Titanic-kormány

E-mail Nyomtatás

Dr. Rétvári Bence 2008 februárjában 71% -kal nyerte meg a XI. kerületben az időközi országgyűlési választást. Milyen nehézségekkel szembesült a környezetvédelem területén, amióta országgyűlési képviselővé választották?
- Ötpárti megállapodás született a nemzeti éghajlat-változási stratégia megalkotásáról, de ez az a törvényjavaslat, amely az utópia műfajába sorolható. Mint annyi ehhez hasonló javaslat, a lebontott programok során,  mindig elvéreznek. Ami nagyon hiányzik, az a zöldgazdaság ösztönzése. Az emberek a pénzüket és idejüket nem áldozzák arra, hogy környezetvédő technológiákat alkalmazzanak, és a háztartásokban erre figyelemmel legyenek. Hiába mondjuk, bezzeg a svájciak milyen pedánsak, ők szelektíven gyűjtik a háztartási hulladékot, de ez nem csak abból fakad, hogy ők fokozott felelősséget éreznek a környezetükért, hanem azért, mert aki szelektíven gyűjti a hulladékot, annak fele összegű a szemétdíj. Az a baj, hogy bátor, célratörő lépéseket nem láthattunk az elmúlt hat évben ettől a kormánytól.
- Tehát kellenének az ösztönzők.
- A környezetvédelem kérdése, hogy meddig tudunk élni a földön a levegőszennyezés, a mesterséges élelmiszerek, és számos egyéb káros hatás miatt. Egy átlagos budapesti ember életéből 3 évet vesz el a szennyezett levegő. Ha megnézzük Németországot, ott már jobban foglalkoztatja az embereket a környezetvédelem, mint például az autógyártás.
- Budapesten még szemétgyűjtő kukát is alig találni.
- Gazdasági ösztönzés kellene, de nálunk még a lehetőséget sem adják meg az embereknek, hogy tegyenek a környezetükért. Ezért  a felelősség elsősorban Budapest vezetőit terheli, akikre tizennyolc éves uralkodásuk alatt a rend és rendezettség helyett a nemtörődömség és elhanyagoltság a jellemző. Ahhoz, hogy Demszky Gábor lásson jó városfejlesztési elképzeléseket, már nem is kéne külföldre mennie. Elég, ha néhány magyar városba ellátogat, onnan is tanulhatna nagyon sokat.
- Volt egy javaslata, amely a kisgyermekes családok terheit célozta csökkenteni.
- Magyarország egyik legnagyobb kihívása a folyamatosan csökkenő népesség, a születések számának drasztikus visszaesése. Nemcsak szimbolikus, hanem anyagi eszközökkel is meg kell erősíteni, támogatni a családokat. Ezért szorgalmaztuk, szorgalmazzuk a fővárosban és majd vidéken is a kedvezményes, kisgyerekes bérlet bevezetését, a Parlamentben pedig a családi adózás választhatóságának megteremtését.
- Kik lesznek jogosultak kismamabérletre, mennyibe kerül, mikortól lehet utazni vele?.
- A kedvezményes, kisgyermekes bérlet megvásárlására jogosult minden budapesti, állandó lakcímmel rendelkező GYES-en, GYET-en levő, gyermeket nevelő szülő. A bérlet ára 3250 Ft lesz a nyugdíjas-, és a tanulóbérlet árával megegyezően és 2008. szeptember első napjától lehet utazni vele.
- Hogyan lehet igazolni a bérletre való jogosultságot és meddig lesz érvényes?
- A kifizetőhelytől kapott eredeti igazolás, vagy a megállapító határozat bemutatásával lehet igazolni a jogosultságot, legalább egy évig lesz érvényes, és a juttatás folyósításának időtartamáig tart. Ha az igazolvány már lejárt, de az illető továbbra is jogosult a GYES-re, vagy a GYET-re, akkor természetesen meghosszabbítható a bérletigazolvány.
- Egy másik téma. Kormányrendelet szerint jövő nyáron később kezdődik hétvégenként a kamionstop. Ez ellen tiltakoztak.
- A környezetvédelmi szempontból előnyös, kombinált - vasúti és közúti - árufuvarozásnak, áruszállításnak a háttérbe szorítása vált gyakorlattá.Ezt erősíti a  MÁV- CARGO  - és a MÁV Kombi Terminál Kft. (a közúti áruszállítás vasútra történő áthelyezését szervező cég) eladása. Jövő nyártól nem szombat reggeltől, hanem csak szombat délután 3 órától lesz itthon kamionstop. A nemzetközi fuvarozók lesznek a legfőbb nyertesei ennek a rendeletnek. Eközben a közlekedésbiztonság, környezetvédelem és a vasúti kamionszállítás, azaz a RO-LA rendszer szenved hátrányt.
- Daróczi Dávid szerint a vonatkozó kormányrendeletet hároméves egyeztetés után változtatták meg, és figyelembe vették a Közlekedéstudományi Intézet hatásvizsgálatának eredményeit is.
- Három-négy olyan szervezet is van, amely a kormányszóvivő álláspontját cáfolja. Nemcsak a Levegő Munkacsoport véleménye, hogy ez környezetszennyezést okoz. A környezetvédelmi tanács is ezen az állásponton van, ami a legfontosabb konzultatív szerv ezen a téren, továbbá a vasúti és vízi fuvarozók egyesületének is ez a véleménye. A kormány csak a pillanatnyi érdekekkel foglalkozik. Mi is tagjai vagyunk a Marco Polo programnak, mely szerint 2007 és 2013 között 7 millió kamiont raknak át vasútra, és a ránk eső rész teljesítése esetén jelentős összegekért pályázhatna hazánk.
- Megbukhat ősszel a kormány?
- A kormányunk olyan, mint a Titanic. Egyik oldalról már betört a víz, megfulladtak az emberek, a másik oldalán pedig még mintha mi sem történt volna, vígan játszik a zenekar, és pezsgőznek az utasok. Ilyen állapotban van az MSZP. A belső viták és hatalmi harcok folyamatában egyetlen megoldás van: az előre hozott választások.
á
(Külön köszönjük az interjút dr. Rétvári Bencének, mert Semjén Zsolt, a KDNP elnöke, miközben a kétes multú mazsihiszes Zoltai Gusztáv személyeskedő, durva sértéseit lenyeli, sőt vele kvaterkázik, már fél éve nem ér rá  nyilatkozni a Magyar Fórumnak. Ha van konjunktúra és pajesz, ha nincs.) 
Oláh János
 

A nap kérdése

napja nem tudjuk, kik pénzelték a Jobbik EP-i választási kampányát.

Hírlevél

Hírlevél


HTML formátum?

Megjelent

Bocskai TV

Függetlenség