2017.04.23.
Nincs szükség
választási költségvetésre
A bérfejlesztéssel javíthatjuk versenyképességünket
Választási
költségvetést akkor szoktak készíteni, amikor nagyon sok a
bizonytalan szavazó, és a két nagy parlamenti erő között
elindul az ígéretverseny – ez a világtendencia. Magyarországon
nincs ilyen helyzet –szögezte le Kovács
Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke.
Év elejétől béremelésekre került sor. A kormánypártok
szerint 2010-hez képest több mint 500 ezer emberrel több
dolgozik; mindezért a kabinet a gazdaság teherbíró képességével
összhangban fokozatos béremelési programokat indíthatott. Míg
az ellenzék arról beszél, hogy a béremelésekről
a választások közelsége miatt döntöttek. Melyik félnek ad
igazat?
A bárfelzárkóztatásnak megvolt a fedezete?
Bár egyes gazdasági
elemzők azt mondják, hogy a februári 3%-os infláció nem sok jót
ígér.
–A szerény mértékű, szabályozott infláció a mostani
folyamatoknak, a fogyasztás élénkülésének szükséges velejárója.
A jegybankok inflációs célja általában a 3% körüli
szint, amit többnyire szabályzatokban is megfogalmaznak.
Megjegyzem a defláció ugyanolyan káros, mint a nagymértékű
infláció, ugyanis – példaként említem – defláció esetén
nagyon sokan elhalasztják a vásárlásukat, s arra várnak, hogy
egyes termék ára még olcsóbb legyen. Ennek következtében a
fogyasztás visszaesik, kárt okozva a termelőknek, a forgalmazóknak,
végső soron magunknak.
Tehát a Költségvetési Tanács is ellenezne
olyan költségvetést, ami a forrás nélküli költekezést
szolgálná?
–A kockázat – különböző mértékben – minden költségvetésben
benne van, a „koraiban” és az év végén megalkotottban
egyaránt. Alapvető az előreláthatóság kérdése. A világ
jelenlegi gazdasági folyamataiban a várható tendenciák azt
mutatják, hogy a világgazdaság mérsékelt növekedése folytatódik,
s az európai trend viszonylag biztonságos. Az erre vonatkozó
tanulmányok, melyek az előrejelzéseket tartalmazzák, most készülnek
a Költségvetési Tanács számára. A korai költségvetésnek
– a természetszerűen nagyobb előreláthatósági kockázata
mellett – számos előnye is van, mert így jobban föl lehet készülni
a következő év finanszírozási folyamataira.
Megalapozottabbakká válhatnak a mikro-, elemi költségvetések,
amelyek szükségesek, és a különböző intézkedéseket is
jobban elő lehet készíteni, mintha az év utolsó napján
fogadnák el a költségvetést. Az sosem jó, ha december 31-én,
az „órát megállítva” kell szavazni a költségvetésről
– volt erre példa a magyar politika rendszerváltozás utáni történetében.
Lapjuknak már nyilatkoztam arról, hogy nem voltam feltétlen híve
a korai, megalapozatlan költségvetésnek, de a mostani helyzet
megteremti ennek a lehetőségét. Ha a korai költségvetésnek
megvannak a feltételei, s most megvannak, akkor így kell eljárni.
Gondoljunk vissza, hogy korai költségvetést szavaztak meg
2016-ra vonatkozólag, s lényegileg nem kellett rajta módosítani,
illetve csak a kedvező államháztartási folyamatok átvezetése
érdekében. A 2017-es költségvetésnél hasonló a helyzet. A
mostani adatok arra utalnak, hogyha e költségvetésen változatni
is kell, akkor inkább azért, mert a tapasztalatok pozitívak, és
a teljesítmények adta, megnyíló új lehetőségeket mindnyájunk
érdekében ki kell használni.
|