2017.04.23.
A minősített idő
isteni tartalma
Cseri Kálmán: A kapernaumi százados
Könyvünk
szerzője, Cseri Kálmán 1939. április 30-án született Kecskeméten,
1962-ben szerzett lelkészi oklevelet Budapesten. Cecén, majd a
budahegyvidéki gyülekezetben volt segédlelkész, 1971-től
nyugdíjba vonulásáig –harminckilenc éven át –a
Budapest-Pasaréti Református Egyházközség lelkészeként
szolgált. Fő törekvése az volt, hogy az örök evangéliumot a
mai ember számára is érthetően hirdesse, lehetőleg szép
magyar nyelven. Emellett számos bibliai témájú könyv szerzője,
népszerű áhítatos könyve A kegyelem harmatja címmel jelent
meg. 2016-ban, augusztus 20-a alkalmából Magyar Érdemrend
tisztikereszt kitüntetést vette át, idén januárban pedig a Károli
Gáspár Református Egyetem tiszteletbeli doktorrá avatta. 2017.
február 13-án tért meg teremtőjéhez.
Amikor
Jézus Kapernaumba érkezett, odament hozzá egy százados, és kérte:
"Uram, a szolgám bénán fekszik otthon, és szörnyű kínjai
vannak." Jézus így szólt hozzá: "Elmegyek, és meggyógyítom."
De a százados ezt felelte rá: "Uram, nem vagyok méltó
arra, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szót szólj, és
meggyógyul a szolgám. Mert én is hatalom alatt álló ember
vagyok, és nekem is vannak alárendelt katonáim. Mondom az
egyiknek: Menj el! - és elmegy, a másiknak: Jöjj ide! - és
idejön, vagy szólok a szolgámnak: tedd meg ezt! - és
megteszi." Amikor Jézus ezt hallotta, elcsodálkozott, és
így szólt kísérőihez: "Bizony, mondom néktek, senkiben
sem találtam ilyen nagy hitet Izráelben. De mondom néktek, hogy
sokan eljönnek napkeletről és napnyugatról, és asztalhoz
telepednek Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal a mennyek országában;
akik pedig Isten országa fiainak tartják magukat, kivettetnek a
külső sötétségre, ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás."
A századosnak pedig ezt mondta Jézus: "Menj el, és legyen
a te hited szerint." És meggyógyult a szolga még abban az
órában.
A
történet röviden arról szól, hogy a római hadseregnek egy
magas rangú tisztje egyszer Jézushoz fordult a kérésével.
Egyik szolgája lett súlyos beteg, és kérte a Megváltót, hogy
gyógyítsa meg. Jézus pedig isteni hatalmával meggyógyította
a szolgát. Ennyi a történet, de vannak benne olyan részletek,
amiknek minden szava beszédes, és fontos igei üzeneteket közvetít
a számunkra. Cseri Kálmán felhívja arra a figyelmünket, hogy
mikor ment ez a százados Jézushoz, és hogyan terjesztette elő
a kérését, hogyan tekintett Jézusra, és hogyan tekintett a
beteg szolgájára. Ezen próbáljunk meg elmélkedni. Mikor ment
oda? Cseri Kálmán ekkor közli, hogy a néha egyszerű bibliai
megállapítások mögött is fontos üzenetek húzódnak meg.
„Amikor Jézus Kapernaumba érkezett, odament hozzá egy százados,
és kérte..." Magától értetődik ez, és mégis sokszor
elfeledkezünk az ilyen egyszerű összefüggésekről: akkor ment
oda Jézushoz, amikor Jézus ott volt. Nem mindig tartózkodott Jézus
Kapernaumban. Most azonban, amikor megérkezett, azonnal
felkereste a százados és előadta a kérését. Élt a lehetőséggel.
Megragadta az alkalmat. „A Biblia többször figyelmeztet arra,
amit Pál apostol így fogalmaz: az alkalmakat áron is megvegyétek,
mert a napok gonoszok (Ef 5,16). Mit jelent, hogy a napok
gonoszok? Azt jelenti, hogy nem ismétlődnek vég nélkül. Az ördög
el akarja hitetni velünk, hogy nyugodtan elhalaszthatjuk a döntéseink
megvalósítását későbbre is, hiszen lesz még arra alkalom.
Honnan tudjuk? Egyáltalán nem bizonyos, hogy mindenre lesz még
sok alkalom. És a sok az hány? És melyik lesz az utolsó? És
azt ki mondja meg? Józanul számolnunk kell ezzel, mert az
alkalom: minősített idő. Amikor az időben megjelenik valami
isteni tartalom. Ilyenkor van, hogy néhány perc alatt több történik
velünk, mint máskor esztendők alatt. Néhány másodperc vagy
perc alatt olyasmit adhat, vagy mondhat Isten, ami kihat az egész
életünkre. Más megvilágításba helyezi a múltunkat, és
bevilágítja az egész jövőnket. Ezek az alkalmak ritkán ismétlődnek”
– mondta a ’70-es években a lelkipásztor. Aki ismeri a
Bibiliát, tudja, hogy Jób könyvében van ez a nagyon
elgondolkoztató mondat: az Isten szól kétszer vagy háromszor,
utána elhallgat. Ez a kettő meg a három nem abszolút szám,
csak arra figyelmeztet, hogy nem szól vég nélkül. Isten nagyon
kegyelmes és nagyon türelmes. Sokszor elkészíti a lehetőséget
arra, hogy megváltozzék az életünk, hogy lezárjunk
szakaszokat, hogy valóban újat kezdjünk vele, hogy vele kezdjünk
újat, de ezek az alkalmak nem ismétlődnek vég nélkül. Boldog
ember az, aki megragadja az alkalmakat.
„A
múltkor mondta el valaki boldogan, hogy egy régebbi félreértés
miatt az egyik hozzá közelálló ismerősével feszült
helyzetbe került. Olyan udvarias hűvösség jellemezte attól
kezdve a kapcsolatukat, mintha nem lett volna bántó az, ami
akkor történt. Őt azonban ez bántotta, s arra gondolt, hogy
mihelyt lehet, ezt tisztázni kell. Egészen váratlanul találkoztak
egy hivatalos helyiség előszobájában, ahol azonban mindkettőjüknek
várakozniuk kellett. Ő úgy volt vele: illendő vagy nem illendő
ilyen helyen beszélni, ő ezt előhozza, és a maga részéről
bocsánatot kért azért, amivel ténylegesen megbántotta, még
azért is, amit csak neki tulajdonítottak. Lett ebből egy nagyon
jó beszélgetés, és ezt a beszélgetést sok áldás követte
utána. Másnap hallottam szomorúan a következőt: valaki nagyon
megbántotta az édesanyját, aki vidéken él, és elhatározta,
ha legközelebb hazautazik, tisztázza vele és bocsánatot kér.
Ott akkor mindenféle rokonok voltak, meg sok mindent kellett segíteni,
majd legközelebb. Amikor legközelebb lement ugyanezzel az elhatározással,
megint közbejött sokféle akadály. Majd legközelebb. És a
visszautazása után néhány nappal kapta a hírt: az édesanyja
meghalt. A napok gonoszok és a jó alkalmat áron is meg kell
venni. Mai igénk egyebek között erre is figyelmeztet minket.
Eszembe jutott a betániai Mária, aki akkor, amikor Jézus
egyszer Jeruzsálembe ment és a Jeruzsálem elővárosaként
szolgáló Betániában betért kedves barátaihoz, meglátogatta
Lázárt, Máriát, Mártát, akkor Mária nem törődött
semmivel. Azt olvassuk: leült Jézus lábaihoz és hallgatta Őt,
pedig nem tudta, hogy utoljára van náluk Jézus. Akkor ment
utoljára Jeruzsálembe. Ez az útja már a keresztre vezetett. Ő
ezt nem tudhatta, de ez számára alkalom volt, mindennél
fontosabb hallgatni a Mestert. Márta pedig törte magát közben
és dohogott, hogy nem segít a nővére a munkában.”
Cseri
Kálmán arra tanít, hogy érzékenyen kell figyelnünk Istenre,
hogy mikor minek van az ideje, és milyen alkalmakat készít Ő,
amik esetleg nem ismétlődnek, de amiket, ha megragadunk, úgy
meggazdagodik az életünk általa, hogy utána hosszú ideig
magasztaljuk ezért Istent. Hol lehet ma Jézushoz folyamodni? Hol
lehet Őt megtalálni, mik azok az alkalmak, amikor kiváltképpen
találkozhat valaki vele? Azt mondja egy helyen, hogy ahol ketten
vagy hárman összejönnek az én nevemben, ott vagyok közöttük.
Aztán tudjuk, hogy ahol az Ő igéje hangzik, ott bármikor megtörténhet
a csoda, hogy a róla hangzó emberi beszéd az önmagáról való
bizonyságtételévé válik, és így érkezik meg egy ember szívéhez.
Cseri
Kálmán azt is kihangsúlyozza az egyszerű mondatból, hogy ez a
százados egyenesen Jézushoz ment. Nem a tanítványainál érdeklődött.
Nem érte be azzal, amit hallott Jézusról, vele magával akart
találkozni. „Eszembe jutott egy volt évfolyamtársam története.
Elhanyagolta a fogait, aztán egyre jobban fájt, és elhatározta,
hogy ha a vizsgaidő végére érünk, akkor elmegy és fogorvosi
segítséget kér. Így is történt, és minden délután eltűnt,
vacsorára megérkezett. Egy idő után megkérdeztük, hol tart már
a dolog, hány foga van már rendben. Kiderült, hogy egy sem. Mégpedig
azért nem, mert a fájós fogaknak az a szokásuk, hogy az orvosi
váróban csökken vagy elmúlik a fájdalom, és ő annyira félt
a fogorvosi széktől, hogy visszafordult többször a váróból.
Eljárt naponta a rossz fogaival az orvosi váróban olvasni. Ebből
nyilvánvalóan nem lett gyógyulás. Ó de sok vallásos ember játssza
ezt! Eljár a "váróba", még a templomba is elmegy,
csak a szívét nem nyitja ki egészen a gyógyító Krisztus igéje
előtt. Jézust magát nem szólítja meg. Beéri a róla szóló
tanítással.”
Hogyan
tekintett ez a százados Jézusra? Nagyon sokat elárul róla az,
ahogy megszólítja. Azt mondja: Uram. Ez kétszeresen is meglepő.
Egyrészt azért, mert az ő ura, kyriosa a császár volt. Ezek
szerint Jézust legalább a császárral egyenrangúnak vagy még
felette való hatalomnak tekintette. Másrészt jó felfigyelnünk
arra, hogy a farizeusok és az írástudók soha nem szólították
Jézust így: Uram. Mindig azt mondták: Mester. Csak a tanításai
érdekelték őket, azok is azért, hol lehet belekötni. Jézus
személyét, a vele való személyes találkozást nem keresték,
és főleg nem ismerték el parancsolónak maguk felett. „Ez az
ember azt mondja Jézusnak: Uram. Ez hitvallásszámba ment.
Nyomon követhetjük az evangéliumokban, hogy ki és mikor szólította
meg Jézust így. A
nagy halfogás után Péter teljes megdöbbenésében azt mondja Jézusnak:
Uram, menj el tőlem, mert én bűnös ember vagyok! Előtte,
amikor oktatja Jézust, akkor Mesternek szólítja ő is. Mester,
csak nem kívánod, hogy világos nappal halásszunk, amikor éjszaka
kell. Látszik, hogy nem értesz hozzá, nem vagy szakember.
Lehetetlent kívánsz, kinevettetsz engem a kollégák előtt. Ott
"Mester", ott ő oktatja Jézust. A végén azt mondja:
Uram. Megváltozik a Jézushoz való viszonya.” Vagy Tamás, aki
a tanítványtársait kioktatja, hogy képtelenséget ne állítsanak,
hogy Jézus feltámadt. De amikor a feltámadott Jézus az ő kedvéért
egy hét múlva ismét eljön, akkor azt mondja: én Uram és én
Istenem. Ez hitvallás volt a kapernaumi százados ajkán is. Úrnak
tekinti Jézust.
Ilyennek
ismerjük-e mi a Megváltónkat?- teszi fel a kérdést a református
lelkiszápásztor. Olyan sok imádságunkban ott van a tétovaság,
a bizonytalanság. Egyáltalán érdemes volt-e ezt elmondani,
tud-e Ő kezdeni valamit ezzel a nagyon súlyos problémával,
mert a mienk mindig súlyosabb, mint mindenki másé. Vajon lehetséges-e,
vajon hallja-e, vajon akarja-e? Tele vagyunk kérdésekkel. Ennek
az embernek nem volt kérdéses, hogy Jézus segíteni tud. Ezért
szólítja meg így. És hogy beszél a szolgájáról? Ez különösen
kedves részlet. Tudniillik az a görög szó, ami itt van az
eredeti szövegben, jelent szolgát is, meg gyermeket is. Van egy
másik szó, amelyik csak szolgát jelent, és amikor a százados
később erről beszél, hogy az egyik szolgámnak mondom: menj
oda, odamegy, akkor ezt a szót használja. Az csak szolga. De van
egy kettős jelentésű szó, amelyik nemcsak szolgát jelent,
hanem azt is, hogy fiam, fiacskám. Ez egyáltalán nem volt természetes
abban az időben, hogy egy százados, centúrió, ami nagyon magas
rang volt a római hadseregben, így gondoskodjék egy szolgájáról,
hogy szinte a fiának tekinti, és személyesen közbenjár a gyógyulásáért.
Ennek az embernek volt szíve, nem volt közönyös.
Mi
ma nagyon közömbös világban élünk. Önvédelemből is sokan
közömbösekké válnak. Egyre kockázatosabb egymáson segíteni,
beleavatkozni a bajba kerültnek a dolgába. Egyre fáradtabbak is
vagyunk, mindenkinek elég a maga baja. Jó lenne, ha megmelegítené
a szívünket ez a megszólítás itt: az én fiacskám, az én
gyermekem. Nyugodtan gondolkozhatott volna ez a százados úgy is,
hogy több szolgája is van, az, hogy eggyel több vagy kevesebb végzi
a munkát, kit izgat? Magánügy, hogy ő most beteg. Egyáltalán
neki okoz gondot, hogy kiesik a munkából. Fel is háborodhatott
volna. Vagy gondolkozhatna így: fiatal, majd kiheveri, túl lesz
rajta, ne csináljunk belőle problémát. De ha nála otthon
valaki szenved, az neki probléma. Akkor is, ha se rokona, se
boldog őse, sem a gyermeke. Jellemző-e ez a lelki érzékenység
mireánk? Itt kerül egymás mellé ez a két szó, és erről
szeretnék még röviden mondani valamit. Ahogy Jézus elé megy,
azt mondja: Uram, otthon... Elmondja, hogy mi van otthon. Most éppen
baj van.”
Ha
valaki rosszul lesz, orvost hívnak hozzá. Lehet, hogy az orvos
azt mondja: itt már nem lehet segíteni, előbb kellett volna szólni.
Vagy ezt: ez nem az én területem, hívjanak hamar egy másik
szakorvost. De az is lehet, hogy megvizsgálja a beteget, megállapítja
a baj okát és segít. A százados azonban olyan hatalmasnak látta
Jézust, hogy azt mondta: neked nem is kell eljönnöd a beteg
szolgámhoz. Itt kimondod, hogy mit akarsz, és a szolga otthon
meg fog gyógyulni. Ez a történet bátorít minket, hogy annak lássuk
Jézust, Aki Ő valójában, és ezért merjünk Benne sokkal
jobban bízni. Neki valóban minden lehetséges. Az is, ami az
embereknek lehetetlen. Erre tanít minket Cseri Kálmán, s ez a könyv.
(Cseri
Kálmán: A kapernaumi százados; Budapest, 2016; Budapest-Pasaréti
Református Egyházközség)
M.A.
|