2007.02.02.
Újabb Uniós pofon a magyar
agráriumnak
A szemétbotrány után
újra bebizonyították hazánk Európai Uniós képviselői szakmai
impotenciájukat, gyengeségüket. Az Európai Bizottság ugyanis
január 24-én elfogadta a zöldség-gyümölcs piacról szóló
reformjavaslatot. A javaslat a zöldség- és gyümölcságazat
versenyképességének és piacorientáltságának növelésére, valamint a
válsághelyzetek jövedelemingadozásainak csökkentésére irányul,
továbbá ösztönözni akarja a minőségi fogyasztást. A
reformjavaslatok egy része a termelői szervezeteket érinti:
rugalmasabbak lesznek, szabályzataikat pedig egyszerűsítik. A
termelők minden termék tekintetében szabadon csatlakozhatnak a
különböző termelői szervezetekhez. Kiegészítő támogatást – 50
százalék helyett 60 százalékos közösségi társfinanszírozást –
vezetnek be az olyan területeken, ahol a termelés kevesebb mint 20
százalékát hozzák forgalomba termelői szervezeteken keresztül,
valamint az új tagállamokban a termelői szervezetek létrehozására
való ösztönzés érdekében. Külön támogatásban részesülnek a
termelői szervezetek összeolvadásai és a termelői szervezetek
társulásai. Továbbra is külön támogatás illeti meg a nemzetközi
vagy szakmaközi szinten működő termelői szervezeteket. A
tagállamok és e szervezetek nemzeti stratégián alapuló működési
programokat dolgoznak ki. A termelői szervezetekre vonatkozó
költségvetés most körülbelül 700 millió euró.
A válságkezelést e
szervezeteken keresztül hajtják végre (50 százalékos közösségi
társfinanszírozás mellett). Az eszközök közé tartozik a zöld
szüret/be nem takarítás, promóciós és kommunikációs eszközök
alkalmazása válsághelyzetben, képzés, betakarítási biztosítás,
valamint befektetési alapok felállításához kapcsolódó igazgatási
költségek finanszírozása. A termelői szervezetek 50 százalékos
társfinanszírozás mellett vonhatnak ki árukat a piacról. Az
iskoláknak, gyermektáboroknak, kórházaknak, jótékonysági
szervezeteknek, idősek otthonának és büntetés-végrehajtási
intézeteknek való ingyenes juttatás érdekében való kivonást 100
százalékban az EU fizeti, az egyes termelői szervezetek által
forgalomba hozott mennyiség 5 százalékáig. A gyümölcs és zöldség
egységes támogatási rendszerbe (etr) való integrálása kapcsán a
gyümölcs- és zöldségtermesztésre szolgáló földterületek támogatási
jogosultságot kapnak a termeléshez nem kötődő, egyéb mezőgazdasági
ágazatokban alkalmazandó támogatási programok keretében. A
feldolgozott gyümölcsre és zöldségre vonatkozó valamennyi meglévő
támogatást függetlenítik a termeléstől, és megemelik az etr-re
vonatkozó nemzeti költségvetési plafonokat. A tagállamok
referenciaösszegeket határozhatnak meg, és megszabhatják, hogy
mely gazdálkodók részesülhetnek reprezentatív időszakon alapuló új
jogosultságokban. Az etr-be körülbelül 800 millió eurót
csoportosítanak át. A környezetvédelemre irányuló intézkedések
kapcsán a gyümölcs és zöldség etr-be való bevonásából következik,
hogy a közvetlen kifizetésekben részesülő gazdálkodók számára
kötelező lesz a kölcsönös megfelelés. Továbbá valamennyi működési
program a kiadásainak legalább 20 százalékát környezetvédelmi
intézkedésekre kell hogy költse. Minden egyes működési programban
60 százalékos közösségi társfinanszírozást biztosítanak az
ökológiai termelésre. A promóció keretében az Egészségügyi
Világszervezet napi 400 gramm zöldség- és gyümölcsfogyasztást
javasol – ezt a szintet most csak Görögország és Olaszország éri
el. A termelői szervezetek működési programjaikba foglalhatják a
gyümölcs- és zöldségfogyasztás népszerűsítését. 60 százalékra
emelkedik a közösségi társfinanszírozás mértéke, ha a gyümölcs- és
zöldségfogyasztás népszerűsítése iskoláskorú gyermekek vagy
serdülők körében történik. A piacról kivont áruk ingyenesen
oszthatók szét jótékonysági szervezetek, iskolai, illetve
gyermektáborok számára.
Ami a harmadik
országokkal folytatott kereskedelmet illeti: mivel a
világkereskedelmi tárgyalások még folyamatban vannak, a javaslat
nem érinti a külkereskedelemre vonatkozó meglévő jogi keretet. Az
export-visszatérítések eltörlése azonban javasolt. Az
egyszerűsítéshez jelentősen hozzájárulna – a termelői
szervezetekre vonatkozó új szabályokhoz, valamint az
export-visszatérítések eltörléséhez hasonlóan – a feldolgozási
támogatás eltörlése is. A további egyszerűsítést ösztönzi a
valamennyi mezőgazdasági termékre – a gyümölcs- és zöldségféléket
is beleértve – vonatkozó forgalomba hozatali előírások
alapelveinek harmonizálása. A probléma számunkra az, hogy a
termeléstől elválasztott közvetlen kifizetések túlságosan nagy
arányban vannak jelen a bizottság terveiben. Ez Magyarország,
illetve az új tagállamok szempontjából azért rendkívül hátrányos,
mert nem marad elegendő forrás a termelési és értékesítési
szövetkezetek támogatására - ami különösen alacsony mértékű az új
tagállamokban -, és nem marad elég pénz válságkezelésre a rossz
időjárású években. Kifogásolható továbbá, hogy a korábbi
feldolgozási támogatások 95 százaléka - Olaszországgal az élen -
három mediterrán tagállamhoz jut, ami rendkívül méltánytalan
eljárás a többi zöldség- és gyümölcstermelővel, de különösen az új
tagállamokkal szemben. A paradicsom kiemelt szerepet játszik, és
közben nem kerülnek be a támogatandó zöldségkultúrák közé olyanok,
mint például a korai burgonya vagy a csemegekukorica, ami
Magyarország számára kulcsfontosságú lenne. A feldolgozási
támogatásban részesíthető termékek közé nem vették fel a bogyós
gyümölcsöket, például a meggyet és a gombát.
Medveczky Attila,
a MIÉP Sajtóosztályának
tagja |