2017.04.14.
Passió János
evangéliuma szerint
Szeretet és
engedelmesség; a keresztény tanítás alapkövei. „Az igazi
szeretet életét adja barátaiért.” Bach János-passiója Jézus
elfogásával kezdődik. Ő maga kiáll az őt foglyul ejtő katonák
elé, de tanítványainak szabad elvonulást kér. Ebből a
szeretetből éppen olyan gyönyörű zsoltár virágzik ki, mint
az engedelmességből. Ez a két zsoltár útmutató hitvallás.
„Miként mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek”. Nehéz, de meg kell
próbálni. Jézus szavaival lefegyverezte Pétert, hogy mennyei
Atyjának engedelmes szolgálója legyen. A szeretet és
engedelmesség után a harmadik keresztény habitus a bűnbánat.
Péter, akire Krisztus az egyházat építette, halandó ember. Ez
teszi szenté, a halandósága. Háromszor árulja el Krisztust. A
bűnbánat áriáját (ugyanúgy, mint a Máté-passió megfelelő
helyén) lehetetlen nem összeszorult szívvel hallgatni. Mindnyájan
cserbenhagytuk Jézust, csak nem vettük észre. De a keresztény
bűnbocsánat sosem késő.
Krisztus
király! „Rex tremendae” – mondja a Dies Irae poétája. Félelmetes
úr, aki leereszkedik, hogy az embert megváltsa. De a gonoszság,
a sátáni ellenkampány, ami a földi életben ideig-óráig győztes
lehet, ellene támad az igazságnak. A korbácsolás szinte
naturalisztikus imitálását virtuózan oldja meg az emberi hang.
„Bitter Lust”,
keserű vidámság. A Parsifal fantasztikus nagypénteki boldogsága
is ide nyúlik vissza, Jézus evangéliumához. Bach tenoráriája
is azt fejezi ki a megkorbácsoltatás után, hogy „vérző háta
minden darabja a mennyországgal ér fel”. Ugyanezt a kettősséget
dicsőíti az egyik legmélyebb érzelmű és értelmű zsoltár
(Fogságod számunkra a szabadulás).
János apostolt
Krisztus testvérévé fogadta a kereszten. Az „Asszony, íme a
fiad”-kijelentés csodálatos végrendelet. Az ezt követő
zsoltár az Isten Fia emberi voltának utolsó figyelmes elrendezői
munkáját dicséri.
Bach megírta a
Passiót János és Máté evangéliuma szerint. Talán a két
apostol különböző karaktere, vagy egy rész több oldalról
való bemutatása miatt, ugyanazt a szituációt másképp
fogalmazza meg. Máté-passiójában drámai, súlyos, lassú és
vonszolt kálvária vezet a keresztfa tövéig. A János-passió
azonos részlete egy szinte vad türelmetlen rohanás a Golgotára,
hogy nehogy lekéssenek a „szent Mártír” megtekintéséről,
és közvetlenül megtapasztalják a tőle kapott megváltást.
A szeretet,
engedelmesség és bűnbánt nagypénteki ajándékához társul a
megtisztító fájdalom. Négy csodálatos hangszer (énekhang,
fuvola, oboa és cselló) szórja a világ négy tája felé ezt
az érzést, amelyet csak a nyugalmat sugárzó zárótétel old
fel. Nyugalmat kívánunk az emberként meghalt Isten Fiának,
hogy megváltása által ugyanazt a nyugalmat nyerjük el.
Medveczky Ádám,
Kossuth-díjas karmester
|