbi kettősség. Egy elfogadható állapot az lenne, ha
befogadók is tájékozódnának ahhoz, hogy magukénak érezzék
a kortárs alkotásokat.
De mi van a zenével, a színházzal, a táncművészettel?
A kísérletezést nem lehet kizárni.
Egyszer azt nyilatkozta,
hogy sok magányos ember él körülöttünk. A művészek is magányosak?
–Azt hiszem, hogy a művészet egy olyan emberi tevékenység,
ami megkívánja a meghittséget, a magányosságot, hogy ki
mennyire magányos a művészek közül, egyéntől függ.
Ha nem megrendelésre
alkot, akkor gondol arra, hogy a néző ne sétáljon el a képe
mellett, hanem megálljon, és elgondolkozzon a látottakon?
–Nem dolgozom megrendelésre. Azt „árulom”,
amim van. Első sorban az érdekel, hogy amit ki akarok fejezni,
milyen mértékben sikerült nekem. Másodsorban, természetesen
szeretném, ha minél több embert el tudnék gondolkoztatni alkotásaimmal.
Nagyszebenben született,
Brassóban töltötte gyermekkorát. Visszaemlékszik arra, hogy
melyik kép, vagy mester miatt döntött a képzőművészet
mellett?
–1965-öt írtunk, általános iskolás voltam,
amikor a brassói születésű Hans Mattis-Teusch avantgárd festőművésznek
láttam az emlékkiállítását. Egy festménysorozatára emlékszem,
aminek címe „A lélek virágai” volt.
Semmit nem „értettem” az elvont formavilágából. Színvilága
azonban lenyűgözött, nagy hatással volt rám. Meghatározó élmény
volt.
Szászföldön
nevelkedett. A szász festők is hatással voltak önre?
–Brassó, három nemzetiségű város volt.
Egykoron románok, szászok, magyarok lakták. A képzőművészek
is e három nációból verbuválódtak. Természetesen emlékszem
a szász képzőművészekre is, pl.: Friedrich Bömches, Hans
Eder (Éder János), Leiter Artúr nevére - aki a gimnáziumban
rajztanárom volt egy ideig -, Gustáv Kollárra, aki kiváló
akvarellista volt.
Kik fedezték fel a
tehetségét, vagy mondjuk azt, hogy érdemes festészettel,
rajzzal foglalkoznia?
–Nem emlékszem, hogy lett volna ilyen rendkívüli
alkalom. A családban apai nagymamám és édesapám voltak tehetségesek.
Így rajtam ütött ki a „baj”. Inkább ment magától a
dolog, a környezetem tudomásul vette, hogy van némi tehetségem
a rajzoláshoz. A gimnázium
vége felé döntöttem a képzőművészet mellett.
Több erdélyi születésű
magyar művésszel készítettem interjút, s a legtöbben Kolozsvárott
végeztek, csak egy Jászvásáron. Ön miért Bukarestet, és miért
a grafikát választotta?
–Gyakorlati oka volt annak, hogy Bukarest mellett
döntöttem. Először is a főváros csak 170 km-re van Brassótól.
Kétszer is meg lehetett tenni ezt az utat egy nap alatt. Kolozsvár
400 km-nél nagyobb távolságra van. Másodsorban a ’70-es
’80-as években a főváros kulturális szempontból gazdagabb kínálattal
kecsegtetett, ami beigazolódott.
Eredetileg festészetre szerettem volna felvételizni,
de érdekelt és szerettem a grafikát is. Azért döntöttem a
grafika mellet, mivel sokrétű és változatos műfaj, amit csak
megfelelő felszerelés és berendezés mellett lehet megtanulni.
Ezeket a feltételeket csak a főiskola biztosította abban az időben.
Festéshez elég egy szoba, nem kell hozzá prés, savmarató műhely,
különböző eszközök.
Harmadszorra vették
fel. Az lehetett a gond, hogy nem járt képzőművészeti líceumba?
–Az, hogy nem végeztem képzőművészeti szakközépiskolában,
nem volt kizáró jellegű. Kétségkívül, nem volt annyi
gyakorlatom és tapasztalatom, mint egy szakközepet végzettnek.
Közben jelentkeztem katonának, hogy szabaduljak
egy gondtól. Majd szorgalmasan készültem a felvételire. Azután
sikerült bejutnom a főiskolára.
Hogyan tudta elviselni a ’70-es, ’80-as évek
politikailag sötét időszakát?
–Úgy, hogy folyamatosan dolgoztam. Az említett kulturális
háttér, valóságos terápia volt. A bukaresti színjátszás, a
mostoha körülmények ellenére, világszínvonalú volt. A zenei
élet is kiváló volt. Volt
még egy fontos tényező: magunk mögött tudhattunk egy, országos
szinten igen népes tábort, akik elutasították az akkori
politikai rendszert. Közöttünk, kialakult egy cinkos együttérzés,
tehát nem voltunk egyedül. A hit, az nagy erő.
Mi vezette a könyvekhez, a kiadókhoz?
–A könyvek mindig is érdekeltek. A főiskolán
alkalmazott grafika órákon, többek között, az illusztráció
műfajával ismerkedtünk. Akkor köteleztem el magam az illusztrálás
mellett is.
Miután diplomáztam, rövidesen a gyermekkönyvkiadóhoz ajánlott be
egy román képzőművész kolléga. Majd ezt követte a Kriterion
kiadó.
Számos könyvet illusztrált gyerekeknek. Hogyan
lehet megtalálni az egyensúlyt az érthető, és a művészi között?
–Egy előző kérdésben mintha érintettem volna a témát.
Igyekszem ötvözni a két szemléletet. Gondolom, tudom, vagy inkább
érzem, hogy mi áll közelebb a gyermeki világhoz. Mindenestre,
egy olyan forma-, és színvilágot teremtek, ami „érthető”,
vonzó, figyelemfelkeltő mind a gyerekeknek, mind a felnőtteknek.
Bizonyára ez nagy felelősséggel is jár, mert meghatározza
a gyermek képi, sőt lelki világát is…
–Igen, a kérdésben a válasz. Mindenképpen nevelő hatása
és ízlésformáló kell, hogy legyen.
Számítógéppel is dolgozik, ha alkalmazott
grafikát készít?
–A számítógépet többnyire csak akkor alkalmazom,
amikor folyóiratoknak dolgozom, mert azok papírja, általában
nem a legjobb minőségű, a színek elmélyülnek, sötétek
lesznek, a finom színátmenetekre nézve előnytelen. A számítógéppel
többnyire telített, élénk színeket használok. Amikor tankönyveket
illusztrálok, akkor is a számítógépet találom a
legalkalmasabbnak, a fent említett okok miatt.
De nem a gép uralja a művészt?
–Nagy baj lenne. A gép csak eszköz, a művésznek van döntő
szerepe a tervezésben és a kivitelezésben. Persze, a gépnek is
megvannak a maga korlátai, de éppen ezért jól kell ismernie a
gép kínálta lehetőségeket. Még azt is hozzáfűzném kellő
alázattal, hogy azért nem mindegy, ki ül a gép előtt.
Maradjunk a könyveknél. Művészkönyvekkel is
foglalkozik. Mit értsünk ezalatt?
–A kérdésre több oldalon keresztül lehetne válaszolni.
Rendkívül érdekes műfaj, nem mindenki számára könnyen elérhető.
Persze, él bennem egy kis elfogultság is a műfajjal szemben.
Magam részéről, a gondolatrögzítés egyik formája, ahol a szöveg,
betű, kép összefonódik, szerves egységet alkot. Egy önkifejezési
forma. A művész szabadon kezelheti, tervezheti az oldalakat,
mellőzve a hagyományos értelemben vett tipográfiai szabályokat.
Fentebb szóba került a művészi szabadság. Itt
nincsenek megkötöttségek, nincs alárendeltség mint a
megrendelt illusztrációs munka esetében. Az önkifejezést elősegíti
az a tény is, hogy technikai és anyagbeli megkötöttségek
sincsenek. A különféle papíroktól, a különféle szerves
anyagokig minden felhasználható. Teljes alkotói szabadság.
Mikor és miért döntött a Magyarországra való
áttelepedés mellett?
–Romániában a ’80-as évek vége felé, egyre
elviselhetetlenebbé vált az élet. Nem részletezem, talán
ismerős sokak számára. Amikor a fűtés hiánya miatt, hideg
szobában megszűntek azok a meghitt, intim körülmények, amik
az alkotómunkához szükségesek, szinte lehetetlen volt hosszabb
ideig kézben tartani a ceruzát, vagy tollat, akkor döntöttünk
az áttelepedés mellett.
Azért, még volt egy döntő tényező: az a nyomás, ami a romániai
magyarságra nehezedett. Eldöntöttük, hogy másodrendű állampolgárokként,
megalázva, nem akarunk tovább élni Romániában. Egyébként ez
a mondat szerepelt a követségre benyújtott kérelmünkben is.
Sosem bánta meg, hogy nem maradt szülőföldjén?
–Soha, mert nagyon rég szerettük volna elhagyni Romániát a fent
említett okok miatt.
Aki nem élt ott, nem tudja megérteni, vagy átérezni azt a
felszabadultságot és megkönnyebbülést, amit az áttelepedés
jelentett számunkra. Magyarországon az alkotás
szempontjából is, új világ tárult elém.
A huszonhét év alatt soha nem nosztalgiáztam.
Szeretettel gondolok haza, aminek nincsen romboló hatása.
Ugyanolyan szeretettel megyek látogatóba is. Magyarországon
itthon érzem magam.
Kecskeméten él, ott is tanít. Könnyen
beilleszkedett, befogadták?
–Huszonhárom évig éltünk és dolgoztunk Kecskeméten. Nyugdíjasként
falura költöztünk, 22 kilométerre Kecskeméttől. A
beilleszkedés is zökkenőmentes volt. Különben, mielőtt
felkerekedtünk volna, arról döntöttünk feleségemmel, hogy bármilyen
körülmények között fogunk élni, nem lesz kölcsönös
szemrehányás. Semmi nehézségbe nem ütköztünk.
Több nagy nyugati városban kiállított. Mi a
siker fokmérője?
–A művészvilágban nincsenek siker receptek. Kiszámíthatatlan
a siker. Több tényező is közrejátszhat. Talán az egyik követendő
magatartás, hogy mindig add önmagad és ne mondj le művészi
meggyőződéseidről. Így lehetsz hiteles.
Jelenleg milyen témán dolgozik?
–Pár hónapja vagyok nyugdíjas. Most fedeztem fel, hogy
milyen sok idő áll rendelkezésemre, amit még nem tudok kellő
képen kihasználni. Rájöttem arra, hogy a harminc év alatt,
alkalmazottként csak fele annyi időt fordíthattam az alkotói
munkára, és ami a legfontosabb, nem tudtam elmélyülni
gondolataimban. De így is sokat dolgoztam. Remélem, ezután sem
lesz másképp, már ami a munkabírásomat illeti. Továbbra is több
műfajban dolgozom. A múlt hónapban került nyomdába egy
gyerekkötet, amit illusztráltam. Közben az ez évi egyéni kiállításaimra
készülök.
Medveczky
Attila
|