2007.02.09.
Megetetett társadalom
(Richard Linklater filmje)
Eric Schlosser amerikai
oknyomozó újságíró a Rolling Stone című lapban 1999-ben tette
közzé Fast Food Nation gyűjtőcím alatt, a gyorsétterem-láncok
bírálatából álló dokumentumsorozatát. Ez a publikációsorozat a
tunya, elhájasodott testű és lelkű amerikai átlagembert felrázta,
mert szembesítette őket tökéletesnek, ’’szupernek” hitt
társadalmuk és étkezési kultúrájuk hiányosságaival. Ezek után a
szerző úgy határozott, hogy az anyaggyűjtés közben szerzett olykor
mulatságos, máskor szomorú tapasztalatait felhasználva regényt ír,
ami ugyanezzel a címmel 2001-ben jelent meg az Egyesült
Államokban. A könyv azonnal bestseller lett, és nem sokkal később
hazánkban is kiadták. Az Óperenciás-tengeren túl az ilyen
sikerkönyveket még az Úristen sem tudja megmenteni attól, hogy
megfilmesítsék, így ez nem sokára be is következett. Richard
Linklater szerezte meg a filmesítési jogokat, a forgatókönyvet
Eric Schlosser és Richard Linklater együtt írta. A forgatást 2005.
október 24-én kezdték el a Sziklás-hegységben, és még abban az
évben rögzítették az összes képet, az utómunkálatokat tavaly, év
elején végezték el, a kész filmet 2006 májusában a cannes-i
filmfesztiválon már be is mutatták, az USA-béli premierre azonban
csak októberben került sor. Itthon 2007. január 18-ától vetítik a
multiplexekben. Morgan Spurlock dokumentumfilmje, Super Size Me a
gyorséttermeket, közöttük is elsősorban a McDonald’s-ot fricskázza
meg, mert az ott kapható étkek káros hatását mutatja be. Ezt a
filmet 2004-ben láthatta a közönség, ezért Linklater–Sclosser
páros inkább úgy döntött, hogy ők játékfilmet készítenek, mert így
- a fikció által - sokkal könnyebb a dolguk, ugyanis nyakukba
akasztható csúnya perek nélkül tudják körbejárni ezt a kényes és
sokféle lobbi- meg hatalomérdeket sértő témát.
Linklater film fölépítése olyan,
mint egy jó Mikszáth-regényé: három, látszólag különböző szálból
áll, ezek természetszerűen majd a végén egybefonódnak. Az egyik,
az illegális mexikói bevándorlók sorsa, akiket embercsempészek
naponta visznek át a határon. (Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy
az USA kormánya ezért akar úgynevezett biztonsági falat építeni a
mexikói határ teljes hosszában.) Ezeket a szegény és iskolázatlan
páriákat Dél-Colorado egyik, csillogó-villogó húsfeldolgozójában
fityingekért dolgoztatják, de ők még így is boldogok, mert tízszer
annyit keresnek, mint hazájukban. A másik szál a gyorsétteremben
foglalkoztatott amerikai tinik aggodalomra okot adó
életfelfogását, morális gyengeségét mutatja be. Ezek a lányok,
fiúk nem szeretnek tanulni, mert az olyan ’’ciki”, és közöttük nem
az a menő, aki görnyed a könyve fölött, hanem az, aki csak lóg és
valahogy megússza a sulit. Ennek a puhány nemzedéknek még a
gondolkodásra hajlamos része is csak értelmetlen lázadásra,
pótcselekvésre képes, ugyanis átvágják a marhatenyésztő telep
karámjának kerítését, és csodálkoznak, hogy a jószágok nem
tódulnak ki a résen, továbbra is ott toporognak, és majdnem
agyontapossák a nekik jót akaró srácokat. Szegény ökoterrorista
fiatalok fel nem tudják fogni, hogy a tehenek miért nem akarnak
’’szabadok” lenni.
A harmadik szál a topmenedzserek
nagyobb hasznot, extra profitot hajszoló világába avatja be a
nézőt. Az egyik közülük tudomást szerez tucatnyi disznóságról,
például a szakképzetlen munkaerő foglalkoztatásáról, a
futószalagon végzett munka gyorsaságáról, aminek következtében a
darabolás során – szinte naponta – megsérül az állatok
emésztőrendszere, és a bélsár ráömlik a húsra, de emiatt nem
állítják le a szalagot, így a belek tartalma bekerül a kész
termékbe, olykor még a dolgozók is megsérülnek, és emberhús is
lehet a hamburgerben. Ez a ’’top dog” tisztában van vele, hogy
milyen génmanipulált, növekedésserkentő hormonokkal teli
takarmánnyal etetik a marhákat, milyen kegyetlenül mészárolják le
azokat, de ez a jóember puszta állásféltésből, a ne szólj szám,
nem fáj fejem kényelmétől vezérelve nem tesz semmit, mélyen
hallgat az általa látottakról, tapasztaltakról, és mintha mi sem
történt volna, a soros értekezletükön csak megnyerő mosollyal
bazsalyog. Van egy-két olyan rész is a filmben, amire a jámbor
néző kerek szemeket mereszt, az egyik az, amikor a tizenévesek
csak akkor léphetnek be az iskolába, ha a szerkényvállú néger
biztonsági őr fémdetektorral átvizsgálta őket, a másik, hogy a
nagybácsi ezer dollárt jutalmat ajánl fel az ő kis hugicájának, ha
annak középiskolai tanulmányai alatt nem lesz abortusza. A
Megetetett társadalomban a spanyolajkú színészek mellett
világsztárok is szerepet vállaltak, mert érzik a film
mondanivalójának súlyát, üzenetének fontosságát. A hollywoodi
nagykutyákat Patricia Arquette, Kris Kristofferson és Bruce Willis
képviseli, a tinibálványokat pedig Ethan Hawke és Avril Lavigne.
Élelmiszerbotrányok a világ minden pontján előfordulnak, ez alól a
nagy Amerika sem kivétel, ott is ki kell deríteni, hogyan kerül a
húspogácsába állati ürülék. A Megetetett társadalom azonban ezt a
kérdést nem elszigetelt jelenségként, egy gyár üzemzavaraként
vázolja föl, hanem ezen az egy hibán keresztül az egész rendszer
romlottságát ábrázolja.
Dr. Petővári
Ágnes
|