2017.05.26.
A földspekuláció
ellen
A bizottságnak nem lenne szabad hazánk ellen kötelezettségszegési
eljárást indítania
Az egészséges
birtokviszonyoknak a vidék társadalmi élete fenntartásában
kiemelkedő a szerepe – szögezte le Erdős Norbert európai
parlamenti képviselő, majd hozzátette: „amennyiben a
nagybirtokok kerülnének egy országban, de akár egy régióban
vagy kistérségben túlsúlyba, az számos munkahely megszűnéséhez,
családok tönkremeneteléhez és ebből
következően súlyos elvándorláshoz, a vidék kiürüléséhez
vezetne.”
Szinte kivételnek számít, amikor az EU bármely döntéshozó
szerve Magyarországnak kedvez. Márpedig az Európai
Parlament plenáris ülése elfogadta „A termőföldek koncentrációjának
jelenlegi állapota az Unióban” elnevezésű parlamenti jelentést.
Viszont az indítványban azt olvashatjuk, „tekintettel az Európai
Bizottság által Bulgária, Lettország, Litvánia, Lengyelország,
Szlovákia és Magyarország tagállamokkal szemben indítani
tervezett vagy már indított kötelezettségszegési eljárásokra”.
A kötelezettségszegési eljárások miként kapcsolódnak a
jelentéshez?
– Az európai parlamenti jelentés nem csak a termőföldek
koncentrációjáról szól, hanem ajánlásokat fogalmaz meg arra
vonatkozóan, hogy a mezőgazdasági termelők hogyan jussanak a
jelenleginél könnyebben termőföldhöz. A 2013-ban elfogadott
magyar földforgalmi törvény is kijelenti, hogy e jogszabály
abból a célból jött létre, hogy „a mezőgazdaságban
termelt jövedelmeknek a vidékfejlesztési célok szolgálatában
történő felhasználása lehetőleg a keletkezésük helyén segíthesse
elő a foglalkoztatás bővülését, és az agrártársadalom a
vidéki családi közösségek termelési közösségként történő
megszerveződése és a helyi vállalkozások gyarapodása révén
tovább erősödjön”. A 2004-ben vagy utána csatlakozott EU
tagállamok esetében ez a célkitűzés nem csak a magyar, hanem
a bolgár, a lett, a litván, a lengyel és a szlovák jogalkotót
is vezette. 2014-ben ugyanis lejártak az új tagállamok részére
megengedett földvásárlási moratóriumok. Az EU tagállamok,
valamint az Európai Gazdasági Térség államainak – Norvégia,
Svájc és Liechtenstein – polgárai, természetes és jogi személyei
előtt megnyílt az út a Közép-Kelet-Európában található jó
minőségű termőföldek megszerzése előtt. A spekuláció és
az egyéb befektetési célú – az uniós Közös Agrárpolitika
célkitűzéseivel össze nem egyeztethető – földszerzések,
„földrablások” megakadályozása érdekében e tagországok
nem tehettek mást, mint módosították a jogszabályaikat vagy
újakat hoztak létre, nehogy a viszonylag alacsony földárak
miatt a nagybefektetők felvásárolják a földeket. Valóban
komoly kérdéseket vet fel, hogy az Európai Bizottság e nemzeti
jogszabályok elfogadását követően miért indított azonnal kötelezettségszegési
eljárást az érintett tagállamok ellen, míg ugyanezt régebben,
a 2004 előtt csatlakozott tagállamokkal szemben nem tette meg.
Az osztrák tartományok esetében például csak 9 évvel a földmoratóriumuk
lejárta után indított eljárást az Európai Bizottság, pedig
a panaszok már jóval előbb megérkeztek Brüsszelbe.
Saját kezdeményezésű jelentésről van szó. Ebben az
esetben ki a kezdeményező?
– A saját kezdeményezésű jelentés műfaja valójában
az Európai Parlament hivatalos állásfoglalásának minősül.
Egy politikai elvárást fogalmaz meg az Európai Bizottság és
az EU többi intézménye felé arról, hogy egy európai uniós
szinten fennálló problémát hogyan és milyen eszközökkel
kellene közösen megoldani. Az Európai Néppárt, az Európai
Szocialisták, az Európai Zöldek és Európai Baloldal képviselőcsoportjai
egyetértettek abban, hogy a földkoncentráció mértéke,
valamint a tisztességtelen földszerzési gyakorlatok olyan
komoly problémát jelentenek, hogy erre európai uniós választ
kell adnunk. Körülbelül másfél-két éve született egy
tanulmány egy brit kutatóintézet és egy holland egyetem munkatársainak
a tollából, amely megdöbbentő adatokat tárt fel a Közép-, s
még inkább Kelet-Európában elharapódzó tisztességtelen termőföldszerzés
mértékéről és módjairól. Ebben rossz gyakorlatként említették
például a hazánkra sajnos a múltban jellemző zsebszerződéseket
is. A frakciók úgy döntöttek, hogy a parlament egy saját
kezdeményezésű jelentést adjon ki a témában, jelentéstevőnek
pedig a bajor szocialista Maria Noichl képviselőt választották.
Mit értsünk azalatt, hogy a tagállamoknak rendszeresen
meg kell osztaniuk egymással és a Bizottsággal a földre
vonatkozó nemzeti jogszabályaikra, a földhasználat változására
vonatkozó információkat és elsősorban a spekulációs célú
földvásárlásokra vonatkozó ügyeket?
– Az EU Közös Agrárpolitikája a legrégebbi és
nyugodt szívvel mondom, a legsikeresebb uniós közös politika.
A gazdák finanszírozásának, a mezőgazdasági piacok befolyásolásának
és a vidék fejlesztésének a legfontosabb kérdései az EU-ban
dőlnek el. Nem véletlen, hogy az EU már eddig is statisztikákat
vezetett azokról a fontos tényezőkről, amelyek alapján megbízható
adatokkal felszerelkezve dönthetnek az európai jogalkotók a KAP
jövőbeni irányairól. Ilyen adatok ma a mezőgazdasági számviteli
információs hálózatból, az Eurostat gazdaságszerkezeti felméréséből
és az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszerből
nyerhetők. A földtulajdon különböző aspektusairól azonban
adatok meglehetősen hiányosan állnak rendelkezésre a jogalkotók
számára, így a megfelelő politikai döntések biztosítása érdekében
effajta adatokat is gyűjteni szükséges. Nincsenek átfogó,
naprakész, átlátható és jó minőségű adatok a földtulajdonról,
a tulajdonosi szerkezetekről, a haszonbérletben történő művelésről,
a földpiaci ár- és mennyiségi mozgásokról, valamint az
idevonatkozó európai szintű szociális és környezeti mutatókról.
Ezek pótlására szólít fel az Európai Parlament jelentése.
Mit jelent a földkoncentráció és mikor beszélünk róla?
– Földkoncentrációról akkor beszélünk, amikor a mezőgazdasági
területekkel folytatott kereskedelem a földszerzés olyan mértékével
függ össze, ami Európában szokatlan. A 2010-es számok rámutatnak
arra, hogy már a 27 tagú EU-ban a gazdaságok 3%-a rendelkezett
a mezőgazdaságban hasznosított területek 50%-a felett, míg
2012-ben a gazdaságok 80%-a a mezőgazdasági földterületeknek
csak 12%-át birtokolta. A jelentés is kimondja, hogy a mezőgazdasági
földterületek koncentrációjának szintje Európában hasonlít
a földtulajdon olyan egyenlőtlen elosztásához, mint ami például
Brazíliában, Kolumbiában és a Fülöp-szigeteken tapasztalható.
Az EP-ben széles körben egyetértünk abban, hogy a mezőgazdasági
földterület nem hagyományos árucikk, mivel a föld nem növelhető,
és a földhöz jutás emberi jog. A néhány piaci szereplő kezében
összpontosuló földkoncentráció súlyos társadalmi, kulturális,
gazdasági és politikai hatásokkal jár együtt valamennyi uniós
tagállamban. A pénzügyi eszközök koncentrációjához hasonlóan
a mezőgazdasági területek túl magas koncentrációja kettéosztja
a társadalmat, destabilizálja a vidéket, veszélyezteti az élelmiszer-ellátás
biztonságát és ezáltal Európa ökológiai és szociális célkitűzéseit.
Ez a jelentés mennyiben és miben kedvez a magyar gazdáknak,
főleg a családi vállalkozóknak?
– Kifejezetten
örülök, hogy a jelentéstevővel egyetértettünk abban – és
ezt a képviselői módosító indítványaimban is hangsúlyoztam
–, hogy az EU-ban jelenleg fennálló, a spekulációs és egyéb
nem mezőgazdasági befektetési célú földszerzés erősödő
tendenciája ellentétes a fenntartható, multifunkcionális európai
mezőgazdasági modellel, amelynek a legfontosabb jellemzői a
családi gazdaságok, ugyanúgy, mint Magyarországon. Az európai
agrárpolitika, a KAP célja egy olyan multifunkcionális mezőgazdaságon
alapuló európai mezőgazdasági modell megőrzése, amelyre elsősorban
a földtulajdonnal rendelkező tőkeerős családi és szövetkezeti
gazdaságok jellemezőek. A tulajdon széles diverzifikációja, a
stabil birtokjogi viszonyok és a közbirtokokhoz való hozzáférés,
amelyekkel fenntartható módon gazdálkodnak, biztosítják a
forrásokhoz való tisztességes hozzáférést és a sokrétű,
lakóhelyhez kötődő, hagyományokkal, jogbiztonsággal és
felelősséggel rendelkező agrárstruktúrát a társadalom javára.
Ez a modell óvja a hagyományos termékeket és az élelmiszer-önrendelkezést,
ösztönzi az innovációt, valamint biztosítja a környezet és
a jövő nemzedékeinek védelmét. A családi gazdaságok,
amellett, hogy élelmiszert állítanak elő, igen fontos társadalmi
és környezeti funkciókat is betöltenek, amelyeket az ipari mezőgazdaság
egyedül nem lenne képes ellátni. A családi gazdaságok biztosítják
a legjobban a vidéki népesség megmaradását és a kistérségek
fejlődését.
Elmondhatjuk, hogy a mezőgazdasági területek túl
magas koncentrációja kettéosztja a társadalmat, ahogyan a pénzügyi
eszközök koncentrációja is?
– Először is, hadd emlékeztessem Önt arra, hogy a
birtokjogi viszonyok és a területgazdálkodás nemzedékeken átívelő,
rendkívül fontos társadalmi szerepet tölt be, amely azon
alapul, hogy a vállalkozások és munkahelyek megszűnése az európai
kisbirtokos mezőgazdaság összeomlásához és a vidéki területek
hanyatlásához, és ezáltal nem kívánt strukturális változásokhoz
vezethet a társadalom egészének vonatkozásában. Az egészséges
birtokviszonyoknak tehát a vidék társadalmi életének a
fenntartásában kiemelkedő szerepe van. Amennyiben a
nagybirtokok kerülnének túlsúlyba egy országban, de akár egy
régióban vagy kistérségben, az számos munkahely megszűnéséhez,
családok tönkremeneteléhez és ebből következően súlyos elvándorláshoz,
a vidék kiürüléséhez vezetne. Továbbá a túlságosan nagy
gazdaságok olyan nagymértékű uniós agrártámogatásokhoz
jutnának, amelyek óriási társadalmi feszültségeket keltenének
az adott régióban. Ez a probléma 2010 előtt sajnos a magyar
agráriumban is jelen volt: néhány hazai cég és több külföldi
befektető emiatt olyan előnyökhöz jutott, amellyel a magyar
gazdák nem tudták felvenni a versenyt. Nem véletlen, hogy 2014
óta a magyar kormány maximalizálta a közvetlen kifizetéseket,
mely szerint 1200 hektár felett nem jár területalapú támogatás.
Ezzel a döntéssel évente milliárdokat veszítettek a nagyüzemek,
a kisebb gazdaságok előnyére. Az agrár-vidékfejlesztési támogatások
rendszere szintén követi a Kormány birtokpolitikai irányvonalát,
ennek megfelelően a beruházási források legalább 80 százaléka
kis- és közepes gazdaságokhoz jut.
Melyek az EU-ban zajló földkoncentráció okai?
– A túlzott földkoncentrációnak több oka van. Először
is az élelmiszerek és takarmányok iránti kereslet kiegészült
a biogazdaság nyersanyagok, például bioüzemanyag és a
vegyipar és textilipar számára szükséges nyersanyagok iránti
növekvő keresletével, ami az új szereplőket, köztük számos
nem mezőgazdasági célú befektetőt termőföldvásárlásra ösztönöz.
Továbbá számos tagállam nem hozott létre hatékony földpolitikát,
így az EU politikái és támogatásai egyes esetekben ösztönzőleg
hatottak a koncentrációs folyamatokra, hiszen a közvetlen
kifizetések sok esetben a nagy gazdaságokhoz és a helyzetüket
már megszilárdított termelőkhöz kerültek, és ez a folyamat
a földárak emelkedését eredményezte, ami ösztönözte a
letelepedésre alkalmas földet kereső fiatalok, valamint a
gyakran kevesebb pénzeszközzel rendelkező kis- és középvállalkozások
földpiacról való kizárását. Harmadszor, a mezőgazdasági földterületek
árai és bérleti díjai számos régióban ettől függetlenül
is olyan szintre emelkedtek, amely ösztönözte a pénzügyi
spekulációt, aminek következtében sok mezőgazdasági üzem számára
gazdaságilag lehetetlenné vált a bérelt területek megtartása,
illetve az is, hogy az életképes kis- és közepes méretű üzem
fenntartása érdekében területeket szerezzenek – új üzemek
alapításáról nem is beszélve –, hiszen alig van elérhető
földterület a piacon. Negyedszer, a termőföldek tagállamonként
jelentősen eltérő árai – az árak a Közép-, de még inkább
a kelet-európai tagállamokban jóval alacsonyabbak, mint
Nyugat-Európában – tovább fokozzák a területek koncentrációját,
mivel a termőföldek árainak alakulása nem követi a többi ágazat
gazdasági fejlődését. Ötödször, a fentiekből következik,
hogy számos tagállamban a termőföldek értékesítési ára és
néhány esetben a bérleti díja már nem az élelmiszer-termelésből
levezethető bevételeken alapul, valamint a bérleti díjak
gyakran nem a gazdaságok fenntartható bevételein alapulnak, ezért
a tőkekövetelmények túl magasak és túl sok kockázattal járnak
ahhoz, hogy ösztönözzék a gazdálkodás megkezdését.
Maga az unió védi a termőföldet?
– Igen, védi. Mind az EU-tagállamok alkotmányos
gyakorlata – amely az egyik fő forrása az Európai Unió
joggyakorlatának –, mind az Európai Bíróság gyakorlata
kiemeli a termőföld speciális jellegét, és ezért erősebb
oltalmat biztosít a földek számára. A földhöz jutás alapvető
fontosságú számos emberi jog érvényesítéséhez és befolyásolja
az EU Alapjogi Chartáját. A német alkotmánybíróság már
1967-ben kimondta, hogy a vidéki földforgalomnak nem szabadna
olyan szabadnak lennie, mint minden más tőke forgalmának,
hiszen a föld és a talaj nem növelhető, ezért létfontosságú,
hogy a földdel kapcsolatos közérdeket minden egyéb tulajdonhoz
képest jobban figyelembe vegyék. Másrészt az Európai Bíróság
állandó ítélkezési gyakorlatában elismerte, hogy a
birtokpolitikában a gazdasági alapszabadságok alkalmazása
mellett a Közös Agrárpolitikának a mezőgazdasági termelők
életminőségének növelésével kapcsolatos célkitűzései
megalapozzák a tagállami birtokpolitikai intézkedéseket,
amelyek olyan célok elérésére irányulnak, mint a spekuláció
kiszűrése, a vidéki népesség megtartása és a termőterületek
méltányos eloszlása.
Akkor miként lehetséges az, hogy Magyarországon évtizedeken
keresztül a nagybirtokosok domináltak, továbbá miért perelte
be Brüsszel hazánkat a földtörvény miatt?
– Említettem már, hogy néhány hazai cég és több külföldi
befektető 2010 előtt, az akkori, megkérdőjelezhető magyar agrárpolitika
miatt, olyan előnyökhöz jutott, amellyel a magyar gazdák nem
tudták felvenni a versenyt. Hiába állt fenn 1994 óta tilalom a
külföldiek és a jogi személyek termőföld szerzésére
vonatkozóan, az akkori magyar kormányok tétlensége és a
jogszabályokban található joghézagok miatt, ezt a befektetők
ki tudták játszani. Előfordult például olyan haszonbérleti
szerződés, amely során egy külföldi befektetőnek 10 forint
haszonbérleti díjat kellett fizetnie hektáronként a magyar állam
részére. A másik felháborító példa a zsebszerződések
esete. Magyar ügyvédek segítségével befektetők olyan színlelt
szerződéseket kötöttek kiszolgáltatott gazdákkal, amelyekben
haszonélvezeti jogviszony alapján egy összegben kifizették a
tulajdonost, s utána ingyen művelték a földet. E szerződések
tartalmaztak egy titkos záradékot, hogy a magyarországi földmoratórium
2014-es lejárta után a termőföld a szerződés szerint egyből
a befektető tulajdonába kerül. Emlékeztetném Önt arra, hogy
a haszonélvezet a családtagok és közeli rokonok
jogviszonyainak a rendezésére szolgál. Az igaz, hogy a magyar
jog 2013 előtt sajnos megengedte rokoni kapcsolatban nem állók
között haszonélvezeti jogviszony létesítését, itt egy joghézagról
beszélünk, azonban a földszerzés végett kötött ilyen szerződések
gyakorlatilag teljesen ellentétben álltak a haszonélvezeti
jogviszony céljával. Itt tehát egyértelműen joggal való
visszaélésről beszélhetünk, továbbá a titkos záradék
miatt az ilyen szerződések színlelt, ezért érvénytelen,
szerződésnek minősülnek. A termőföld bérletben történő művelésére
a haszonbérleti jogviszony szolgál nemcsak Magyarországon,
hanem minden más EU tagállamban is. A 2013-ban elfogadott földforgalmi
törvény ennek kívánt véget vetni, s biztosítani, hogy a termőföldet
a hosszú távú művelésben érdekelt gazdálkodók birtokolják,
függetlenül attól, hogy magyarok vagy más EU tagországok állampolgárai,
továbbá a KAP célkitűzéseinek olyan elemeit segíti elő,
mint a spekuláció kiszűrése, a vidéki népesség megtartása
és a termőterületek méltányos eloszlása. Az Európai Bizottság
sajnos úgy látja, hogy a törvényben előírt feltételrendszer
a jogos célkitűzésekhez képest aránytalanul magas követelményeket
fogalmaz meg, s ezzel eltántorítja a többi EU tagállam
befektetőit a magyarországi agrár-beruházásoktól. Szilárd
meggyőződésem, hogy ez nem igaz. Nem véletlen, hogy a
parlamenti jelentés nagymértékben pont azokat a megoldásokat
javasolja a túlzott földkoncentrációval és földrablással érintett
tagállamok számára, amelyeket a magyar földforgalmi törvény
is előír. Elővásárlási jog biztosítása a helyi gazdáknak
és a fiatal termelőknek, a helyi közösségek részvétele a földhasználatra
vonatkozó döntésekben, a mezőgazdasági területekkel
kapcsolatos jogügyletekre vonatkozó előzetes eljárás, a
gazdasági erőfölényes helyzetek kialakulásának a megakadályozása,
a földek értékesítésének és bérlésének állami engedélyezése,
valamint a jogi személyek földvásárláshoz való jogának korlátozása
mind olyan eszközök, amelyek bevezetése az Európai Parlament
szerint nemcsak jogszerű, de kívánatos is lenne. A magyar földforgalmi
törvény pont ezeket az eszközöket alkalmazza – ugyanúgy,
mint például a francia szabályozás vagy az osztrák tartományok
joga –, mégis az Európai Bizottság támadása alatt áll.
Mi mindenre szólítja fel az Európai Parlament a brüsszeli
döntéshozókat?
– Az Európai Parlament először is felszólítja a
bizottságot, hogy önkéntes iránymutatások szellemében és
figyelembe véve a mezőgazdaságra, a környezetre, a belső
piacra és a területi kohézióra vonatkozó horizontális uniós
keretet, fogadjon el ajánlásokat az uniós földgazdálkodásról.
Szintén kéri a bizottságtól, hogy a tagállamokkal és az érdekelt
felekkel együtt tegyen közzé olyan világos és átfogó kritériumokat,
amelyek egyenlő versenyfeltételeket biztosítanak, és amelyekből
egyértelművé válik, hogy az Európai Unió négy alapvető
szabadsága keretében a földpiaci szabályozás mely intézkedései
érvényesíthetők ahhoz, hogy a mezőgazdasági termelők a mezőgazdasági
és erdészeti célú felhasználás érdekében könnyebben földhöz
jussanak. A jelentés szerint a bizottságnak nem szabadna addig kötelezettségszegési
eljárást indítania, amíg ki nem dolgozzák ezt a világos feltételrendszert.
Negyedszer, az EP felhívja a tagállamokat, hogy a földpiaci
politikájukat oly módon alakítsák, hogy az a mezőgazdasági
tevékenység szempontjából megfelelő pénzügyi feltételek
mellett tegye lehetővé a földtulajdonhoz vagy földbérléshez
való hozzáférést, továbbá arra, hogy kövessék nyomon a mezőgazdasági
területek árait és bérleti díjait. Hangsúlyozza továbbá,
hogy a nemzeti igazságszolgáltatási rendszereknek valamennyi fél
jogait védeniük kell a bérleti szerződésekkel kapcsolatos
szabálytalanságok tekintetében, továbbá hogy a nemzeti hatóságoknak
lépéseket kell tenniük a hatályos nemzeti jogszabályokban
meglévő és a szerződésekkel való visszaéléseket lehetővé
tevő valamennyi joghézag megszüntetésére. Végül
szorgalmazza, hogy a tagállamok támogassanak vagy hozzanak létre
megfelelő, állami részvétellel és nyilvános felügyelet
mellett működő, területgazdálkodással foglalkozó intézményeket.
A Nemzeti Földalapkezelő Szervezet jó példa erre Magyarországon.
Medveczky Attila
|