Balos csalás Pécsett

2017. május 08. hétfő, 12:46 Medveczky Attila
Nyomtatás

A külső cég valódi pénzmozgás nélkül kapta meg a pécsiek buszait

Ha a szocialista egykori első alpolgármester, Tóth Bertalan tudott a buszok kiszervezéséről, akkor ő maga is részese a bűncselekménynek, ha nem tudott róla, akkor alkalmatlan vezető – közölte a Magyar Fórummal Csizi Péter, Pécs országgyűlési képviselője.

A fővárosban a 4-es metró, Szegeden a Szeviép, Pécsett pedig a buszok vonatkozásában csalásról lehet beszélni – amint legutóbbi sajtótájékoztatóján kiemelte. Az utóbbira mi a bizonyítéka?

– Nem vádlóként tartottam sajtótájékoztatót, hanem összefoglaltam az elmúlt hat év eseményeit, hiszen már jogerős bírósági ítéleteket mondtak ki. Az, hogy a pécsi buszok kiszervezése színlelt szerződéssel történt, tehát lopás volt, azt nem én jelentettem ki. Kimondta a Nemzeti Adó és Vámhivatal, és a Zalaegerszegi Törvényszék jogerős ítélete.

Foglalja össze a 2009 óta zajló eseményeket.

– Pontosan 2009. január 1-jén kötött szerződést az akkori közösségi közlekedést végző cég, a PK Zrt. egy külsős céggel, a PK Busrent Kft.-vel, amiben megállapították a buszok vételi árát 2 milliárd 650 millió forintban, majd pár hét múlva kísértetiesen hasonló összegért, 2 milliárd 405 millió forintért fél évre bérelte vissza az akkori pécsi közösségi közlekedést üzemeltető cég ezeket a buszokat. Leegyszerűsítve: eladták Pécs városának teljes buszparkját úgy, hogy nem volt valós pénzmozgás. Erre mondta a NAV, hogy ez színlelt szerződés, és közel 2 milliárd forintos büntetést rótt ki áttételesen a pécsiekre. Tehát gyakorlatilag pénzmozgás nélkül kiszervezték 2009 januárjában azt a 150 járműből álló buszparkot, amivel napi szinten 560 ezer ember közösségi közlekedését oldották meg. Nem azt mondtam, hogy ez lopás volt, mert azt kimondta jogerősen a törvényszék, sőt kevesebb mint egy hónappal ezelőtt választottbírósági perben is a városnak adtak igazat. Tehát az elmúlt időszakban minden fontos pert megnyert Pécs városa, méghozzá jogerősen. Az igazi kérdés, hogy vajon a város akkori vezetése tudott-e erről az ügyletről. Most, mikorra már rendbe tettük Pécs közösségi közlekedését, s a bírósági ítéletek megszülettek, jogosan vetődik fel a pécsiekben, hogy a 2009-ben várost vezető MSZP-sek tudtak-e erről a csalásról. Azt az időszakot értjük, amikor Tasnádi Péter haldoklott, sőt nagyon durva, hogy a visszabérlés számlája kézzel írott. Kimegy a vonalon a szám, és a margón folytatják… A számla kiállításának dátuma megegyezik Tasnádi Péter halálának napjával. Ebben az időszakban az első számú alpolgármester helyettesítette a polgármestert, ő Tóth Bertalan, a jelenlegi MSZP-s frakcióvezető. Vajon tudott-e Tóth Bertalan a buszok kiszervezéséről? Ha tudott róla, akkor részt vett a bűncselekményben, ha pedig nem, akkor alkalmatlan a városvezetésre, és alkalmatlanok a szocialisták arra, hogy egy Pécs nagyságú várost irányítsanak. Hiszen, ahogyan szerkesztő úr is említette, mindenütt, ahol a baloldal vezette a várost, akár Budapesten, akár Szegeden, akár Pécset azt látjuk, felelőtlenül gazdálkodtak a közösség vagyonával. Nincs annál jobb példa a felelőtlenségre, mint hogy egy 150 ezres város buszait kiszervezik. Említésre méltó, hogy a sok perben elhangzott olyan tanúvallomás, sőt vannak olyan korábbi MSZP-tagok is, akik a bíróság előtt is azt állítják, Tóth Bertalan tudott a buszok kiszervezéséről.

A NAV által kirótt 2 milliárdot miből fizetik ki?

– Ez a 2 milliárd ma reálértéken 1,9 milliárd. A büntetést a buszokra terhelte rá, amivel a közösségi közlekedést fékezte le. Ezért kellett lecserélni a város buszparkját, új, illetve használt buszokat hitelből vásárolni annak érdekében, hogy mikor a felszámolás odáig jut, hogy a NAV a követeléséért cserében eladja a buszokat, akkor legyenek a város tulajdonában olyan buszok, melyekkel a közösségi közlekedést biztosítjuk. Ez már megtörtént, mert a felszámoló három etapban kívánja a buszokat értékesíteni. Az első etapot múlt héten adta el, a második most van kint a piacon – ha idén januárig nem tudtuk volna megoldani ezt a problémát, akkor hiába nyertünk a bíróságon, hiába van igazunk, azt, hogy kiszervezték és ellopták a pécsiek buszait, fizikálisan is érezhették volna a megyeszékhely lakói. Volt olyan pillanat, mikor egy napon múlott, hogy nem állt le a közösségi közlekedés, akkor váltottunk arra a cégre, aki ma is végzi a szolgáltatást. Ez a cég teljesen a város tulajdona és nem is engedjük ki onnan. Amikor szolgáltatót váltottunk, akkor egy napunk volt, mert a korábbi annyi kifizetetlen MOL-számlát halmozott föl, hogy a MOL közölte, ha nem látja, hogy a város maga látja el a szolgáltatást, akkor nem szállít több üzemanyagot. Tehát majdnem bedöntötték – azt nem tudom megítélni, hogy tudatosan vagy sem – Pécs közösségi közlekedését.

Indult eljárás a volt szocialista alpolgármester ellen?

– Az alpolgármestert többször is meghallgatták tanúként, de az ügyészség nem indított ellene eljárást. Tóth Bertalan is arra hivatkozik, hogy ő ebben az ügyben ártatlan. De ha tudott az ügyről, ha nem, felelőtlenül járt el.

Közelednek a választások. Lázár János miniszter is kijelentette, hogy durva kampányra készülhetünk. Pécsett is megmutatkoztak ennek a jelei?

– Az országos hangulat lecsapódik Pécs városára is, hiszen a nagy pártok országos akcióit helyben is folytatják. Viszont olyan sok megoldatlan problémát örököltünk 2009-ben a szocialistáktól, gondolhatunk a Magasházra, az életveszélyes, bezárásra ítélt állatkertre, a buszközlekedésre és még sorolhatnám, hogy nekünk kevés időnk marad a politikai sokk-keltésekre reagálnunk. A bajok orvoslására koncentrálunk, s mára sok mindent megoldottunk: lebontottuk a Magasházat, új állatkertet építettünk, megoldottuk a buszközlekedést. Arra törekszünk, hogy sok esetben évtizedes problémákat oldjunk meg, modernizáljuk a várost, és új befektetőket hozzunk Pécsre.

 

Medveczky Attila