Több téren is hátrányos lehet a magyar kisebbségnek az elfogadott szlovák közoktatási törvény

2008. május 23. péntek, 05:55
Nyomtatás


Több vonatkozásban is hátrányosan érintheti a több mint félmilliós szlovákiai magyar közösséget a csütörtökön jóváhagyott szlovákiai közoktatási reformtörvény. Az elfogadott jogszabály a kormánykoalíció elképzeléseit tükrözi, tulajdonképpen az összes ellenzéki módosító javaslatot elutasították.

A pozsonyi törvényhozás csak egy tekintetben - és ott is csak részben - felelt meg az ellenzéki Magyar Koalíció Pártja korábbi követeléseinek: a nemzetiségi iskolákat ellenőrző tanfelügyelőknek a munkavégzésükhöz szükséges mértékben ismerniük kell az adott kisebbség nyelvét. Nem ment át a magyar pártnak az a javaslata, hogy az iskolákban külföldi - tehát a magyar tanintézmények esetében például magyarországi - tankönyveket és egyéb segédanyagokat is használni lehessen. Az új törvény előírja, hogy csak a pozsonyi minisztérium által jóváhagyott könyvek, segédanyagok vehetők igénybe. Az eredeti javaslattal ellentétben a szlovák és magyar órák száma nem egyforma lesz, hanem a szlovák nyelvet "az elsajátításhoz szükséges mértékben" kell majd oktatni a nemzetiségi iskolákban. Az eddigi gyakorlat szerint a magyar iskolába induló elsősök esetében a magyar nyelv és irodalom órák száma meghaladta a szlovákórák számát. A magyar párt a törvénytervezet ellen szavazott.

Már a törvény-előkészítés során sokan sérelmezték azt, hogy a minisztérium megvonhatja a magániskoláknak nyújtott állami támogatás 15 százalékát, ha úgy ítéli meg, hogy azok megsértették a rájuk vonatkozó jogszabályokat, előírásokat. Az ellenzék azt követelte, hogy a tervezetet átdolgozásra utalják vissza az oktatási tárcának, és - például a római katolikus egyházzal, valamint szakmai szervezetekkel együtt - közösen azt szerette volna, ha a reformtörvény átdolgozott formában is csak egyéves halasztással, tehát jövő szeptembertől lép hatályba.

A reformlépéseket ősztől a Szlovákiában alapiskolának nevezett általános iskolák első és ötödik osztályaiban, valamint a középfokú tanintézmények első évfolyamában vezetnék be, és négy éven keresztül finomítanának a rendszeren