2006.12.29.
Hittünk a szeretetnek
"Hittünk a szeretetnek"
címmel, a Ferences Család Konferenciája levelet bocsátott ki Szent
Erzsébet magyar királylány, türingiai grófnő és ferences bűnbánó
születésének 800. évfordulójára.
1.A nyolcszázadik
évforduló: 1207-2007
Az előttünk álló 2007-es
esztendőben ünnepeljük Szent Erzsébet magyar királylány, türingiai
grófnő és ferences bűnbánó születésének nyolcszázadik
évfordulóját. Az emlékév 2006. november 16-én nyílik meg, és
2007-ben ugyanezen a napon ér majd véget. A ferences harmadik rend
pátrónájaként tiszteli, és az egész ferences család büszkén vallja
magának. Szeretnénk megragadni ezt az egyedülálló alkalmat, és
elétek állítani őt mint kivételesen szép példáját az Atyaisten
iránti odaadásnak. Erzsébet ezt élte Krisztus követésében, és
lénye egészen elmerült abban az Istenben, aki a Szeretet. A
pápaságának programját jelentő Deus caritas est c. enciklikában
XVI. Benedek pápa felidézi a keresztény ember legalapvetőbb
döntését: Hittünk Isten szeretetének. Reméljük, hogy hitünk
erősödésére szolgál majd, ha a jubileumi esztendő során mintegy
újból találkozunk Szent Erzsébettel, akinek életét egyszer s
mindenkorra megjelölte, hogy hitt a szeretetnek. Szent Erzsébet
élete szinte eleven képét nyújtja Jézus Krisztus evangéliumának.
Elismeri, hogy Isten az Úr mindenek fölött. Felfedezi, hogy az
Atya Országába csak akkor tud belépni, ha mindenből kiüresíti
magát és egészen olyan lesz, mint a gyermek. Minden
következményével együtt teljesíti a szeretet új parancsát.
Kiüresítette önmagát egészen addig, hogy az ínséget szenvedők
szolgálatába állt. Felfedezte Jézust a szegényekben, a
kitaszítottakban, az éhezőkben, a betegekben (Mt 25). Amikor
mindenestül odaadta életét, Isten részvétét akarta élni, aki a
Szeretet, és aki jelenvalóvá lesz a szegényekben. Azzal az
eredetiséggel, amellyel Szent Ferenc is tette, Erzsébet minél
szorosabban követni akarta Krisztust, aki bár gazdag volt,
érettünk szegénnyé lett. Lemondott a világ hiúságairól és
ambícióiról, az udvar pompájáról, kényelméről, gazdagságáról és
fényűzéséről... Leszállt a vár magasából és a nyomorultak között
ütötte fel a sátrát. Erzsébet, az első szentté avatott női
ferences, Szent Ferenc evangéliumi kohójában égett tiszta arannyá.
Jóllehet az ünnepelt évforduló dátuma a régmúlt homályába vész,
mégis meggyőződésünk, hogy ha ebben az évben elmélyültebben
szemléljük a szent alakját és művét, ha mélyére nézünk a
legendáknak, akkor a mi életünk és tetteink is megnyílhatnak e
mélységek felé.
2. Erzsébet élete és
legendája
Erzsébet életét át meg
átszövi a legenda, ami a személyiségének fontos jegyeit megragadó
tisztelet, csodálat és imagináció gyümölcse. Minket inkább érdekel
a legendák mögötti történeti valóság. Szeretnénk megismerni
személyiségét, géniuszát, egyedülálló és semmi keretbe be nem illő
életszentségét. A róla szóló legendák élénk színeket őriznek
alakjáról, mintegy a tények metaforái, ezért ezeket is meg kell
tartanunk. Ki volt Erzsébet? Magyar királylány, aki 1207-ben
született II. Endre magyar király és felesége, az andechs-merániai
hercegi családból való Gertrúd gyermekeként. A magyar hagyomány
szerint Sárospatak várában született, a király kedvelt lakóhelyén.
A hagyomány július 7-ére teszi születésének napját, de biztosak
csak az évben lehetünk. A középkori nemesi szokás szerint
Erzsébetet korán férjhez adták, mégpedig Türingia grófjához.
Négyéves korában, 1211-ben adták át a német küldöttségnek, akik
Pozsonyig jöttek érte, a magyar királyság akkori nyugati határára.
Erzsébet a türingiai udvarban nőtt fel a tartományi gróf
családjának többi gyermekével, köztük későbbi férjével, a korabeli
szokás szerint. Tizennégy éves volt, amikor az esküvőt
megtartották, és IV. Lajos türingiai tartományi gróf felesége
lett. Három gyermeke született. Húsz évesen megözvegyült. 1231-ben
halt meg, huszonnégy éves korában, és 1235-ben avatta őt szentté
IX. Gergely pápa. A rövid időszakot jelző dátumok mögött hatalmas
életút rejlik, amelynek során Erzsébet a Megfeszített mellé
emelkedett az életszentség csúcsán, és az önmegtagadás és
istenszeretet örök példájává lett számunkra. A keresztény nép
körében lábra kapott egy félreértés bizonyos legendák és elnagyolt
életrajzok miatt, miszerint Erzsébet magyar királynő lett volna.
Természetesen soha nem volt Magyarország vagy Türingia királynője,
hanem magyar királylány és Türingia tartományi grófnője (Landgräfin).
Hagyományosan koronával a fején ábrázolják, amit nem mint
királynő, hanem mint királylány vagy tartományi grófnő viselt.
3. Feleség és anya
Erzsébet társai és
szolgálói elmondják, hogyan kezdte el Isten felé vezető
zarándoklatát még egészen kiskorában: már gyermekként a túlvilági
életre utaltak játékai, álmai és imái. 1221-ben, tizennégy évesen
lett IV. Lajos türingiai gróf felesége. Lajos és Erzsébet együtt
nevelkedtek mint egymás testvérei. Az esküvőt az eisenachi Szent
György templomban tartották. Erzsébet egészen 1227-ig példás
feleség, anya és grófnő volt, a német birodalom ragyogó nőalakja.
Férjével való kapcsolata nem a korabeli mintát követte, ahol
rendszerint a politika és a megalkuvás szempontjai érvényesültek,
hanem valódi hitvesi és testvéri érzelmek tették gazdaggá.
Erzsébet asszonyként is sok időt szentelt az imádságnak, éjszakába
nyúlóan, a férjével közös hálószobában. Tudta, hogy egészen uráé,
de szüntelenül hallotta a másik Úr szavát is: "Kövess engem!"
Ebből a két szeretetkapcsolatból mély öröm és elégedettség fakadt,
és nem okozott semmiféle megosztottságot lelkében. Isten volt a
legfőbb és feltétlen érték, ami képessé tette Erzsébetet az emberi
szeretetre férje, gyermekei és a szegények iránt. A rózsák
csodája, ahogy a legendák elmesélik, nem mutatja be pontosan az ő
kapcsolatukat a házasságban. Amikor férje meglepte Erzsébetet a
teli kötény kenyérrel, feleségének semmi oka nem volt, hogy az
irgalmasság cselekedetét elrejtse előtte. Nem miatta kellett a
kenyereknek rózsává változniuk. Isten nem tesz fölösleges
csodákat. Erzsébetnek három gyermeke volt: Hermann, a trónörökös,
Zsófia és Gertrud, aki akkor született, amikor apja már halott
volt (1227). Lajos gróf járvány áldozata lett, úton a Szentföld
felé a keresztes csapatokkal. Erzsébet ekkor 20 éves. Amikor Lajos
meghalt, Erzsébetben is meghalt a Landgräfin, és előlépett a
bűnbánó asszony. Az életrajzírók eltérnek egymástól abban, hogy
Wartburg várából elűzték vagy maga döntött úgy, hogy elmegy. A
magányba és elhagyatottságba belépve hálaének csendül föl
szívében, ezért énekeltet Te Deumot a ferencesek kápolnájában.
4. Erzsébet mint
ferences bűnbánó
Erzsébet volt az a
nőalak, aki Ferenc bűnbánói lelkiségét a leghitelesebben élte.
Vitatott, hogy ferences "harmatrendi" volt-e? Látnunk kell, hogy
korában a "terciárius" kifejezés még nem volt általánosan
elterjedt. Volt azonban sok ferences bűnbánó, sok egyszerű férfi
és nő követte a bűnbánat életeszményét, amit Szent Ferenc és
követői prédikáltak. A Kisebb Testvérek 1224 végén vagy 1225
elején érkeztek Eisenachba, Türingia székhelyére, a tartomány gróf
udvara pedig – élén Lajossal és Erzsébettel – a várostól nem
messze eső várban élt. A nép között a ferencesek azt prédikálták,
amit Assisi Szent Ferenctől tanultak, vagyis a bűnbánó életet: a
világias életmóddal való szakítást, az imádság, az önmegtagadás és
a irgalmasság cselekedeteit. Ezt az életfelfogást Ferenc a
Hívekhez írt Levélben fejti ki. Egy Rudiger nevű testvér bevezette
Erzsébetet a bűnbánó életbe, és ez mély nyomot hagyott benne, aki
már addig is fogékony volt a lelki értékek iránt. Az életéről
szóló korabeli forrásokból kétségtelenül kiderül, hogy Erzsébet
ferences volt:
– Eisenachban egy
kápolnát ad a ferenceseknek.
– Habitusnak való
gyapjút sző a Kisebb Testvéreknek.
– Amikor várát el kell
hagynia, egyedül és kitaszítottan, a ferenceseket kéri, hogy
énekeljenek Te Deumot.
– 1228. március 24-én,
Nagypéntek napján, kezét a csupasz oltárra téve nyilvános
fogadalmat tesz a ferencesek kápolnájában. Ettől kezdve a bűnbánók
szürke ruháját
hordja fogadalmának
jelenként.
– A négy szolgáló,
akiket a szenttéavatási eljárás során kihallgatnak, szintén magára
ölti ezt a szürke habitust. Ez az "alázatos köntös", amiben
Erzsébet akarta, hogy eltemessék, szerzetesi fogadalmat fejezett
ki, ami új identitást jelentett számára.
– A Marburgban 1229-ben
alapított kórházat Szent Ferenc oltalma alá helyezte, akit néhány
hónappal azelőtt avattak szentté.
– A zwettli ciszterci
apátság névtelen életrajzírója (1236) szerint Erzsébet "a Kisebb
Testvérek szürke habitusát viselte". Következetesen valóra váltott
elkötelezettség, hogy szegényen éljen, mindenét szétossza és
koldussá legyen – vajon nem ezt kéri-e Ferenc is követőitől?
Mindezeket más források is megerősítik, mutatva Erzsébet bűnbánó
életét: elég elolvasni a ferences regulákat és más írásokat, a
Memoriale propositi kezdetű vagy más bűnbánó regulákat, és
világosan előttünk áll a Ferenc és Erzsébet közti mélységes
összhang.
5. Erzsébet két
fogadalma
Az életrajzi források
Erzsébet két fogadalmáról beszélnek, az akkor szokásban lévő két
módnak megfelelően. Az elsővel belépett a bűnbánók rendjébe még
férje életében. Marburgi Konrád vizitátor kezébe engedelmességet
és önmegtartóztatást fogadott. Konrád a keresztes hadjárat
prédikátora volt, szegény és önsanyargató életű ember,
valószínűleg egyházmegyés pap. Erzsébet személyesen választotta
őt, Lajos beleegyezésével, mert Konrád szegény volt. A vizitátorok
nem voltak szükségképpen ferencesek. A Regula non Bullatában
(1221) Szent Ferenc elrendeli, hogy "egyetlen testvér se fogadjon
fel engedelmességre asszonyt, hanem, miután megadta neki a kért
lelki eligazítást, tartson bűnbánatot ott, ahol akar" (12,4).
Erzsébet három szolgálója vele együtt fogadalmat tett, az imádság
és aszkézis kis közösségét alkották az elöljáróvizitátor, Konrád
felügyelete alatt. Férjének halála után követték őt a várat
elhagyva, a szegények közé. Ők voltak vigaszai a magány és
elhagyatottság keserű óráiban. Vele együtt ők is letették a
második, nyilvános fogadalmat 1228 Nagypéntekén, és ezzel
nővérközösség jött létre. Erzsébet módjára ők is szürke habitust
vettek fel, és ugyanolyan eltökélten terjesztették az isteni
részvét üzenetét. Együtt dolgoztak és étkeztek, együtt jártak ki a
szegényekhez, és Erzsébet velük küldött ételt a rászorulóknak.
Lakóhelyükön együtt imádkoztak. Ez immár teljes értelemben
szerzetesi életnek mondható, amelyet fogadalmas nők élnek, szigorú
klauzúra nélkül, szociális munkának szentelve magukat: szegények,
kitaszítottak, zarándokok gondozása. A vita consecrata egy fajtája
volt ez, a világban élve. Évszázadoknak kellett eltelnie, hogy az
Egyház elismerje a női szerzetességnek ezt a formáját, amelyben
érvényesült a közösség eszménye, de szigorú klauzúra nélkül. Abban
az időben a monasztikus élet volt az egyetlen kánoni forma, amit
az Egyház a női szerzetesi közösségeknek megengedett. Erzsébet
képes volt összeegyeztetni két nagy vágyát: az Istennel való
bensőséges együttlétet és a szegények tevékeny szolgálatát. Mariam
induit, Martham non exuit; magára öltötte Mária szerepét, de nem
vetette le Mártáét .Ma több mint 400 női ferences szerzetesi
közösség él az ún. Szabályozott Harmadik Rend regulája szerint.
Mintegy százezer fogadalmas nő követi Erzsébetet a tevékeny és
szemlélődő élet egységében, és örököseinek nevezhetjük őket.
6. Irgalmas szívű grófnő
és bűnbánó
Erzsébet rövid életét
egészen betöltötte a szeretetszolgálat, az öröm és a szenvedés.
Nagylelkűsége és az ínséget szenvedők iránti kötődése botrányt
keltett Wartburg udvarában. Nem illett közéjük. Sok hűbéres
őrültnek tartotta. Itt talált rá egyik legnagyobb keresztjére:
saját társadalmi közege nem ismerte az irgalmasságot. Férje
távollétében, élve tekintélyével mint tartományi grófnő képes volt
kezelni az éhínség jelentette válságot. Megnyitotta a tartomány
éléstárait és élelmet osztott. Erzsébet személyesen szolgálta a
nyomorultakat, a szegényeket és betegeket. Szent Ferenc módjára
ápolta leprásokat, a leginkább megvetetteket. Nap nap után, óráról
órára, egyik szegényt a másik után ellátva Isten részvétét
árasztotta a fájdalom és nyomorúság őt körülvevő folyamába.
Erzsébet Krisztust látta minden szerencsétlenben (Mt 25,40). Ebből
merített erőt a természetes utálat legyőzéséhez, egészen odáig,
hogy megcsókolta a leprások sebeit. A segítésben azonban nemcsak
szívét, de eszét is használta. Tudta, hogy az intézményes
szeretetszolgálat sokkal hatékonyabb és tartósabb. Még férje
életében adakozott kórházak építésére Eisenach és Gotha városában.
Később ő építette Marburg kórházát, özvegyi életének kedves művét.
Szerzetesi közösséget alapított ellátására nőismerőseivel és
szolgálóival. Saját kezével dolgozott: a konyhában, a kórházban,
és elküldte szolgálóit, amikor helyette akartak mosogatni.
Megtanult fonni, és így dolgozott a szegények javára és a
megélhetésért.
7. Erzsébet, a
szemlélődő és a szent
Az életszentség az
Egyház történetében úgy jelenik meg, mint őrültség, a kereszt
botránya. Erzsébet életszentsége pedig valóban őrültség volt.
Életében a szeretet tökéletessége különleges ragyogással áll
előttünk. Egész élete a szeretet himnusza, ezt mondja ki a
szolgálatban és az önmegtagadásban, ez a szeretet árad ki a
nagylelkű jóságban. Egyszerűen akarta élni az evangéliumot, ahogy
Ferenc mondaná: sine glossa, annak minden lelki és testi
következményével. Nem hagyott ránk írásokat, de életének megannyi
mozzanatát csak az evangélium szó szerinti értelmezésével lehet
megmagyarázni. Valóra váltotta Jézus evangéliumi életprogramját:
– Aki meg akarja menteni
életét, elveszíti azt, de aki elveszíti életét értem és az
evangéliumért, megnyeri azt (Lk 17,33, Mk 8,35).
– Aki utánam akar jönni,
tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen (Mk
8,34-35).
– Ha tökéletes akarsz
lenni, menj, add el amid van és oszd szét a szegények között, és
kincsed lesz a mennyben. Azután jöjj és kövess engem (Mt 19,21).
– Aki jobban szereti
apját vagy anyját... fiát vagy lányát, mint engem, nem méltó
hozzám (Mt 10,37). Erzsébet izzó belső ereje az Istennel való
kapcsolatából fakadt. Imája mély és állhatatos volt, olykor az
elragadtatásig menően. Szüntelenül az Úr jelenlétében élt, és ez
adott neki erőt és örömet, ezt vezette a szegények közé.
Ugyanakkor a szegényekkel való találkozása is ösztönözte hitét és
imádságát. Isten felé tartó zarándokútját az elszakadás
mérföldkövei jelzik, mígnem egészen kiüresítette önmagát, mint
Krisztus a kereszten. Végül csak a szegényes, szürke bűnbánói
habitus maradt meg neki, amelyet szemfedőjének akart. Erzsébet
alakjából öröm és béke sugárzott. Lelkének mélyén a béke birodalma
uralkodott. Nehézségek, magány és szenvedés közepette életre
váltotta a "tökéletes boldogságot", amit Ferenc tanított.
"Boldoggá kell tennünk az embereket" – szokta mondani
szolgálóinak-nővéreinek.
8. Befejezésül
Erzsébet életével a
remény tündöklő üstököse vonult végig ennek a világnak az egén.
Sok lélek sötétjébe hozott világosságot, sok szomorú szívnek
boldogságot. Ki tudná megszámolni, hány könnyet törölt le, hány
sebet gyógyított be és hány emberben ébresztette fel ismét a
szeretetet. Életszentsége gazdag az új vonásokban és kiváló
erényekben. Immár nemcsak vértanúk és szüzek jutnak el az oltár
magasába, hanem egy feleség, egy anya, egy özvegy is. Erzsébet
bejárta a keresztény szeretet tökéletességének útját mint világi
személy, feleség és anya, de a második fogadalma után már Istennek
szentelt személy, a nyomorultak mentésére elkötelezett szerzetes
lett. Szent Ferenc Harmadik Rendje, a szabályozott és a világi
egyaránt, szeretné föleleveníteni szent pátrónájának emlékét
születésének nyolcszázéves évfordulóján, és újból mindenki elé
állítani alakját mint az evangéliumi önátadás ragyogó példáját. A
ferences család tiszteleg az első nő előtt, aki Assisi Szent
Ferenc életpéldája nyomán elérte az életszentséget Krisztus
követésében. Emlékezésünknek az a célja, hogy Erzsébet jobb
ismerete és az iránti való megújuló csodálat az Úr békéjének
eszközévé alakítson minket, és megtanuljuk, hogyan enyhítsük a
körülöttünk élők nyomorúságát, tegyük emberibbé az
életkörülményeket, és mi is letöröljük mások könnyeit. Sugározzuk
az Atya szeretetét mindenütt, ahol nem ismerik a részvétet.
Erzsébet eltökélt hűsége erősítse a mi kitartásunkat is. Példája
és közbenjárása világítson utunkon, hogy mi is eljussunk az
Atyához, minden szeretet forrásához, aki a jó, a legfőbb jó, a
béke és öröm.
Róma, 2006. november
17., Szent Erzsébet ünnepén
Fr. Mauro Jöhri, OFMCap
Fr. José Rodríguez Carballo, OFM
miniszter generális
miniszter generális
a Ferences család
konferenciájának soros elnöke;
Fr. Joachim Giermek,
OFMConv Fr. Ilija Zivkovic, TOR
miniszter generális
miniszter generális
Encarnación Del Pozo,
OFS Sr. Anísia Schneider, OSF
miniszter generális a
SzHR Koordinációs Iroda elnöke
(forrás:ofm.hu) |