2017.05.26.
Fejlesztik a
felsőoktatási duális képzéseket
A fiatalok kiszámíthatóbban tervezhetik jövőjüket
A pedagógusok
feladata, hogy a színvonalas elméleti anyagon túl olyan
gyakorlati készséget biztosítsanak a hallgatók számára,
amely alkalmassá teszi őket arra, hogy szakterületükön
azonnal és kiváló hatásfokkal tudják hasznosítani a
megszerzett tudást. Ezért olyan szakemberekre van szükség,
akik területükön a legfrissebb ismeretekkel rendelkeznek, és
ezeket professzionális szinten alkalmazni is tudják – fejtette
ki megkeresésünkre Schanda Tamás európai uniós fejlesztéspolitikáért
felelős államtitkár.
Duális képzést a műszaki, informatikai, agrár-, természettudományi
és gazdaságtudományi képzési területen találhatunk, de már
a szociális munka alapszakra jelentkezők is választhatnak ilyen
képzést. Miért éppen a szociálismunkás- és a mérnöktanár-oktatásra
koncentrálnak?
– Az erős Magyarország korszerű, versenyképes tudást
és oktatást biztosít mindenki számára. A Duális és
gyakorlatorientált felsőoktatási képzések fejlesztése és
oktatási innováció a szociális munka és a segítő szakmák
terén, valamint a mérnökpedagógia és a szakmai tanári szakok
esetében című felhívás célja, hogy a felsőoktatási intézményekben
olyan oktatási és képzési rendszerek jöjjenek létre, melyek
alkalmazkodnak és kiszolgálják a munkaerő-piaci igényeket. Ez
lendületet ad azoknak a szakmáknak is, amelyek jelenleg
szakemberhiánnyal küzdenek. Ez most főként a szociális munka
és a mérnökpedagógia, valamint a szakoktató képzések
területén nagyon fontos és kezelendő feladat.
Mekkora a pályázat
keretösszege, és kik vehetnek rajta részt?
– A pályázat keretösszege 1,35 milliárd forint, és államilag
elismert felsőfokú intézmények nyújthatnak be pályázatot,
kizárólag konzorciumi formában.
Mit jelent pontosan az a kifejezés, hogy „felsőoktatási
intézmények konzorciuma”?
– Támogatjuk, hogy a felsőoktatási intézmények egymással
összefogva, egymást segítve valósítsák meg elképzeléseiket.
Ebben a felhívásban kötelezően előírtuk, hogy a sikeres pályázat
egyik alapfeltétele, hogy 3-6 tagú felsőoktatási konzorciumok
együtt adják be támogatási kérelmüket. Ez erősíti az intézmények
közötti kapcsolatot, a hálózatosodást és szélesebb lehetőségeket
biztosít a minőségi képzés és oktatás területén. Ez természetesen
nem csak a felsőoktatási intézmények érdekeit szolgálja, a képzésben
részt vevő hallgatók is profitálnak az együttműködésből,
hiszen számukra is új lehetőségek nyílnak az összefogással.
Hogyan bírálják el a pályázatokat? Milyen
projekteket várnak?
– A beérkező pályázatokat a pályázati felhívásban
foglalt szempontok alapján bíráljuk el. Ebben pontosan meghatároztuk
a pályázat kiválasztási és értékelési szempontjait. Így
az intézmények pontosan tudják milyen feltételrendszernek kell
megfelelniük, hogy pályázatuk sikeres legyen.
Mit kell a résztvevőknek kidolgozniuk?
– A felhívás keretében alapvetően két fő célt
tudunk támogatni. A szociális munkás szakképzettség vonatkozásában
érintett alapképzési és mesterszakok, a közösségépítését
szolgáló szakemberek képzését biztosító szakok, valamint a
szakokhoz közvetlenül kapcsolódó, speciális szakirányú
szakképzettséget nyújtó továbbképzések fejlesztése támogatható.
Másrészt a mérnökpedagógia, valamint műszaki, agrár, közgazdász
és egészségügyi szakmai területhez tartozó szakmai tanárképzések,
szakoktató képzések fejlesztése támogatható. A projekt
megvalósítása során kötelező fejleszteni a felsőoktatásban
használt oktatásmódszertan gyakorlat- és hallgatói munkavégzés
központúvá tételét szolgáló feltételeket. Olyan taneszközöket,
elektronikus tananyagok kell kidolgozni, melyek igazodnak a
kooperatív és duális képzési formához, és ezeket be lehet
emelni a munka melletti tanuláshoz igazodó képzésekbe is. Az
oktatókés a gyakorló szakemberek számára olyan képzések és
tréningek szervezhetők, melyek a pedagógiai kompetenciákat
fejlesztik. A projektekkel erősíteni szeretnénk a gyakorló
szakemberek képzésekbe történő bevonását elősegítő képzéseket
is.
Esetünkben mi a pedagógusok feladata?
– A pedagógusok feladata ebben az esetben az, hogy a színvonalas
elméleti anyagon túl olyan gyakorlati tudást, technikát, készséget
biztosítsanak a hallgatók számára, amely alkalmassá teszi őket
arra, hogy szakterületükön azonnal és kiváló hatásfokkal
tudják hasznosítani a megszerzett tudást. Ezért olyan
szakemberekre van szükség, akik területükön a legfrissebb
ismeretekkel rendelkeznek és ezeket professzionális szinten
alkalmazni is tudják.
Kiszámították, hogy körülbelül mennyi projektet
tudnak támogatni?
– Projektenként minimum 250 millió, maximum 420 millió
forint vissza nem térítendő támogatást tudunk nyújtani a
rendelkezésre álló forrás erejéig. Így 3-5 pályázat
sikeres megvalósítását tudjuk elősegíteni.
A felsőoktatási duális képzés miben különbözik
egy „sima” szakmai gyakorlattól?
– A tudásanyag olyan gyorsasággal változik, ami megkívánja,
hogy az oktatás hagyományos formái mellett egyre nagyobb hangsúlyt
kapjanak a duális és gyakorlatorientált képzések. Ez nem csak
a magyar felsőoktatás hagyományosan magas színvonalát növeli,
hanem a felsőoktatási intézmények és a vállalkozások közötti
kapcsolatok erősödését is szolgálja. Új lendületet kap a
gazdaság, hiszen olyan szakemberek kerülnek ki a képzésekről,
akikre szükség van. Így a fiatalok is kiszámítható életpályával
tudják majd tervezni jövőjüket. És lendületet ad azoknak a
szakmáknak is, amelyek jelenleg szakemberhiánnyal küzdenek. A
duális képzés az oktatás, a gyakorlat, valamint a munkaerőpiac
igényeit igyekszik egymáshoz közelebb hozni.
Az igazán jól teljesítő hallgatók szinte biztosan álláslehetőséget
kapnak az adott vállalattól?
– A cégek nem titkolt szándéka a képzéssel
kapcsolatban, hogy „kineveljék” jövőbeli munkavállalóikat,
akik a diplomaszerzést követően azonnal teljes értékű munkavállalóik
lehetnek, azonban a hallgatói munkaszerződés lejár a diploma kézhez
vételével, ezt követően sem a cégnek, sem a frissdiplomásnak
nincsenek egymással szemben kötelezettségei – amennyiben a
hallgatói munkaszerződésben erről nem rendelkeztek másképp.
Ha a vállalat foglalkoztatni kívánja a végzett hallgatót,
akkor a munkaszerződést egy új megállapodás alapján új
alapokra helyezik. Miután a hallgatói munkaszerződés lejárt,
a frissdiplomás is dönthet úgy, hogy máshol keresi boldogulását.
Természetesen a duális képzések akkor is komoly előnyt
jelentenek a munka világában, és akkor is felkészítenek az
adott területen adódó feladatokra, ha nem annál a vállalatnál
helyezkedik el a hallgató, ahol a képzésben részt vett.
Több olvasónk felvetette, mi történik, ha nem bírja
a hallgató a tanulást a munka mellett?
– Ez egy lehetőség a hallgatók számára. A munkaerőpiac,
a cégek teljesítményt várnak el. A képzés felkészíti a
hallgatót az ilyen helyzetekre is, hiszen a szakoktatók –
tapasztalatuk alapján – pontosan el tudják mondani, mi vár rájuk
egy-egy szakma esetében.
Elképzelhetőnek tartja, hogy 2018-ban a költségvetés
lehetővé teszi, hogy újabb felsőoktatási duális képzések
fejlesztésére induljon el pályázat?
– Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program
keretében megvalósuló támogatások a 2014–2020-as fejlesztési
ciklusra vonatkoznak. Mindenesetre az eddigi támogatásokból,
fejlesztésekből látható: Magyarország kormánya elkötelezett
abban, hogy a felsőoktatás rendszerét olyan irányba fejlessze,
amely megfelel a gyorsan változó folyamatoknak.
Medveczky Attila
|