2017.04.23.
A magyar reformátusok
szociális apostola
Kiss Ferenc életműve
(szerkesztette: Fekete Károly)
S
hogy mi volt az Országos Református Szeretetszövetség, azt Géra
Elenonóra tanulmányából tudhatjuk meg. A magyar reformátusok
„egyházi élete elcserjésedett az egyesületekben” –
fogalmazott Kiss Ferenc, mivel számtalan egyesület szerveződött
az elesettek gondozására. A jótékony egyesületek azonban túlságosan
sokfélék voltak, részben egymás munkáját keresztezték, időről
időre oktalan vetélkedés alakult ki köztük, sokukat „a jóindulatú,
ámde tehetetlen dilettantizmus bájos naivitással társulva
jellemezte.”
A
református diakóniatörténet egyik kiemelkedő személyiségének
életművét ismerhetjük meg a most útjára indult Diakóniai Könyvtár
első kötetéből. Kiss Ferenc a „magyar reformátusok szociális
apostola" (1862–1948) életének nyolcvanhat éve alatt,
hosszú évtizedek aktív egyházépítő tevékenységével
jelentősen hozzájárult a gyakorlati egyházi munka megújulásához.
Lelkészi és teológiai tanári munkásságát Fekete Károly
tanulmányából ismerhetjük meg. A tanulmány címe: Kiss
Ferenc, a teológiai professzor. A Debreceni Református Kollégium
sok neves, küldetéses tanáregyénisége között előkelő
helye van a XX. századi személyiségek között Kiss Ferenc teológiai
professzornak, a Kálvineumok megszervezőjének, a Szeretetszövetség
megalapítójának, aki elsőként töltötte be az 1912-ben létrejött
Debreceni Egyetem rektori tisztét. Az utókor Kiss Ferenc
professzort igen hamar sokatmondó elnevezésekkel tisztelte meg:
nevezték „az árvák atyjának”, „a magyar reformátusok
szociális apostolá”-nak, „a nyolcadik diakónus”-nak, „a
magyar Bodelschwingh”-nek. Hosszú, nyolcvanhat esztendei életútja
széles munkamezőn zajlott. A szerkesztő ír a felmenőkről, a
családi neveltetésről. Kiss Ferenc felmenői alföldi szabad pásztoremberek,
legelőbérlő gazdák és juhászok voltak. Apja, id. Kiss Ferenc
(1836–1921) már „tanult ember” lett. Iskoláit Kisújszálláson
és Debrecenben végezte, gyakorlatát Füzesgyarmaton folytatta.
Tanítóként 1854–1859 között Túrkevén indult pályafutása,
innen kerül át Kenderesre rektornak (1859–1869), ahol 1861.
november 15-én kötött házasságot Tóth Rozáliával
(1844–1873). Ebből a házasságból született Kenderesen 1862.
december 4-én Kiss Ferenc. Apja Mezőtúrra kerülése után
iskoláit Mezőtúron kezdte , a hetedik osztályt a német
nyelvtanulás miatt Késmárkon végezte – jeles eredménnyel
–, a nyolcadikat pedig Kecskeméten járta. Teológiai tanulmányait
1880-ban kezdte Debrecenben. Tanárai Balogh Ferenc, Menyhárt
István, Csiky Lajos és Tóth Sámuel teológiai professzorok
voltak. 1884 szeptemberétől segédtanító, majd segédlelkész
lett Mezőtúron. Első és második lelkészképesítő5 vizsgájának
letétele után, 1886 októberétől egyéves tanulmányúton járt
Bécsben, ahol a protestáns teológiai fakultáson Eduard Böhltől
dogmatikát és vallásfilozófiát, Seberinytől (Szeberényi János)
gyakorlati teológiát hallgatott, és német irodalomtörténeti
tanulmányokkal is foglalkozott.6 Bécsből 1887 nyarán érkezett
vissza, s több helyen végezte segédlelkészi és oktatói munkáját.
Mezőtúron segédlelkész (1887. július 30. – 1888. szeptember
1.), majd az 1888/89. tanévben Karcagon volt helyettes tanár.
Innen 1889. július 30-án Debrecenbe ment Könyves Tóth Mihály
mellé segédlelkésznek és reáliskolai vallástanárnak,
1892-ben pedig Kisújszálláson volt segédlelkész és helyettes
tanár. Az ezekben az években született írásai irodalomtörténeti
érdeklődéséből születtek. Ahogyan azt ő maga írta:
„Tanuló éveimben állandóan főként irodalomtörténeti, kápláni
s h. tanári éveimben magyar prot. irodalomtörténeti s könyvészeti
tanulmányokkal foglalkoztam; szándékom volt a magyar prot.
irodalomtörténet írás s bibliográfia terén működni, e célból
kötegekre menő jegyzeteket s előtanulmányokat írtam össze s
az 1711. év előtti magyar prot. könyvészetet szakszerű leírásos
címlapokban összeállítottam, folytatva e munkát az 1711. utáni
könyvészeti anyag gyűjtésével.” Családot 1893. április 3-án
alapított, amikor elvette feleségül Szécsi Zsuzsannát, aki
hat fiúgyermekkel ajándékozta meg életét. Első önálló
szolgálati helyre Földesen talált, ahol 1893. május 7-én
kezdte meg szolgálatát. 1899-től Püspökladányba ment át
lelkipásztornak. Helyi aktivitásának hírére és eredményei
miatt 1904–1907 között zsinati tagságra választották,
1910-től a Kálvineum elnöke és szervezője lett. Az Alsószabolcs-Hajdúvidéki
Református Egyházmegye gyülekezetei 1911-ben esperessé,
1912-ben pedig egyházkerületi főjegyzővé választották
Baltazár Dezső püspök mellé. A közvélemény elismerését
szépen mutatják a gyakorlati teológiai tanszék nyugalomba
vonuló professzorának, Csiky Lajosnak a szavai, aki Kiss Ferenc
főjegyzőt bemutatva írja a debrecenieknek: „Íme, egy
tettekben erős, eredményekben gazdag élet. Ha mindezekhez hozzávesszük
fényes ékesszólással zengő ajakát, tisztán magyaros szép
irályát: egy egész ember áll előttünk, kit Isten áldása kísér
léptein lelkes munkájú vállalataiban. Amit eddig magára vállalt,
mindazt elvégezte hű becsületességgel. Mind többre hívatván,
mind többet végezett. Legyen vele az Isten erőt gyarapító
kegyelme, hogy soká-soká munkálkodhassék a közügyeknek emelésében.”
Ezekért a tulajdonságaiért választotta meg a debreceni teológiai
akadémia 1912 novemberében a belmisszió és a lelkipásztorkodástan
tanárává. Hogy erre a feladatra felkészüljön, 1913 januárjától
tanulmányúton járt Németországban, ahol Bethel híres diakóniai
intézményének munkájával is megismerkedett. Szervezőmunkájának
köszönhetően több intézményt beindított: 1913- ban nyílt
meg Hajdúböszörményben a Fiúkálvineum, 1914/15. tanévben ő
lett a Debreceni Egyetem első rektora, 1914-ben megszervezte
Debrecenben a Lelkészképző Intézetet. Nyíregyházán 1922-ben
indította be a Leánykálvineum működését. Teológiai és
belmissziói munkásságát 1929-ben a pécsi egyetem soproni teológiai
fakultása tiszteletbeli doktori címmel ismerte el. Kiss Ferenc
életének döntő alkotása volt az 1931-ben megalakított Országos
Szeretetszövetség, amely évtizedek kitartó munkájával országos
diakóniai intézményhálózatot eredményezett. Mint teológiai
tanár 1933. június 30-án vonult nyugdíjba, 1936-ban Budapestre
költözött. Munkásságáért Magyarország kormányzója
1943-ban a magyar érdemrend csillagos középkeresztjével tüntette
ki. Tartalmas, szolgáló élete 1948. április 9-én
Pestszenterzsébeten zárult le. Temetése Debrecenben volt, a
Debreceni Egyetem aulájában felállított ravatalánál dr. Kállay
Kálmán professzor hirdette az igét.
S hogy mi volt az Országos Református Szeretetszövetség,
azt Géra Elenonóra tanulmányából tudhatjuk meg. A magyar
reformátusok „egyházi élete elcserjésedett az egyesületekben”
– fogalmazott Kiss Ferenc, mivel számtalan egyesület szerveződött
az elesettek gondozására. A jótékony egyesületek azonban túlságosan
sokfélék voltak, részben egymás munkáját keresztezték, időről
időre oktalan vetélkedés alakult ki köztük, sokukat „a jóindulatú,
ámde tehetetlen dilettantizmus bájos naivitással társulva
jellemezte.” Több alakulat csak nevében viselte a református
jelzőt, mert célkitűzései eltértek, vagy éppen pont ellentétben
álltak az egyház hivatalos programjával. A számtalan egyesület,
a sok segélyre szoruló kimerítette és elkedvetlenítette a
legjobb szándékú adakozókat is. A kialakult helyzet egyik legfőbb
okaként Kiss Ferenc a külföldi példák alapján megindult, a
gyülekezeti elvet még jobban elhomályosító belmissziót
nevezte meg. Kiss Ferenc véleménye szerint a „szeretetmunka végcélja
az egzisztenciális talpraállítás, az egyesek élethiányainak
végleges pótlása, akadályainak elhárítása s az önálló
gazdasági személyek létrehozása.” Felvetődött a kérdés,
hogy ki vagy kik végezzék az önálló egzisztenciákat teremtő
szeretetmunkát. Kiss a gyülekezeti elvből kiindulva úgy látta,
hogy ez elsősorban a gyülekezetek kötelessége presbitériumuk,
nőszövetségük, missziói vagy más bizottságuk útján. Ahol
pedig a helyi gyülekezetben csak néhány árva, illetve agg él,
ott a gyülekezetek magasabb szervezeti egységeinek, vagyis az
egyházmegyéknek, az egyházkerületeknek, az egyetemes egyháznak
kell olyan intézetek létesítését és fenntartását biztosítani,
amelyekbe az illetékes gyülekezetek intézeti tartásra szoruló
tagjait helyezhetik el.
Az Országos Református Lelkészegyesület (ORLE) 1930 őszén
tartott közgyűlése Kiss Ferenc kezdeményezésére foglalkozott
egy Országos Református Védőszövetség megalakításának
eszméjével, sőt a megvalósításáról határozatot hozott. Az
Egyetemes Konvent Elnöki Tanácsa a célkitűzést helyesnek, a
megvalósítást szükségesnek ítélte, de bizonyos kérdésekben
fenntartásai voltak. Egyrészt azért, mert a védőszövetség céljai
teljesen azonosak voltak az egyetemes egyház által végzendő
szociális és karitatív feladatokkal, melyeknek kizárólagos végzését
tőlük függetlenül, valamilyen egyesület által nem találták
összeegyeztethetőnek az egyház fogalmával. Másrészt attól
tartottak, hogy az ORLE közreműködésével szerveződő védőszövetség
nem számíthatna a már működő egyesületek önkéntes
csatlakozására. Harmadrészt, mivel egy, az összes konfirmált
személyt magába foglaló s adományaikból táplálkozó szövetség
nem rendelhető az egyháztól független, egyháztársadalmi
egyesület hatósága alá. Az előkészítő munka során több
alapszabály-tervezet született. A korábbi változatban a szövetség
célkitűzései között szerepelt a külmissziói mozgalom támogatása,
keresztyén sajtó- és irodalomszolgálat, bibliakiadó és
-terjesztő társaság létesítése. Más református egyesületek,
az eredeti elképzelések szerint kétféle módon csatlakozhattak
volna a szövetséghez vagy különállásuk teljes, vagy részleges
feladásával. A mindenestül csatlakozó intézmények fenntartását,
irányítását, ellenőrzését átvette volna a szövetség. A második
csoportba tartozó intézmények autonómiájukat megtarthatták,
de lemondtak a saját céljaikra eszközlendő gyűjtésekről.
Hosszadalmas egyeztetés után az országos zsinat 1931. május
12-én tartott ülésén üdvözölhette az Országos Református
Szeretetszövetség megalakulását. A szövetség megalapításáról
Kiss Ferenc a következőket írta: „Mindig jelképes dolognak
tekintettem, hogy a Szövetséget a zsinat tagjai létesítették,
hogy a megalakulást már másnapon a zsinat hivatalosan tudomásul
s pártfogásába vette, […] hogy a Konvent az összes
szeretetmunkákat végző egyesületek között legmagasabb segélyben
a Szeretetszövetséget részesítette.”„A Szeretetszövetség
indulásakor jólesően tapasztaltam az úgynevezett hivatalos
egyház teljes megértését. A zsinati atyák Ravasz László püspök
indítványára egyhangúlag mondották ki a Szeretetszövetség
megalakítását.” Az alapítást pártoló tömegek kezdeti
lelkesedése hamar alábbhagyott, mivel ráébredtek, hogy az új
szerveződés mégsem a várt tehermentesí- tő akció, ahogyan
kezdetben gondolták. A helyi érdekű szegénygondozás nem
olvadhatott bele teljes egészében a Szeretetszövetségbe,
vagyis ez a legújabb egyesület is csak egy újabb támogatásra
szoruló szervezetté alakult át a szemükben. A szervezet életképességét
végül annak köszönhette, hogy a többi egyesülettel ellentétben
nem a középrétegek támogatása tartotta életben, hanem a
kisembereké. A Szeretetszövetség tagja lehetett minden konfirmált
református. A tagdíjak megállapításánál a „nem egytől
sokat, hanem mindenkitől valamit, a valamit úgy értve, hogy ami
tőle telik”68 elvet követték. A tiszteletbeli tagok egyszeri
ötszáz, az alapítók száz, a rendes tagok évi négy, a pártoló
tagok évi egy pengőt, a segítő tagok pedig tetszőleges, de évi
rendes adományt fizettek. A Szeretetszövetség első elnökének
Puky Endrét, a Képviselőház alelnökét választották meg.
Miután 1934-ben lemondott, az egykori igazságügyminiszter és
az Egyetemes Konvent világi elnöke, Balogh Jenő lépett a helyére.
Az egyesület munkáját azonban nem az elnök irányította,
hanem az ügyvezető igazgató. Első alkalommal Darányi Kálmánt,
Harsányi Pált, Czeglédy Sándort, valamint Téglássy Andort választották
meg tiszteletbeli elnököknek. Legfontosabb szerve az igazgatóválasztmány
lett, amely az ügyvezető igazgató irányításával a munkát
tervszerűen és szervezetten vezette. Hajlott kora ellenére az
alapítástól 1945-ig Kiss Ferenc maga látta el az ügyvezető
igazgatói feladatokat. Mindenről tudott, semmit nem hagyott másra,
rendszeresen látogatta az intézményeiket. Életét teljesen kitöltötte
a szervezés, ezért más tisztségeket visszautasított.
Szerte az országban jótékony esteket, hangversenyeket,
templomi ünnepségeket rendeztek, amelyeken a Szeretetszövetség
lelkésze missziói igehirdetést tartott. Az estek a gyűjtés
egyik legeredményesebb színtereinek bizonyultak, annak ellenére,
hogy többségük nem úri társaságnak szóló összejövetel
volt. Kiss Ferenc fontosnak érezte a felnövekvő generáció
rendszeres jótékonykodásra nevelését, ezért javasolta a
Konventnek az összes református elemi és középiskolákban évente
egy árvanap tartását. Szeme előtt lebegett továbbá az
amerikai „Gyermekek a gyermekekért” akció sikere. A Konvent
1934-ben nyilvánította minden év októberének első vasárnapját
árvanappá. A tanítók ezen a napon ismertették tanítványaikkal
az Országos Református Szeretetszövetség munkáját, beszéltek
az árvák mindennapi életéről. A gyermekek pedig rövid műsorral
emlékeztek meg az árva hittestvérekről, majd gyűjtést
rendeztek. Az árvanapi gyűjtés minden évben nagyon jól sikerült,
az ünnepségeken tekintélyes összeget gyűjtöttek össze a
gyermekek. Az árvanap bevétele egyes években a felnőttek számára
rendezett estélyekét is meghaladta.
A Szeretetszövetség hatvanegy intézményének felsorolása,
amelyet Gonda Ferenc készített el, átfogó képet ad arról az
egész országra kiterjedő rendszerről, amely az elesettekről
gondoskodott. Elgondolkoztató, hogy a rövid néhány év alatt
kiépült szervezet ingatlanainak nagy része hívő emberek, egyháztagok
együttérzést tükröző adománya volt. A kötet második felében
Kiss Ferenc beszédei, és az őt méltató megemlékezések
olvashatók. Ezek közül különösen érdekes az „Új borhoz
új tömlő – Az egyházi reform kérdéséhez" című írás,
amely 1947-ben, nyolcvanöt éves korában jelent meg. Kíméletlen
őszinteséggel, a változásba vetett hittel és komoly
gyakorlati érzékkel fogalmazza meg kritikáját és a lehetséges
kivezető utat a korabeli egyházi helyzetből.
A könyvből kiderült, hogy Kiss Ferenc életével adta a
legnagyobb tanítást, amellyel mindmáig tanít és amelyre a
tisztelet és szeretet igaz meghajlásával tekintünk fel
mindannyian.
(Kiss
Ferenc életműve; szerkesztette: Fekete Károly; Kálvin Kiadó,
2016.)
M.A.
|