2017.05.08.
Őszintén, kerülve
a felszínes alkalmazásokat
Szomorú, hogy a külföldi négykötetes művészettörténeti könyvben
Munkácsyt meg sem említik
Gonda
Zoltán festő- és grafikusművész
1943-ban született Nyíregyházán. Általános és középiskoláit
Debrecenben végezte, bölcsész diplomát Budapesten szerzett. Művészete
megfelelően tág teret ad a nézőnek az önismerethez,
illetve annak elmélyítéséhez. Ez a tér egyszerre három
dolgot is jelent. Sokféle technikában és műfajban, illetve témában
mozog otthonosan. Festőként indult, 1965-től egyéni és
csoportos kiállításokon mutatta be műveit, aztán mintegy két
évtizeden keresztül csak a grafikát művelte. Számtalan hazai
folyóiratban, napilapban jelentek meg alkotásai. Hétévnyi
hallgatás után újra ecsetet vett kezébe, és ezzel párhuzamosan
a grafikai kifejezésben is a megújulást kereste. Azóta
debreceni művészként sok elismerést szerzett külföldi kiállításokon
és művésztelepeken.
Díjak, elismerések:
1965-ben az egyetemek, és főiskolák képzőművészeti pályázatának
I. és III díja; 1978-ban az országos „Alkotó Ifjúság” pályázat
III. díja grafikai sorozatáért; 1979-ben országos kitüntetés
rajzpedagógiai munkájáért; 1997-ben, 2000-ben és 2006-ban a
Debrecen Kultúrájáért Alapítvány ösztöndíja; 1997-ben a
debreceni Megyei Őszi Tárlat nívódíja; 1999-ben Téglás város
„Sorozatok” pályázatának I. díja; 2003-ban a Vajai Nemzetközi
Művésztelep nívódíja; 2009-ben a Honvédelmi Minisztérium képzőművészeti
pályázatának I. díja; 2010-ben a Debreceni Tavaszi Tárlat nívódíja;
2010-ben Münchenben nemzetközi kiállításon alkotása az
UNESCO program emblémája; 2012: Holló László díj; 2017:
Debreceni Tavaszi Tárlat díja.
Rendszeres szereplője
hazai és külföldi kiállításoknak. Ezek közül néhány: Ezüst
Négyszög Nemzetközi Triennálék – Lengyelország; Négy
Nemzet kiállítás – Toyama (Japán) ill. Korea, Debrecen; Négy
Nemzet kiállítás – Shenyang (Kína); Nemzetközi Grafikai
Triennále, Bitola (Macedónia); Kortárs Keresztény Ikonográfiai
Biennálék Kecskeméten; Országos Nyári Tárlatok – Debrecen;
Tavaszi és Őszi Tárlatok – Debrecen;
Rendszeres kiállítások:
Kolozsváron és más erdélyi városokban; Nemzetközi Pasztell
Biennálék – Nowy Sacz (Lengyelország); Nemzetközi Grafikai
Biennálék – Aiud (Nagyenyed – Románia); Nemzetközi
Grafikai Biennálék – Skopje (Macedónia).
Művei megtalálhatók
itthon és külföldön, múzeumokban, képtárakban, magángyűjtőknél
egyaránt – Lengyelországban, Litvániában, Angliában,
Hollandiában, Romániában, Kínában, Kanadában, Németországban,
az USA-ban, Szlovákiában, Macedóniában.
A Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének, az Ajtósi Dürer Grafikusművészek
Egyesületének és a Pasztellfestők Országos Egyesületének
tagja.
Belecsempészek a művekbe egy apró konkrétumot, ami segítség
a megértéshez.
Pályafutása három szakaszát különböztették meg. A
fiatal, lázadó festőművészét, majd egy időben
elcsendesedett, s most újra a termékeny időszakát éli. Miben
nyilvánult meg lázadása?
– Nem is tudtam akkor, hogy lázadó vagyok. Saját
„szemüvegemen” keresztül szerettem volna ábrázolni a világot,
úgy, hogy közben nagyon tiszteltem mestereimet és a kortárs képzőművészeket.
Számomra a magyarok közül a legnagyobb Kondor Béla, a festők
közül pedig Kokas Ignác határozta meg gondolkodásomat. Tehát
nem volt bennem lázadó szándék. Tanultam, portrékat, aktokat
rajzoltam. A figurális alkotásaimon kívül erősen átfogalmazott
munkákat is készítettem 20-22 éves koromban, és ha
visszatekintek rájuk – ezek egy könyvben meg is jelentek –
megdöbbentő, hogy ugyanazt a festői felfogást képviseltem,
mint jelenleg. Pedig fiatalon azt hittem, az enyém a világ legszélsőségesebb,
legmodernebb, legavantgárdabb művészeti hozzáállása. Mégsem
ez történt, hanem akkor úgy alakult ki saját alkotói szokásom,
hogy arról nem is tudtam. Erre szerintem születni kell. Sosem
határoztam el tudatosan, hogy modern művész leszek, mert ugyanúgy
szeretem a teljesen figurális, mint az elvonatkoztatott munkákat,
s mostani festészetem a kettő határát érinti. Nem akarom túl
direkt módon megfogalmazni a témát, arra törekszem, hogy a nézővel
elhitessem: a világ ilyen, és így is lehet látni. Viszont
mindig belecsempészek a művekbe egy apró konkrétumot, ami segíti
a megértést.
Korábban azt nyilatkozta, hogy nem akar megfelelni a nézői
igényeknek, és most itt nem a giccsre gondolok. Ne vegye rosszmájúságnak,
de nem ezért üresek a galériák, kiállítótermek, mert többen
is így gondolkodnak?
– Azért nem akarok megfelelni a túlzottan realista elvárásoknak,
mert a különböző stílusokban, korokban elődeim olyan
fantasztikus alkotásokat hagytak az utókorra, hogy soha nem
fogok a nyomukba lépni. Viszont nekem van egy külön világom,
gondolkodásmódom, mert ez a társadalom szocializált. Saját érzelmeimet
szeretném színben, formában megalkotni. De nem azért üresek a
galériák, mert többen nem akarnak a nézők igényeinek
megfelelni, hanem, mert nagyon kevesen engedhetik meg maguknak,
hogy egy festményt megvásároljanak. Nagyon sokan írtak eddig
nekem, hogy szeretnének tőlem egy képet, de nincs rá pénzük.
Én meg nem engedhetem meg magamnak azt, hogy azért, hogy
lelkemnek talmi örömöket szerezzek, levigyem a képek árát
minimális szintre.
Ugyan már, egy galériába bemenni nem olyan drága
mulatság.
– Nem utcai, kis galériákra gondolok, hanem olyan kiállítóhelyekre,
ahol nagy és igényes kiállításokat rendeznek. Túlzás, hogy
ezek üresek lennének. Több fővárosi nemzetközi kiállítást
tekintettem meg – lépésben lehetett csak bemenni.
Több kortárs művész panaszolja, hogy a kiállításmegnyitó
után még egy-két napig be-betérnek a látogatók, aztán csak
a teremőr van ott egyedül. Az oktatást hibáztatják ezért.
– Nem alaptalanul. Irodalmat, zenét már óvodás korban
is tanítanak, sőt vizuális nevelést is. Az utóbbit később
alig. Művészettörténetet a gimnáziumokban nagyon kevés óraszámban
oktatnak. Amikor nekünk kötelező volt bemagolni a latin
klasszikusokat, énekórán szolmizáltunk, népdal feldolgozásokkal
foglalkoztunk, addig a vizuális neveléssel nem törődtek. Tény,
hogy nem mindig megfelelő az a pedagógusgárda, amely rajzzal és
vizuális neveléssel foglalkozik. Nagyon sok amatőr művész
szabadon kiállíthat, közülük sokan oktatnak. Ilyenkor vetődik
fel a kérdés: hol állunk az oktatással, ha egyszer a mester
ilyen színvonalon alkot – mindig hozzáteszem: tisztelet a kivételnek.
Maradjunk az oktatásnál. Ha még a történelemben sem
jutnak el a rendszerváltásig, vagy igencsak kapkodva, akkor
hogyan gondolja, hogy 18 éves korig megismerik a mai képzőművészeket,
irányzatokat? Továbblépve, amennyiben 12-13 éveseket elvisznek
egy olyan kiállítóhelyre, ahol a képeknek szinte nehezebb címet
adni, mint megrajzolni, akkor azt mondják a gyerekek, hogy ha ez
a kortárs művészet, akkor inkább maradok a klasszikusoknál.
– Felvetése sajnos jogos. Történelemoktatás közben néha
megemlítik a kor művészeit, de mégis gond van a kronológiával.
Tapasztalom, hogy mikor Mátyás korát veszik, nem tudják, hogy
az a reneszánsz. De ez nem az ő hibájuk. Régebben megjelent a
Művészettörténeti ABC, amelyben a történelmi eseményeket
hozzáfűzik az adott kor művészetéhez.
Az internet korában élünk, aki akarja még az eszkimók
művészetét is megismerheti.
– Viccel? A Facebookon több mint 3000 ismerősöm van, s
több százan a világ számos pontján – Kínában, Indiában,
Koreában, Kubában – élnek. Megosztják alkotásaikat. De az
nem jelenti azt, hogy több ezren kíváncsiak rájuk. Kínában
és Kubában is jártam. Az utóbbi helyen csodás a képzőművészeti
élet. Kínában fura módon próbálják utánozni a Nyugaton
elfogadott művészetet. Ezáltal a szép, kalligrafikus kínai művészet
átcsap a nonfiguratívba.
A magyarok talán nem utánzók?
– Furcsát mondok: a művészek mind „utánzók” –
ne az epigonokra gondoljanak. Ha nem lett volna az ókori, a
klasszikus, a barokk, a reneszánsz, az impresszionista – s még
sorolhatnám – művészet, akkor vajon hol tartanánk? Olyan
nincs, amit már meg ne festettek volna. Viszont a hogyan a kérdés.
Mióta létezünk a földön, emberközpontú a művészet. Az
emberre pedig jellemzők az olyan tulajdonságok, mint a szeretet,
a gyűlölet, a gondolat stb. Ezeket már mind megalkották. Nekünk
ezeket másként kell. Sokan kérdezik, hogy minek ennyi művész?
Úgysem tudnak megélni. Azt nem tudják, hogy mikor Michelangelóék
dolgoztak, volt rajtuk kívül 2-3 ezer más művész. Fennmaradt
belőlük 50-60. A többiekről semmit sem tudunk… Magyarországon
körülbelül 3 ezer képzőművész tevékenykedik, és ki tudja
mennyi marad fenn az utókor számára. Sokat elárul, hogy egy négykötetes
külföldi művészettörténeti könyvben Munkácsyról egy szó
sem esik.
Azért kaptam közepest rajzból, mert a festésnél
„kimentem a vonalból”
Szomorú… Menjünk vissza az időben, no de nem Munkácsyig.
Amikor a debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban járt, mi alapján
döntötte el, hogy képzőművészettel szeretne foglalkozni?
– Említettük az oktatást, nos, én nyolcadikos koromban
azért kaptam közepest rajzból, mert a festésnél „kimentem a
vonalból”. Már akkor csak színfoltokat helyeztem el a papíron
– de még akkor nem akartam festő lenni. Első gimnáziumban
Debre czeni Tibor magyar tanárom kiírt egy képzőművészeti pályázatot;
Petőfi-költeményt kellett illusztrálni. Többen készítettek
rajzokat, festményeket, míg én semmit. Ránéztem ezekre az
illusztrációkra, és nagyképűen azt mondtam, ilyeneket én is
tudok csinálni. Szavamon fogott, s a képem nagyon tetszett neki.
Dr. Tóth Ervin művészettörténész – aki Holló László
Kossuth-díjas festő életét dolgozta fel – szintén ott tanított-,
és ő javasolta, hogy akinek ilyen látásmódja van, az képezze
is magát. Így kerültem a képzőművészeti szabadiskolába.
Veress Géza Munkácsy-díjas festőművész arra kért, hogy
hozzam be otthoni rajzaimat. Én pedig fotóalbumból rajzoltam ki
portrékat. Természetesen azonnal rájött, hogy ezek másolatok.
Megbocsátott, és ezután virágot, csendéletet, gipszfigurákat,
élő embert is kellett rajzolni. Tanáraim, és én is észrevettem,
hogy jól megfigyelem a formákat. A másik tanulságos eset, amit
mindig elmondok a művésztelepeken, Félegyházi László Munkácsy-díjas
festő, másik mesterem portrérajzolásra kért fel. Három
alkalommal azt mondta, nem jó ez, dobjuk el. Azt felelte, az a
gond, hogy mindig a pozitív formákból indulok ki. Nézzem meg a
negatívot. S akkor döbbentem rá hiányosságaimra. Remek közösségnek
voltam a tagja. Egy iskolában tanultam többek között Aknay Jánossal,
Almásy Aladárral, Józsa Jánossal, akik profi művészek
lettek.
Attól, hogy nincs művészeti diplomája, még hivatásos
művész lehetett?
– Ahhoz, hogy valaki hivatásos művész lehessen, a Képzőművészeti
Alapba kellett jelentkeznie. Csak azokat vették fel, akik képi
anyagukkal megfelelnek a főiskolai követelményeknek. Szerencsére,
felvettek.
Azért, mert huszonéves korában, az 1965-ös debreceni
őszi tárlaton két munkával is szerepelt a Déry Múzeumban?
– Nem, ez sokkal korábban volt. Nagy megtiszteltetést
jelentett számomra, hogy az élvonalba tartozó művészekkel együtt
állíthattam ki. Majd, amatőrként csak lektorátusi jegyzőkönyvvel
állíthattam ki.
Egy mesterről nem beszéltünk, Menyhárt Józsefről,
aki remek grafikákat készített.
– Menyhárt József a Déry Múzeumban restaurátorként
dolgozott, s ő tanított meg a linómetszésre.
Akiket eddig említett, azokról nem nagyon lehet
hallani.
– Egyszerű az oka: vidékiek vagyunk. Azok a debreceni művészek,
akiket ismernek, mind feljöttek Pestre vagy az agglomerációba.
Hiába vagyunk jelen országos kiállításokon.
Tehát grafikus lett.
– A Naplóban, az Alföldben megjelenő metszeteimet
esernyővégből készítettem. Az Alföldnél Tóth Endre, a Naplónál
Bényei József újságíró karolt fel, biztatva, rajzoljak országos
lapokba is, így kerültem az ÉS-hez. Ahol Nagy László költő
azt mondta nekem: legközelebb a rajz legyen nagyobb, ne az aláírás.
Azóta szinte csak eszközként használom az aláírást. Nagyon
sok országos lapban jelentek meg akkoriban grafikáim.
A lányát egyedül nevelő apa
Tehát ez volt pályafutása első szakasza. A másodikban
miért kellett elcsöndesednie?
– Első házasságom, amiből fiam született, felbomlott.
Válás után újra megnősültem, kislányom született. Egy éves
volt, mikor feleségem meghalt. Lányomat egyedül neveltem. A Kölcsey
Központ művészeti csoport vezetője voltam, mint művelődésszervező.
Feleségem halálát követő 6-7 évben annyira le voltam sújtva,
hogy egy munkát sem alkottam. Mígnem a jelenlegi párom, és
tudtom nélkül kollégák, ismerősök, barátok megszerveztek számomra
egy kiállítást. Hiába közöltem velük, hogy nincs új munkám,
nem érdekelte őket; kevesebb, mint egy évet adtak nekem, hogy
elkészüljek. Életemben még nem készítettem el annyi
csapnivaló munkát. A megnyitón Debrecen teljes művésztársadalma
jelen volt. Sokan dicsértek, mígnem jó barátom, Szilágyi Imre
grafikusművész, bevitt a terem hátsó részébe, ahol egy 80×70-es
képem volt. Azt mondta: „őszinte leszek hozzád, ezen a képen
körülbelül 5 centis rész, ami jó.” S ez a kis pici rész
megmutatta az egész jövőmet. Rá egy évre rendeztem egy nagy
kiállítást, ami már valóban sikeres volt.
Mi jellemzi színvilágát?
– Amikor elkezdtem az új művészeti életemet, akkor
majdnem monokróm voltam. Kevés színt használtam, inkább csak
a vonalak és foltok játéka dominált. Barátaim mondták, hogy
jó lenne, ha színesebben festenék. Ez a sötét, tragikus hangvételű
festészet fokozatosan átalakult színes művészetté, s ezt művelem
a mai napig.
Ez mindig sikerül?
– Dehogyis! Egyszer nekem szegezték a kérdést: „mit
szeretnék még elérni az életben?” Azt feleltem: „egy
nagyon jó képet szeretnék festeni”. Egyet, amire emlékeznek.
Amire ha ránéznek, akkor tudják, ez Gonda-kép.
Hiúságból?
– Ha nem lennék hiú, akkor minek alkotnék? Az a belső
mozgatóerő, hogy saját magam „túllicitáljam”. És az így
született képet lássák, elismerjék.
Amennyiben leszámítjuk a sötét korszak utáni kiállítására
készült képeit, a többit mind a magáénak vallja, egyiket sem
szégyelli?
– Képeimet magaménak vallom. Nagyon sok művésztelepre
járok, és a legjobb munkáimat hagyom ott. Szigorúan
ragaszkodom hozzá, hogy megítélésem szerint a lehető legjobb
alkotásomat adjam másnak. Olyan képet el sem adok, ami nekem
nem annyira tetszik.
Mi adja a kép értékét, az ára?
– Fogós kérdés, hiszen nagyon sok ócska munkát is felértékelnek.
Az eladásra kínált kép árát nem a festék, a vászon adja,
sem a bele fektetett szellemi munka hanem általában a galériások
határozzák meg.
Művei megtalálhatók külföldön – Lengyelországban,
Litvániában, Angliában, Hollandiában, Erdélyben, Kínában,
Kanadában, Németországban, az USA-ban, Felvidéken, Macedóniában
–, múzeumokban, képtárakban, magángyűjtőknél egyaránt.
Direkt kivitte oda őket?
– Amennyiben nemzetközi pályázatra adunk be alkotást,
akkor megkérdezik, felajánljuk-e a munkát a múzeum számára.
Én pedig legtöbbször hiúsági szempontból megteszem ezt, de
nem csak külföldön, hanem idehaza is. A Kecskeméti Múzeum és
Képtár tulajdonában legalább 5-6 munkám van, de többek közt
Székesfehérváron, Balassagyarmaton, Csurgón, Baján és Mátészalkán
is. A magángyűjtők pedig vásárolnak tőlem.
Már beszéltünk arról, hogy 1990 előtt hogyan
lehetett valaki hivatásos művész. Manapság bárki mondhatja
magát művésznek?
– Sajnos igen, és ez vezetett a szakma felhígulásához.
Naponta 60-70 kiállításmeghívót kapok. Nem nézem le az amatőröket,
mert én is és a legnagyobbak is úgy kezdték. A legnagyobb
problémám, hogy megszűnt a szakmai nívó. Ha valaki megegyezik
egy galériással, minden szakmai kontroll nélkül bármit
kirakhat.
Leginkább önmagának szeretne megfelelni?
– Igen. Nem is szoktam mostanában másként vállalni kiállítást,
csak ha jó helyen van, ha biztosítják a szállítást, megfelelő
a propagandája. Akárhol nem állítok ki. Igen, tudom, nagyképűségnek
hangzik. Persze, fiatalon örültem minden lehetőségnek, de
akkor az önkontroll még nem annyira erős.
A nagy klasszikusokkal már nem tud kiállítani, de
megfigyeltem művészi vonzódását Rembrandt iránt. Honlapján
két alkotásával találkoztam: egy Rembrandt-rézkarc, és A jó
öreg Rembrandt is láthatta volna. Miért éppen ő, és miért
nem más?
– Akkor volt az évfordulója, amikor Mozartnak és Bartóknak.
Hollandiában még nem jártam, nem tudtam megtekinteni a nagy
klasszikus Rembrandt-műveket, csak más múzeumokban. De nem
minden évfordulóra adok be munkát. Rembrandt nagyon közel áll
hozzám, mint minden művészhez, szerintem a világ egyik, ha nem
a legnagyobb festője – Giotto mellett –, aki grafikusként is
kiválóakat alkotott. Csontváryban pedig az tetszik, hogy
hatalmas méretekben tud gondolkodni.
Naponta 12-13 órát dolgozom
Egyedül él. Ez azt jelenti, hogy a munkájának él?
– Igen, és a családomnak. Lányomnak gyermekeit, ha csak
tehetem, meglátogatom, fiamnak két fia van, de távol élnek tőlem.
Hozzátartozóim, a társam, aki évtizedek óta támogat, és
lelkileg erősít, Pesten élnek. Debrecenben egyedül dolgozom,
de soha nem vagyok magányos.
Hogyan osztja be a napját? Felkel 8 órakor, és nekilát
festeni?
– Nyáron fél ötkor kelek, s a műteremben kijavítom a
hibát készülő képemen. Előfordul, hogy napi 12-13 órát
dolgozom, míg máskor egy hétig semmit. Hogy miért? Nem tudom.
De az tény, hogyha egy profit álmából felkeltenek, akkor is
tudnia kell dolgozni, persze nem mindig lehet ugyanazt a minőséget
produkálni. Ez egy szakma, amit meg lehet tanulni, de ahhoz, hogy
valaki művésszé váljon, arra születni kell. A művészi alkotásokban
benne van a lélek.
Pasztelleken ábrázol bibliai történeteket, ünnepi
meneteket. Istenhívő?
– Hívő, katolikus vagyok, de nem sűrűn járok
templomba. Másként élem meg hitem. Nagyon tisztelem az egyházat,
hiszen nélküle nem létezne a művészet. Nagyon sok felkérést
kaptam egyházi vonatkozású művekre. Rendszeresen kiállítok a
Kecskeméti Ikonográfiai Biennálén, és mindig meghatározott
tematikában. A Székesfehérvári Keresztény Képtár
reprezentatív gyűjteményébe is meghívtak, ahol egy alkotásom
látható.
Medveczky Attila
|