2006.12.15.
Madách Imre: Az ember
tragédiája
(Trambulin Színház)
Az ember tragédiája – ahogyan azt
Madách Imre meghatározta – drámai költemény. Elsősorban olvasásra,
lelki elmélyülésre, továbbgondolásra szánta. Madách a Tragédia
írásakor nem gondolt arra, hogy drámai költeményét valamikor
színpadon elő fogják adni, ezért nagy kihívás és megmérettetés
minden társulat és rendező számára ennek a remekműnek a
színrevitele. A létrejött produkció az adott színház életének
kimagasló eseményei közé tartozik ma is. Azóta ünnepnap minden
előadása, amióta a Nemzeti Színház 1883. szeptember 21-én először
bemutatta. Ötven év múlva, 1933-ban már az 500. előadás után
tapsolhattak az érdeklődők. A Nemzeti fennállásának 100 éves
jubileumára, 1937. október 21-én is a Tragédiát vitték színre az
egész életében a darabbal vívódó színháztudósnak, Németh Antalnak
a rendezésében. Az akkori Nemzeti Színház – még a Várszínház
épületében – 1997. március 15-én újította fel irodalmunk eme
fölbecsülhetetlen értékű drámáját. Önmagával szembeni tetemes
adósságát törlesztette le a magyar nép 2002. március idusán,
amikor a közönség birtokba vette a kimondottan erre a célra épült
Duna-parti Nemzeti Színházat. A nemzet első színházát avató műnek
a kiválasztása is gondos körültekintést igényel, és az erre
illetékesek nem is dönthettek volna bölcsebben akkor, amikor a
Tragédiára esett a választásuk. De ez a produkció nem váltotta be
a hozzá fűzött reményeket, mert Szikora János rendező elképesztő,
Madách gondolatait megcsúfoló, csapnivaló előadást hozott létre.
Egy év sem telt el, és levették a műsorról. Sajnos a Nemzetiben
azóta sem játsszák a Tragédiát. Madách Imre halhatatlan alkotását
több, mint 120 éves pályafutása során sokféle megközelítésben
állították színpadra. Mivel Madách nem adott sem díszletezési, sem
színészvezetési utasításokat, ez tág teret biztosít a rendezőknek,
hogy fantáziájuk szárnyaljon. Ez nem is zavaró odáig, amíg ezt a
mű és az alkotó iránti alázattal teszik, ha a drámát, magát
akarják bemutatni. Ott kezdődnek a bajok, ha kiforgatják a művet,
és olyan, az író szellemiségétől, akaratától teljesen idegen
mondanivalót erőszakolnak bele, amivel meghamisítják a szerző
gondolatait.
A Trambulin Színháznak nincs önálló
épülete, produkcióik különböző játszóhelyeken tekinthetők meg.
Műsoruk zömével a gyermekeket célozzák meg, számtalan
meseelőadásuk van, amiket a legváltozatosabb helyszíneken mutatnak
be. Az ember tragédiájának színrevitelével hiánypótló feladatot
látnak el, mert jelenleg egyetlen fővárosi teátrumban sem lehet
megnézni Madách drámáját! A Trambulin Színház Tragédiáját a
publikum először ez év október 9-én a Merlin Színházban láthatta a
Magyar Művek Szemléje rendezvénysorozaton belül. Ezzel a
Tragédiával a középiskolás nézőket akarják megnyerni, ezért is
játsszák a Teréz körúti – a volt Szikra moziból átalakított –
Ruttkai Éva Színházban. Előadásukat így ajánlják: „ A Tragédia
nehéz olvasmány – elsősorban a nyelvezete, Madách klasszikus
műveltségéből fakadó történelmi nevei, kifejezései, valamint
filozofikus jellege miatt. Drámai feldolgozásunk – megőrizve az
eredetinek tartott szöveget – a fiatalok habitusát,
gondolatvilágát, felkészültségét figyelembe véve készült, hosszú
előkészítő munka során. Az élő zene, a díszlet és a jelmez világa
megkönnyíti az értelmezést, befogadhatóvá teszi a költői,
gondolatgazdag szöveget, és új, merész megvilágításba helyezi a mű
értelmezését az előző Tragédia-előadásokhoz képest. Tizenegy
fiatal színész, plusz a technikus csapat gondoskodik arról, hogy
Madách üzenete átélhető, és tovább gondolható élmény legyen,
melyben az Úr és Lucifer vitája a világ és az ember teremtéséről
átíveli az előadást. A kétrészes, kb. egy-egy órás előadás nem
teszi próbára az ifjúság türelmét, és mégis elég muníciót ad,
valamint jó alap a Tragédiával, mint könyvdrámával való alaposabb
ismerkedéshez.”
A kitűzött célnak maradéktalanul
megfelel ez a produkció. Olyan, mint egy rövidített változat, vagy
egy kivonat Madách művéből, ennek ellenére egy pillanatig sem
érezzük, hogy megcsúfolják, netán megbecstelenítik a Tragédiát. Át
sem röppen az agyunkon ilyen gondolat, mert a rendező, Csák György
és az egész társulat a szerző és a mű iránti tisztelettel nyúl az
„alapanyaghoz”, gyömöszölnek bele olyasmiket, amik nincsenek
benne, nem „turbósítják” fel oda nem illő részekkel. Annyi
újdonság azért akad a darabban, hogy az Úr Luciferrel vitázva
mindvégig a színpadon van, aminek olyan szimbolikus jelentést is
tulajdoníthatunk, hogy amikor mi azt hisszük, elhagyott bennünket,
ő még akkor is mellettünk áll és vigyáz ránk. Fiatal színészek
állítják színpadra a Tragédiát: Ádámot Nagy Péter, Évát Polgár
Lilla, a kar tagjai Brózik Ágnes, Janklovics Péter, Matus Gábor,
Mezei Réka, Nagy Vivien és Plaszkó Éva. Lucifert Csák György, az
Urat Albert Péter alakítja. Énekel és zongorán, valamint dobon
Csák Péter kíséri végig az előadást. Ezt a produkciót bátran
ajánlhatjuk a középiskolásoknak.
Dr. Petővári Ágnes |