2006.12.22.
Csurka István: Döglött aknák
(Turay Ida Színház)
Csurka István ennek a
komédiájának alaptémáját már 1965-ben megírta a Moór és Paál című
kisregényében, itt feszül először egymásnak a két ősellenfél, a
valamikori burzsuj és a félreállított bolsevik. A Döglött aknák
ősbemutatója 1971-ben, Iglódi István rendezésében volt a fővárosi
Katona József Színházban. A két főszerepet, a ’’reakciós” Moór
Jenőét Major Tamás és a keményvonalas kommunistáét Kállai Ferenc
alakította. Akkoriban olyannyira nagyot szóltak ezek „döglött
aknák”, hogy a Katonában több, mint ötszázszor adták elő. A Kádár
János-i kemény diktatúra esztendeiben, az 1970-es években olyan
színházi évad is akadt, amikor ezt a vígjátékot egyszerre öt
teátrum is műsorára akarta tűzni. A szerző azonban a három T
(támogatott, tűrt, tiltott) kategóriája közül csak a ’’tűrt”-be
fért bele, ezért a hosszúra nyúló kezű kultúrkomisszár, ’’Aczél
Gyuri bácsi” nem engedte, hogy ennyi helyen játsszák. Nem akarta,
hogy még több helyen robbanjanak azok a bizonyos ’’döglött
aknák”...A közönség viszont tódult a színházakba, ugyanis érezte,
estéről estére valami olyasmi hangzik el, ami legbelsőbb,
legtitkosabb vágyait fejezi ki, és ha már ők, mint magánemberek -
félelemből, vagy gyávaságból - nem mernek nyíltan beszélni, akkor
mindezeket legalább a színpadról hallják. Ez az egy akolba
tartozás melegének bizsergető érzésével járta át a nézőket. Azóta
eltelt jó harminc év, és Csurka István komédiáját a Turay Ida
Színház újította fel, 2006. december 15-én tartották a nyilvános
főpróbát, és 16-án volt a premier a Dél-budai Kulturális és
Szabadidőközpontban, rövidítve a KUSZÁ-ban. A Turay Ida Színház
magánerőből működik, nincs állandó épülete, mint ahogyan társulata
se, vidéki színházakban, művelődési központokban tartják
előadásaikat, ezért a díszletek és a jelmezek is csupán
jelzésértékűek, hogy produkcióikat színpadtechnikai szempontból
gyéren felszerelt teremben is be tudják mutatni. Mindkét
alkalommal zsúfolásig megtelt a KUSZA közel hatszáz fő
befogadására képes színházterme, mert nagyon sokan voltak
kíváncsiak a Magyar Szocialista Munkáspárt utódszervezete 2006-os
regnálásának idején a ’’tiltott” kategóriába került és első számú
közellenségnek kikiáltott Csurka István darabjára. Bizony a népes
publikum előzetes elvárásaiban nem csalódik. Ugyan a mű jó harminc
évvel ezelőtt keletkezett, ennek ellenére mondanivalója és üzenete
hihetetlenül aktuális: az egyes embernek milyen dilemmái vannak
abban az adott történelmi korban, és milyen válaszokat ad ezekre a
kihívásokra. Az egyik kiemelt – ma úgy mondanánk: súlyponti –
kórház szobájában idegösszeomlással fekszik két idős férfi.
Mindkettő a kádári konszolidáció áldozatának véli magát: Paál
Károly, a sztalinista őskövület és Moór Jenő, az egykori
kispolgár. Súlyos sérelmeket hordoznak magukban: Moór Paál szemére
veti, hogy mint illetékes elvtárs évek óta nem adja ki neki a
lángossütő engedélyt, Paál pedig azért neheztel Moórra, mert az
44’-ben a nyilasokkal elvitette őt. Tartanak egymástól, alaposan
oda-odamondogatnak a másiknak, ravaszkodnak, cseleznek. A nézők
viszont mind egy szálig pompásan mulatnak a szellemes, pergő
párbeszédeken, a kényes szituációkon, a remek szójátékokon.
Cseke Péter rendezte a
Döglött aknákat, megtalálja azt a helyes arányt, hogy nem csupán
komédiaként láttatja a művet, hanem egy gonosz, ember-és
életellenes kor látleletének is, azaz a komédiában megbújik a
tragédia is. A színészek mindannyian tudásuk legjavát adják: Koncz
Gábor játssza Moór Jenőt, a kapaszkodó, az adott hatalomhoz
dörgölődző, mindig a talpára eső kisembert. Ujlaky Dénes alakítja
a sértődött, ortodox marxistát, akit szektás magatartása miatt
saját elvtársai löktek ki maguk közül. A primadonna Zsókát Nyírő
Bea (képünkön) nem hisztis művésznőnek, hanem áldozatnak mutatja
be. Hűvösvölgyi Ildikó Paálné szerepéből a szürke kis veréb
asszony hűségét, ragaszkodását emeli ki. Moór Jenő fiát, Bélát
Kiss Zoltán amolyan középszerű figuraként jeleníti meg. A csinos
nővérkét Szóka Júlia hol kacér, hol kiállhatatlan nőnek
személyesíti meg. Darvasi Ilona díszletei célszerűek, jelmezei
pedig az 1960-as évek sivárságát, színtelenségét fejezik ki.
Csurka István komédiája
nagy tanúja a gazdasági mechanizmus korszakának. Az akkor élt és
az azóta felnőtt nemzedék számára többet mond bármelyik tudományos
műnél, vagy okoskodó eszmefuttatásnál. Azok a nézők, akik
végigszenvedték ezt a hazug korszakot, ma már csak nevetni tudnak
– az akkoriban igencsak valós – félelmeiken, azok viszont, akik
gyerekek voltak, vagy ezután születtek, ez az időszak már csupán
történelemi érdekesség. A Döglött aknák azonban ma is elérik
céljukat, szétoszlatják azt a Kádár-féle gulyáskommunizmusra
rátelepedett, távolról aranynak látszó füstöt, amit egykori
haszonélvezői nosztalgiából, mai potyalesői viszont jól felfogott
gazdasági érdekből fújtak rá erre a velejéig romlott korra.
Dr. Petővári Ágnes |