Díjbeszedés mindenáron

2008. május 24. szombat, 06:32 adminisztrátor Hírek - Publicisztika
Nyomtatás


Nincs könnyű dolguk manapság az autósoknak, ha ragaszkodnak járművük rendszeres használatához. A ma-gyar jövedelmekhez képest rendkívül magas, háromszáz forint feletti benzinár mellett számos anyagi teher, kisebb-nagyobb kellemetlenség keseríti meg a gépkocsi-tulajdonosok életét.


A parkolással, a várakozási díjakkal kapcsolatban is rengeteg panaszt lehet hallani az autósoktól. Sokszor még a szabálykövető magatartást tanúsító járművezetők sem lehetnek biztosak abban, hogy elkerülik a büntetést. Különösen azok a magáncégek bizonyulnak találékonynak a parkoló járművek tulajdonosainak megsarcolásában, amelyeket szinte hatósági jogkörrel ruházott fel az őket megbízó önkormányzat.
Több mint két éve, 2006. március 17-én a Hévízen élő Gőgös Rudolfot is megbüntették, amikor lakóhelyén 10 percre megállt a Polgármesteri Hivatal épülete előtti parkolóban. Pedig egész évre megvásárolta a város teljes területén négyórás időtartamú parkolást biztosító matricát. Csakhogy az SZDSZ-es polgármester által vezetett hévízi önkormányzat hozott egy rendeletet, ami szerint a matrica nem elég, el kell helyezni mellette egy papírórát, melynek mutatóit a parkolás megkezdésének időpontjára kell beállítani. Így szándékoztak megakadályozni, hogy az autós túllépje az éves matrica által engedélyezett négyórás parkolási időt.
Kétségtelen, hogy Gőgös Rudolf nem rakta ki ezt az órát gépkocsija ablakába a matrica mellé, ám az időpont, amiben megbüntették, kizárttá tette a négy órán túli parkolást. A hévízi önkormányzat épülete előtti várakozás ugyanis csupán 8 és 18 óra között díjköteles, tehát este 6-tól reggel 8-ig nem kell fizetni a várakozásért. Gőgös Rudolf viszont 9 óra 3 perckor távozott el gépkocsijával a parkolóból, tehát semmiképpen nem léphette túl a matricája által biztosított négyórás várakozási időt.
A Bartex Rt. parkolási társaságtól mégis kapott egy 8 óra 54 perckor kiállított jegyzőkönyvet, amely szerint megszegte a várakozás díjazásáról szóló önkormányzati rendeletet, amiért 5200 Ft (három napon túli befizetés esetén további 2200 Ft) pótdíjat kell fizetnie. Gőgös úr a büntetést egyértelműen jogtalannak érezte és tiltakozott Vértes Árpád polgármesternél, ám felesége, hogy elejét vegye a további kellemetlenségeknek, mégis kifizette a késedelmi díjjal együtt 7400 Ft-os bírságot.
Ezzel azonban nem zárult le az ügy, mert Gőgös Rudolf elhatározta, hogy igazának érvényesítése érdekében pert indít a parkolási társaság ellen. Úgy érezte, hogy egy olyan elvi kérdésről van szó, ami mindenképpen tisztázást igényel. Nehezítette azonban a pereskedést, hogy nem volt egyszerű feladat megtalálni a parkolási társaság anyavállalatának székhelyét. Először Dombóvár, később Székesfehérvár tűnt a cég központjának, végül kiderült, hogy a vállalat vezetősége Budapesten található. Gőgös Rudolfnak itt sikerült találkoznia a társaság vezérigazgatójával, aki korrekt, becsületes hozzáállást tanúsítva elismerte a büntetés abszurd jellegét, és személyesen fizette vissza a jogosulatlanul beszedett parkolási díjat. Így Gőgös Rudolf elállt a további pereskedéstől.
Bár ez az ügy a sérelmet szenvedett fél számára megnyugtató megoldással végződött, a hévízi közéletben tevékeny szerepet játszó Gőgös Rudolf más tekintetben is elégedetlen az önkormányzat parkolással kapcsolatos tevékenységével. Tudni kell ugyanis, hogy Hévízen összesen hét parkolóóra található, és a régi szerkezeteket - nyolc év üzemelés után - most cserélték le újakra. Gőgös úr szerint a beruházás összköltsége 30 millió forintos kiadást jelentett az önkormányzatnak, mégpedig teljesen feleslegesen. Ugyanis használható parkolóórát már 1 millió forintért is be lehet szerezni, de 2 millió körüli áron kiváló minőségű szerkezetek vásárolhatók, és a régi parkolóórák műszaki állapota különben sem indokolta a cserét. Állítólag a szomszédos Keszthelyen még a 10 éves parkolóórák is kiválóan működnek.
Sőt, Gőgös Rudolf azt sem érti, hogy az SZDSZ-es kötődésű polgármester által vezetett képviselő-testületnek miért kellett eladnia, egy budapesti társaságnak juttatnia a parkolás díjának bevételét. Keszthelyen és a megyeszékhelyen, Zalaegerszegen ugyanis nem privatizálták a parkolási díjak beszedését. Mindkét városban az önkormányzat végzi ezt a tevékenységet, mégpedig jelentős nyereséggel. Ráadásul Zalaegerszegen az egész évre 3500 Ft-ért kiváltott matrica időmegkötés és papíróra nélkül jogosítja föl parkolásra a helyi autótulajdonosokat a város egész területén. Gőgös úr szerint ezt a lakosságbarát megoldást kellene alkalmazni Hévízen is.
Gyógyhatású melegvizű tavának és hévizes fürdőinek köszönhetően Hévíz egyike a leggazdagabb magyar városoknak. Korábban a település vezetői azt hangoztatták, hogy a rendelkezésükre álló pénzből még akár az eget is átfesthetnék, most mégis napi gondok jellemzik a város gazdálkodását. Elsősorban annak a mindent privatizálni akaró SZDSZ-es szemléletnek a következményeként - és ez tükröződik vissza az előbb bemutatott parkolási ügyben is -, ami tönkretette az egész magyar nemzetgazda-ságot.

Varga Imre

Módosítás: ( 2008. május 24. szombat, 05:49 )