2017.05.19.
Egyszerűsödhet
a kárpátaljaiak kapcsolattartása az anyaországiakkal
A vízummentesség megadása mellett új határátkelőhelyeket
kell nyitni
Az Európai
Parlament április 6-ai strasbourgi plenáris ülésén a képviselők
döntő többséggel megszavazták az ukrán állampolgárok vízummentes
beutazását az Európai Unióba. A felfüggesztési mechanizmus
rugalmasabbá és hatékonyabbá tételével kezelhetővé válnak
a vízummentességgel való visszaélések, például harmadik
országok állampolgárainak tömeges beutazása esetében. Így a
vízummentességet kritikus helyzetekben fel lehet függeszteni
– nyilatkozta lapunknak Bocskor
Andrea, a Fidesz–KDNP európai parlamenti képviselője.
Milyen előírásoknak kellett Kijevnek
megfelelnie a vízumliberalizációs akcióterv keretén belül?
– A vízumliberalizációs akcióterv (VLAP) négy nagy
fejezete közül az egyik leglényegesebb a határellenőrzés
modernizálása és a nemzetközi standardokhoz való igazítása
volt. Be kellett kapcsolódniuk az Interpol és az Europol
rendszerébe, adatbázisába, hogy kiszűrjék a nemzetközi körözés
alatt állókat. Szintén fontos feltétel volt a biometrikus útlevelek
és személyigazolványok bevezetése, melyből 2015. január 1-je
óta közel 3 milliót adtak ki. A másik fejezet a széles körű
ukrajnai reformfolyamatot és jogharmonizációt írja elő. A törvényi
szabályozások szintjén már elég sokat megtett Ukrajna abból
a szempontból, hogy az EU-s ajánlásokhoz, illetve szabványokhoz
igazítsa a törvényhozását, például a Legfelsőbb Tanács működési
szabályzatát is modernizálni kellett. A reformok körébe
tartoznak az alkotmánymódosítások, a bírósági reform, a
decentralizáció és a korrupció elleni küzdelem – az utóbbi
nagyon hangsúlyos kitétel volt az EU követelményrendszerében.
A korrupció ellenes harc elemei között említhető, hogy
bevezették az Ukrán Legfelsőbb Tanács (Verhovna Rada) képviselői
számára az elektronikus vagyonbevallásokat, létrehozták az
Ukrán Nemzeti Korrupcióellenes Irodát, amely korrupciós ügyekben
folytat nyomozást. A rendőrség reformja keretében pedig
bevezették a Nemzeti Políciáról (Nacpolicija NP) szóló törvényt.
Sajnos a végrehajtott reformok az állampolgárok szintjén még
nem érzékeltetik pozitív hatásukat, de mivel Ukrajna a szükséges
jogszabályi hátteret megteremtette, az Európai Bizottság már
tavaly decemberben elismerte, hogy az akcióterv teljesítése
megfelelő – tehát megadható a vízummentesség.
Tehát 2016 decemberében minden jogi akadály elhárult.
Mi az oka annak, hogy a politikai döntést csak most hozta meg az
EP?
– Az ukrán–orosz háborús helyzet miatt a keleti határszakasz
nagy része ellenőrizetlen. Így olyan személyek is beszivároghatnak
az országba, akiket az ukrán rendvédelem vagy határőrség nem
engedne be. Ezt a kockázatot is felismerve és okulva például
az albánoknak megadott vízummentesség tapasztalataiból, az EU
úgy döntött, hogy először az úgynevezett felfüggesztési
mechanizmust kell hatékonyabbá tenni. A felfüggesztési
mechanizmus rugalmasabbá és hatékonyabbá tételével kezelhetővé
válnak a vízummentességgel való visszaélések, például
harmadik országok állampolgárainak tömeges beutazása, a
visszatérés megszegése vagy akár az európai területen észlelt
biztonsági kockázatok növekedése esetében. Így a vízummentességet
kritikus helyzetekben fel lehet függeszteni. Ez az eljárási
folyamat tavaly májusban kezdődött el, és idén februárban zárult
le. Nem csak a politikai döntés hiányzott, az Ukrajnának való
vízummentesség megadásához, hanem egy bürokratikus procedúrát
is végre kellett hajtani lépésről lépésre. Hiszen három intézmény
– az Európai Parlament, az Európai Bizottság és az Európai
Tanács – trialógusát kellett lefolytatni a konszenzushoz. Ráadásul
a migránsválság és a terrortámadások is lekötötték az EU
figyelmét, így az ukrán vízummentességgel sokszor kevésbé
foglalkoztak, háttérbe szorult. Ezek mind hozzájárultak ahhoz,
hogy több mint négy hónapot kelljen várni a végső döntésig.
Mennyi ideig tartózkodhatnak majd az ukrán állampolgárok
az EU tagállamaiban, és milyen célból?
– A vízummentesség nem vonatkozik automatikusan minden
ukrán állampolgárra, csak az új típusú biometrikus útlevéllel
rendelkezőkre. Ezeknek a kiadása folyamatos. A biometrikus útlevéllel
félévente 90 napig tartózkodhatnak majd az Európai Unió tagállamaiban
– kivéve az Egyesült Királyságban és Írországban –
turisztikai, üzleti és családi okokból. Munkavállalásra az
ukrán vízumliberalizáció senkit nem jogosít fel. Amennyiben
valaki túllépi a 90 napot, szankciókkal kell számolnia. A vízummentesség
nemcsak megkönnyíti, de olcsóbbá és egyszerűbbé is teszi a
külföldi látogatásokat.
Tehát a vízummentesség által nem érhető el, hogy
egy kárpátaljai magyar egy uniós országban tanulhasson?
– A 90 napot engedélyező szabály lehetővé teszi, hogy
akár egy három hónapos részképzésen is részt lehessen
venni. Amennyiben azonban valaki egy négy, vagy ötéves egyetemi
kurzust szeretne külföldön végezni, arra már tanulmányi vízumot
kell igényelni. Diákcsere-programokra vagy rövidtávú
gyakornoki képzésre viszont elegendő a három hónap.
Mi a helyzet a kettős állampolgárokkal, mondjuk
azokkal, akiknek van magyar, lengyel, vagy orosz útlevele is?
– A kettős állampolgárság kérdése fokozottan
napirenden szerepel Ukrajnában. Három törvénytervezetet is
benyújtottak ebben a témában a Legfelsőbb Tanácsnak. Az egyik
megengedő, pragmatikus, hiszen Ukrajnának gazdasági előnye származik
abból, hogy nagyon sok állampolgár külföldön dolgozik, és a
megkeresett jövedelmét szülőföldjén költi el, vagy egy részét
az otthon maradt családtagoknak folyósítja. A leghíresebb törvényjavaslatot
sürgősségi eljárásban maga az elnök nyújtotta be, miszerint
minden kettős állampolgárt szankcionálni kell, és bár első
olvasatban elfogadták már, de ezt kevesen támogatják. A
harmadik pedig a kettős állampolgárság tilalmát a köztisztviselőkre
és az állami alkalmazottakra terjesztené ki. Remélem, hogy az
észérvek és a pragmatikus szempontok győzedelmeskednek végül.
Tehát, ha egy egyszerű állampolgár több állampolgársággal
rendelkezik, annak semmilyen veszélye nincs az ukrán állam
integritása szempontjából. Nyilvánvaló, hogy a határ átlépésekor
mindenki csak egy útlevéllel tud közlekedni.
Egyszerűbbé válik az Ukrajnában élő magyarok
kapcsolattartása az anyaországiakkal?
– Természetesen, de nemcsak a magyaroké, hanem a románoké,
lengyeleké, szlovákoké, bolgároké is. Azáltal, hogy nem kell
időpontot kérni, sorban állni a konzulátusokon a vízumért, s
nem kell díjat sem fizetni, így időben rövidül, anyagilag
pedig olcsóbbá válik ez a folyamat. Így olyan kárpátaljai
magyarok is el tudnak majd látogatni Magyarországra, akik eddig
anyagi vagy egyéb okok miatt erre képtelenek voltak.
A vízummentesség következtében bizonyára egyre több
ukrán állampolgár szeretne átjutni valamelyik EU-s országba.
Így is többen panaszkodnak a hosszú sorra; nem kéne több átkelőhelyet
megnyitni?
– Régóta
hangoztatom itt az Európai Parlamentben, ha valós, az emberek
szintjén jól érzékelhető segítséget szeretne nyújtani az
EU az ukrajnai polgároknak, akkor a határ menti infrastruktúra
hiányosságát mindenképp orvosolni kell. Nagymértékben bővíteni
kellene a Kárpátaljáról az EU-országokba nyíló határátkelő
helyeket. Valóban szörnyű és felháborító, hogy mennyit kell
várakozni a határon, mert kevés a határátkelők kapacitása.
Az ukrán függetlenség kikiáltása óta Kárpátalján csak egy
új határátkelőt nyitottak 2005-ben a Kisszelmenc és
Nagyszelmenc közötti ukrán–szlovák határátkelőhelyet. Ami
van, az még a Szovjetunió idején épült ki (1989 előtt csak a
Csap–Záhony volt, majd 1989-ben nyitottak négyet: Beregsurány–Asztély,
Tiszabecs–Tiszaújlak, Lónya–Harangláb, Barabás–Kaszony
települések között). A Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség
is évtizedek óta hangsúlyozza, hogy határátkelőket, oda
vezető utakat, illetve a beregszászi elkerülő utat fontos
lenne megépíteni. Az ügyhöz a magyar fél jóindulata és pénzügyi
felajánlása sem hiányzik. Viszont az ukrán fél politikai
szempontból akadályozta az ügy előremozdítását. Nem
foglalkoztak a határ menti infrastruktúra fejlesztésével.
Pozitívum, hogy a politikai akarat ukrán részről most már erősödik;
tavaly májusban Kárpátalja kormányzója írt egy levelet az
ukrán külügyminiszternek, melyben felhívta a figyelmet, hogy
legalább tíz új határátkelőhely szükséges Kárpátaljának.
Ezt több tárgyalás követte, és novemberben az ukrán
infrastruktúráért felelős miniszter ellátogatott Kárpátaljára,
felmérte a helyzetet, s megszületett egy olyan elvi megállapodás,
hogy a legfontosabb lenne a Beregdéda és Beregdaróc közötti
határátkelő megépítése, amely elősegítené az M3-as összekötését
a Kijev-Csap autóúttal. Ennek a szakasznak lenne a része a
beregszászi elkerülő út megépítése. Emellett már elkezdték
az Asztély–Beregsurány határátkelő bővítését, az ottani
munkálatok miatt is nagy a sor. Több éve folynak tárgyalások
a Nagypalád és Nagyhódos közötti ukrán–magyar átkelőhely
építéséről, s reméljük, hogy még idén ősszel megnyílik.
Orbán Viktor miniszterelnök és Volodimir Hrojszman ukrán kormányfő
tavaly novemberi találkozója során, a kárpátaljai határ
menti régió infrastrukturális fejlesztése is napirenden volt
és elhangzott, hogy Magyarország hajlandó 50 milliós
hitelkeretet nyújtani az előbb elmondottak megépítéséhez.
Mivel ezáltal legfelsőbb szinten is megtörtént a jóváhagyás,
a megállapodás, remélem hamarosan elkezdődnek a fejlesztések.
Az Ukrajnában élő kisebbségek alkotmány által
garantált nyelvi és oktatási jogait diszkriminatív módon szűkíteni
akarják. Remélhetjük, hogy a vízummentes utazás elnyerése után
Ukrajna a nemzeti kisebbségekhez tartozó állampolgárok jogait
kiszélesíti?
– Abban bízom, hogy az a sok segítség és gesztus, amit
Magyarország tesz Ukrajna irányában, meghozza az eredményt.
Gondoljunk a kelet-ukrajnai harcokban elhunyt katonák
gyermekeinek táboroztatására, a sérültek rehabilitációjára,
a humanitárius segélyekre. Remélem, hogy az önzetlen segítség
láttán az ukrán fél ráébred arra, hogy Magyarország nem
ellenfele, nem a veszélyforrást kell benne látni. Ezért felháborító,
hogy a segítségnyújtás ellenére szeparatizmussal, Kárpátalja
elszakításának törekvésével vádolják a magyar
politikusokat az ukrán médiában. Talán eljön az idő, hogy a
kicsi, de hangos magyarellenes ukránok rájönnek arra, hogy éppen
a magyar kisebbség jelenti azt a „hidat”, amelyen Ukrajna az
Európai Unió irányába előreléphet.
Medveczky Attila
|