2006.12.29.
Prohászka Ottokár:
Elmélkedések az evangéliumról
A vendégség a
jóbarátságnak, vagyis az életközösségnek jele. Együtt eszünk,
együtt élünk. Az Úrvacsora is életközösséget jelent Krisztussal.
Nevezetesen három irányban. Közösség az élni akaró, életet
megújítani és kiárasztani akaró Krisztussal. Együtt élni s egyet
élni akarok veletek; önmagam életét, az erős, isteni életet vágyom
átélni bennetek. Ez erős életnek nem fűzfákra akasztott lant a
szimbóluma; nem idegen Eufrátok folyóvizét nézi; nem nyögés az
éneke, hanem lélek, örvendező, öntudatos odaadás és vállalkozó
szellem tölti el s lelkében fakadnak vizei, könnyeiben fürdik s
önlelkének dagályán emelkedik. – Ezt az odaadást kezdem
tisztuláson; ez a durva munka, mely az Isten gondolatait belém
vezeti, ezt folytatom gyakorlati, hűséges szereteten, melyben
átadom ugyan magamat, de ugyanakkor visszanyerem magamat. Odaadom
lelkemet Istennek és erővel, lélekkel, érzéssel megtöltve kapom
vissza. Istent élem át, hogy annál erőteljesebben s tevékenyebben
éljek. Közösség a halálba induló Krisztussal. Beleszövődik az
eucharistia szellemébe az árny, az árulás, az élet keserve, az
olajfák árnyékában vért izzadó Krisztus képe, vérfoltok és
kereszt. Ez temperamentuma az Úrvacsorának. A Mester, kit a
kereszt hív, magához inti keresztre s szenvedésre még nem érett
fiait. Bíztat; jertek közelebb; egy-egy hulláma kínszenvedésének
végigsöpör lelkünkön s megborzaszt. Úgy ülünk körülötte, mint a
vértanújelöltek a Kolosszeum padjain; le kell ereszkednünk nekünk
is az arénára; minél inkább ereszkedünk, annál közelebb hozzánk a
szenvedő Krisztus; megcsap és megittasít szelleme; a szeretet
áldozatot hoz! Közösség a föltámadásra induló Krisztussal. Ha
valaki meghalni készül szeretetből, annak nagyon kell élni, s aki
nagyon él, az a halálban sem hal meg végleg. A szeretet nem halni
tanít, s ha halált kíván, a több életért teszi. Himnusza az élet,
virága az öröm és lendület. A halált tehát szintén az
újjászületésért szenvedi. Meghalni Krisztussal, mindig
újjászületést, különb életet, fölvirágzást, megújulást jelent. –
Ez az önmegtagadás filozófiája; lefogni az életet, mint a
hegyekről vágtató vizet, hogy magasabbra szökelljen. Mi a mélyebb
és gazdagabb életet keressük, melyet a szentírás kifejezései
ígérnek nekünk: ’’Lignum vitae, verbum vitae, corona vitae, panis
vitae, semen vitae’’ s ennek nyitja az egyesülés Krisztussal. Ez
egyesülésre figyelmeztet az eucharistiában a kenyér színe:
egyetek, de vigyázzatok, hogy az evés csak jel, mely egyesülést
sürget, egyesülést, hogy a lelkek egyesülni szoktak. Lelkek akkor
egyesülnek, ha egyet gondolnak és egyet éreznek. Mi az Úrvacsora?
A lelkek egyesülése a gondolatok közösségében, szívek összeforrása
az érzelmek egységében. Az igazi szent áldozás Krisztus
gondolataival való töltekezés, Krisztus érzelmeitől való
fölgyúladás, Krisztus hasonmásának kiverődése a szemen, homlokon,
ajakon, beszéden, szereteten, életen, az egész életen, az egész
emberen. Áldozni úgy kell, hogy az ember a lelkét eltölti az Úr
Jézus gondolataival, hogy képét soha el ne felejtse. Megnyugtató
és élvezetes kontempláció! Én nézem őt s ő néz engem. Il me vise
et je le vise. Valahányszor ily megnyugodva nézzük az Urat,
lelkünk egyesül vele és megpihen benne.
Nézzük a szentírásban a
lélek megnyugvásának jeleneteit, valóságos, Úrvacsora-jelenetek.
Ott ül Bethániában Mária az Úr Jézus lábainál. Ez is Úrvacsora.
Nem evés, hanem egyesülés. Mária szeme az isteni Megváltónak
nemcsak szemébe, hanem lelkébe is elmerül, a szerető lélek
megpihen jegyesében. Pihenés a jegyesben, ez is Úrvacsora. –
Térjünk be az első zöldcsütörtök estéjén az Úrvacsora termébe. Az
aggódó gondolatok ott elcsitulnak és 11 lélek függ a Mesteren, ki
értük imádkozik. Ez Úrvacsora. Nem a vacsora miatt, hanem a
lelkeknek megnyugvása miatt, a Mesterben. – Nézzük a húsvét
reggelét, ez Magdolnának Úrvacsorája. E kétkedő, reményeiben
megtört lélek, hogyan tud egyesülni, hogyan tud megnyugodni a
Mester gondolataiban, azokban a győzelmes gondolatokban. –
Tekintsük meg a húsvét délutánján az emmausi tanítványok útját;
két ember, akik lemondtak reményeikről; hogy gyúlad fel s hogy
nyugszik meg azután két ily kislelkű szív a nagy lélek közelében.
Ez is Úrvacsora. És a húsvét estéje az egész apostoli
gyülekezetnek Úrvacsorája. Nyugodjunk meg szentáldozásaink
alkalmával az Úr Jézus biztató, győzelmes gondolataiban. Derítsük
föl világi nézeteinket, gondolatainkat, sokszor meghasonlott,
önmagával nem bíró lelkünket Jézus szívén.
Az Oltáriszentség
nemcsak azért nyugtatja meg lelkünket, mert gondolatainkat
Jézusban megpihentetjük, hanem azért is, mert hitünket rendkívül
megerősíti. ’’Est enim memoria mirabili-um’’. Hitünk az Isten
csodálatos műveivel áll szemben. Nagy emlék, melyben megújul
Krisztus megtestesülése és szenvedése. Nagy emlék, amelyhez, az
emberi lelkeknek annyi csodálatos tünete, az aszkézis annyi titka,
az elragadtatások fölséges sora fűződik. ’’Est fidei mysterium!’’
A hit titka. Csodák alkották, csodák kísérik e titkot. Ilyen a
bolsanói csoda. A miséző pap kételkedett, vajon igazán van-e az
Oltáriszentségben Krisztus teste és vére és íme, Úrfelmutatáskor a
bor a kehelyben piros vérré változott, felforrott, kiömlött s
elárasztotta az oltárt; ennek emlékére építette IV. Orbán pápa a
fölséges orvietoi dómot. De nem annyira ezek a csodák, mint inkább
azok az eleven csodák, a bámulatos szentek, bizonyítják az
Oltáriszentség valóságát, kik nem ettek más ételt, mint az
eucharistiát s kik oly erősek voltak, hogy legyőztek mindent. –
Legyünk mi is az eucharistia eleven bizonyítékai buzgó életünk
által, melyet az Oltáriszentségből merítünk. Változzunk el tőle. A
mi gondolataink ’’infirmae providentiae’’, gyönge, szürke
gondolatok. Cseréljük ki azokat az Úr Isten gondolataival; az
Oltáriszentségben, mint a tüzes bélyegzővel nyomja bele lelkünkbe.
Mit menjek emberek után, akik ha nagy tehetségek is voltak, azzal
a sóhajjal haltak el: „Több világosságot!” Ily lelki élet,
akármily költemények fakadjanak belőle, akármily szobrot tudjon
faragni, akármily színekben tudja rálehelni ideálját fára és
vászonra, nekem nem imponál. Nekem az az élet kell, mely egész
embert tud kialakítani. Végül a tiszta érzés ózonos atmoszférája
kell nekem. Szívünket kétféle szeretet foglalja le: Charitas et
cupiditas. A cupiditas az alacsony érzéki szeretet. Le kell
foglalnom szívemet szent szeretetben, hogy az a másik mohó,
ösztönös indulat csökkenjen bennem. ’’Nutrimentum charitatis et
imminutio cupiditatis...; ubi charitas, ibi cupiditas non est.’’
Mihelyt a szeretet, a tiszta charitas kigyúlad, annak a másik
lángnak tápja elfogy és a láng kialszik. ’’Castissima caro sopit
concupiscentiam.’’ A legtisztább, a legszűziesebb test érintése a
mi forró vérünk törvényét megtöri. Így kell áldozni, akkor az
Oltáriszentség a gazdag életnek forrása lesz.
Kell áldozat s Krisztus
az.
Kell, most és mindig,
míg bűnös földön Istent engesztelők járnak. A Végtelent így kell
imádni... megsemmisüléssel. Kezdet óta ez öntudat gyújtja meg a
patriarkális oltárok tüzét; a teljes odaadást az elhamvasztás
jelzi; a Golgotán pedig Jézus adja oda magát értünk teljesen
egészen. Kiönti a lelkét, a vérét és új kifejezése lesz annak,
hogy Isten az Úr és minden s hogy őt imádni és szeretni s
megbántott Fölségét minden áron meg kell engesztelni. Ez Jézus
áldozatának lüktetése; lángoló szíve végső megerőltetéssel lükteti
az érzéseket az ő nagy, sebzett lázas, misztikus testébe.
Krisztus érző, imádó,
engesztelő szíve a mi áldozatunk itt és most. Nehéz beletalálni
magát ebbe a szegényes oltárok sokszor piszkos képei és
összetákolt gyertyatartói alatt; könnyű volt a katakombák
oltárain, hol a kővel letakart vértanú sírján állt a fakehely s
mellette a kenyér. Nehéz beletalálnunk magunkat a hadaró, rongyos
miseruhába öltözött pap mögött; könnyű volt a nikodémiai
börtönben, hol a földreláncolt Lucián presbyter saját mellére
tette a poharat és a kenyeret. Törj át hiteddel rongyon és
látszaton; Krisztus van itt az áldozat érzelmeivel és ha beléje
hatolsz, megcsap az a tüzes, vérpárás, sejtelmes, titokzatos
légkör. Te hozd le a szent szívet a fáradt, lelketlen környezetbe.
Áldozat a mise annak a
lengyel papnak, ki Szibéria ólombányáiban, láncos lábbal, darócban
áll a csepegő sziklánál és így imádkozik a bor és kenyér fölött,
hogy „Vedd föl, szent Atyám, mindenható Isten, ezt a szeplőtelen
áldozatot”; lealázva, megbékülve, keserű kényszer alatt jól tudja
megérteni Krisztus szívét. A nagy Szenvedő drága és kedves lesz
neki. – Szent volt az a mise, melyet az Ausztráliába deportált
foglyoknak titokban, éjjel szolgáltak s halálbüntetés sem tartotta
őket távol tőle; érezték, hogy nagy és szent, amit ily áron
vesznek és hogy többe került Krisztusnak. – Szent volt a mise
Hunyadinak, Skander bégnek, Szobieszkinek, mielőtt megütköztek;
érezték, hogy hősies erőfeszítéseknek itt fakad krisztusi forrása.
– Szent volt a mise XVI. Lajosnak, mikor fogságának utolsó
éjjelén, két órakor mutattatott be! Reszketett a pap hangja, a
csengettyű mintha halálharang lett volna s mily lemondással érezte
a szegény király, hogy mi az áldozat. Ez áldozatot, a kenyeret,
törik meg nekünk; e tüzes vérből, e keserves kehelyből juttatnak
nekünk... ’’Az Úr halálát hirdetitek’’ ti misebemutatók, hogy
ráképesítsétek magatokat hasonló áldozatra. Az ő emlékezete lelket
éleszt; életét, érzelmeit folytatni késztet. A misében Jézusban
elmerülünk és szeretetét s kegyelmét magunkkal visszük haza; kell,
hogy megérezzék rajtunk a tömjén- s a mirha-illatot napközben.
(forrás: Jel) |