2006.12.29.
Csinibaba
(Tímár Péter filmje)
A két ünnep közötti
időszakban a televíziók általában olyan filmeket adnak, amik már
bebizonyították, képesek az embereket leültetni a képernyő elé.
Ezek közé tartozik a közszolgálati tévében látott Csinibaba című
film is. Tímár Péter alkotását a 28. Filmszemlén, 1997-ben
láthatta először a közönség, és megosztott első díjat kapott. Az
egyiket Janish Attila Hosszú alkony című filmje, a másikat a
Csinibaba kapta. Már jóval a bemutató előtt folyt a hírverés:
előre táplálták a néző agyába, ez neked készült, ezt megérted,
nincs benne semmi komoly, semmi megerőltető, semmi politika,
hozzád, a te színvonaladhoz mértük.
A Csinibaba története
1962 augusztusának utolsó napjaira tehető, öt évvel a forradalom
leverése után, amikor még százak sínylődnek a börtönökben, a
Kádár-rezsim legitimációját jelentő U Thant ENSZ-főtitkár
látogatása előtt járunk. Ekkor rendeztek először Ki mit tud?-ot,
aminek első helyezettje kiutazhatott Helsinkibe. A lepusztult
háztömb lakóit lázba hozza ez az esemény, mindenki készül rá, és
titokban reméli, ő mehet ki Nyugatra, sőt végleg ott maradhat.
Ennek a lakónegyednek a felügyeletét az ősbolsevik, ősbuta,
egyébként roppant kedélyes ávós, Simon papa látja el. Ő vigyáz a
rendre, a fiatalokra, az öregekre, ő a ’Párt szeme mindent lát’
típusú káder, akinek minden gondra-bajra a szemináriumokon meg a
Szabad Nép félórákon tanult megoldása van csak: automatikusan a
borbélyhoz küldi a népet. Ezt a bunkó fazont személyesíti meg
Gálvölgyi János. Simon bácsi rendet tart, semmiféle lazaságot nem
tűr meg, éberen őrködik, és szemmel tartja a nép vagyonát.
A filmben olyan jópofán
folyik az élet, a szakik dolgozgatnak a gyárban, amiért csak
fizetgetnek nekik, számolgatják a Kicsit szomorkás a hangulatom
máma zenéjére és szövegére a forintjaikat. A gyerekek vágyainak
netovábbja egy fürt banán bekebelezése. A lányok mórikálják
magukat, játszanak a fiúk szívével, bolondoznak az idősebb
gavallérokkal. Még egy mutogatós alak is föltűnik, és táskája
tartalmával riogatja a gyanútlan járókelőket. A film végén
kiderül, mit mutogat: a népharag által ledöntött Sztalin-szobor
egyik ujját kínálgatja, ami megszólalásig hasonlít a szexboltokban
kapható női vibrátorokhoz. A mozikban a rothadó kapitalizmus
szellemi termékét, a Dolce vitát vetítik, ami fenekestül
fölforgatja a fiatalok lelki nyugalmát. A Csinibabában csak
érintőlegesen kap helyet ennek az időszaknak a szennye, mert nem
ezen van a lényeg, hanem a nevettetésen, a gegeken. Bizony
kesernyésen mosolygunk számos olyan jeleneten, amin inkább sírni
lenne kedvünk, és nem röhögni. Ezek közé tartozik az a rész is,
amikor Ernesztin, az egykori ávósnő és Simon bácsi még 1962-ben,
Kádár népköztársaságában sem tud megszabadulni az ex munkahelyén,
a nevelőintézetben bevett szokásától, ugyanúgy járőröznek és
vigyáznak a közrendre, mint Rákosi Mátyás népi demokráciájában. A
nagy humorizálásban elsikkadnak az olyan mondatok, mint például:
milyen érzés úgy levelezni, hogy nem írhatod meg, amit szeretnél,
mert fölbontják a leveleidet? Kényszeredetten bazsalygunk a
Bambi-ivástól megmámorosodó ifjakon, akik ugyanolyan feldobva
érezték magukat, mint a Coca Colától meg a Pepsitől fetrengő
amerikai társaik. A radarként figyelő, hangulatjelentést körmölő
pártaktivista hangja is alig hallható ki a nagy heherészésből. A
katonai szolgálat alól kibújó fiúkon is csak a szánkat húzzuk el.
A gyári lopások is csupán jó heccnek tűnnek, amikor mindenki
mindent ellopott, úgynevezett szocialista megőrzésbe vett. Erre
mondta Kádár az ő nagy bölcsességében: úgyis az országban marad.
Mindent összevetve: a Csinibabában a korai Kádár-kor igazi arca
nem látható, csak a derűsre sminkelt álarca.
Ha a mai tízen- és
huszonévesek megnézik ezt a filmet, akkor olyan kép alakul ki
bennük, hogy nagyszüleik milyen kedves, humoros, aranyos időket
éltek meg akkor, 1962-ben, mert csak énekeltek, mulatoztak,
egyszóval: pompásan elvoltak. Ez a legveszélyesebb és legaljasabb
a Csinibabában, mert ezt a velejéig romlott, züllött kádári
kötélkort viccesbe csomagolva adja be és elő, mintha az nem lett
volna olyan sötét és borzalmas. A szerecsenmosdatás tipikus
példája ez a film, mert utólag teszi szalonképessé, elfogadhatóvá
azokat a gyűlöletes éveket. Azt sugallja a film, hogy akkoriban
akadtak ugyan hibák, amik még csak hibáknak sem számítanak,
legföljebb szeplőknek, de az egészet, úgy ahogyan volt, némi kis
ügyeskedés, umbulda, svindli árán el lehetett fogadni, átélni és
megérteni.
Ha ezt a filmet harminc
évvel ezelőtt rendezte volna meg Tímár Péter, akkor bátran
mondhatnók: ez jó mulatság, férfimunka volt! De a döglött
oroszlánba hatalmasakat rugdosni nem nagy dicsőség, nem kell hozzá
különösebb bátorság. Az viszont, hogy Tímár Péter olyannak tünteti
fel ezt a boldogtalan korszakot, mint amilyen az a valóságban nem
volt, ez finoman szólva hamisítás, magyarán mondva: hazugság.
Kikérjük magunknak, hogy hülyének nézzenek bennünket, mintha
elfelejtettük volna a valós történéseket, a félelmeket, és
megelégszünk egy ilyen giccses, gyönge, félrevezető utánzattal,
mint ez a csúnya Csinibaba.
Dr.
Petővári Ágnes |