2006.12.08.
Szakonyi Károly: Ha rád néz a
hentes
(Újpesti pódiumszínház)
Újpest azon
ritkaságszámba menő városrészek egyike, ahol nem csak egy, hanem
két színház is működik. Az Újpest Színház az Ady Endre Művelődési
Központ nagytermében, a Pódiumszínház pedig az Árpád úton, a
valamikori tiszti kaszinó – ma Polgárcentrum – épületében tartja
előadásait. A közönség az utóbbiban láthat kamaradarabokat,
monodrámákat, de nem csupán színházi produkciókat nézhet meg,
hanem különböző képzőművészeti kiállításokat és még sokféle egyéb
kulturális rendezvényt is. November hónapban kétszer: 18-án és
25-én köszöntötték a most 75 éves Szakonyi Károlyt, akinek új, Ha
rád néz a hentes című egyfelvonásos színművét mutatták be. Az
1997-ben Kossuth-díjjal és 2003-ban a Magyar Művészetért-díjjal
kitüntetett Szakonyi Károly a ma élő drámaírók egyik legjelesebb
képviselője, aki már sok, irodalomtörténetünk aranykönyvének
lapjain vastag betűkkel szedett drámának a szerzője. Elég csak az
1965-ben színre vitt Életem, Zsóka, vagy az 1973-ban bemutatott
Hongkongi paróka című alkotására gondolni. Kimagasodik közülük a
93. premierjénél tartó, Európa számos színpadán játszott és mind a
mai napig is műsoron tartott Adáshiba című tragikomédiája, amit
most a kerek évforduló ellenére sem érdemesített egyik fővárosi
teátrum sem arra, hogy felújítsa. Egészen Lengyelországig kéne
utaznia annak, aki látni szeretné, jelenleg ugyanis csak itt
játsszák.
A Pódiumszínházban
mindkét szombaton zsúfolásig megtelt a nézőtér, a 25-ei alkalomnak
különleges ízt adott az, hogy Szakonyi Károly (képünkön) másnap,
26-án töltötte be a 75. életévét. Az est két részből állt, az első
felében maga az író szólt népes hallgatóságához. Felidézte
pályájának jelentősebb állomásait, kiemelve első drámáját, az
Életem, Zsókát, amiben az 56’-os forradalom utáni időszak, a Kádár
János-i kemény diktatúra értelmiségének útkeresését, ennek
lehetőségeit, közben lévő buktatóit és fölmerülő kétségeit elemzi.
Meddig mehet el az ember az önfeladásban, az alkalmazkodásban?
Megéri-e az ár, amit adni kell csupán azért, hogy a puszta lét
megmaradjon? Érdemes-e egyáltalában élni akkor, ha csak vegetálni
lehet? Szakonyi megemlítette, hogy ez a többrétegű kérdéskör
mindegyik művében megtalálható, van amelyikben kiemelten, van
amiben csak érintőlegesen. Külön szólt az Adáshiba című,
fájdalmasan aktuális tragikomédiájáról, amit annak idején a
Vígszínházban mutattak be, és ma talán még érvényesebb a
mondanivalója, mint 30 évvel ezelőtt. Egy olyan átlagcsalád
mindennapjait ábrázolja, akiknek életét, gondolkodását a televízió
műsorai irányítják, nincs már saját véleményük, önálló akaratuk, a
tévében látottak határozzák meg cselekedeteiket. És akkoriban még
csak egy tévécsatorna létezett, hétfőn és pénteken adásszünet
volt... Szakonyi Károly nemcsak írói hitvallásáról szólt az
egybegyűltekhez, hanem szemelvényeket olvasott föl régebben és
mostanában született műveiből, a Harsányi Gábor színistúdió végzős
hallgatói pedig részleteket adtak elő az Életem, Zsóka és az
Adáshiba című színdarabból.
Az est második felében
pedig Szakonyinak Ha rád néz a hentes című egyfelvonásos színművét
mutatta be a szerző rendezésében Incze Ildikó és a kétszeres
Jászai-díjas Harsányi Gábor. Ezt a kamaradarabot Szakonyi Károly
Incze Ildikó kérésére írta, a feleség szerepét kimondottan a
színésznő alkatához igazította. A dráma Szakonyi egyik kedvenc
témáját állítja középpontjába: a nő és férfi közötti örök
konfliktust, valamint a házastársi kapcsolat válságát. A két
szereplő amolyan mai, középkorú értelmiségi házaspár, két kamasz
gyermekük van, a férj középvezető, az asszony is dolgozik. A férfi
úgy viselkedik, mint ahogyan a már több éves házasemberek szoktak:
elvárja, hogy a neje kiszolgálja, ugráljon körülötte. Süket és vak
a nő vágyaira, lelki szükségleteire, teljesen magától értetődik
neki, hogy meleg vacsora várja, tiszta lakásba érkezik haza, élére
vasalt ingben jár. A feleségnek viszont igénye van az értelmes
életre, a napi roboton túl valamiféle emelkedettségre, az élet
szépségeire, a művészetre, a zenére. Amikor egy napon a sarki
hentes becsönget az otthonukba, beszédbe elegyednek, majd együtt
meghallgatják Brahms III. szimfóniáját, akkor ez az érzelmi
sivárságtól szenvedő asszony úgy véli, arra a röpke félórára
kiszabadult a rabszolgasorsból, lepattantak róla a lelkét
megkötöző bilincsek, mert a zene szárnyán szállt a szabadság felé,
és csak repült, repült a végtelenbe. Mindezt elmondja az urának
is, de ez a fafejű ember semmit sem fog fel mindabból, amit az
asszony mond, csak az izgatja, hogy a tulajdon hitvesi ágyukban
csalta-e meg őt, bizony ám őt, a mintaférjet és apát.
Harsányi Gábor és Incze
Ildikó színész játékáról csak a legnagyobb fokú elismerés hangján
lehet szólni. Milyen kár, hogy Harsányi Gábort az elmúlt években
egyáltalában nem láthattuk komoly, drámai hősként, mert
mesterségbeli tudása alapján sokkal többre hivatott, mint a
kabarékbeli szerepei. Incze Ildikó minden tekintetben méltó
partnere volt. Szép és tartalmas estével lettek gazdagabbak azok,
akik e két este valamelyikén ellátogattak az újpesti
Polgárcentrumba.
Dr.
Petővári Ágnes |