2017.05.26.
A pártvagyon átmentése
Kávássy János Előd: Nyugati szélben
Adalékok a magyar–amerikai
kapcsolatok 1989-es történetéhez; gondolatok a kelet-európai
és a magyar rendszerváltáshoz
A szerző Nyugati
szélben című, az 1980-as évek végének állampárti külpolitikáját
elemző munkájával kapcsolatban leszögezhetjük: azt olvasva
egyebek mellett azt is láthatjuk, hogy miként próbálta a
rendszer saját hatalma átmentésére törekedve demokratizálni
a szocialista szóhasználatot. 1989–90, tágabb értelemben
1987–1991 időszaka nemcsak Kelet-Európa regionális, de világunk
globális történelmében is sorsfordítónak bizonyult: a
Szovjetunió elvesztette a hidegháborút, a bolsevik ideológia
megbukott, a keleti blokk rezsimjei összeomlottak, s végül a
Szovjetunió megszűnésével beköszöntött a Pax Americana –
Amerika globális hegemóniájának korszaka. E sodró lendületű
változásokban különösen kiélesült az egyes kelet-európai
országok, illetve az azokban zajló változások szerepe – mely
tekintetben Magyarország sokáig vitathatatlan elsőséggel,
kiemelt fontossággal bírt. A kötet elő két esszéje ennek
tudatában és fényében az 1989. júliusi, budapesti Bush-látogatás
részletes történetét, illetve a korabeli kommunista magyar külpolitika
kényszerű adaptálódásának tipikus momentumait mutatja be.
Kezdjük
azzal, hogy az 1980-as évek közepére Magyarország viszonya az
Amerikai Egyesült Államokkal soha nem látott fejlődésen ment
keresztül, mind a globális földrajzi távolság, mind az eltérő
ideológiai berendezkedés ellenére. A kelet-európai térségnek
az amerikai hidegháborús gondolkodásmódban mind fontosabbá válása
mellett is önálló fejlemény volt, hogy a State Department (külügyminisztérium)
és az elnöki stáb egyetértésben vetette fel Ronald Reagan egy
lehetséges budapesti látogatását. Ez a vizit ugyan elmaradt,
de annak okai a szerző szerint visszavezethetők az 1985-ös év
elejének nagypolitikai történéseire. Kávássy úgy látja,
annál is inkább, mert e pillanatkép hátterében egyre fakóbban
és halványulóan, de ott állt Kádár János is. A korábban
premisszaként megfogalmazott stabilitás, a külpolitikai környezetben,
a magyar vezetés szemszögéből az USA részről Magyarország
irányban pozitív, szovjet részről a magyar–amerikai
kapcsolatokat tekintve neutrális viszonyt feltételezett. 1985
kora tavaszán e környezet ismét szovjet oldalról változott,
az évtizedben immár harmadszor: 1985. március 10-én meghalt
Csernyenko, s rögtön másnap, 11-én az 54 éves Gorbacsov követte
őt a Szovjetunió élén. A mindenkori szovjet pártfőtitkár
természetesen a keleti blokk valamennyi kommunista vezetője számára
is megkerülhetetlen volt; Kádárnak különösképpen. Emberi
habitusa, tapasztalatai, és ezekből fakadó gondolkodásmódja
rendkívül óvatossá tették Moszkvával kapcsolatban; az évek
előrehaladtával pedig egyre kevésbé volt képes mindezeken változtatni.
A Gorbacsov megválasztásának évében 73. életévét betöltő,
majd három évtizede regnáló magyar főtitkár egy generációval
volt idősebb a szovjet vezetőnél. A Szovjetunióban fiatal káderek
tömegét felemelő, és az 1956-ban megkezdett desztalinizációt
gyakorlatilag lezáró Gorbacsov Kádár számára már nem az újat
jelentette, sokkal inkább az ismeretlent. Gromiko leváltásában,
és Eduard Sevardnadze kinevezésében nem a lehetőséget, hanem
egy új, bizonytalan kurzus kezdetét látta; az oly szigorú Mr.
Nyet távozásával számára elveszett azon direkt kapcsolat,
mely 1956. október–novembere óta Moszkvához fűzte. Hruscsov,
de főként Brezsnyev korszaka Kádár minden önálló törekvése
szempontjából csak rosszat hozott, ám az éra szovjet
politikusai és azok metódusai folytonosságot és kiismerhetőséget
jelentettek. A mind fizikumában, mind intellektusában egyre
gyengülő Kádár számára a változás, még a pozitív változás
lehetősége is ijesztőbbnek tűnt, mint a már jól ismert
rossz. A könyvből kiválik, hogy paradox módon a Gorbacsov által
fémjelzett nyitási politika által generált külpolitikai mozgástérbővülést
Magyarország nem tudta kellő mértékben kihasználni. Ennek
oka, hogy az ország vezetője számára eltűnni látszottak azok
a kapaszkodók, melyekhez rendszerét évtizedek óta navigálta.
Éppen ezért 1985-től a magyar–amerikai kapcsolatok fejlődésének
vizsgálata elválaszthatatlan – a külügyi iratokban is
megjelenő – Kádár személyétől; az általa képviselt túlzottan
óvatos, olykor egyenesen szűk látókörű állásponttól, mely
éppen akkor fékezte a kétoldalú kapcsolatok fejlődését,
amikor mind amerikai, mind szovjet részről minden korábbinál
kedvezőbbé váltak a külső feltételek. Nem beszélhetünk a
magyar–amerikai kapcsolatok megromlásáról, sokkal inkább a
magyar diplomácia által kitűzött és szorgalmazott célok elérésének
elodázódása volt jellemző. Nehéz rekonstruálni, mit látott
vagy érzékelt ebből a magyar külügy, azt viszont tényként rögzíti
a szerző, hogy Kádár főtitkárként épp azon folyamatnak
vetett gátat, mely elvihetett volna a magyar célkitűzések –
így például egy nyugati parti magyar konzulátus megnyitása
– realizálásához. A New York Times névtelen amerikai forrása
szerint a magyar fél Kádár, és más magas rangú vezetők már
tervben lévő programjaival való ütközésre hivatkozva hárította
el Reagan budapesti fogadását; mások szerint az elnöki látogatás
a Varsói Szerződés tagállamainak gyűlésével esett volna
egybe.
„Kedveltem
Gorbacsovot még akkor is, ha ő odaadó kommunista én pedig
meggyőződéses kapitalista voltam.” „Hetven év kommunizmus
tönkretette a Szovjetuniót mind gazdaságilag, mind szellemileg,
lelkileg. Gorbacsovnak rá kellett ébrednie, hogy az már képtelen
fenntartani Sztálin gyarmatbirodalmát; a Szovjetunió fennmaradása
fontosabb volt számára. Látnia kellett a gazdasági katasztrófát
mellyel országa szembenézett, és arra a következtetésre
kellett jutnia, hogy az már nem költhet oly sokat fegyverekre és
a fegyverkezési versenyre, melyet – ahogy azt Genfben elmondtam
neki – sosem hagynánk hazájának megnyerni.” Annak az
embernek a sorai ezek, aki megnyerte, vagy másképp fogalmazva:
aki képes volt az Egyesült Államokkal megnyeretni a hidegháborút.
Reagan önéletrajzának részlete nemcsak pillanatfelvétel, történelmi
állókép, de egyben egy korszak prológusa is, a legkésőbb
1948-ra kialakult világrend négy évtizeddel későbbi de facto
lezárása. 1988-ra nyilvánvalóvá lett, hogy a szovjetek
elvesztették a hidegháborút; az amerikai gazdaság maga alá gyűrte
a szovjet fegyverkezési programok finanszírozását, s vele együtt
Sztálin utódainak birodalmát is.
1989.
július 11. és 13. között Budapestre látogatott George H. W.
Bush, az USA 41. elnöke. A szerző szerint nem csak arról volt
szó, hogy az USA külpolitikáját tekintve sokadlagos térség
került Washington homlokterébe, de mindez hatással volt a
magyar rendszerváltoztatásra is. Az elnök beszélt a marxi eszmék
kudarcáról. No meg arról, hogy kéri az amerikai kongresszust,
hogy hagyjon jóvá egy 25 millió dolláros alapot új tőke forrásaként.
Mégpedig a magyar magánszektor megerősítésére. Később az
elnök, 1989. július 21-ei beszédében a Rab Nemzetek Hetén ezt
mondta: „Azt látjuk, hogy a demokrácia piacokat és határokat
nyit meg, felszabadítva a szíveket, felszabadítva az elméket.
S így Kelet- és Közép-Európa nemzeteinek is, melyek nemzeti
örökségük visszaszerzéséért küzdenek, azt mondjuk: Amerika
mellettetek áll.” Az, hogy mi volt ennek az ára, jól tudjuk.
De érdemes felidézni,
hogy mi is történt 4 évvel ezelőtt. Tehát 1985-ben.
Szeptember 25-én Moszkvában Kádár arról beszélt
Gorbacsovnak: „országunkban létezik ellenzék, néhány társadalomtudós,
szociológus, az értelmiség képviselői, írók. Nincsenek
sokan. Szerveződő csoportok. A nyugatiak megkeresik, támogatják
őket. Felmerül a kérdés, mit tegyünk velük. Adminisztratív
intézkedéseket csak végső esetben foganatosíthatunk velük
szemben, mivel nem kívánunk ingyen reklámot csinálni nekik. Időként
ellenőrizzük az ellenzéki elemeket, elkobozzuk sokszorosító gépeiket,
de ha kell, tudunk gorombábbak is lenni.” Valójában a nyugati
szélben ez a latens pluralizmus egyre nagyobb és egyre közvetlenebb
hatással volt a magyar belpolitikai élet alakulására. Később
kimondták, hogy „Kádárnak mennie kell”. De ezt nem csak az
ellenzék hangoztatta, hanem a párton belül, az MSZMP-n belül többen
is.
Grósz rendhagyó irányban nyitott. 1988 tavaszán
felkereste a Kádár által a KB-tól tudatosan távol tartott
Pozsgay Imrét, mondván: „elfáradt az öreg, meg kellene neki
köszönni.” E szokatlan nagypolitikai lépésben Kádár leváltása,
illetve megbuktatása jelentette a közös cselekvés érdekközösségét,
melyhez Moszkva támogatását is el kellett nyerni. Gorbacsov, a
KGB elnökét, Krjucskovot küldte Budapestre tárgyalni, s így dőlt
el, hogy Kádár Jánost felfele buktatják, létrehozva számára
a tényleges hatalmat nélkülöző pártelnöki tisztséget. Később
a nyugati politikai kapcsolatok megerősítésének szándékával
megkezdődött az MSZMP arculatváltása. Arra törekedtek, hogy a
szovjet mintájú kommunista pártot, nyugati mintájú, szociáldemokrata
pártként jelenítsék meg. A távolról sem spontán privatizációval
(1987–1990), majd a pártvagyon ki- és átmentésével az
MSZP-hez, és annak holdudvarához tartozókat igyekeztek
helyzetbe hozni. A politika szintjén a bevett
„reformfolyamatok” hangoztatása mellett, az 1956 megítélésének,
újraértékelésének kérdésköréhez kapcsolt „nemzeti megbékélés”
hirdetése volt a leghangsúlyosabb. A regnáló politikai vezetés
szóhasználata gondosan megválasztott verbalitással igyekezett
elfedni a valódi társadalmi folyamatokat, illetve azok természetét.
A „szómágia” legjobb hagyományait követve az MSZMP következetesen
kerülte a rendszervált(oztat)ás fogalmainak használatát.
Helyette beszéltek átalakulásról, az átalakulási folyamatról,
politikai és gazdasági átalakulásról, demokratizálásról és
a demokratikus többpártrendszerre történő áttérésről.
Ugyanakkor nem csak a szóhasználattal, de e fogalmi logika
kontextusával is igyekeztek azt közvetíteni, hogy ezen változásokra,
változtatásként, pozitív módon a párt politikai gondolkodásának
átalakulásából fakadó önfejlődésként, s nem a megváltozott
(külső és belső) körülményekből fakadóan lépéskényszerként
került sor. A Patyomkin-valóságok örök hibája azonban, hogy
csak elfedik, és nem megváltoztatják a mögéjük rejtett,
nagyon is kézzelfogható realitást. A realitás pedig a magyar
politikai erőtér fokozatos, s egyben fokozódó polarizációja
volt. Versenyfutás kezdődött az MSZMP és az ellenzék, az
egyre szaporodó új pártok prominensei és programjai, illetve
az MSZMP saját csoportosulásai között. 1956 óta nem állt
fenn ennyire komplex és sokismeretlenes, a politikai aktorok számára
kiszámíthatatlan helyzet. Hiszen a kádárizmus 32 esztendeje
alatt a magyar főtitkár személye és pozíciója által összefogott
és összetartott párt versengő erőinek 1988 májusától immár
nem egyszerűen egy Kádár utáni, de egyben a plurális
politikai létezéssel járó helyzetre kellett felkészülni. A
politikai túlélés (és esetleges siker) kontextusa így a párton
belülről egyszerre azon kívülre is helyeződött, s a párt
„erős embereit” tekintve az egyéni értékrendszer,
helyzetmegítélés és ambíció határozta meg az ezen új
helyzetben születő magatartást, illetve az ad hoc születő szövetségeket.
A
rendszerváltoztatást célzó pszeudojogállam kiépítése már
jóval az 1989. március 15–22–30-án – informálisan, formálisan
és bejelentetten – nyolc ellenzéki szervezet által megalapított
Ellenzéki Kerekasztal létrejötte, még inkább az 1989. június
13-án megalakult Nemzeti Kerekasztal, de legfőképp a hatalom és
az ellenzék valóban érdemi, 1989. augusztus–szeptemberi, a
rendszerváltásról folyó tárgyalásai előtt megkezdődött az
MSZMP részéről. Ugyanazon az 1988. november 22-ei kibővített
KB-ülésen – még azt megelőzően, hogy Grósz előterjesztette
a kormány és a párt vezetését érintő személyi javaslatokat
– második napirendi pontként szerepelt a „Javaslat a Központi
Bizottság és a Politikai Bizottság munkarendjére, munkamódszerére,
a Központi Bizottság munkabizottságainak és apparátusának
feladatkörére”, melynek maga a főtitkár, illetve
miniszterelnök volt az előadója. Ennek a lényege az volt, hogy
bár a Minisztertanács jogköre valóban bővült, de a párt döntéshozó
fórumai továbbra is felette álltak. Grósz inkább a KB-t
akarta megerősíteni. Sőt a párton belüli felvetésekkel
szemben a Németh-kormányt kontinuitásként és nem egy teljesen
új kormányként értelmezte, valamint szükségesnek tartotta Németh
Miklós PB-tagságának fenntartását. Németh miniszterelnökségének
első felében a kormányzati struktúra bizonyos elemeinek megváltozásáról
– megkezdődött a kormányfő kiemelése a kormányból a többi
miniszter közül, minimálisan csökkent a tárcák száma, stb.
– beszélhetünk, de a szerző szerint tarthatatlan bármely
olyan narratíva, mely a kormányt ezen időszakában önálló
hatalmi központként kívánja leírni. A szerző felteszi a kérdést:
miért lehetett Grósz érdeke egy ilyen váltás, s hogyan
illeszkedik mindez a demokrácia nélküli, jogállami intézményrendszer
kialakításának folyamatába? Erre az összpolitikai körülményekben,
és a későbbi, plurális politikai rendszerben való létezésre
való felkészülésben keresendő a válasz.
A könyvből kiderül,
hogy negyedszázada sokan úgy gondolták, hogy az Egyesült Államok
vezette világrend kialakulása békét hozhat, de a kegyelmi
pillanat elmúlt, és az ezredforduló óta azt kell látnunk,
hogy „Amerika háborúinak a korszakát éljük”. Az 1980-as
évek végének magyar külpolitikájáról megtudjuk, hogy Horn
Gyula és csapata látta, szükségszerű és elkerülhetetlen az
összeomlás, ezért arra törekedtek, hogy mire bekövetkezik,
addigra minél jobban idomuljanak az Egyesült Államokhoz.
(Kávássy János
Előd: Nyugati szélben. Adalékok a magyar–amerikai kapcsolatok
1989-es történetéhez; gondolatok a kelet-európai és a magyar
rendszerváltáshoz. A kötetet a RETÖRKI adta ki, és az Antológia
Kiadó gondozásában 2015-ben Lakiteleken jelent meg.)
M.A.
|