2006.12.22.
XVI. Benedek: A karácsonyi
ünnepkör
A karácsonyi ünnepkör
valamivel később alakult ki, mint a húsvéttól függő, illetve a
húsvét irányában történő rendezés. A vasárnap – a keresztény
imádkozás keleti irányához hasonlóan – a kereszténységnek egy
olyan ősi dátuma, mely kezdettől fogva létezik, és a keresztény
létezés alakját annyira meghatározza, hogy Antióchiai Ignác a
következőket mondja róla: „Mi többé nem a szombat, hanem a
vasárnap szerint élünk. De a keresztények tekintete már az
Újszövetségben is a húsvéti eseményről Krisztusnak Szűz Mária
által történt emberré válása felé fordul. János evangéliumában,
amely az újszövetségi hit záró szintézise, az inkarnációs teológia
mellett egyenrangúan, jobban mondva: az inkarnációs teológia és a
húsvéti teológia nem egymás mellett állnak, hanem Jézus
Krisztusban, Isten emberré vált fiában és a Megváltóban való hit
két, egymástól elszakíthatatlan súlypontját jelentik. A keresztnek
és a feltámadásnak előfeltétele a megtestesülés. Csak azért, mert
valóban a Fiú és benne maga az Isten ’’szállt le” és „Szűz Mária
által testet öltött”, a halál és a feltámadás Jézus-események,
amelyek számunkra mindannyiunknak egyidejűek és amelyek
mindannyiunkat érintenek, a halál által jellemzett múltból
kiragadnak, jelent és jövőt nyitnak meg. Fordítva az emberré válás
azt célozza, hogy ez a ’’hús”, a földi és romlandó létezés nem
múlandó alakot öltött, vagyis a húsvéti átváltozás következett be.
Minthogy a megtestesülés (incarnatio) a Krisztusban való hit
súlypontjaként volt ismert, annak a liturgikus ünneplésben is
kifejezésre kellett jutnia, a szent idő ütemében is meg kellett
nyilvánulnia. Nehéz megállapítani azt, hogy milyen messzire
nyúlnak vissza karácsony ünnepének a gyökerei. Az ünnep a
3.évszázadban öltött meghatározó alakot. Hozzávetőlegesen ezzel
egyidejűleg merül fel – különböző vallási-kulturális
kontextusokból eredő különböző hangsúlyozásokkal, de végső soron
közös értelmezéssel – Keleten az epifánia január 6-i, Nyugaton
pedig a december 25-i karácsony ünnepe. Krisztus születését az új
fény, a történelem igaz napjának felkelteként ünneplik. (A két
ünnep kialakulásának bonyolult és részben vitatott részletei nem
tartoznak ebbe a könyvecskébe.*) Krisztus születési napja
meghatározásának kiindulási pontjaként meglepő módon március 25-ét
tekintik. Amennyire az előttem ismeretes, az erre vonatkozó
legrégebbi feljegyzés az afrikai egyházi írónál, Tertullianusnál
(kb. 150-kb. 207) található, ami nyilvánvaló módon egy olyan
ismert hagyományt tételez fel, miszerint Krisztus március 25-én
szenvedte el a kereszthalált. Galliában ehhez a naphoz még a
6.évszázadig ragaszkodtak. Egy 243-ban keletkezett, ugyancsak a
húsvét dátumának kiszámítására vonatkozó iratban már március
25-ének mint a világ teremtési napjának értelmezésévek
kapcsolatban Krisztus születési napjának egy egészen sajátságos
számítási módját találjuk. A teremtésről szóló beszámoló szerint
Isten a Napot a negyvenedik napon teremtette, vagyis március
28-án. Így ez a nap tekintendő Krisztus születésnapjának, amely a
történelem igazi napjának felkelte. Ezt a gondolatot még a
3.században úgy variálták, hogy a szenvedés és Krisztus
fogantatásának napját azonosnak tekintették és így március 25-ét
az angyali üdvözlet és az Úr szűzi méhben a Szentlélek által
fogantatásának a napjaként ülték meg. Krisztus születésének ünnepe
december 25-én – március 25. után kilenc hónappal – Nyugaton a
3.században alakult ki, miközben Keleten – alkalmasint egy naptári
különbség alapján – azt legelőbb a 6.században ünnepelték Krisztus
születésnapjaként, ez által egyben arra a mitikus istenszületési
ünnepnapra is választ adtak, amelyet Alexandriában ezen a napon
ünnepeltek. A régi elméletek, miszerint az ünnep december 25-i
dátuma Rómában, azzal a Mithras-mítosszal, a legyőzhetetlen Nap
kultuszával szembeni keresztény válaszként keletkezett volna,
amelyet a római császárok a 3. évszázadban egy új államvallás
létrehozására irányuló kísérletként erőltettek, ma már nem
tarthatóak. December 25. számára mértékadó a teremtés és a
kereszt, a teremtés és Krisztus fogantatása közötti összefüggés
volt, miközben „Jézus órája” szempontjából ezek a dátumok
természetesen a kozmoszt is tekintetbe vették és azt a Teremtés
elsőszülöttjének, Krisztusnak elő-kinyilatkoztatásaként
értelmezték, amiről a Teremtés könyve beszél és ami által annak
néma tanúsága érthetővé válik. A kozmosz valódi értelmét a
teremtés elsőszülöttéből nyeri: tőle kezdve egyértelmű, hogy a
teremtés kalandja, a világnak Istentől különböző, saját és szabad
létezése nem az abszurdban és a tragikusban végződik, hanem minden
megrázkódtatáson és pusztuláson keresztül egészében pozitív.
Istennek a hetedik nappal kapcsolatos jóváhagyása igaz és végleges
megerősítést nyert. A fogantatás és a születés dátumának ezen,
eredetileg kozmikus tartalmából azután a napkultusz kihívása is
elfogadhatóvá vált és pozitív módon volt az ünnep teológiájába
bevonható. Az atyáknál olyan nagyszerű szövegek találhatók,
amelyek ezt a szintézist kifejezik. Jeromos például egy karácsonyi
szentbeszédében a következőt mondja: ’’Maga a teremtmény ad igazat
prédikációnknak, a kozmosz a tanúja szavunk igazságának. Eddig a
napig növekszenek a sötét napok, ettől a naptól kezdve
visszaszorul a sötétség…Növekszik a fény, hátrál az éjszaka.”
J.Ratzinger: A liturgia
szellem c. könyvéről van szó.
(Részlet Joseph
Ratzinger: A liturgia szellem c. könyvéből) |