Fővárosi Közgyűlés: Ismét változnak a teherautók budapesti közlekedésének szabályai

2008. március 28. péntek, 07:22
Nyomtatás
Bővítette a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsik által használható útvonalak listáját csütörtöki ülésén a Fővárosi Közgyűlés, és éves behajtási engedély váltása esetén 10, illetve 20 százalék díjkedvezményt kaphatnak a vállalkozók A Fidesz a módosítás helyett a decemberben elfogadott rendelet teljes visszavonását kérte, illetve azt, hogy a fuvarozók szakmai szervezeteivel való egyeztetés után terjesszék be újra, de ez a javaslat nem kapta meg a szükséges többséget. Az év eleje óta drágábban, március 1-jétől pedig csak néhány tranzitútvonalra hajthatnak be Budapesten a 12 tonnánál nehezebb teherautók és kamionok. A fuvarozók szerint a rájuk kirótt tízszeres díjemelés elfogadhatatlan többletköltséget jelent a vállalkozásoknak, másrészt az általuk használható útvonalak korlátozásával meg kellett volna várni az M0-ás körgyűrű északi és keleti szektorának átadását. A főváros szerint viszont a behajtási hozzájárulásért a 3,5 tonnánál nehezebb járművek esetén 496 forintot kellett fizetni havonta, és a tarifa 1990 óta nem változott. Ezt emelték januártól 4960 forintra, ami az önkormányzat álláspontja szerint nem okoz jelentős többletköltséget a fuvarozóknak. A teherjárművek számára kijelölt tranzitútvonalak kötelező használata csökkenti a városban a forgalmat, így a levegőszennyezést és a zajt.

A fuvarozók szakmai szervezeteinek kérésére a Fővárosi Közgyűlés csütörtökön a rendeletben foglalt szabályok enyhítéséről döntött. Áprilistól a tranzitútvonalak mellett korlátozásmentesen használhatók azok az utak is, amelyekről a nagyobb ipari és logisztikai területek elérhetők. Változás az is, hogy éves behajtási hozzájárulás kiváltása esetén - a jármű súlyától függően - 10, illetve 20 százalékos kedvezményt kapnak a fuvarozók.

A Fidesz a vitában azt indítványozta, hogy a módosítás helyett helyezzék hatályon kívül a decemberben elfogadott rendelet, és az új szabályozás benyújtása előtt egyeztessenek a részletekről a fuvarozók szakmai szervezeteivel. Az MDF viszont azt javasolta, hogy a kedvezményeket jelentő módosítást fogadják el, de dolgozzanak tovább újabb, a fuvarozók és a város számára is elfogadható változtatásokon. Ezzel a városvezetés egyetértett, így a közgyűlés többsége végül megszavazta a módosítást. Elfogadták azt a fideszes indítványt is, hogy a behajtási díjakból befolyó összeget - a P+R parkolók létesítésén és üzemeltetésén túl - a budapesti tömegközlekedés fejlesztésére fordítják.

A csütörtöki közgyűlés napirendjére egyébként nem került fel több olyan előterjesztés, amelyeket a városvezetés az ülés elején szeretett volna felvetetni. Az ellenzék tiltakozott az ellen, hogy rendszeresen csak a közgyűlésen kapnak meg előterjesztéseket, így nincs idő átnézni ezeket. A szervezeti és működési szabályzat szerint a helyszíni kiosztású anyagokat minősített többséggel napirendre lehet venni, a csütörtöki ülésen azonban nem volt meg MSZP-SZDSZ koalíció többsége, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Lakos Imre szabad demokrata képviselő igazolt hiányzása miatt. Így nem került napirendre például a fővárosi egészségügyi átalakítás kérdése, amely egyébként februárban éles koalíciós vitát okozott az MSZP és az SZDSZ között. Az ellenzék többszöri kérésére nem vették viszont napirendre a BKV használtbusz beszerzéséről szóló beszámolót, amelyet az ellenzéki képviselők szerint - a korábbi döntés alapján - ezen a közgyűlésen kellett volna tárgyalni.