2017.05.26.
Angyallá vált
bohócok
Aki először rendezett kerítéstálatokat
Csollák Mihály
festőművész 1954-ben született Budapesten (Soroksáron). A
MAOE tagja. A Tóth Menyhért Stúdióban és a Zebegényi Szőnyi
István Képzőművészeti Szabadiskolában tanult. Mestere:
Bakallár József. Vezetője volt a 2001-ben alakult, de sajnos pénzhiány
miatt 2011-ben megszűnt Tököli Alkotók és Művészetpártolók
Egyesületének. Erősen vonzódik a cirkusz és a búcsúk világához,
így képein sokszor megjelennek a bohócok, céllövöldések,
legújabb táblaképein ikonosztáz-formában dolgozza fel
gondolatait. 1978-tól kiállító művész.
Tököli otthonában beszélgetünk, a falakon tájképek,
bohócokat ábrázoló festmények, és egyik polc telis-tele bohóc-bábokkal.
Mióta gyűjti ezeket a figurákat?
– 20-25 éve. Általában a turkálóban keresgélek. Az
egyik nagyobbat, úgy hoztam haza, mint egy gyereket. Viszont már
eljutottunk odáig, hogy nem én veszem meg a bohócokat, hanem
megajándékoznak velük. Tudja, gyermekkoromban nagyon sokat
mentem édesanyámmal cirkuszba. Soroksárról könnyebb volt
bejutni a városba. Cirkuszi lázban égtem. De konkrétan nem
tudom megmagyarázni, miért is szeretem a bohócokat.
Akkor is használom a bohócruha jellegzetességeit, ha
nem bohócokat ábrázolok
A vásárolt és ajándékba kapott bohóc-figurákat
festi meg?
– Ezek a figurák
ihletet adnak. Megfogalmazok egy gondolatot, és amikor festek,
használom a bohócruha jellegzetességeit, még akkor is, ha nem
bohócokat ábrázolok – természetesen a tájképek kivételt képeznek.
Régebben Soroksáron kétutcás búcsúk voltak, ahol a céllövölde
fogott meg. Néhány festményemen a céllövöldék hangulatát
adom át, de azon már bohócok szerepelnek. Őket lövik… Erdélyi
tematikájú képeket is festek; egyiken Csíkrákost, másikon Kézdivásárhelyt
láthatja.
Mikor járt először Erdélyben festeni?
– 2001-ben kaptam a soroksári önkormányzattól felkérést,
hogy menjek ki a Szejke-fesztiválra. Így kerültem ki Lókodra,
ahol legalább 500 fotót készítettem. S azután nagyon sokáig
benne éltem a tájképekben.
Elkészítette a fotót és egy az egyben „lemásolta”
a vászonra?
– Dehogyis, a fotó számomra az alap, emlékeztet a tájra.
Eleve úgy fotóztam, hogy tudtam, a kiválasztott táj, ház, egy
képen szerepel majd.
Mindegyik képére a színgazdaság jellemző. Alig látok
olyat, amin a piros, vagy a sárga ne lenne rajta. Ez elhatározás
kérdése?
– Nem tudom ezt elhatározni, mindez valahogyan belülről
jön. Ösztönszerűen és nem tudatosan festek. A témaválasztás
már tudatos. Azon festők közé tartozom, akik nem látják előre
a kész képet.
Vázlatot sem készít?
– Készítek vázlatot, mert előfordul, hogy akvarellt készítek,
és csak utána olajfestményt. A klasszikus mesterek is előbb
rajzoltak, majd megcsinálták akvarellben a színvázlatot, és
utána festették meg a képet olajjal.
Ha csalok, akkor azt a kép törvényeinek betartása
miatt teszem
Mégsem hiszem el, hogy nem tudja előre, mi lesz a képen.
– Azért nagy vonalakban tudom, mit ábrázol majd a festmény,
de vannak olyan apró dolgok, melyeket nem látok előre. Remélem,
ezt elhiszi. Soroksáron tanultam Bakallár József festőművésztől
– sajnos négy éve nincs közöttünk –, s ő mondta, hogy
csalni igenis lehet. A képnek vannak törvényei. Vegyünk egy tájrészletet,
eredetileg, a természetben a jobb oldalon nincsenek fák, de ha
nem festem azokat oda, akkor a kép nincs egyensúlyban. Tehát létezik
olyan festményem, ahol csaltam, éppen a kép törvényeinek
betartása miatt.
Ismerek olyan festőket, akik olyan tájakat is
felvisznek a vászonra, ahol sosem voltak.
– Nem tartozom közéjük. Én mindig a látottakból
indulok ki. Sokszor lejártunk a Duna-partra. Igaz, vannak olyan
festményeim, melyek színhelyei lehetnek akár Duna, akár a
Tisza mente, sőt Kaposvár környéke. Attól függ, ki kérdezi
meg, mert szinte minden táj egyforma. Viszont, láthat itt egy
olyan rajzot, ami helytörténeti emlék. Egy cigánytanya, amit
lebontottak. Szemben lát egy tájképet, ami viszont csak itt,
ezen a helyen jó, mert máshol nem „él”.
Meghatározza a ház lakóinak hangulatát, hogy milyen képek
lógnak a falon?
– Úgy fogalmaznék, hogy hangulatunkat befolyásolják a
képek. Ha jól megtekinti a festményeimet, a tájképeknél
nagyon foglalkoztatott a fény. Egyik rögeszmém, ha tájképet
festek, hogy legyenek rajtuk sötét és világos foltok, de fény
mindenképpen legyen benne. Még a székelykaput is úgy festettem
meg, hogy mögötte süt a Nap. Kinyitjuk a kaput, és ott a fényesség.
Azt pedig tudjuk, hogy a székelykapuknál mennyire lényeges a
Nap-motívum.
Amikor Erdélybe, Csángóföldre vagy Magyarország
egyes településére utazik, előtte tanulmányozza a hely történelmét?
– Ahhoz lusta vagyok… A táj, a házak fognak meg. Természetesen
beszélgetek a helyiekkel. Nagyon szeretem az alkotótáborokat,
ahol kicserélhetjük gondolatainkat. Mindig tudok újat adni, és
tanulni is. Azt, hogy egyes településeken kik foglalkoztak mezőgazdasággal,
kik lendítették fel az ipart, a kézművességet, és sajnos a
20. század történelmének borzalmairól is.
A felkészülésről jut eszembe. Mikor erre az interjúra
készültem, és beütöttem a nevét a keresőbe, alig találtam
információt Önről, míg egy friss diplomásnak már honlapja
van. Ennyire szerény?
– Nem, hanem ennyire lusta, és számítógépes-analfabéta…
A környezetemben senki sincs, aki honlapot tudna csinálni nekem.
Albumom sincs, viszont verseskönyveket illusztráltam. Az egyik
gyermekverseket tartalmaz, a Gyermekálom a másik pedig a Bohócia.
A rajz a mellette lévő vershez készült, s mindegyiknek bohóc
arca van…
Azt azért sikerült kinyomoznom, hogy kötődött a
soroksári Tóth Menyhért Stúdióhoz.
– Ami sajnos megszűnt. Egyik meghívóból idézek: „Kisduna
Galéria. Meghívom önt és barátait 1982. január 4-én 18 órára
a Tóth Menyhért Stúdió kiállításának megnyitójára.”
Udvar című festményem látható a meghívón.
Harmonikásból festőművész
De mikor döntött a képzőművészet mellett?
– A soroksári Táncsics Mihály Zenei Általános Iskolába
jártam, ahol a furulyától a klarinétig mindent kipróbáltam,
végül a harmonikánál kötöttem ki. Játszottam a Kék Duna
Harmonikaegyüttesben. Ez azért lényeges, mert a zenekari próbákat
a képzőművészeti szakkör foglalkozásaival egy időben
tartották a művelődési házban. Nos, én ellógtam a próbákról,
és felmentem az emeletre, mert bár szerettem harmonikázni, de
rajzolni annál is jobban! S ezt a szakkört vezette Bakallár József
– ott ragadtam. Később a szakkör átalakult Tóth Menyhért
Stúdióvá. Tóth Menyhért Kossuth-díjas festőművész elég
sokszor feljött hozzánk Soroksárra… Innen, a stúdióból
indult Csipes Antal, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil
tanszékének tanára, Subecz Gyula festőművész –ő sajnos már
meghalt – és Pánti Imre festőművész. 16 éves koromtól
nyaranta lejártam a Zebegényi Szőnyi István Képzőművészeti
Szabadiskolába. A legelső foglalkozást Hincz Gyula tartotta,
aki a szabadiskola mentora volt. Miután megnősültem, családom
volt az első, s a munka mellett mindig festettem, képeimet kiállították
– eleinte lektorátusi engedéllyel. Sokáig nem is írtam ki a
nevem mellé, hogy festőművész, csak hogy festő, mert társaságunk
elve volt, hogy a pályán el kell érni valamit ahhoz, hogy
valaki művésznek nevezze magát. Nekem ez sikerült. Magam erejéből
értem el mindent. Sikereket, de sokszor el is utasítottak. Elsőnek
nem is sikerült a MAOE tagjává válnom, majd csak utána pályázhattam
egyéni kiállításokra. Nem a képeimet nézték, hanem, hogy
hol vagyok tag.
Ma viszont bárki, aki akar, kiállíthat. Melyik a jobb?
– Egyik sem, mert a minőség a döntő. Nagyon sok bóvlit
állítanak ki. Csak pénz kell hozzá, vagy összeköttetés. Ez
nem magyar különlegesség. Ha valaki nem tagja egy felfuttatott
klikknek, akkor képtelen érvényesülni, a nevét szinte senki
sem ismeri. Itthon is több klikk létezik. A Magyar Művészeti
Akadémia pedig magyar lelkületű képet vár tőlem, de a bohócaim,
mitől lesznek azok? Ha piros-fehér-zöld ruhába öltöztetném
őket, akkor azzal a magyarságot csúfolnám ki. A galériákkal
pedig az a gondom, hogy hat-hét szinte egyforma képet kérnek tőlem.
Ez számomra kivitelezhetetlen. Képtelen vagyok két egyformát
festeni. Ha festek, eszembe se jut, hogy egy galéria számára
alkotok. Még az sem, hogy a nézőknek. Természetesen szeretem
megmutatni a képeimet, és örülök a pozitív visszajelzéseknek.
Akkor kinek fest?
– Ezt még senki sem kérdezte meg tőlem. Amit készítek,
az a lelki világomból ered. Sokszor esténként rajzolok. Így készült
el a zodiákus-sorozatom.
Megrendelésre sem dolgozik?
– A portréfestészethez nincsenek meg a feltételek.
Igaz, egy időben készítettem portrékat is, akkor arra törekedtem,
hogy az illető lelke is benne legyen a rajzban. Ha valaki odajönne
hozzám, hogy egy fotó alapján fessem meg a tanyáját, elvállalnám,
de erre nem volt példa.
Nincs rá pénz, vagy a gondolkodásmód változott meg?
– Mindkettő igaz. Kevesen értékelik a kortárs művészetet.
Egyes cégek fotó után készítenek pár ezer forintért
lenyomatokat. Sokan ott vásárolnak festménynek mondott tárgyat.
Ahelyett, hogy vennének egy eredetit, ami valóban érték.
Azért a kortárs művészetbe több stílus, több irányzat
tartozik bele. Az ön képeit nem nehéz befogadni. Nem túl
modernek.
– Talán a bohócaim közül néhány annak számít.
Egyetlenegy stílusba sem sorolom be magam, hanem érthető képeket
festek. Nagyképűnek hangzik, de eljutottam odáig, hogyha ránéznek
egy képre, tudják, én készítettem.
Akinek az eredeti szakmája…
– Szakács, aki 20 évig dolgozott a vendéglátóiparban.
Mikor megszületett a lányom, szerettem volna, ha a munkahelyem közel
van a házamhoz, ezért úgy döntöttem, a tököli Fiatalkorúak
Büntetés-végrehajtási Intézetében civilként a konyhán
dolgozom. Megismerkedtem az ottani tanárokkal, majd rajzot tanítottam,
rajzszakkört vezettem. Sőt egy évig én voltam az egyik „zsiványcsapat”
osztályfőnöke.
Mekkora kihívást jelentett?
– Hatalmasat és türelmet is. De szeretek az emberekkel
foglalkozni. Tíz évig a Nap és Hold Családsegítő és
Rehabilitációs Alapítvány által gondozott értelmi- vagy mozgássérült
gyerekeket tanítottam. A fiatalkorúak börtönében pedig abban
reménykedtem, hogy lesz legalább egy olyan tanítványom, aki a
cigány legendákat, meséket meg tudja festeni. Sajnos ez nem
sikerült. Volt, aki azért jött, hogy elteljen az idő, mások
valóban rajzoltak. Többen odajöttek, hogy tanítsam őket. Azt
feleltem, hogy a kezével nem tudok csodát tenni, de tanácsot
adhatok arra, hogy mit és hogyan csináljon, és milyen témát válasszon.
Elég jó kis alkotások születtek. Egy váci templomban még ki
is állítottunk belőlük.
Piedonénak neveztek a börtönben, ahol rajzot oktattam
A fegyelmezéssel nem volt gond?
– Nem, mert elég nagydarab ember vagyok, ezért
elneveztek Piedonénak. Szerettek a rabok, holott szigorú és következetes
voltam, nem lehetett felelőtlenül ígérgetnem.
A művészetben önmagával szemben is szigorú?
– Dehogyis! Előfordul, hogy hónapokig nem festek semmit,
utána pedig egy hétig szinte megállás nélkül. Olyankor egy más
dimenzióba kerülök, nem lehet velem beszélni sem. Kicsit
furcsa helyzet, mert nem tudok úgy festeni, hogy közben nincs
mellettem valaki, de azt elvárom, hogy munka közben ne
zavarjanak.
Főleg, ha bohócokat fest?
– Bármit. Sokszor azt mondják, sírnak a bohócaim,
pedig nem, az arcukon az csak egy jel.
Egyik alkotásának Angyal-Bohócok a címe. Hogyan
kaptak szárnyat?
– Megszületett unokám, és onnantól szárnya nőtt a
bohócoknak. Az élt bennem, hogy ne érje semmi baj, „vigyázzatok
rá angyalok”. Ez nem a szakralitás kicsúfolása, hiszen az Őérte
képemmel szerepeltem a VII. Kortárs Keresztény Ikonográfiai
Biennálén.
Angyalai többségének csak a fejét festette meg, arcát
nem. Miért?
– Arra gondoltam, hogy oda be lehet valakit helyezni. Ha
odaállunk egy festmény elé, csak arra kell figyelni, hogy
milyen érzéseket vált ki belőlünk.
Festményeit befolyásolja, hogy milyen hangulatban készítette?
– Viccesen hangzik, de többször mondtam, hogy akkor
festettem jó képet, amikor összevesztem az asszonnyal. Le is írtam,
hogy festhetünk dühből, bánatból és ha öröm ér. Tehát szükséges
a lelki trauma.
Mikor van kész egy kép?
– Festőbarátaimmal többször beszéltünk arról, hogy
egy kép festését tudni kell abbahagyni. Létezik egy pillanat,
mikor be kell fejezni a festményt, különben elrontjuk. Ezt a
pillanatot a gyakorlat, a pályán eltöltött évek hozzák meg.
Említette, hogy szeret emberekkel foglalkozni. Feltétlenül
beszélni kell az ön által vezetett Tököli Alkotók és Művészetpártolók
Egyesületéről. Ebbe csak festők tartoztak bele?
– Nem csak festők, a tagok között szobrász, kő -és
fafaragó, tűzzománcos, keramikus is volt. Azért beszélek múlt
időben, mert az egyesületet nem tudtuk fenntartani. A tagdíjak
még a könyvelő kifizetését sem fedezték. Ettől függetlenül
a tagok szerepelnek még közös kiállításokon. Viszont amíg működött
az egyesület, Magyarországon elsőként – tíz év alatt nyolc
– kerítéstárlatot szerveztünk kézműves-bemutató mellett.
A házunk kerítésére, sőt még egy kifeszített drótra is
kitettük a képeket, az utcát lezártuk, és céllövöldét, bábszínházat,
zenekart is idehoztunk. Tehát szép eredményeket értünk el, és
ezekre büszke vagyok. Ahogy arra is, hogy soroksári sváb gyerek
létemre én szerepeltettem itt először a ma már országos hírű,
horvát népzenét játszó Prekovác Együttest, ahogyan a
Komsije Énekkart is, akik szintén horvát dalokat énekelnek –
hiszen Tökölön jelentős számban élnek horvátok.
Nagyon kalandos eddigi pályája. Megfogalmazta, hogy mi
a legfőbb vágya?
– Szeretnék még sokáig alkotni, mert az alkotás
kegyelme jutalom. Ezekre az alkalmakra nagyon készülök, várok.
Úgy érzem nekem ez a dolgom, s bízom benne, hogy az égiek
szerint is.
Medveczky Attila
|