Könyv jelent meg a diósgyőri kohászat végnapjairól
Április 19-én a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum (RETÖRKI) konferenciatermében mutatták be a Lóránt Károly mérnök-közgazdász által szerkesztett Az Acélváros végnapjai kötetet. A privatizáció gyakorlatilag ingyenes vagyonelosztást jelent, olyan pénzügyi konstrukciókkal, amelyek a vétel látszatát keltik. A privatizáció végső soron azt jelentette, hogy a nyolcvanas évekre megerősödött hatalmi elit politikai hatalmát gazdasági hatalomra váltotta át – hangoztatja a könyv szerkesztője.
Dr. Bíró Zoltán a RETÖRKI főigazgatója köszöntője elején szeretettel üdvözölte a megjelentek közül Lenkovics Barnabás jogtudóst, az Alkotmánybíróság volt elnökét, akinek kitűnő könyvének, az Ember és tulajdon tartalma a jelen témához illeszkedik. Ezután arról szólt, hogy az intézetük miért döntött Az Acélváros végnapjai könyv megjelentetéséről. „A rendszerváltás vizsgálata, dokumentumainak feltárása a privatizációs folyamatra is vonatkozik. Oly’ annyira, hogy ezzel nem is fejeződött be az intézet ezirányú munkálkodása. Éppen Lóránt Károly és Giday András közgazdász komoly vizsgálatot végeznek a privatizáció ügyében, a dokumentumok segítségével, illetve a dokumentumok feltárása érdekében. Az eredeti terv szerint Drótos László az egykori Lenin Kohászati Művek nyugalmazott vezérigazgatója is jelen lett volna a könyvbemutatón, de az áprilisi havazás miatt nem tudott felutazni Budapestre. A könyv pedig úgy született meg, hogy Drótos László dokumentumaival felkeresett bennünket. Ezt követően munkatársaimmal együtt leutaztunk Miskolcra, ahol Drótos László bemutatta a hajdani Lenin Kohászati Művek területét. Mit láttunk: rozsdás felületeket, betört ablakú épületeket egy 140 hektárnyi területen. Ennek a hatására is és Drótos László ajánlására befogadtuk a dokumentumokat, majd arról döntöttünk, hogy Miskolcon további kutatásokat végzünk. Kiváló kollegáim interjúk sorát készítették el a gyár korábbi vezetőivel, munkatársaival. A kutatás eredménye : Az Acélváros végnapjai.” Majd arról szólt, hogy 20 ezer ember munkahelyének megszüntetése gazdaságpolitikai és szociálpolitikai következményekkel jár. Elég sok cigány ember dolgozott tisztességesen a Lenin Kohászati Művekben. Szociális hálózat is kiépült, majd fokozatosan mindenki az utcára került. „Ennek az intézménynek komoly az ipartörténeti jelentősége. Ez nem a Lenin Kohászati Művek, hanem a Fazola Henrik által alapított diósgyőri vasgyár, amely ezt a nevet kapta később. De a nevétől függetlenül ez egy hallatlanul értékes és érdekes ipartörténeti jelenség. Bizonyos épületeinek megmentése még mai is komoly muzeális tett lenne. Hiszen a gyárnak vannak értékes részei, s hazánk nem bővelkedik ipartörténeti jelentőségű épületekkel, hogy megengedhetnénk magunknak azt, hogy nem foglalkozunk vele. Ezért is beszéltünk a Miniszterelnökség munkatársaival. Reménytelennek látszik az ügy, ha valaki ott jár ezen a telepen, de az nem igaz, hogy semmit sem lehet tenni, mert szociális és gazdasági problémákról van szó.” A főigazgató elismeri, hogy meg kellett szüntetni a vas-és acélgyártás jelentős részét, de voltak olyan ágazatok, melyeket nemhogy megszüntetni nem kellett volna, hiszen fejlesztésre méltóak és piacképesek voltak.