2017.05.08.
Balos csalás
Pécsett
A külső cég valódi pénzmozgás nélkül kapta meg a pécsiek
buszait
Ha a szocialista
egykori első alpolgármester, Tóth Bertalan tudott a buszok
kiszervezéséről, akkor ő maga is részese a bűncselekménynek,
ha nem tudott róla, akkor alkalmatlan vezető – közölte a
Magyar Fórummal Csizi Péter, Pécs országgyűlési képviselője.
A fővárosban a 4-es metró, Szegeden a Szeviép, Pécsett
pedig a buszok vonatkozásában csalásról lehet beszélni –
amint legutóbbi sajtótájékoztatóján kiemelte. Az utóbbira
mi a bizonyítéka?
– Nem vádlóként tartottam sajtótájékoztatót, hanem
összefoglaltam az elmúlt hat év eseményeit, hiszen már jogerős
bírósági ítéleteket mondtak ki. Az, hogy a pécsi buszok
kiszervezése színlelt szerződéssel történt, tehát lopás
volt, azt nem én jelentettem ki. Kimondta
a Nemzeti Adó és Vámhivatal, és a Zalaegerszegi Törvényszék
jogerős ítélete.
Foglalja össze a 2009 óta zajló eseményeket.
– Pontosan 2009. január 1-jén kötött szerződést
az akkori közösségi közlekedést végző cég, a PK Zrt. egy külsős
céggel, a PK Busrent Kft.-vel, amiben megállapították a buszok
vételi árát 2 milliárd 650 millió forintban, majd pár hét múlva
kísértetiesen hasonló összegért, 2 milliárd 405 millió
forintért fél évre bérelte vissza az akkori pécsi közösségi
közlekedést üzemeltető cég ezeket a buszokat. Leegyszerűsítve:
eladták Pécs városának teljes buszparkját úgy, hogy nem volt
valós pénzmozgás. Erre mondta a NAV, hogy ez színlelt szerződés,
és közel 2 milliárd forintos büntetést rótt ki áttételesen
a pécsiekre. Tehát gyakorlatilag pénzmozgás nélkül
kiszervezték 2009 januárjában azt a 150 járműből álló
buszparkot, amivel napi szinten 560 ezer ember közösségi közlekedését
oldották meg. Nem azt mondtam, hogy ez lopás volt, mert azt
kimondta jogerősen a törvényszék, sőt kevesebb mint egy hónappal
ezelőtt választottbírósági perben is a városnak adtak
igazat. Tehát az elmúlt időszakban minden fontos pert megnyert
Pécs városa, méghozzá jogerősen. Az igazi kérdés, hogy
vajon a város akkori vezetése tudott-e erről az ügyletről.
Most, mikorra már rendbe tettük Pécs közösségi közlekedését,
s a bírósági ítéletek megszülettek, jogosan vetődik fel a pécsiekben,
hogy a 2009-ben várost vezető MSZP-sek tudtak-e erről a csalásról.
Azt az időszakot értjük, amikor Tasnádi Péter haldoklott, sőt
nagyon durva, hogy a visszabérlés számlája kézzel írott.
Kimegy a vonalon a szám, és a margón folytatják… A számla
kiállításának dátuma megegyezik Tasnádi Péter halálának
napjával. Ebben az időszakban az első számú alpolgármester
helyettesítette a polgármestert, ő Tóth Bertalan, a jelenlegi
MSZP-s frakcióvezető. Vajon tudott-e Tóth Bertalan a buszok
kiszervezéséről? Ha tudott róla, akkor részt vett a bűncselekményben,
ha pedig nem, akkor alkalmatlan a városvezetésre, és
alkalmatlanok a szocialisták arra, hogy egy Pécs nagyságú várost
irányítsanak. Hiszen, ahogyan szerkesztő úr is említette,
mindenütt, ahol a baloldal vezette a várost, akár Budapesten,
akár Szegeden, akár Pécset azt látjuk, felelőtlenül gazdálkodtak
a közösség vagyonával. Nincs annál jobb példa a felelőtlenségre,
mint hogy egy 150 ezres város buszait kiszervezik. Említésre méltó,
hogy a sok perben elhangzott olyan tanúvallomás, sőt vannak
olyan korábbi MSZP-tagok is, akik a bíróság előtt is azt állítják,
Tóth Bertalan tudott a buszok kiszervezéséről.
A NAV által kirótt 2 milliárdot miből fizetik ki?
– Ez a 2 milliárd ma reálértéken 1,9 milliárd. A büntetést
a buszokra terhelte rá, amivel a közösségi közlekedést fékezte
le. Ezért kellett lecserélni a város buszparkját, új, illetve
használt buszokat hitelből vásárolni annak érdekében, hogy
mikor a felszámolás odáig jut, hogy a NAV a követeléséért
cserében eladja a buszokat, akkor legyenek a város tulajdonában
olyan buszok, melyekkel a közösségi közlekedést biztosítjuk.
Ez már megtörtént, mert a felszámoló három etapban kívánja
a buszokat értékesíteni. Az első etapot múlt héten adta el,
a második most van kint a piacon – ha idén januárig nem
tudtuk volna megoldani ezt a problémát, akkor hiába nyertünk a
bíróságon, hiába van igazunk, azt, hogy kiszervezték és
ellopták a pécsiek buszait, fizikálisan is érezhették volna a
megyeszékhely lakói. Volt olyan pillanat, mikor egy napon múlott,
hogy nem állt le a közösségi közlekedés, akkor váltottunk
arra a cégre, aki ma is végzi a szolgáltatást. Ez a cég
teljesen a város tulajdona és nem is engedjük ki onnan. Amikor
szolgáltatót váltottunk, akkor egy napunk volt, mert a korábbi
annyi kifizetetlen MOL-számlát halmozott föl, hogy a MOL közölte,
ha nem látja, hogy a város maga látja el a szolgáltatást,
akkor nem szállít több üzemanyagot. Tehát majdnem bedöntötték
– azt nem tudom megítélni, hogy tudatosan vagy sem – Pécs közösségi
közlekedését.
Indult eljárás a volt szocialista alpolgármester
ellen?
– Az alpolgármestert többször is meghallgatták tanúként,
de az ügyészség nem indított ellene eljárást. Tóth Bertalan
is arra hivatkozik, hogy ő ebben az ügyben ártatlan. De ha
tudott az ügyről, ha nem, felelőtlenül járt el.
Közelednek a választások. Lázár János miniszter is
kijelentette, hogy durva kampányra készülhetünk. Pécsett is
megmutatkoztak ennek a jelei?
– Az országos hangulat lecsapódik Pécs városára is,
hiszen a nagy pártok országos akcióit helyben is folytatják.
Viszont olyan sok megoldatlan problémát örököltünk 2009-ben
a szocialistáktól, gondolhatunk a Magasházra, az életveszélyes,
bezárásra ítélt állatkertre, a buszközlekedésre és még
sorolhatnám, hogy nekünk kevés időnk marad a politikai
sokk-keltésekre reagálnunk. A bajok orvoslására koncentrálunk,
s mára sok mindent megoldottunk: lebontottuk a Magasházat, új
állatkertet építettünk, megoldottuk a buszközlekedést. Arra
törekszünk, hogy sok esetben évtizedes problémákat oldjunk
meg, modernizáljuk a várost, és új befektetőket hozzunk Pécsre.
Medveczky Attila
|