2007.02.02.
Születésnapi beszélgetés
Ujlaki Dénes színművésszel
-’’Ha az életem első
nagy pillére a börtön (’56 után), a második a pályára lépés. A
harmadik pillérnek azt az időt tartom, amikor megalapítottuk a
Katona József Színházat.”- nyilatkozta egyszer egy interjúban.
Legyen ez a három pillér beszélgetésünk alapja. Az ön igazi
kálváriája akkor kezdődött el, miután elvégezte a nyolc
általánost, s felvették a győri bencés gimnáziumba kollégistának.
Egy pesti gyerek, hogyan került Győrbe?
-Apai nagyapám Győrben
élt, nyaranta több hetet töltöttem nála - tehát volt kötődésem a
városhoz. Én rettentő rossz gyerek voltam. Csak egy adalék: amikor
az utcán megjelentem, akkor a többi gyereket behívták a szülei.
Szembe lakott velünk a Gyulai Zita és Gyulai Gyula, s ahogy
kiléptem Társ utcai lakásunkból, nagymamájuk kikiabált a kinn
játszó unokáihoz: ’’Azonnal gyertek be, jön a Dénes!” A család úgy
gondolta, hogy egy olyan változás, mint a bencés kollégiumi élet
használni fog, s jobb lesz a magatartásom. Nem jártam sokat oda,
24 napot, mert 1960. szeptember 24-én, Szent Gellért napján
letartóztattak.
-Milyen indokkal?
-Államellenes
szervezkedés és fegyverrejtegetés gyanújával. De akkor azt nem
mondták meg nekem. Emlékszem, hogy pingpongoztunk a gimnázium
valamelyik termében, mikor egyszer csak jött egy kétségbeesett
tanár, Lővei Félix atya, és mondta, hogy keresnek, és hogy menjek.
Három tagbaszakadt ember állt az atya mögött. Kezdetben kedvesen
viselkedtek. Kérdeztem tőlük: az apám küldte-e őket, és mondták,
hogy persze, igen, és hogy menjünk is, mert meg akarnak nézni
valamit a szobámban. Akkor kezdett nekem gyanús lenni a dolog,
amikor leveleimet összeszedték és átkutatták a cuccomat,
nyomkodták a párnámat. Ezután közölték, hogy velük kell mennem.
Beraktak egy Moszkvicsba, s bevittek a győri ÁVO-ra. Hosszú órákon
keresztül faggattak, hogy hova törtem be utoljára, kit öltem meg,
szóval összevissza mindenféle baromságot kérdeztek. Végül
elővettek egy fényképet egy pisztolyról, és elém rakták. No, akkor
erről mit tudok? És rögtön mondtam, hogy igen, ezt én ismerem, az
enyém volt. Tudni kell: amikor 1956-ban csapatváltások voltak,
akkor tele voltak az utcák fegyverekkel. S egy fiatal kölyök
számára egy csillogó pisztoly látványa sokat jelentett. Amikor a
fegyverrel való játékom majdnem tragédiához vezetett, odaadtam a
pisztolyt egy Lugossy Ferenc nevű ismerősömnek. Ő azt mondta
nekem, hogy van valami barátja, és a csőről akar méretet venni, és
esztergáltatni akarnak valami pisztolycsövet. Nem is érdekelt
engem a dolog. Én odaadtam, elvitte, eltelt egy csomó idő, és én
közben elmentem Győrbe. Az még Pesten volt, amikor ezt neki
odaadtam. Azt se tudtam, hogy mi történt a Ferivel. Hogy a Feritől
ezt hogy vették el, konkrétan nem tudom. A vádiratból arra
emlékszem, hogy a Feri meg akart ölni vele egy rendőrt. Hogy ez
igaz-e? Nem hiszem.
-Igaz, hogy röpcédulákat
is terjesztettek?
-Lehetett akkor az
írószerboltokban kapni ún. játék guminyomdát. Azzal készítettünk
pár mondatos röpcédulákat, melyeken - többek közt - az orosz
csapatok kivonulását követeltük. Majd elhelyeztük őket különböző
telefonfülkékbe. Természetesen ez is kiderült.
-Egyik nagyapja
földbirtokos volt, megjárta Márianosztrát, édesapja pedig
katolikus újságíró az Új Embernél…Ezeket is vádpontként vették
elő?
-Nagyapám 1956-ban, a
Mindszenty- beszéd után, mint volt kisgazda felolvasott egy
szöveget a rádióban. Ezért az ártatlan beszéd miatt, ami a
többpártrendszerről szólt, kapott 8 hónapot Márianosztrán.
Akkoriban egy koncepciós pernek receptje volt. Kellett hozzá
valamilyen politikai ’’bűncselekmény”, emellett szükséges volt egy
közbűntény és lehetőleg kellett valami klerikális ’’fűszer” is
bele. Ez volt az ’’ideális felállás”. Ezért mondhatta nekem az
ügyész a tárgyaláson, hogy meggyőződése: én a csontom velejéig
fasiszta vagyok. Akkor azt se tudtam, mit jelent ez a szó.
’’Kutyából nem lesz szalonna, akinek ilyen felmenői vannak, az nem
is lehet más”- folytatta az ügyész. Tehát abszolúte hátrány volt a
származásom.
-Még ha rövid ideig is,
de egyházi intézményben tanult. Nem akarták, hogy papjaira is
terhelő mondatokat valljon?
-Mindent akartak. Úgy
történt a dolog, hogy elém raktak egy papírt és egy ceruzát, s azt
mondták: írjál. Én akkor egy önéletrajzot írtam. A kihallgató
tiszt szerint ez egy nagy nulla volt, ’’írjak mást”- követelte. De
nem tudtam mit írni. Ekkor ők kezdtek el fogalmazni helyettem.
Amit akartak, azt elérték. Nálam főleg a lelki terror miatt.
Viszont soha senkire nem tettem terhelő vallomást.
-Tudtommal akkoriban
volt Szántó Konrád1 atya pere is…
-Ez volt az a per. Én
voltam benne a tizenhatodik rendű vádlott. Összemosták tehát a
különböző ügyeket.
-Sokat volt egyedül a
zárkában?
-Kilenc hónapot
töltöttem a Gyorskocsi utcában. Ebből kb. hat és fél hónapig
voltam egyedül. Ezt nagyon nehezen viseltem el. Ezért átraktak egy
másik zárkába, ahol már volt valaki. Nem tudom, a nevére nem
emlékszem, azt tudom, hogy szintén politikai volt. Bátaszéken volt
plébános, aki mellé odakerültem, ő valamit mondott a szószékről,
kapott is érte 15 évet. Furcsa mód innen átkerültem egy másik
emberhez, akkor láttam életemben először csíkos ruhát, százados
volt a második világháborúban, vitéz Ábry Györgynek hívták.
Fantasztikus volt. Az előző tag mérhetetlen alázattal volt az őrök
iránt, és olyan simulékony volt és olyan tisztességtudó és
szófogadó, és akkor átkerültem én ehhez a másik emberhez, akiről
megtudtam, hogy ez egy ún. öreg sitiprinc volt. A második
világháború után, mint háborús bűnöst elítélték, ’56-ig ült, akkor
kijött, végiglövöldözte a forradalmat, fölhúzott egy katonaruhát a
csíkos ruhára, elkapták, és újra visszavitték és életfogytiglant
kapott.
- A Gyorskocsi utca után
jött a Markó, ahol köztörvényesekkel is együtt ült. Ők nem
bántották magát?
-Van a börtönben egy
furcsa dolog: amikor valaki bekerül egy zárkába, azt rögtön
elkezdik a többiek kóstolgatni. Én akkor olyan kimerült állapotban
voltam, hogy még a legkeményebb bűnözőknek sem jutott eszébe, hogy
kitoljanak velem. Az ottani sitiprinc rám nézett, s így szólt a
többiekhez: ezt a fiút hagyjátok békén.
-S az őrök sem
bántalmazták?
-Nem. Feleslegesen nem,
ha megtörtént, azért arról mindig én tehettem, pl. magánzárkásnak
adtam be cigarettát. Ami tilos volt. A Gyorskocsi utcában rengeteg
görög őr volt. Azt a helyet, ahol mi voltunk, úgy hívták, hogy
susogó. Az volt benne a legrosszabb, hogy szinte fájt a csönd.
Mamuszban jártak ezek az őrök a márvány trepnin, hihetetlen csönd
volt: mikor egy villanykörtének hallod egyfolytában, ahogy az
izzója megy, az egy borzalom. Néha, kihallgatások alkalmából
jöttek csak rettentő erős zajok. Ha valakit fel akartak vinni,
telefonon szóltak az első őrnek, de azt is csöndben, nem csörgött
a telefon, hanem csak villogott. Fölvette a telefont, majd
megmutatta a megfelelő őrnek a megfelelő számot, akit kivisznek
kihallgatásra, és egy ménkű nagy kulcscsomót kezdett el gurítani,
csúsztatni ezen a trepnin. A megfelelő őr, akihez odaért a
kulcscsomó, kirakta a lábát, és így odacsapódott a zárka
vasajtajához a kulcscsomó. Ez volt az egyetlen zaj, amit én ott
hallottam az alatt a pár hónap alatt, amit én ott töltöttem. Néha,
lázálmomban visszajönnek ezek a percek…
-Koncepciós per
említett. Ügyvédet lehetett fogadni?
-Minden ügyvédi irodában
volt egy kinevezett ügyvéd, aki ezekkel az ún. duplanullás
ügyekkel foglalkozhatott. Ők nyilván beépített emberek voltak. Dr.
Kovassy Zoltán volt az ügyvédem, aki egy vagyonba került a
szüleimnek, de nem igazán tudott mit tenni. Próbált a fiatal
koromra és nevelhetetlen mivoltomra hivatkozni, de hiába.
-Mit mondtak ki az
ítéletben?
-Államellenes
szervezkedés, fegyverrejtegetés és szövetséges gyilkossági
kísérletben való tevékeny részvétel alapján ítéltek el első fokon
hat, másod fokon három évre. Végül is „csak” két évet ültem.
Amikor megkaptam a több mint 170 oldalas vádiratot, s ezt
megmutattam a már említett öreg Markó-beli sitiprincnek, azt
mondta: ’’ezért fel fognak akasztani.” Tehát én súlyosabb
büntetésre számítottam. Úgy érzem, hogy én akkor éretlen voltam
ahhoz, hogy felfogjam ennek az egésznek az iszonyú tragédiáját. Ha
én ezt ésszel végigéltem, felértem volna, akkor nagy
valószínűséggel idegileg rokkant lennék.
-A Gyűjtőben dolgozni is
kellett?
-A Gyűjtő
tulajdonképpen, még a Markót is beleértve, egy üdülőtelep volt.
1961-ben kerültem át a Gyűjtőbe, akkor zsufi ház volt, és csupa
nagyidős politikai fogoly volt ott. A suszterájban dolgoztam, mint
cipő alsó-és felsőrészkészítő. Ezt a szakmát majdnem ki is
tanultam…Viszonylag rendes nevelőtisztem volt. 1963-ban valaki
felhívta apámat - talán ő lehetett -, azzal, hogy jön a fia, majd
letette a telefont. Szegény apám egy sámlival ki is ment a Gyűjtő
elé, s várt reám. De nem aznap, hanem másnap szabadultam.
- Szabadulása előtt nem
kapott lelki fröccsöket a börtön vezetőitől?
- Egyszer hívattak az
úgynevezett házi tanácshoz, a börtönnek a parancsnoka és egyéb
fejesek ültek ott. Azt, amíg élek, nem felejtem el. Életemben
először talán ott lettem kemény vagy ott lettem ember…
Megkérdezték tőlem, hogy mondjam meg őszintén, hogy az én
politikai nézeteim mennyiben változtak meg, vagy hogy változtak
meg, mi történt velem. És elmeséltem nekik, amit otthon hallottam.
És ezzel korántsem akarom sem a szüleimre, sem a nagyapámra,
semmiféle terhelő dolgot mondani, de mint gyerek tulajdonképpen
erről a rendszerről soha egyetlen jó mondatot nem hallottam. De
ami bennem addig csak benyomás volt, az itt bent lassan kezdett
meggyőződéssé válni. Döbbent csend lett, és teljes nyílt
tekintettel így az arcukba elmondtam. Azt kérdezték, hogy mi az
érzésem, a gondolatom, én ezt elmondtam így, ahogy van. A
központi, nagy ’63-as amnesztiával végül hazaengedtek. Esti
iskolában tanultam - ott érettségiztem le-, s közben dolgoztam a
Duna Cipőgyárban és az Akadémia Nyomdában.
- Végül színész lett.
Miért választotta a színpadot?
-Volt a nyomdának egy
raktára a Haris közben. A pince ablakából jól láttam a Katona
József Színházba- ami akkor még a Nemzeti kamarája volt - igyekvő
színészeket, s arról ábrándoztam, milyen jó is volna, ha én is
színpadon dolgozhatnék. Mindig érdeklődtem az irodalom iránt, a
börtönben az összes klasszikust elolvastam, „zabáltam” a
könyveket. Jelentkeztem a Színművészetire, ahová be kellett adni
az erkölcsi bizonyítványt is. Ebbe bele volt írva, hogy mi történt
velem. Kétszer jutottam el a felvételi vizsga harmadik stádiumába;
rajtam kívül mindenkit felvettek. Aztán egy protekció útján
bekerültem a Nemzeti Színház stúdiójába. Ennek semmi gyakorlati
haszna nem volt. A színház csupán azért találta ki ezt a kis
intézményt, hogy legyen egy ellenőrizhető, felelősségre vonható,
munkakönyves statisztériája. Az első darab, amibe bekerültem: a
Básti Lajos által játszott Lear király előadás volt, s egy testőrt
játszottam benne. Egy idő után észrevettem, hogy ezzel nem jutok
egyről a kettőre. Ezért egy felvételi után megkérdeztem Ádám
Ottót2, hogy mit tanácsol. Ő közölte: magát erre a főiskolára nem
vehetjük fel. Menjen el vidékre, és ha szerencséje lesz, akkor
magából nagyon komoly színész válhat. Végül is ezt az utat
választottam. Elmentem Debrecenbe, ott voltam egy évig, de
rájöttem: ez nem az én világom, ezért továbbálltam Veszprémbe,
majd onnan Győrbe. Érdekes ez a győri kapcsolat. Nagyszülők,
gimnázium, latartóztatás, színház…A városban nem volt ugyan jó
színház, de nagyon jól éreztem ott magam. Szerettem horgászni, s a
Rába pont kapóra jött nekem. A színházban pedig egyre jobb
szerepeket játszottam.
-Nem zaklatták közben a
belügyesek?
-Dehogynem. Be akartak
szervezni 1977-ben III/III-asnak. Egy próbán (én nem is voltam
benne a darabban) eltűnt valakinek háromszáz vagy négyszáz
forintja, és kihívták a rendőrséget. Egyszer csak hívat az
igazgató, és a következőt mondja nekem: Dénes, telefonáltak a
rendőr-főkapitányságról, be kell mennie. Mondtam, hogy jó,
bemegyek. Bementem, ott fogadott egy ember, hogy eltűnt a pénz, és
te loptad el. De akkor én már tudtam, hogy ez hogy működik.
Egyszer csak megjelent két civil pali, ilyen nyakkendősök, na,
mondom, helyben vagyunk. Ma is úgy vagyok vele, hogy hátszélben
ötven méterről megérzem, hogy melyik hova tartozik, milyen
osztályon van. Elkezdték, a szokásos szöveget, hogy ugye kutyából
nem lesz szalonna... Na, akkor én azt mondtam, hogy kérem szépen,
’’én magukkal nem vagyok hajlandó - akkor már bekeményítettem -
semmiféle kommunikációra. Két dolgot döntsenek el most, itt
rögtön. Amennyiben úgy döntenek, hogy őrizetbe vesznek, azt tegyék
meg. Akkor viszont azonnal kísérjenek a zárkámba, ezt kérem. Én
nem vagyok hajlandó beszélni erről a börtönmúltról és az én
peremről. Már megkaptam az I. kerületi rendőrkapitányságtól az
erkölcsi bizonyítványt, hogy énnekem megbocsátottak, büntetlen
előéletűnek számítok. Én mostantól kezdve erről a dologról
senkivel, sehol, semmiféle fórumon nem vagyok hajlandó tárgyalni.
Engedjenek azonnal haza!” Nem eszik olyan forrón a kását. A
lényege az volt, hogy megpróbáltak engem beszervezni, hogy a
színházból legyek besúgó, hogy ki milyen politikai meggyőződésű,
ki hogy gondolkodik meg mit tudom én. Ott volt egy karmester, a
Gulyás, aki eléggé nyíltan rendszerellenes volt. Mondtam, hogy
senkiről nem tudok semmit, és hagyjanak békén. Na, ezzel
elkezdődtek a fenyegetések, a következő. ’’Nézze, Dénes, ismerjük,
magának itt szépen megindult.” És tényleg. Játszottam
főszerepeket, a városban imádtak, főleg zenéseket játszottam, amin
tulajdonképpen ezt a szakmát meg lehet tanulni. „Ismerjük a maga
főnökét, az egy gyáva zsidó, a Váradi György. Én háromszor vagy
négyszer behozom magát 24 órára, az úgy kirúgja magát, hogy a lába
nem éri a földet.” Mondtam, jó, ezt meg lehet tenni, de én most
szeretnék hazamenni. Később pénzt is ígértek, havi 3000-et, ami
egy nagy összeg volt, hisz akkor 1200 Ft. volt a fizetésem. Arra
is nemet mondtam. Na, egyik reggel, négy órakor, éppen a
színészházban aludtam, amikor dörömbölnek az ajtón. Két civil
nyomozó volt, berángattak, bevittek ugyanabba az épületbe, ahol
annak idején Győrben volt az ÁVO. Felvittek a negyedik emeletre,
ahol éppen buliztak az ÁVO-sok. Akkor odavittek egy magas rangú
tiszthez, aki megkérdezte: vállalom, vagy sem? Feleltem:
csináljanak, amit akarnak, én nem leszek besúgó, sőt a legmagasabb
fórumig el fogok menni, és tiltakozni fogok, hogy velem ezt
csinálják. Azt mondja: milyen fórum, mire gondol? Hova fog
elmenni? Elmegyek a Kádár János titkárságához, engem nem érdekel.
És erre azt mondta nekem ez a civil ruhás tiszt, aki nyilvánvalóan
ennek az osztálynak a vezetője volt, hogy: ’’ide figyeljen, tudja,
hogy ki az a Kádár János? Az én beosztottam ezt a Kádár Jánost úgy
rúgja picsán, hogy zúgva száll, mint a győzelmi zászló… Takarodjon
innen!”- mondta nekem. Ezután soha többet nem szóltak hozzám a
belügyisek. Van bennem egy igen erős igazságérzés. Amikor engem
igazságtalanság ér, az ellen mindig tiltakozom. S meggyőződésem,
hogy az emberi lélek örökre állhatatos marad az igazságtalansággal
szemben.
-De a győri színházat is
otthagyta…
-Igen, mert a filmezés
miatt összeütközésbe kerültem az akkori igazgatóval. Bacsó Péter
kinézett engem, s megkért, hogy a Harmadik nekifutás c. filmjében
szerepeljek. Nagyon sokat köszönhettek annak, hogy általában
szeretnek az emberek. A filmesek is nagyon megkedveltek, így egyik
filmből mentem bele a másikba. Közben feljöttem Pestre, a Bartók
Gyermekszínházba - ez a mostani Új Színház épületében volt -, ahol
nem töltöttem el sok időt, mert konfliktusba kerültem a teátrum
vezetőségével. Ezt követően elszerződtem Miskolcra, ahol végre
együtt dolgozhattam Csiszár Imrével, aki pályám meghatározó
egyénisége volt. A következő állomás: Szolnok. Ott találkoztam
Székely Gáborral, s mikor őt kinevezték a Nemzeti Színház
igazgatójává, visszamentem Miskolcra. Ott játszottam Major Tamás
Lear királyában Kent grófot, amikor kaptam egy levelet a
Nemzetitől, hogy le akarnak szerződtetni. S amikor megalakult
1982-ben a Katona József Színház, jómagam is átszerződtem oda.
Azóta is oda szólít a szerződésem.
-Mi különböztette meg
akkor a Katonát akkor a többi fővárosi színháztól?
-Jobbára vidékről
felszerződött ambiciózus fiatal játszott benne és egy-két nagyágyú
jött át a Nemzetiből. Egyfajta utópisztikus álomban éltünk:
létrehozunk egy demokratikus színházat, ahol mindenki elmondhatja
a véleményét, ahol egyenlően kapunk jutalmat. Nagyon hamar
felébredtünk az álomból. Sajnos a színház nem egy demokratikus
intézmény, s az alapító tagok közül talán négyen vagyunk jelenleg
a Katonában.
-Azt írják Önről, hogy
robosztus alkata és remek humora elsősorban karakterfigurákban
érvényesült a legjobban. Nem zavarja, hogy elkerülik a nagy
főszerepek?
-Nagyon jóba voltam
Gobbi Hildával, egészen a halála előtti pillanatokig. Ő mondta
nekem a következőt: ’’micsoda hülyeség, hogy epizódszínész, és
vezetőszínész. Két színész van: rossz színész és jó színész.”
Három színházban játszom jelenleg: a Katonában, a Vidám Színpadon
és a Turay Ida Színháznál. Amire felkérnek, s ami jó, s amivel
szívem, eszem, s igazságérzetem ’’egyet ért”, azt én örömmel és
szívesen eljátszom. Igaz, olyan szerepet is el kell játszanom, ami
ellen igazságérzetem tiltakozik, de azért, mert szerződés kötelez
erre.
-Apropó humor.
Megnevettetni, megríkatni, vagy elborzasztani nehezebb-e a mai
közönséget?
-Szegény közönség,
amilyen világot élünk, már a pénztárnál elborzad, amikor megtudja:
mennyibe kerül egy jegy. Csak a borzalmakat látja maga körül.
Jelenleg, ami engem a legjobban aggaszt az, hogy nem tudok két
hónapra előre kalkulálni. Ez a létbizonytalanság. Nem tudok semmit
sem előre tervezni. Az emberek szeretnek nevetni, s ha belépnek a
színházba: örülni akarnak a produkciónak. Ezért nem szabad arcul
csapni őket a színházban. Mi egy szolgálatot teljesítünk. Az a
dolgunk, hogy kiszolgáljuk az embereket, hogy jól érezzék magukat.
-Darvasi Ilona, a Turay
Színház igazgatónője szerint sokszor előfordul, hogy a rendező
megerőszakolja a darabot, így nem azt kapja a néző, amit vár. S
ilyenkor csak alap az eredeti dráma a rendező önkifejezéséhez, s
megváltozatják az eredeti mondanivalót. Mi erről a véleménye?
-Ha valaki beül egy
operettre, nem lila ködöket akar nézni, nem mobiltelefonnal
rohangáló színészek játékára kíváncsi, hanem szép ruhákat, jó
hangú primadonnát, táncos lábú táncoskomikust szeretne látni a
színpadon. Aki pedig Shakespeare-darabot szeretne megnézni, akkor
az eredetit akarja megtekintetni. Ha az előadásba mindenféle
üzenetet erőszakolunk bele, akkor a néző feláll és kimegy. Volt
már erre példa.
-Kőszegen a Tóték c.
előadásban játszotta a tűzoltóparancsnokot. Ezt követően volt
olyan művész, aki dicsérte, mások lehúzták alakítását…Mennyire
érdekli az, hogy mit mondanak, írnak önről a kritikusok?
-Ha emberileg bántanak
meg egy kritikában, azt nem szeretem. A szakmai jellegű
bírálatokat viszont elfogadom. Viszont nem lehet mindenkinek
megfelelni. S butaságnak tartom, ha egy kritikus összehasonlítja a
különböző produkciókat. Vegyük példának a Döglött aknák mostani
színre vitelét. Ezt nem lehet összehasonlítani a híres
Kállai-Major előadással. Én magamból, és nem a régi produkcióból
indultam ki, amikor elolvastam a darabot, s azt mondtam: ez egy
tragikomédia, s itt a veséjébe kell menni a mű mondanivalójának.
Ha a játékunk nem ’’életre-halálra” megy, akkor nem fognak nevetni
a nézők. Ha viccelnék ebben a darabban, akkor az egész csapnivaló
lenne. A két főszereplő végsőkig harcol egymással, s ez adja a
tragikomikumát a darabnak.
-Mennyire aktuális ma a
Döglött aknák?
-Január 16-án Karcagon
játszottuk ezt a darabot. A nyíltszíni tapsok tömkelege mutatja,
hogy mikor mennyire aktuális Csurka István műve. A mi pályánk
olyan, hogy ha az életedben háromszor összejön az, hogy kiváló a
darab, jó a partner, jó a rendező, szeretik a darabot, akkor
elmondhatod: sikeres voltál. A Döglött aknák az egyik olyan
állomása pályafutásomnak, ahol megvannak a fenti feltételek.
-Mit gondol: a politika
mennyire szól bele a művészeti életbe?
-Abszolúte beleszól.
Viszont a választások alkalmából egyetlen egy nagy párt
kampányában ez a szó, hogy kultúra: nem hangzott el. De még olyan
szinten se, hogy kulturált beszéd, vagy kulturált közlekedés. Ami
egy nép, egy nemzet alapja: az oktatás, a kultúra és az
egészségügy, az el van feledve. Ha épp a szocialista kormány nem
tudja megoldani az elmaradott, szocialista-szimpatizáns keleti
térségek kulturális és anyagi felzárkózatását, akkor
antiszocialista.
-Ön szerint 1990 óta
csökkent, vagy nőtt a színészet presztízse?
-Rengeteget csökkent. Az
’50-es években egy befutott színészre még felnéztek
Magyarországon. Egy példakép, a társadalmi élet központja volt.
Mára ez teljesen megváltozott. Legtöbbször csak azokat a
színészeket ismerik fel, akik a televízióban szerepelnek. Na
persze, ők legtöbbször nem is igazi színészek.
-Olvastam, hogy a
Művészetek Völgyében tavaly még a főztével is sikert aratott. Ez
az egyik kedvenc időtöltése, hobbija?
-Vidéki színészi
koromban megtanultam: az a legjobb, ha az ember főz magára.
Édesanyám csodálatosan főzött, s felnőtt fejjel azokat az ízeket
próbáltam megtalálni, amiket gyerekkoromban kaptam. Szeretek
piacra járni, s legutóbbi kapros, oldalas székely káposztám
valódi, nagy ’’közönségsikert” aratott. Ez viszont nem hobbi,
hanem a pénz által diktált szükségszerűség. Amivel valóban
szeretek szabadidőmben foglakozni, az a horgászás.
-Milyen perspektívája
van ma egy fiatal színésznek Magyarországon?
-Ha nekem gyermekem
lenne, aki azt mondaná, hogy erre a pályára akar menni,
tűzzel-vassal próbálnám távol tartani a színészettől. Nem anyagi,
hanem elsősorban erkölcsi dolgok miatt. A színészet mára egy
nagyon kiszolgáltatott pályává vált. Könnyen szellemi
prostituáltakká válhatunk. Manapság az a helyzet, hogy aki
sikertelen színész, ha megteheti, alapít egy színi magániskolát.
Fizetik a szülők az irdatlan pénzeket. Majd 2 millió forint
kifizetése után, szerencsétlen fiatal ott áll az oklevelével, s
nem kell sehova. Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen sok egyetemet
végzett, diplomás színész is szerződés nélkül van. Igazi ’’sztár”
pedig csak az lehet, akit a kereskedelmi csatornák
foglalkoztatnak. Némely műsoruk kimeríti az emberiség elleni
bűntett fogalmát.
Medveczky Attila |