2017.05.08.
A kereszténység krízise és következményei
Modern korunk utóbbi
fázisait a nagy krízisek jellemzik. A 18-ik század vége felé
az amerikai függetlenségi háború, a francia forradalom, majd a
napóleoni korszak krízisei után a Szent Szövetség uralma, a
19-ik század közepén kitört forradalmak, majd a polgáriasodás
s ezzel egy időben a kapitalista társadalmi rendszer kibontakozása
okoztak válságokat.
A 20. század még
nagyobb kríziseket hozott: az első és a második világháború,
koncentrációs és haláltáborokat, genocídiumokat,
forradalmakat, diktatúrákat, rossz békéket, meghasonlottságot,
új útkereséseket és Európát kettészelő vasfüggönyt, szögesdrót
kerítést, őrtornyokat és
betonfalakat.
I. Mindezen kataklizmák között a nyugati ember
szellemi-lelki válságba is került. „Inter arma silent musae”
(Fegyverek közt hallgatnak a múzsák) – mondta a latin.
Nyomor, szenvedés, tragédiák, devalvált és elértéktelenített
vallás nyomán tömegek ábrándultak ki Istenből, vallásból
és egyházból. Nem csoda, hiszen a halálos ellenségek
ugyanazon istenhez imádkoztak a végső győzelemért.
A Felvilágosodás óta lappangó hitetlenség, amely korábban
csak az uralkodó osztályt rontotta meg, most már lehatott a tömegekig.
Keleten a kommunizmus istentelensége, nyugaton a kozmopolitizmus,
a minden erkölcsi normát megvető szkepticizmus, nihilizmus és
anarchizmus alapján állt és elment egészen az egyházüldözésig.
A megvezetett tömegek észre sem vették, hogy mindeközben
az ősi teremtési rendet hágták át – melynek helyébe a
minden élet alapját – a rendet – vetették meg és csodálkoznak,
hogy a világ az őskáosz felé zuhan. Így lett a modern ember
önmagát-vesztő, önmaga célját, életének értelmét feladó
és létét nyugtalanul vonszoló lény, aki a liberalizmust a
libertinizmussal cserélte fel, s ezzel önmagát és világát
veszítette el, amelyben idegenként, nyugtalanul bolyong. Ide
vezetett az erkölcsi értékek tagadása, a vallás felcserélése
valamilyen tetszetős, önmagát és világát veszítő ideológiákra.
Korunkban mindezen krízisekhez jön – mint derült égből
a villámcsapás: a harcias iszlám újbóli megjelenése a nyugat
kapuinál, melynek elözönlésére törekszik. Mióta az iszlám
létezik a 7-ik század közepétől a kereszténység és a
judaizmus ellenfele, sőt ellensége volt: meghódítani szándékozott
és szándékozik térítéssel, erőszakkal vagy fegyverrel.
A Kisázsiában és Észak-Afrikában lévő virágzó
keresztény egyházakat könnyen kipusztította. Az ibériai félszigetet
évszázadokra meghódította. Az ellene indított számos
keresztes hadjárat végül is nem tudta a Szentföldet véglegesen
visszahódítani. Konstantinápoly (Bizánc) 1453-ban történt
eleste után egész Európa meghódítására törekedett ezúttal
délkeletről. Magyarországon 150 évig uralkodott. Mátyás király
(1458-1490) négymilliós magyar országából 1686-ra csupán másfélmillió
maradt. Nyilvánvaló, hogy most Nyugat-Európa elözönlésével
az iszlám kitölteni akarja azt a vákuumot, amit a kereszténység
hagyott maga után.
II. Az iszlám Európába való betelepedése jó néhány
évtizede csendesen folyt. Főleg a volt gyarmattartó országokból
jöttek. Mintegy két éve azonban nagy számban és szervezetten
folyik Európa elözönlése. Európa válasza előbb a
multikulturalizmus volt, azaz beépíteni a befogadó országok társadalmába
az újonnan jötteket.
Ez csakhamar megbukott, mert a migráns százezrek nem beépülni
akartak, hanem párhuzamos kultúrát építeni maguknak, azaz
olyan bázisokat, ahonnan idővel átvehetik az őshonos befogadó
nép feletti uralmat. Mindez nem látszik lehetetlennek tekintve
harcias magatartásukat, kemény sária törvényeiket és magas
szaporodási arányukat. Egyszóval Európa népei, kultúrája, törvényei
belátható idővel megszűnnek és mindezt a 7-ik századi iszlám
társadalma, törvényei, vallása és kultúrája váltja fel.
Lehet, hogy a „Willkommenkultur”-t valló nyugati vezetők
nem ismerhették a valódi iszlámot. Egyszerűen egy primitív
vallásnak vélhetik, s úgy gondolják, ha a kereszténységet
immár majdnem kiiktatták a nyugati kultúrából, illetve azzal
együtt – sokkal könnyebb lesz majd az iszlámmal elbánni. Míg
bizonyos vezető nyugati politikusok főleg csak vitatkoznak a
problémák felett – aközben az invázió zavartalanul folyik
tovább.
Ebben a helyzetben nem kizárt, hogy a keresztény egyházak
megmaradt hívei megmozdulnak s kiállnak keresztény hitük,
mivoltuk, értékeik mellett és felelősségüktől inditattva
egy új ébredés megindítói lesznek, mely végisöpörhet a világon,
hitbéli, erkölcsi és egyházi megújulást hozva. Megtörténhet
az, hogy milliók döbbennek rá arra: az eddigelé komolyan nem
vett keresztény hitük elvetése végül is milyen esszenciális
és egzisztenciális transcendens értékektől fosztaná meg őket
– s ezen értékek elvetése helyett ezek felismerése történne
meg és az ahhoz való elszakíthatatlan ragaszkodás! Mindebből
a kereszténység győzedelmes renaissance érkezhet meg. Megismétlődhet
az a háromezer éves csoda amit a pátriárcha József a fáraó
udvarában álnok testvéreivel való találkozáskor mondott:
„Ti gonoszt gondoltatok ellenem, de Isten azt jóra gondolta
fordítani!” (1Móz. 50:20).
III. Kétségtelen hogy az egyetemes egyháznak, ha meg akar
maradni, akkor „in capite et in membris” – vezetésében és
tagjaiban – sürgősen meg kell újulnia. Ehhez legalább a következőket
kell megtenni:
Felhagyni minden liberális teológiával s visszatérni a
Biblia alapvető teológiájáoz. Az egyháztörténet tanúsítja,
hogy minden egyházi megújulás alfája és ómegája a Bibliához
való visszatérés volt. A Bibliát nem demitologizálni (mitológiátlani)
kell (Rudolf Bultmann), hanem mitoszait megfejteni! Mivel a mítosz
a teológia egyik nyelve, ami örök igazságot rejt és hordoz, s
így átmenti korokon át.
A mindenkori ember amint körülnéz világában minden
korban szükségszerűen szembesül helyzetével, amely filozófiailag
így foglalható össze: az ember egy olyan világrendszerbe került
születése révén, amely egy zárt, immanens rendszer, melynek
megvannak a saját áttörhetetlen fizikai törvényei, amelyben rövid
életét kénytelen élni. Mindenestől fogva glebe adstricti,
azaz röghöz (földhöz, anyaghoz) ragadt egzisztenciája van,
saját törvényekkel. Bárhova is menne a világegyetemben, alapjában
véve ugyanazon törvények alatt élne. Ebből a helyzetből nem
látszik kitörés. Ezt legkorábban Archimédesz (287-212 BC) a
szicíliai Siracusában élt görög filozófus fogalmazta meg,
amikor ezt mondta: „Adjatok egy fix pontot és én kifordítom
sarkaiból a világot“. Tehát az immanens világon túli
transzcendens világban létező fix pont kell a kimozduláshoz,
megszabaduláshoz az embert fogva tartó immanens világból.
Ilyen nagy kísérlet volt a Gnoszticizmus. Ez az ókori világból
származó kísérlet a „gnózis” – a tudás – révén
igyekezett az embert kiszabadítani az immanencia fogva tartó világából.
Ez a mai világunkban mint leszűrt bölcsesség van jelen: „A
tudás hatalom” elvében. Ez részben igaz immanens világunkra
nézve, mert ez biztosítja a tudomány hasznát az élet megmaradásához,
de a veszélyt is az élet elpusztítására. Ám az emberi tudás
visszapattan és nem tud behatolni a transzcendensbe a fix pont
keresésére.
A másik nagy kísérlet
szintén az ókortól kezdve az embernek az immanens világból
való szabadulására az ún. Misztérium-vallások voltak. Az ókori
kelet ontotta ezeket: Dionüszosz-kultusz, Eleusysi misztérium,
Isis és Ozirisz kultusz, Mitrász kultusz, Orpheus kultusz, a
Tammuz kultusz vagy éppen a ma is divatos Gea és Sátán
kultuszok. Ezek mindegyike misztikus beavatási szertartásokon át,
titokzatos gyakorlatotokban élte ki magát s kápráztatta a résztvevőket
a magasabb érzékfeletti szférákba jutással a transzcendens
ponthoz jutáshoz és annak birtokba vételéhez.
IV. Mindezekkel szemben a keresztény teológia filozófiailag
kifejtve valóságos megoldást ajánl az immanensből való kitörésre
és a transzcendens fix pont megtalálására. Mindenek előtt
azzal, hogy nem immanens eszközöket vesz igénybe, hanem a
transzcendesből az ember rendelkezésére bocsájtott eszközöket,
amilyen az isteni reveláció speciális, ami a Biblia két részében
van előttünk. Ami ebben van az elégséges traszcendens pont az
üdvösség megtalálására. Továbbá nem az embernek kell a
transcndenst áttörni, ezt Isten tette meg a Megváltó emberi
formában való elkülése révén. Aki elvégezte a megváltás művét
és visszatért a transcendens (mennyei) világba, ahova benne hivőket,
kővetőit várja és Szentlelke révén odasegíti.
A teológusoknak legalább két dolgot kellene sürgősen
elvégezniük. Az első: ki kell dolgozniuk a modern keresztény
világ-és-emberképet, amely evilági s egyszersmind kozmikus és
örökkévaló távlatokban mutatja fel a keresztény ember-és-életideált.
A második: ki kell dolgozni plauzibilis feleleteket a teológia
állításainak elérhető, a gondolkodás határait feszegető kérdésekre,
amelyek felmerülnek a hit útjára tért emberek előtt. Csak
ezekkel tudhat az egyház eredményesen szembeszállni az embert
megrontó, egzisztenciáját messze ki nem elégítő materiális
vagy éppen nihilista ember- és életfelfogással vagy éppen a
teljes közömbösséggel.
A „mozaik” igehirdetések ideje lejárt, mert ezek soha
nem állnak össze egy keresztény ember-és-világképpé, amit
pedig az ember kétségbeesetten keres, de a mai egyházban nem
találja. Ha ezek a magasan tanult és képzett új generációk kérdéseikre
feleletet nem kapnak, akkor ne csodálkozzunk, ha templomaink kiürülnek.
Igaza volt Ágostonnak: „Fides querens intellectum – a hit értelmet
keres”.
E vonatkozásban modern igehirdetők beszédei segíthetnek,
mint amilyen Ravasz László püspök, Joó Sándor, Gyökössy
Endre és a nemrég elhunyt Cseri Kálmán református lelkészek
igehirdetései. Katolikus részről Prohászka Ottokár püspök
és Tóth Tihamér teológus többségében klasszikus művei is
iránymutatóak. Mindezekben felcsillannak a modern keresztény
ember minden más életkép feletti győzelmes és vonzó vonásai.
Az egyház évszázadok óta az elpusztítására törő filozófiák,
ideológiák rejtett vagy nyílt támadása alatt áll, amelyhez
ma egy rivális vallás, az iszlám is csatlakozott. Legfőbb érdeke
egyházainknak megújulni teológiában és igehirdetésben.
Korunkban sok hívő ember fájdalommal látja az egyház
meggyengülését, elerőtlenülését, megtagadását, befolyása
elvesztését, minden oldalról támadását, lassú fogyását, félelemmel
tekintenek jövője felé. Ebben a elyzetben újra meg kell
hallanunk az Eyház alapíóják és urának bátorító szavait,
aki azt monda: „Ne féljetek .., a pokol kapui nem vesznek erőt
rajta!” (Máté 16:18). A földi egyház midig is „Ecclesia
militans” (Harcos egyház) volt. Az ma is és a jövőben is az
lesz: filozófiai, ideológiai és fizikai üldőések között.
Éppen úgy mint ura – megvetést, üldöztetést és mártíromságot
szenved – és mégis, mint Ura végül győzedelmes lesz.
Legyen a Protestáns egyházak 500 éves jubileuma az egyház
megújulásának döntő ideje!
2017 jubileumi év,
Montreal, Kanada.
Dr. Pungur József,
lelkész, egyetemi professzor, közíró.
|