2007.02.02.
Lora
(Herendi Gábor filmje)
Herendi Gábor azon ritka rendezők
közé tartozik, akiknek a filmjét több, mint egymillió ember látta.
Az első, a Valami Amerika és a második, a Magyar vándor produkálta
ezt a hazai viszonylatban hihetetlenül magas nézőszámot. A Lora a
harmadik nagyjátékfilmje, aminek nem csak a rendezője, hanem
Divinyi Rékával és Sárközi Andreával együtt a forgatókönyvírója
is. A felvételeket és az utómunkálatokat tavaly készítették el, és
január 25-étől vetítik a multiplexekben, tehát bevallottan
közönségfilm, a rendező ’’love story”-ként határozza meg a
műfaját. A Lorában a történet is fontos, de a zenének kiemelt
szerep jut. Hrutka Róbert szerzeményei többször hangzanak fel a
filmben, a bemutató óta a slágergyanús főcímdalt gyakran
sugározzák a rádiókban is.
A Lorának nincs bonyolult meséje,
elvont mondanivalója, semmi lila gőz és művészi gáz nincs benne:
szépen sorjában elmond egy könnyen érthető és mindenki által
átélhető történetet, aminek a boldog, megnyugtató vége magától
értetődő természetességgel következik be. Kétféle idősikon mozog,
a jelen idejűn és a három évvel azelőttin. Szükségesek a
visszaemlékező részek, mert ezek magyarázzák meg a mostani
helyzetet, és segítik a nézőt az eligazodásban, a film
előrehaladtával azonban egyre ritkábbak lesznek. A filmben kétféle
Lora van, mindkettő szép és okos, az a fajta nő, akiről a férfiak
álmodoznak: mutatós és intelligens. A három évvel azelőtti Lorának
komoly hivatása van, kiállításokat szervez, a tárlatokon
csoportokat vezet, fülig szerelmes a jóképű, ámde széltoló
Dávidba, és hallani sem akar az őt távolról és némán imádó Geriről,
Dávid szürkeveréb öccséről. A szerencsétlen flótás Gerinek semmi
nem sikerül, egy nevenincs rockbandában szaxofonozik. A jelenlegi
Lora pszichés vakságban szenved, de ebben az elesett állapotában
is talált értelmes munkát magának: borkóstoló egy magáncégnél.
Lora akkor vesztette el a szeme világát, amikor Dávid súlyos
baleset következtében meghalt, ugyanis magát okolja kedvese
haláláért. A tragédia után három évvel Lora és Geri a vakok
számára rendezett jótékonysági koncerten találkozik újra. Lora
eleinte menekül a fiú és saját érzései elől, nem akar semmiféle
kapcsolatba kerülni vele, de Geri az öszvérek makacsságával jár
utána, aminek következtében a lány ellenállása fokozatosan
megtörik, és a happy end is eljön: sok-sok kanyar után végre egy
pár lehetnek. Azt viszont nem tudjuk meg, hogy Lora újra lát-e,
mert ha még ez is bekövetkezne, akkor az már túl sok lenne a
jóból, nagyon nyálas és szirupos lenne a vége.
Herendi Gábor filmjének a
főtörténetében – Geri és Lora egymásra találásában – nincs
semmiféle különlegesség, nem más, mint egy szabvány love story,
amikor számtalan megpróbáltatás után a szerelmesek egymásra
találnak, hetedhétországra szóló lakodalmat csapnak, és a boldogan
élnek, míg meg nem halnak. De a Lora ettől a banális szerelmi
történettől jóval több, mégpedig az igencsak mulatságos és
kitűnően eltalált mellékszereplők miatt. Mindegyikük egy-egy
jellegzetes karakter, olyanok, akikkel nap, mint nap bárki
találkozhat baráti, vagy családi körében. Bárki közelében akad
lepcses szájú, minden lében kanál nagynéni, vagy fűzfapoéta, aki
rémes klapanciáival akar imponálni szíve választottjának, és egy
istennek sem veszi észre, hogy csak a terhére van neki. Egyik
gyermekét ajnározó, a másikat folyton csak szidó zsarnok apát is
ismerünk, akinek sohasem lehet a kedvére tenni. Vannak olyan nők
is, akiknek teljesen mindegy, hogy kiféle-miféle férfivel
kezdenek, csak az a lényeg, hogy nadrág legyen rajta, és – még a
legelőkelőbb házakban is előfordul –, hogy a feleség legjobb
barátnője szereti el a férjet...
A címszerepet Lucia Brawley
amerikai színésznő alakítja. Az ő színészi játékán nincs sok
minden csiszolgatni való, érzékeny, kedves lányt formál meg. A
mulya Gerit Nagy Péter személyesíti meg, a nézők szeme láttára
emberesedik meg, és ebből az igazi vesztesből a film végére
klassz, jófej srác lesz. A lókötő Dávidot Fekete Ernő, a
levakarhatatlan nagynénit Lázár Kati, a szörnyeteg apát Lukáts
Andor, a buta szőke nőt Szamosi Zsófia, a buta libát Bartsch Kata
jeleníti meg.
Megint csak bebizonyosodik, hogy a
szívtipró macsók hihetetlenül érdekes, sőt mi több izgalmas
férfiak, akik után bomlanak a nők, és egy pillanat alatt a
karjukba vetik magukat, mert roppant szórakoztatók, másodpercnyi
unalom sincs mellettük, de van egy óriási nagy hibájuk, mégpedig
az, hogy megbízhatatlanok, ugyanis irtóznak a kötöttségnek még a
látszatától is, emiatt nem alkalmasak semmiféle hosszútávú
kapcsolatra, házasságra meg pláne nem, mert ez utóbbira – ahogyan
a Lorában is – inkább a nyüzüge, jelentéktelen külsejű, két szót
is nehezen kinyögő, a „barátnőm sótlan bátyja” típusú fiúk a
megfelelők. A Lora olyan romantikus dráma, ami egyszerre
szórakoztatja a nézőket, ugyanakkor megvan az a jó tulajdonsága,
hogy a hazai viszonyokat tükrözi vissza, a mi kis hétköznapi
életünk jelenik meg benne. Ezért lehet szeretni, mert önmagunkra
ismerhetünk benne. Olyan ’’mi kutyánk kölyke’’…
Dr. Petővári Ágnes |