2017.04.23.
A belülről épülő
látvány
A Szolnoki Művésztelepen erősen kötődünk a hagyományokhoz
Verebes
György festőművész 1965-ben született Zentán.
A vegyi technikum elvégzése után 1985-től a Magyar Képzőművészeti
Főiskola képgrafika tanszékének hallgatója, ahol 1989-ben
szerez diplomát, majd 1992-ig művészképzős hallgató
ugyanitt. Mesterei: Raszler Károly, Kocsis Imre. Festészettel
1988 óta foglalkozik. Könyvillusztrációkat készít, színházi
díszletet, belsőépítészeti arculatot tervez. 1997–2003 között
egy reklámgrafikai stúdió művészeti vezetője, 1998–2002-ig
a Lurdy Galéria művészeti vezetője. 1990-től több dzsessz-
és világzenét játszó zenekarban közreműködik mint alapító
tag, zongorista, zeneszerző, színházi zenét ír. 2003-tól a
Szolnoki Művésztelep művészeti vezetője. 2007–2011 között
a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola tanára.
Festészeti tevékenysége mellett rendszeresen nyit meg kiállításokat
és publikál. 2010 óta a Jász-Nagykun-Szolnok Tehetségsegítő
Tanács elnökségi tagja. 2011-től tagja a Szentendrei Régi Művésztelep
Kulturális Egyesületnek. Szellemi kitalálója és alapító
tagja a Szolnoki Képzőművészeti Társaságnak. 2013-ban a
Magyar Festészet Napja Alapítvány kuratóriumi tagjává választották.
Díjak: 2011 –
Kaposvári Gyula-díj, Szolnok Megyei Jogú Város Kulturális díja;
2015 – Supka Magdolna-díj, az Academia Humana Alapítvány és
a T-Art Alapítvány közös díja; 2017 – Munkácsy Mihály-díj.
Idén Munkácsy-díjjal tüntették ki. Gratulálunk hozzá!
Kapott Supka Magdolna-díjat és Kaposvári Gyula-díjat is. Mit
jelentenek a hivatalos elismerések életében?
– Nagyon jól esnek ezek az elismerések, bár alkotás közben
nem arra gondolok, hogy díjakat kapjak. Sosem kértem meg senkit,
hogy terjesszenek fel kitüntetésre. Ezt a habitust otthonról
hoztam. Délvidéken, Zentán születtem, s annak idején, mikor a
Képzőművészeti Főiskolára jártam, már működött a
Derkovits-ösztöndíj, s arra én „külföldiként” soha nem
pályáztam. Később kiderült, hogy meg is kaphattam volna az ösztöndíjat,
de azt hittem, hogy erre nekem nincs jogalapom. Visszatekintve talán
jobb is volt így, mert az esetleges kudarcok alól eleve
felmentettem magam. Az ön által felsorolt díjak, pályám közben
„találtak rám”. Van, akit a kritika, mást a dicséret motivál.
A kritikákat is tudom hasznosítani, de ha elismerésben részesülök,
az természetesen nagyon megtisztelő, és még jobban elkötelez.
Nem tartanám méltányosnak, ha egy ilyen díj után kevesebbet
alkotnék, pihennék, mondván, elértem már valami lényegeset.
Akik szeretik a képeit, mást várnak el egy Munkácsy-díjas
művésztől?
– Ezt nem tudom megítélni. A Kaposvári Gyula-díjat és
a Supka Magdolna-díjat művészeti és közéleti tevékenységemért
kaptam. Az előbbit nem kizárólag művészek kapják, hanem akik
Szolnok kulturális értékeinek létrehozásában, megőrzésében
és terjesztésében kimagasló tevékenységet folytatnak,
illetve folytattak. A Supka Magdolna-díj pedig különösen
kedves számomra. A Supka Magdolna szellemiségét tovább vivők
kapják ezt az elismerést. A díj névadója a 20. század magyar
művészettörténetének egyik óriása volt, sokrétű
intellektus. Személyesen ismertem őt, és nagyon nagy
megtiszteltetés volt számomra a díj, amihez hozzájárult munkámnak
az a része, ami a Szolnoki Művésztelep és általában véve az
országos képzőművészeti közélet szervezését jelenti. A
Munkácsy-díjat azonban az alkotó munkáért ítélik oda, ami különösen
értékessé teszi ezt az elismerést a számomra, hiszen azok az
üzenetek, melyek az ember legmélyebb belső tartalmaiból
erednek, leghitelesebben ezen a csatornán keresztül jutnak el a
környezethez. A közéleti tevékenység nagyon fontos és pótolhatatlan,
de feltételekhez igazodik, míg az alkotóművészet számomra
tisztán képviseli azt, amit az emberről, a szellemről, lélekről,
értékről gondolok. Ez a díj egy erős visszaigazolása annak,
hogy az üzenet hiteles, a képek, amiket készítek pedig igazak.
Egyszóval örömteli és megnyugtató érzés, hogy tudhatom: jó
úton járok, és nem vagyok egyedül.
Két délvidéki orvos szülőnek lett két művészcsemetéje
Említette, hogy Zentáról származik. Délvidéki
orvoscsaládba született. Nagyapja alapította a város kórházát.
Sok orvost ismerek, akik szeretik főleg Wagnert és a jó rockzenét.
Felmenői vonzódtak a művészetek iránt?
– Én is ismerek olyan orvosokat, akik rajonganak a zenéért,
valószínűleg lehet valami átfedés a két hivatás között.
Apai ágon jelentős a zenei elköteleződés, de a családomban
nem volt képzőművész, kivéve anyai nagybátyámat, aki bár
kiváló mérnök volt, mégis nagy tehetsége volt több művészeti
ágazatban, de nem volt hivatásos. Én a magam részéről a festészet
mellett zenélek is, míg a bátyám hivatásos zeneszerző, író,
költő és dramaturg. Így két orvos szülőnek lett két művészcsemetéje.
Az azonban biztos, hogy mikor kisgyermekként elkezdtem rajzolni,
nem volt előttem a családban semmilyen minta. Autodidakta módon
képeztem akkor magam, nem is tudatosan, hanem sokkal inkább
azokból a sikerekből táplálkozva, amit a zentai közösségben
középiskolásként rajzaimmal és képeimmel elértem.
Többen mondják, hogy a művészek is képesek gyógyítani,
ha nem is a testet, de a lelket. Mert nem mindegy, hogy a szobámban
milyen festmények, szobrok vesznek körül, s a színek is befolyásolják
lelki állapotunkat.
– Ez teljes mértékben igaz, s ezen a területen látom
leginkább a művészet fontosságát. Hiszen a művészet
alkalmas arra, hogy tudatunkat, érzelemvilágunkat megtisztítsa,
nemesebbé tegye. S ez nem csak a lelki, de a fizikai állapotunkra
is kihat, mert az egész embert kell gyógyítani. Szerencsémre
olyan családban nőttem fel, ahol szüleim és nagyszüleim az
orvosi hivatásra esküdtek. Lelkiismeretesen végezték munkájukat,
és azt a közös vonást, amit ön említett az orvosi és a művészi
hivatásban, ők is érzékelik. Magam is főleg olyan képeket
festek, melyek nem elsősorban az aktuális társadalmi problémákra
koncentrálnak, nem is figurázzák ki korunk paradoxonjait, hanem
sokkal inkább tudatunkra, érzelmi állapotunkra hatnak, és ezáltal
a lehetséges, rendezettebb tudatállapotokat igyekeznek megjeleníteni.
Azt az irányt, amerre nekem is és szerintem mindannyiunknak
haladni kéne. Vannak, akik ezt szép, harmonikus, rendezett
kompozíciókkal érik el, engem pedig megtalált egy olyan
tematika, ami máig nagy hatással van rám. Szeretek nagy felületekre
festeni, és ez a témavilág éppen alkalmas rá.
Melyik sorozatról, témáról beszél?
– Az Alvó titánok festménysorozatról.
A titánok a görög mitológiában Gaia és Uranosz
gyermekei, az istenek második nemzedéke. A mitológia volt az
ihlető?
– Nem, hanem mitológiai párhuzamot találtam egy képi
megjelenítésen. Egy szokásos barokkos ízű, nagyméretű félig
táj jellegű, félig absztrakt képet festettem. Másnap, mikor
felkeltem, megláttam benne egy sejtelmes arcszerű formát. Ez
annyira lenyűgözött, hogy félretettem ezt a festményt, és
mikor Szolnokra költöztem, akkor újra elővettem, és elkészítettem
a képet, tökéletesítettem az arcot. Ez az érzés szinte titáni
erejű volt, és a nagyméretű vásznat uralta ez az arcszerű
forma táj – innen a cím. Természetesen ismerem a titánokról
szóló mítoszt. A titán szó hallatán általában valami pusztító
erőre gondolunk. Számomra viszont olyan hihetetlen erőpotenciált
jelent, ami rendezésre vár. Értelmezésemben a titáni lét a
koordinálatlan erő területe – mikor egy buja vegetációban
kertet építünk, s új minőséggel ruházzuk fel a táptalajt;
így kezelem én is ezt a fogalmat a saját festményeimmel
kapcsolatban.
Még jó ideig „küzdök” a titánokkal
Ezeknek a titánoknak arcuk van, de nincs tekintetük.
Talán a tekintet által túlzottan reálisak lennének?
– Ha nyitott szemeket, tekinteteket festenék, akkor ezek
óriásposzterek lennének. Azt kívánom érzékeltetni, hogy
ezek az arcok eredetüktől fogva ekkorák, ez a természetes méretük.
Nem emberi arcok, egyének arcai, még kevésbé portrék, még
akkor sem, ha eleinte használok konkrét személyi vonásokat,
melyek aztán átíródnak. Tehát mindenféle egyénieskedést nélkülöznek
a festés közben, és reményeim szerint a befogadás során is.
Azért is adtam a képeknek olyan címeket, amik lehetséges vagy
már megvalósult tudati, érzelmi állapotokra utalnak. Ha
tekintetük lenne, nem lehetne őket behelyettesíteni saját
magunkkal. Amikor festem, akkor ezek az arcok, kivétel nélkül
az én arcaim, és csak abban az esetben érem el velük a kívánt
hatást, ha a néző is ugyanazt gondolja. Arcok, de mégis
valamilyen belső antropomorf tájlenyomatoknak érzem ezeket a képeket,
még akkor is, ha látványszerűek. Ennek oka, hogy a színkezelést
úgy irányítom, hogy az arcok térszerűekké váljanak. A képeimben
nincsenek grafikai elemek, sokkal inkább a színek terességével
adok mélységet a festményeimnek. Így érem el, hogy arra késztessek
másokat, „bújjanak be az arc mögé, s nézzék meg, milyen
világ van mögötte”. Vagy ami még furcsábban hangzik, megpróbálnák
belülről kinyitni a lezáródott szemhéjat. Azzal a gondolattal
is el lehet játszani, hogy ezek a szemek valaha is nyitva
voltak-e, ismerik-e a kifelé nézés állapotát, vagy az csak
ezután vár még rájuk. Létezik-e értékrendbeli rangsor a
kifelé és a befelé nézés között? Az elmondottak olyan
szellemi távlatokat nyitnak számomra, hogy ezzel a témával
foglalkoznom kell. Még jó ideig „küzdök” a titánokkal,
vagy hagyom, hogy „simogassanak”.
A Szolnoki Művésztelep több mint 100 éves működése
alatt nem fogalmaztak meg művészi kiáltványokat. Sokkal inkább
jellemző a környezettel, a város lakosságával való
kapcsolat, együttműködés
Említette a befogadást. Mennyire törekszik arra, hogy
képeit a nézők megértsék? A kortárs, modern művészeket többen
azzal vádolják, hogy elefántcsonttoronyban élnek, nem érdekli
őket a nézők véleménye, és szinte egymásnak festenek.
– Ez nagymértékben igaz, s művészetszociológiai kérdés,
aminek megvannak a gyökerei. Elég egyszerű lenne a fotográfia
és a film megjelenésével magyarázni, hogy a festészet akkor távolodott
el a reális, mindenki számára könnyen érthető ábrázolástól.
Holott a 19. századi fényképészek többsége festőművész
volt. Egy festő számára az eszköz fontos, de másodlagos. A
mondanivalónak, a belső tartalomnak kell az elsődlegesnek
lennie, amiket természetesen befolyásolnak a módszerek. A
kiindulás, a belső tartalom az, ami szinte érintkezési pont a
Teremtővel. Az eszközhasználat pedig a belső tartalom megfelelő
felruházása. Ebből a szempontból fontos az eszközhasználat,
mert ha felismerek egy arcot a festményemen, akkor gyakran abba
is hagyom a festést, mert onnantól már szinte manierizmusba
mehet át az alkotás. Nem akarom túl szépre festeni őket, de lényeges,
hogy mikor ezeket a képeket befejezem, akkor ők maguk tudjanak
„működni”. Onnantól szinte önálló életre kelnek. Néhány
évvel ezelőtt megjelent ebből a festménysorozatból egy könyv,
ami nem szokványos katalógus, sőt a nevem a címlapon
viszonylag kis betűkkel szerepel. A címe: Alvó titánok Verebes
György szolnoki festményein. Ezt azért jelöltem meg így, mert
ezeket a festményeket akkor kezdtem el készíteni, mikor
Szolnokra költöztem. Ez a könyv tehát az Alvó titánokról szól
és nem rólam, s jelzi, hogy igenis fontos a képek többrétegű
befogadása. Lényeges, hogy azok is hozzáférjenek, akik a kortárs
művészet különféle irányzatai, nevei, alkotói körei között
nem igazodnak el. Sajnos eléggé kevesen érdeklődnek a kortárs
magyar képzőművészet iránt. A kortárs képzőművészettel
foglalkozók többsége pedig szakmabeli, művészeti író vagy
galériás. Úgy érzem, sokkal többen vannak, akik közelebb kerülhetnek
azokhoz a szellemi tartalmakhoz, amiket a festmények révén közvetíteni
szeretnék. Azt tapasztalom, hogy nem kell a festményeim kapcsán
különböző stíluskategóriákkal foglalkozniuk a nézőknek,
sem párhuzamokat találni más művészekkel, mert képeim anélkül
is elérik a kívánt hatást.
A Szolnoki Művésztelep művészeti vezetője és alapító
tagja a Szolnoki Képzőművészeti Társaságnak. Kezdjük az elsővel.
A Szolnoki Művésztelepet a 20. század elején alapították. Mi
volt az akkori célkitűzés, és ez mostanra mennyiben változott?
– Nagyon jó és érdekes kérdés. Egy spontán
szerveződés hívta életre a Szolnoki Művésztelepet –
vallom, hogy ennek az oka elsősorban a hely szellemében rejlett.
Ez Nagybányára is igaz, de ott tetten érhető az iskolateremtő
szándék. Szolnokon a helyszín varázsa, a város és vidéke, a
tanyavilág, az emberi karakterek, a fényviszonyok, a Tisza volt
az a domináns erő, ami a városra irányította a figyelmet. A
Szolnoki Művésztelep történetének kezdete August von
Pettenkofen neves osztrák festőművész nevéhez köthető, aki
a 19. század során hadi festőként először fedezte fel a
szolnoki tájban, emberekben rejlő inspirációt. Szolnokon készített
festményeit Európa-szerte kiállította. Hatására figyeltek
fel a magyar művészek is erre a helyszínre, s egyre többen jöttek
Szolnokra; eleinte nyaranta, s ahogy fokozódott az érdeklődés,
felvetődött a megalapítás igénye. A Szolnoki Művésztelep több
mint 100 éves működése alatt nem fogalmaztak meg művészi kiáltványokat.
Sokkal inkább jellemző a környezettel, a város lakosságával
való kapcsolat, együttműködés. Egyik anekdota szerint, amikor
a két világháború között Fényes Adolf tavasszal megérkezett
a városba, és a kávéház teraszán megitta első kávéját,
akkor mondták a szolnokiak; megérkezett a tavasz, megjöttek a művészek.
A lakossággal való bensőséges viszony a mai napig él. Amikor
a Szolnoki Művésztelep jelenlegi működéséről esik szó,
akkor olyan hagyományról beszélünk, amit úgy óvunk, hogy közben
újítunk is. Nagyon erősen kötődünk ehhez a hagyományhoz.
Hiszen a szolnoki az egyedüli magyarországi művésztelep,
amelyik folytonosan működött – csak a II. világháború
miatt szünetelt egy-két évig az alkotói tevékenység.
Jellemző valamilyen meghatározott stílus a művésztelepre?
– Semmilyen stílusbeli megkötés nincs – ha erre törekednénk,
az kontraproduktív dolog lenne –, a kvalitás számít. Mára
eléggé ismert a Szolnoki Művésztelep, és olyan művészek jönnek
ide, akik hasonló szellemiséget képviselnek. Nálunk szuverén
alkotók dolgoznak, akikre ugyanúgy hatással bír a környezet,
a művésztelep, a kert levegője, a város illata, hőmérséklete,
így nincs semmilyen stílusbeli programunk, mégis létrejön
szinte önmagától az egység. A művésztelepünk csoportos kiállításai
változatos, de egységes képet mutatnak. Természetesen jelen
van a nyitottság, de azt hiszem elmondható, hogy a hely szelleme
és a közösség ereje meghatározó.
A Szolnoki Művésztelep – Kert Galériában a délvidéki
és a határon túli magyar képzőművészetet rendszeresen
bemutatjuk
A Szolnoki Képzőművészeti Társaságnak csaknem 170
alkotó a tagja. Miért tartotta lényegesnek a társaság létrejöttét?
– A művésztelep és köre a város egyik
legharmonikusabb, legbarátibb közege. A kiterjedt
kapcsolatrendszer miatt döntöttem hat évvel ezelőtt a társaság
megalapításáról, s már 170 tagot számlálunk. Olyan művészek
alkotják a társaságot, akik szakmai, szellemi, baráti
kapcsolatban állnak a művészteleppel. Célunk, hogy Szolnok
olyan művészeti-kulturális centrummá váljon, amely országos
és nemzetközi szinten is meghatározó. A Szolnoki Képzőművészeti
Társaság éves seregszemléjének előzménye a Szolnoki Triennále
volt, amelyet több évtizeden keresztül a megyei tanács, majd
önkormányzat finanszírozott, de később erre nem volt a megyének
forrása. Úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk átmenteni ennek
a rendezvénynek a hagyományát, és Pogány Gábor Benő szobrászművész
barátommal elindítottunk egy biennálét. Először festészeti-grafikai,
majd szobrászati seregszemlét szerveztünk. Ebből a két biennáléból
alakult ki egyfajta fúzióval a Szolnoki Képzőművészeti Társaság
nagy kiállítása. Évente októberben megrendezzük a „Képzőművészet
Ünnepe Szolnokon” nevű projektet, kapcsolódva a Magyar Festészet
Napjához. Ebben az időszakban számos képzőművészeti esemény
zajlik a városban, az ünnep tetőpontja pedig az említett nagy
tárlat, ahol 150-200 munkát állítunk ki, általában egy tágan
értelmezhető téma köré csoportosítva. Ilyenkor több értékes
szakmai díj is kiosztásra kerül.
Zentai születésűként tartja a kapcsolatot a délvidéki
magyar képzőművészekkel?
– Természetesen, több szálon is. Egyrészt erőteljes
kapcsolatot ápolok szülőföldem képzőművészeivel, sok barátom
van. Rendszeresen részt veszek az otthoni művésztelepek életében
is, és ha csak tehetem, kiállítok a Vajdaságban és igyekszem
a magyar képzőművészetet messzebbre is eljuttatni. Nemrég például
a belgrádi Collegium Hungaricumban volt önálló kiállításom,
amely szakmailag igen jól sikerült és ahova nagy örömömre több
kollégám is eljött. Másrészt magam is törekszem arra
Szolnokon, hogy a Szolnoki Művésztelep – Kert Galériában a délvidéki
és lehetőség szerint a határon túli magyar képzőművészetet
rendszeresen bemutassuk, kölcsönös párbeszédet kezdeményezve
így a külhoni területekkel.
Medveczky Attila
|