2006.12.08.
Keresztényellenesség Spiró
György regényében
Spiró György, az Értelem
Fogsága c. nagyregényét azért olvastam végig, mert nem szeretek
könyvet félbehagyni. Pedig kedvem lett volna. Hol bő lére
eresztett cselekményszövése, hol naturális stílusa tétette le
velem már-már a művét. Igaz: végig méltánylandónak éreztem azt a
hatalmas olvasottságot, amely Spiró könyvében tetten érhető. De
úgy érezhetjük: a sok okosság mögül hiányzik a gondolat, ami miatt
valaki regényírásba fog, és nem történeti tanulmányba. Aztán az
utolsó 60 oldalon megjelenik a gondolat is: a kereszténység
kigúnyolása és pocskondiázása, cinikus, "racionálisnak"
beállított, de valójában nagyon is érzelmi, elfogult kritikája. A
regény azt a régi támadást próbálja feleleveníteni, hogy a
kereszténység hamis mesére, rajongók fantáziálására épül. Azzal,
hogy Jézust közönséges embernek mutatja be, az egész kereszténység
alól próbálja kihúzni a talajt. A főhős, Uri - aki az
intellektuális ember megtestesítője, az író szócsöve a műben -
döbbenten veszi tudomásul, hogy egyik fia (természetesen a
butábbik) a "nazarénusok" szektájához csatlakozott. Ott agymosáson
esett át, és apja kérdéseire úgy válaszol, mintha leckét mondana
föl (706. o.). Az a legbántóbb a regényben, hogy tudatosan
hamisítja meg a keresztény tanítást és az evangéliumot, így
különösen is visszataszító színben tünteti fel a keresztényeket.
"Nincs többé család, csak közösség van" - állítja a fiú (707. o.),
holott tudjuk, hogy épp a kereszténység tartotta mindig is
szentnek a családot. Teljesen torz képet fest a keresztény
liturgiáról, mert női papokról beszél, s arról, hogy szombat
esténként (!) végeznek kultikus lakomát, ahol "vizet szolgálnak
fel, de bor gyanánt fogyasztják, mert a Felkent átváltoztatta a
vizet borrá" (708. o.), s a papnő áldására a víz ismét borrá
változik - vagyis tudatosan ferdíti el az Eucharisztia ünneplését.
(Ráadásul a regényben szereplő papnő az Apostolok Cselekedetei
Priszcillája, akiről ez az egyetlen hiteles forrás nem állítja,
hogy pap lett volna.) A keresztények a regényben ellenszenves
alakok, jómódú (!) dologtalan zabálók, akik semmittevésükhöz jó
ideológiát gyártottak (717. o.). Továbbá a keresztények
"rémisztőek", "zavarodottak", "vakhívők", "tébolyultak",
"habókosok", "befosott zsidók", akik "borzalmasan félhetnek a
haláltól", ezért hisznek a feltámadásban. Uri szerint azért
népszerű ez a vallás, mert azt hirdeti "amire minden gyáva görög
és gyáva zsidó vágyik": hogy az egyes népeket ne játsszák ki
egymás ellen, hanem fogjanak össze egy közös vallásban, amely
egyenlőséget hirdet (713. o.). Ez tehát nem több, mint amit már a
görög bölcsek is hirdettek, a kereszténység nem más, mint "valami
kevercse a görög és zsidó vallási képzeteknek" (709. o.). A 12
tanítványt és a szűzi születést pedig a Mithrász-kultuszból vették
át. Igaz, az első keresztények úgy tudják, hogy a Felkent "József
és Mariamne gyemeke", de Uri már előre sejti: előbb-utóbb ki
fogják találni, hogy "akiben hisznek, voltaképpen a Teremtő
tulajdon fia" (735. o.). Ráadásul buták is a keresztények, akik
azt hirdetik, hogy "csak az igazán buták juthatnak be a Mennybe",
ezért tudatosan képezik magukat butává (712. o.). Uri egyetlen
"normálisnak látszó ismerősét" sem tudja elképzelni közöttük (719.
o.). Értetlenül áll egykori diáktársa, a kiváló szónok Apollosz
megtérése előtt (aki azonos a páli levelek Apollójával, Pál
munkatársával), aki megtagadva tudós múltját "önszántából
megvakította magát, mint ezek" (712. o.). "Nem kell hozzá tudni
semmit, sem írni, sem olvasni, sem előírásokat betartani, és
mindenkiből pap lesz, mindenki szent, aki hisz a Feltámadottban
... Még szertartások sincsenek! Esznek, őt dicsérik, együtt
vannak, és ezzel meg van oldva a magány, meg van oldva a
halhatatlanság ... Nincs még egy ennyire együgyű vallás a piacon!"
- adja Spiró a kereszténység megvetését az egyik szereplő szájába,
aki megjósolja azt is, hogy a "vesztesek tébolya" eluralkodik a
földön (763. o.). Szinte érthetetlen az a fanatikus düh, az a maró
gúny, amivel Spiró a kereszténységhez viszonyul. A tényekre,
forrásokra oly nagy gondot fordító szerző csak a keresztényekkel
kapcsolatban ad teret a fantáziálásnak, csak a Szentírást
"igazítja ki" saját céljaihoz. "Tudományos" alapon forgatja ki és
magyarázza a Bibliát, szánalmas érvelésfricskával próbálja a
Szentháromság ellentmondásosságát bizonygatni (715. o.), és
kétségbeesett fogcsikorgatással meggyőzni olvasóját, hogy a
Felkent nem is volt felkent, csak ember, "nyomorult, tisztességes
ember, mint te vagy én" (716. o.). Azzal próbál célt érni, hogy
Jézus ügyét és kivégzését elbagatellizálja, jelentéktelen
eseménynek állítja be a Római Birodalom óriási apparátusában.
Spiró az emberi ésszel erőlködve nem érti az evangélium lényegét:
hogy a gyökeres változás a szívekben, az Isten-ember kapcsolatban
megy végbe a Felkent által. "Nem olvasnak ezek történeti munkákat,
vagy ha igen, semmit sem fogtak fel belőlük. A Szentírást sem úgy
olvassák, ahogy kéne" (731. o.) - írja. ő persze tudja, hogyan
kéne: hitetlenül, elutasítva minden természetfölöttit. Spiró műve
bizonyára népszerű lesz a liberális értelmiség körében, s
szaporítja azon művek számát, amelyek a racionalitás kritikája alá
akarják vonni az egyház tanítását. De bármennyire is próbálja
kiforgatni a Szentírást, rajta is beteljesednek Szent Pál szavai:
"Isten "balgasága" bölcsebb az embereknél, és Isten "gyöngesége"
erősebb az embereknél" (1Kor 1, 25). Spiró regényének vége
szégyenletesen célzatos és tendenciózus, rosszindulatú és hazug.
Lerontja a regény nagy részének korrektségét. Kár érte.
Lukácsi Zoltán
(forrás:Hitvallás) |