2007.02.02.
Meghalt Illés Lajos
Elhunyt Illés Lajos; a
legendás Illés együttes alapítóját életének 65. évében január
29-én érte a halál. Illés Lajos neve szorosan kapcsolódik az
általa alapított együtteshez. Az Illés együttes története 3 részre
tagolódik:
Az ’’ős” - Illés
(1957-65)
A legelső Illés formáció
még családi zenekarként működött, 1957-ben alapította Illés Lajos
(zongora), rajta kívül Illés Károly (szaxofon) és Zsiga István
(gitár) szerepeltek benne. 1960-ban a Budapesti Műszaki Egyetem
zenekaraként alakultak újjá: Az Illés fivérek mellett Nényei Tass
basszusgitározott, Farkas Ádám és Halász Gyula ’’Öcsi” gitározott,
Rizsinszky Csaba, majd Körmendi János dobolt. Indultak a
Ki-Mit-Tud-on, rövid ideig Koncz Zsuzsát kísérték, 1963-ban a
fővárosi Sportcsarnokban rendezett első hazai nagyszabású beat
koncerten is részt vettek, ami után - a közönség őrjöngése miatt -
egy évre eltiltották őket. 1964-ben csatlakozik hozzájuk Bródy
János, kiadják a héttagú zenekar első kislemezét: EP 7297 az
alábbi számokkal: Long Tall Sally (Little Richard) , Chapel of
Love (P. Spector - E. Greenwich - J. Barry), „64” (Illés Lajos),
Ostinato (Illés Lajos). Az első számot Koncz Zsuzsa, a másodikat
Koncz Zsuzsa és Ács Ilona énekli. Az utolsó szám a lemezborítón
hibásan, Ostanito-ként szerepel. Az Illés ebben az időszakban
középiskolai, egyetemi rendezvényeken játszott dixielandet, futó
olasz slágereket, örökzöldeket, gitárszámokat. A ’’luxemburgi”
stílus előretörésével az kibővült az együttes repertoárja. A
Bercsényi klub előtt már sorban álltak a rajongók, hogy
hallgathassák őket. Az akkori tagok nagy része nem gondolkodott
profi zenélésben, úgyhogy az egyetem elvégzése, a katonaság
szükségszerűen a kilépés felé kényszerítette őket. Két új tag
csatlakozott a zenekarhoz: Szörényi Levente és bátyja, Szörényi
Szabolcs.
A legendás Illés zenekar
(1965 - 1973)
A ’’beat-szentháromság”
egyik tagjaként is emlegetett klasszikus felállású Illés zenekar
1965-re alakult ki. A tagok: Bródy János (gitár, furulya,
billentyű, ének), Illés Lajos (billentyű, ének), Pásztory Zoltán
(dob), Szörényi Levente (gitár, ének) és Szörényi Szabolcs
(basszusgitár, ének). Az Illés legnagyobb érdeme, hogy ők kezdtek
el először magyar nyelvű beat számokat írni. Akkoriban az volt a
divat, hogy angolul énekeljék el a külföldi slágereket, magyarul
csak a táncdalok szóltak. Céljuk volt elszakadni a sablonoktól: a
saját hangjukon kívántak megszólalni, egyszerűen, őszintén. Ez a
zenében is megnyilvánult: gyakran használták fel a hazai és a
környező országok népzenei motívumait. Nem sokkal később a
dalszövegekbe ágyazott közéleti hangvétel tette egyedivé az Illés
együttest a többi zenekartól, bár emiatt gyakran előfordult, hogy
betiltották a számaikat. A közönség többségének az Illés zenéje
volt az egyetlen lehetősége, mellyel kifejezhette ellenzékiségét,
szabadságvágyát. Legnagyobb slágereik: Az utcán, Miért hagytuk,
hogy így legyen, Nem akarok állni stb… Az együttes 2000-ben
Kossuth - díjat kapott a ’’nagy magyar történelmi pillanatok
zenébe álmodásáért”. Az Illés együttesben bontakozott ki Szörényi
Levente zeneszerzői, és Bródy János szövegírói tehetsége. Az
alkotópáros évtizedeken keresztül dolgozott együtt, az ő nevükhöz
fűződik az 1983-ban bemutatott rockopera, az István, a király is.
Szörényi Leventén kívül Illés Lajos is számos nagysikerű dalt
szerzett, amelyekhez szintén Bródy János írt szöveget. 1965 nyarán
az Illés - új együttesként - Nógrádverőcén játszott, ott kezdtek
el dalokat írni, a legenda szerint a háztetőn. Az első saját
szerzeményük az Óh mondd volt, ezt követte a Légy jó kicsit
hozzám, a Mindig veled és Az utcán, melyek felkerültek az első
kislemezükre. Az 1966-os Táncdalfesztiválon figyelt fel rájuk az
ország, amelyen a Fáj minden csók című számukkal közfelháborodást
keltettek az idősebbek körében, de az ismert ’’fáj-fáj-fáj”refrén
tetszett a fiataloknak. 1967-ben szerepeltek az első magyar
beatfilmben, az Ezek a fiatalok -ban, amelynek legtöbb dalát ők
írták (a többit a Metró és az Omega), így a kiadott filmzenét
tekintjük az első Illés nagylemeznek. Második nagylemezük ’’Nehéz
az út” címmel jelent meg 1968-ban, Cintula összekötő
beszélgetéseivel. A lemez tartalmazza az Amikor én még kissrác
voltam című számot, mellyel elsöprő győzelmet arattak az 1968-as
Táncdalfesztiválon. A tizenegy díjból ötöt megkaptak. A zenekar
ekkor volt a csúcson. Féltek az állam túlzott támogatásától, ezért
a fesztivál után fel is írták a zenekari busz oldalára, hogy
’’Magyar Állami Népi Beatzenekar”.
Sokan az 1969-es
’’Illések és pofonok” albumát tartják minden idők legjobb Illés
lemezének. A stíluskavalkádból olyan dalok születtek, mint az Újra
itt van, A kugli, Keresem a szót, Oh, kisleány, Sárika és a Nem
akarok állni… A hatalom megelégelve a zenekar népszerűségét,
egyre-másra botrányokat akasztott a nyakukba. A pécsi ’’kukaügy”
kapcsán (melynek előzménye, hogy Szörényi Szabolcs arrébbrúgott az
út közepéről egy bádogdobozt), huligánkodással, rendbontással
vádolták a zenekart. Nem sokkal ezután 1970-ben angliai
koncertkörúton járt az Illés. Londonban a BBC kérésére
nyilatkoztak a magyar zenei életről, amelyben nem mondtak mást,
mint amit itthon is hangoztattak az ifjúsági klubokról, a hosszú
hajról. Ezért hazaérkezve nagy botrányba keveredtek, egy éves
eltiltást kaptak, csak vidéken léphettek fel. Ekkoriban voltak a
’’vidék legjobb zenekara”.
1971-ben a keserű
tapasztalatok hatására született meg az ún. fehér Illés lemez, a
Human Rights, melynek érdekessége az Emberi Jogok Egyetemes
Nyilatkozatára írt öt tételes oratórium. A lemez valóban
kiemelkedik a többi korabeli magyar beatlemez közül, elsősorban
másságával, formai, tartalmi kísérleteivel. Ez volt az első olyan
nagylemez-vállalkozás, amely a háromperces dalokon túllépve, a
műfaji kereteket szétfeszítve megpróbált művészi igénnyel nagyobb
lélegzetű alkotást létrehozni. 1972-ben jelent meg az Add a kezed
nagylemez. A dalok: Nehéz várni, Good Bye London, A szó veszélyes
fegyver, Jelbeszéd és végül Emlék M-nek. 1973-ban Ne sírjatok
lányok címmel megjelent még egy lemez, amelyre régi dalaikat
játszották fel újra. Ezt az albumot a KITT Egylet adta ki, melynek
jelentése Koncz, Illés, Tolcsvayék és a Trió. Ez a lazább alkotói
munkaközösség csak rövid életű volt, nem segíthette elő az Illés
fennmaradását. Még abban az évben Bródy János ellen eljárást
indítottak egy viccnek szánt konferálása miatt. Ez azzal járt,
hogy nem játszhatott a turnézó Illés együttessel. A zenekar akkor
már menthetetlen volt a személyi ellentétek miatt, így Illés Lajos
1973. november 2-án bejelentette a nyilvánosságnak a zenekar
feloszlását. A legendás felállású Illés együttes 1981-ben lépett
fel legközelebb (’’A Koncert”), ezt követte az 1990-es népstadioni
előadás (erre 2 új dalt is írt a zenekar: Új világ, Kenyér és
vér), majd az 1996-os buli a Budapest Sportcsarnokban. 2001-ben a
beatkorszak „szentháromsága”, az Illés, a Metró és az Omega lépett
fel egy este. 2005-ben elhunyt Pásztory Zoltán, amely az Illés
együttes koncertjeinek is a végét jelenti. 2005-ben még két
koncertet adtak augusztus 5.-én Csíkszeredán, illetve a Sziget
fesztivál nulladik napján, 9.-én. A koncerteket az elhunyt
Pásztori Zoltán helyett doboknál Szörényi Örs, Szörényi Levente
fia ült.
Az ’’új” Illés, Illés
Lajos harmadik zenekara (1974-1982)
Illés Lajos 1974-ben
ugyanazon a néven, de más tagokkal újjászervezte az együttest. Bár
nem sikerült olyan eredményeket elérnie, mint az előző zenekarnak,
a ’’nagy” Illésnek, a Hogyha egyszer című számuk megnyerte a
Metronóm ’77 fesztivált. Az új együttes tagjai: Illés Lajos
(billentyűs hangszerek), Jenei Szilveszter (gitár, ének), Papp
Tamás (dob, ütők), Selmeczi László (basszusgitár, ének), Serfőző
Anikó (ének), Kiss Ernő Pál (ének). Sokáig úgy hihettük: az
együttes szétszakadásának Illés Lajos az igazi vesztese. Bár aki
teljes odaadással figyelte a popzene eseményeit, tudta: Illés
Lajos népzenei ihletésű számaival mindvégig jelen volt a műfaj
palettáján.
Az igazi
Illés-neoreneszánsz 1996 novemberében kezdődött, Illés Lajos
Cantus Hungaricus - Magyar Ének című oratóriumának bemutatóján. A
Hazatérés református templomban tartott koncert, majd a Cantus
Hungaricus CD és a hangkazetta sikere meggyőzte a kétkedőket is
Illés Lajos kiemelkedő tehetségéről. A Betlehem csillaga című
rockopera pedig Utassy József, a jelenkori magyar, népi-nemzeti
elkötelezettségű költészet markáns képviselőjének versei alapján
készült. Az új rockopera evangéliumi ihletésű, ám a teológiában
járatlan, laikus néző számára is érthető módon közvetíti az
Újszövetség üzenetét. A szeretet és a hűség mindenható erejéről
vall. ’’Magyar ének című munkámban irodalmunk hazafias verseiből
válogattam, és azokhoz komponáltam zenét. Ez politizálás - valami
mellett. Azelőtt se mi voltunk valami ellen, hanem a hatalom volt
ellene annak, amit a nemzet akart. Én egy nemzeti és keresztény
Magyarország mellett politizálok: a magam módján és eszközeivel.”-
nyilatkozta a Kossuth-díjas Illés Lajos az Új Embernek 2000.
áprilisában.
emma |