2007.02.09.
Papi sorsok a vörös csillag
árnyékában*
Közszereplők-e, vagy nem
az egyházi vezetők? Ezzel a témával foglalkoznak már egy ideje,
liberális újságok,
legutóbb a 168ÓRA, és a médiaguruk többsége. Az
ok: lehessen kutatni az egyházi vezetők aktáiban. A katolikus
püspökök jogi képviselője, Bodorovich Jenő azzal érvel, hogy a
közvélemény formálása nem azonos a politikai közvélemény
''feladatszerű” alakításával, márpedig a törvény szerint ez az
egyik feltétele annak, hogy valakit közszereplőnek minősítsenek.
Az Élet és Irodalom (ÉS) tavaly március 3-ai számában, Ungváry
Krisztián történész öt katolikus főpapról, köztük Seregély István
egri érsekről állította, hogy a Kádár-korszakban beszervezték. Fel
kell tennünk a kérdést: kiknek és miért áll érdekében a történelmi
egyházak jelenlegi és volt vezetői elleni hajsza? Mi a cél az
időzítéssel? Csak néhány megszállott kutató magánakciójáról van
csupán szó, vagy a háttérben fontosabb dolgok vannak? A papság
elleni akciók nem új keletűek. 1944 óta üldözték azokat, akik
hitük és a keresztény Magyarország védelmében ki mertek állni.
A nácizmus idején az
üldözések nem annyira nyíltan fordultak az egyház ellen.
Alapvetően a náci diktatúrában a papokat vagy az üldözöttek
mentéséért, vagy politikai jellegűnek tekinthető ellenállásért
hurcolták meg. A kommunista diktatúra hasonlóképpen igyekezett az
egész társadalmat és ezen belül az egyházat is a maga ellenőrzése
alá vonni. Itt talán egy fokkal nyíltabb volt a diktatúra ilyen
irányú törekvése. Bár a felső vezetés szándéka szerint kezdetben
még egy barátságos légkört kellett volna teremteni az egyházzal.
Ettől függetlenül tudjuk, hogy például már 1946-ra legalább
száztizenegy pap került internálótáborba vagy börtönbe, és később
ez a szám növekedett. Sokan a menekültek vagy a nők védelmében
léptek föl. A legismertebb közülük természetesen Apor Vilmos
püspök, de találunk más személyeket is. Például Hummler Károly
esztergomi egyházmegyés pap, aki életét adta a nők védelmében. A
háború után pedig, ahogy elkezdték az egyház önállóságát
fölszámolni, jöttek a különböző vádak. A kommunizmus társadalmat
ellenőrzés alá vonni kívánó szándékát nagyon jól jelzi az a
gyömrői eset, amely már 1945. tavaszán bekövetkezett. Gyömrő
környékéről az összes értelmiségit összegyűjtötte egy pártember,
és nagyon súlyos kínzások után végezték ki őket. Köztük volt
tanító, orvos és a környék lelkipásztorai. Köztük Mikla Pál ecseri
plébános, illetve a szomszédos község evangélikus lelkésze. Míg
Gyömrőre hajtották át őket, többeket agyonvertek. Az evangélikus
lelkész már el sem jutott a kihallgatásig. A holttesteket egy erdő
szélén ásták el. Az ügyre jellemző, hogy ez még 1945. tavaszán
történt, amikor az államapparátus, illetve a közigazgatás nem állt
helyre, de később sem engedték a hívek, illetve a környék
lakosságának följelentésére ezt az ügyet kivizsgálni. Milyen
érdekes párhuzam…A Gyurcsány-kormány, a hangzatos reformok alatt
ugyancsak az értelmiséget akarja, igaz kifinomultabb, mondhatni
liberálisabb módszerekkel elnémíttatni. Ismerjük azt a jelenlegi
kormányzati tervet, ami abból áll, hogy a pedagógusok kötelező
óraszámát 20-ról 24-re kell emelni, s ez majdnem 40 ezer embert
érintő elbocsátást is eredményezhet. Az orvosok kálváriájáról
pedig többször beszámoltunk már lap hasábjain.
Az első hírhedt
koncepciós ügy, mely az egyházat érintette Pócspetriből indult ki.
1948-ban a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kisközségben arra hívta
fel a híveket Asztalos János plébános, hogy akadályozzák meg az
egyházi iskola tervezett megszüntetését. Június 3-án, este a tömeg
csoportosan a községháza elé vonult, ahol a képviselő-testület
ülésezett. Néhányan megkíséreltek bejutni a tanácskozásra, amit
két rendőr próbált megakadályozni, egy riasztólövés is eldördült,
ám a tömeg nem oszlott szét. A lökdösődés közben Takács Gábor
szakaszvezető csőre töltött puskája az épület lépcsőjéhez ütődött,
elsült, s a golyó halálra sebezte a rendőrt. A ’’véres
zendülésből”, ’’fasiszta rendzavarásból” a párt- és állami vezetők
utasítására koncepciós kirakatpert kreáltak. A községet ÁVO-s
különítmény szállta meg, kijárási tilalmat rendeltek el, a
kihallgatásokon a község szinte minden lakóját bántalmazták. Az
ítélet már nyolc nap múlva, 1948. június 11-én megszületett a
Budapesti Büntetőtörvényszék rögtönítélő bíróságán. Asztalos
Jánost szándékos emberölés bűntettében való felbujtói bűnrészesség
miatt, Királyfalvi (Kremper) Miklós községi segédjegyzőt pedig
szándékos emberölés bűntette miatt halálra ítélték. A köztársasági
elnök a plébános halálbüntetését életfogytig tartó
fegyházbüntetésre változtatta, amit az Elnöki Tanács 1956
szeptemberében 15 évi börtönbüntetésre szállított le. A pap nyolc
és fél évet töltött börtönben, végig a hírhedt Andrássy út 60.
szám alatt. Királyfalvi (Kremper) Miklóst még aznap kivégezték.
1948-49-ben indult a koncentrált támadás a katolikus egyház ellen.
1948-ban letartóztatták az Actio Catholica vezetőit (köztük Lénárd
Ödönt, aki 18 évet töltött kommunista börtönökben), majd Zakar
Andrást, Mindszenty bíboros titkárát, végül magát a bíborost. Őt
súlyos kínzások után koncepciós perben életfogytiglan börtönre
ítélték 1949 februárjában. Letartóztatása előtti levelében - tudva
a rá váró kínzásokról, tudatát is eltorzítani képes
beavatkozásokról - ezt írta: ’’Nem vettem részt semmiféle
összeesküvésben. Nincs bevallanivalóm, semmit sem írok alá. Ha
mégis megtenném, az csak az emberi test gyengeségének a
következménye, s azt eleve semmisnek nyilvánítom.” Az államhatalmi
szervek 1950 nyarán fegyveres erővel kolostorok, rendházak tömegét
számolták fel, s tettek több mint tízezer szerzetest egyik napról
a másikra földönfutóvá. Az 1950. szeptember 7-én megjelent
törvényerejű rendelet hivatalosan is megtiltotta a szerzetesrendek
működését. Rákosi Mátyás, a kommunista párt főtitkára gyakran
hivatkozott arra, hogy nem új jelenségről van szó. II. József is
feloszlatta a rendeket. A főtitkárnak mindenesetre nem kellett
volna példáért oly messzire mennie. A hitleri nemzetiszocializmus
éveiben is kiürítették a rendházakat és kolostorokat. Számos
szerzetes került börtönbe, internáló táborba, s közülük nem is egy
a vesztőhelyre. A magát antifasisztának minősítő hatalom 1950-re
már nem akart tudni arról, hogy a német megszállás idején
lezajlott fajüldözés idején éppen a kolostorok és rendházak
nyújtottak biztos menedéket számos zsidónak az őket halálra kereső
nyilasok elől. A kolostoroknak és a rendházaknak, mint a vallásos
világnézet utolsó bástyáinak felszámolása a kommunisták számára
nem tűnt problémamentes feladatnak. Mindenekelőtt el kellett
hitetni a közvéleménnyel, hogy a kolostor csak seb a nemzet
testén, amelyet föltétlenül el kell távolítani ahhoz, hogy a
társadalom egészséges fejlődésnek indulhasson.
Ahogy a mostani
hajszában is jeleskedik a média egy igen nagy és jelentős része –
gondoljunk az ügynökösdin kívül csak a meleg és pedofil papok
ügyére, a katolikusoknál a cölibátus eltörlése melletti
kardoskodásra – úgy 57 évvel ezelőtt a lélektani előkészítés is a
sajtó közreműködésével indult. 1950. májusában egymás után
jelentek meg a Vatikánt, az egyházi vezetőket és a papság
tevékenységét bíráló cikkek. A Magyar Dolgozók Pártja Központi
Vezetőségének 1950. június 1-jei ülésén Révai József beszámolóját
elfogadták, s néhány nap múlva A Központi Vezetőség határozatát a
klerikális reakció elleni harcról címen a sajtóban közzétették. A
határozat 6. pontja előrevetíti az eseményeket: ’’A klerikális
reakció tömegagitációjának legfontosabb szervezetei a különféle
férfi és női szerzetesrendek. A nagyszámú férfi és női
szerzetesrendek vagy maguk mondtak le azokról a feladatokról,
amelyeknek teljesítése volt állítólagos hivatásuk, vagy régi
szerepük vált feleslegessé a szocializmust építő népi
demokráciában, vagy reakciós célokra visszaélnek szerzetesi
tevékenységükkel. A szerzetesrendek tagjai mint reakciós hírverők,
mint az imperialisták agitátorai járják az országot.” Történt,
hogy Hatvan városában a hívek nem engedték, hogy elszállítsák a
kolostorból a ferences barátokat. Ezért fecskendőkkel jöttek a
rendőrök a rendház elé. De a tömeg nem mozdult a templomkertből. A
rendőrök elkezdtek lövöldözni a levegőbe. Ekkor sem mozdult senki.
Ezután drótköteleket hoztak, és az összes ávós puskatussal
nekirohant az embereknek rohamsisakban, és szinte mindenkit
halálra vertek. Az ávósok azután Péter Gáborral az élen
berontottak a kolostorba. Először puskatussal megverték a
nővéreket, majd a barátokra került a sor. Némely egyházi személy
esetében egészen tragikomikus vádakkal is találkozunk. Például a
pécsi egyházmegyés Havót Ferencet 1961-ben azért ítélték el, mert
házkutatás során bélyeggyűjteményt találtak nála. Az elsőfokú
bíróság hét évre ítélte. Ezt a feljebbviteli bíróság
felülvizsgálta, mondván, hogy a bélyeggyűjtés nem tekinthető olyan
súlyos államellenes összeesküvésnek, ezért öt évre mérsékelték az
ítéletét – mert végül is vallásos témájú bélyegeket gyűjtött. 1949
és 1953 között tíz olyan papról tudunk, akiket ekkor tartóztattak
le, s 1954-ig a börtönökben vagy a kínzások hatására haltak meg.
Üldöztetésük oka: részben a marxista szocializmussal, illetve a
békepapi mozgalommal szembeni magatartásuk vagy az ifjúsággal való
foglalkozás. Másokat egyszerűen egy kommunista csoport
antiklerikalizmusa vagy személyes bosszúja miatt öltek meg (amint
ez történt Mikla Pál és társai esetében is). Széll Kálmán váci
kanonoknak azért kellett meghalnia, mert végrehajtotta püspöke
rendelkezését, amely az államnak nem tetszett. Pétery József
püspök az első békegyűlés meghirdetésekor megtiltotta papjainak,
hogy azon részt vegyenek, mert ez az embertelen és istentelen
rendszer legalizálását jelenthetné. Miután egyesek mégis elmentek
a gyűlésre, a püspök három udvari papját - Széll Kálmánt,
Brusznyay Józsefet és Oetter Györgyöt - megbízta, hogy hallgassák
ki őket. A hatalom mindhármukat letartóztatta. Széll Kálmán a
munkatáborban meghalt. Kenyeres Lajos tiszavárkonyi plébános buzgó
lelkipásztor volt, hittanosai, hívei nagyon szerették. A
szószékről esetenként szókimondóan tiltakozott az országot és az
egyházat ért támadások miatt. A környékbeli kommunista
funkcionáriusok ezt nem nézték jó szemmel. Hitoktatásból hazafelé
tartva ávósok rohanták meg, összeverték, majd tarkón lőtték és a
Tiszába dobták. A folyóparton találták meg kerékpárját,
szentolvasóját, vérnyomok között. Holttestét a Tiszából halászták
ki, jól láthatóak voltak rajta a kínzás nyomai: a sebek és a
kivert fogak helye. Természetesen még tovább lehetne sorolni a
tragikus eseteket…
1948-ban Rákosi a
kommunista párt budapesti vezetőinek értekezletén bejelentette,
hogy a klerikális reakcióval az év végéig végezni kell. Amikor a
három történeti egyház vezetője nem volt hajlandó aláírni a
híveiket hátrányosan érintő, az állam által javasolt
’’egyezményeket”, mindhármuk sorsa megpecsételődött. Ravasz László
református püspököt lemondatták, Ordass Lajos evangélikus püspököt
bebörtönözték. Ezt követően a református és az evangélikus egyház
megfélemlített új vezetői ’’szabadon” aláírták - a megállapodást.
Ettől kezdve a hatalomnak döntő szava volt abban, kiből lehet
egyházi vezető, és kiből nem. A katolikus egyház első embere,
Mindszenty bíboros még ellenállt. 1945-től 1948-as
letartóztatásáig Mindszenty József bíboros testesítette meg a
kiépülő kommunista diktatúrával szemben a katolikus alternatívát.
Nemcsak személyes magatartása volt iránymutató, hanem tanítása is,
melynek sarokkövei koncentráltan jelennek meg az 1947-48-ra
meghirdetett Boldogasszony-év ünnepségein hatalmas tömegek (néha
százezer ember!) előtt elmondott szentbeszédeiben. A bíboros
tisztában volt vele, hogy a ’’fordulat évében” az egyre
agresszívebb egyházellenes kampány és az iskolaállamosítás feszült
légkörében szavai túlmutatnak a konkrét vallási tartalmakon, és
társadalmi üzenetet hordoznak. Ez logikusan következett abból,
hogy Mindszenty az egyházat és a társadalmat egységben szemlélte.
Mindszenty mind a deportált zsidók és malenkij robotra hurcoltak,
mind a kitelepített svábok és felvidéki magyarok, mind az
internáltak és bebörtönzöttek érdekében szót emelt. Nézetei
elemzéséből az is kiderül, hogy nem közismerten hajlíthatatlan
természete tette őt ’’párbeszéd-képtelenné” a kommunistákkal
szemben, hanem az a felismerés, hogy a diktatúra természetéből
adódóan az egyház csak elvtelen, erkölcstelen és megalázó
kompromisszumot tudott volna kötni, ennek pedig a bíboros
sziklaszilárdan ellenállt. A vallás és a materializmus küzdelme a
hercegprímás szerint egészen konkrét formát öltött az iskolák
államosításában, amelyet jogtiprásként és az ifjúság erőszakos
kisajátításaként ítélt el. A bíboros a hívek figyelmét a család
kitüntetett szerepére irányította, hiszen az intézményi háttér
hiányában a szülőkre hárul a hitvallásos nevelés feladata: ’’A hit
létéről vagy nem-létéről van szó, legalábbis gyermekeitek
életében. A kereszténységet át kell mentenünk a jövő nemzedék
életébe tanítással és példával.” Papjaihoz intézett utolsó
üzenetében pedig ezt a programot adta: ’’Világító oszlopok
legyünk!” Mindszentyit a fogságban testileg-lelkileg megkínozták,
s hazug vádak alapján életfogytiglani fegyházra ítélték, ami a
keresztény világban nagy fölháborodást váltott ki. Mindszenty
bíboros letartóztatását követően az esztergomi káptalan nem az
állam által kijelölt békepapot választotta az egyházmegye
vezetőjévé, hanem a jog szerint is elsődlegesen esélyes Meszlényi
Zoltán segédpüspököt. Az ávó napokon belül ítélet nélkül
elhurcolta, börtönbe zárta. Két és fél évig magánzárkában
tartották, ahol megbetegedett, majd a rabkórházban meg is halt.
Jeltelen sírba temették. 1951. május 18-án letartóztatták Grősz
József kalocsai érseket, aki Mindszentyt követte a püspöki kar
élén. Egy hónap múlva elítélték: a demokratikus államrend
megdöntésére irányuló szervezkedés vádjával. Az ítélet: 15 évi
börtön. Perének 21 mellékpere volt, melyek során 15 halálos
ítéletet hoztak.
1951.
május 19-én - egy nappal Grősz érsek letartóztatása után! - a párt
és a kormány létrehozza az Állami Egyházügyi Hivatalt (ÁEH). Ezt
az intézményt az 1990-es fordulat után egyesek úgy igyekeztek
beállítani, mintha ennek feladata az egyház és az állam
együttműködésének koordinálása lett volna. Valójában - a megmaradt
okiratok és sokak személyes tapasztalatai szerint is - az egyházak
megtörése, az állami céloknak megfelelő manipulálása volt a
feladata. Ennek az alakultnak volt az utolsó elnöke a hajdani
villamoskalauz, Miklós Imre, aki már fiatalon, megalakulása óta az
ÁEH munkatársa volt, majd 1971-től a katolikus főosztályt
irányította. 1989. április 30-áig államtitkári rangban a hivatal
elnökeként működött. Vezetése alatt a Hivatal több papot ítélt
szilenciumra, s azokat a kispapokat, akik nem szimpatizáltak a
párttal együttműködő békepapokkal, nem engedte felszentelni.
Mindemellett az ÁEH besúgóhálózatot is működtetett. Hajdani tagjai
egyetértésével Grősz érsek perének második napján az ÁVH
(Államvédelmi Hatóság) házi őrizetbe vette Shvoy Lajos
székesfehérvári, Pétery József váci és Hamvas Endre csanádi
püspököt. Arra kényszerítették őket, hogy helynökükké és
irodaigazgatójukká békepapokat nevezzenek ki. 1951 júliusától
törvényerejű rendelet mondta ki, hogy minden jelentősebb egyházi
hivatal betöltéséhez az állam előzetes hozzájárulása szükséges.
1956 májusában a püspöki kar kérésére felfüggesztették Grősz
József kalocsai érsek 15 évi börtönbüntetését, majd miután letette
az esküt az alkotmányra, újra átvehette egyházmegyéje
kormányzását. Feltehetjük a kérdést: vajon miféle kínzásokon és
esett át az érsek? Mi tette lehetővé, hogy ő lett a püspöki kar
elnöke? Hogyan lehetséges, hogy a későbbiekben nem állt ki a
börtönbe zárt papok és keresztények mellett? Hogyan történhetett
meg, hogy a püspöki kar tagjai a kommunisták börtönébe sínylődőket
egyes esetekben a rendszer kifejezéseit használva több esetben
megbélyegezték? Vajon milyen nyomás alatt tették meg ezt? S milyen
lelki-testi állapotban váltak az egyházi vezetők más alkalmakkor
is az állam eszközeivé? A kérdések kutatandók; de mindezekről csak
az események minden összefüggésének ismeretében jogos beszélni!
Tudni kell, hogy Kádár János politikai rendőrsége messze
túltejesítette Hruscsov utasításait: totális támadást indított
mindazok ellen, akik az élő egyház tagjaiként vállalták vallásos
meggyőződésüket, vagyis nem elégedtek meg az államhatalom által
ellenőrzött hallgató egyház bénaságával, az ún.
sekrestye-katolicizmussal. (Jelenünkben is sokan vannak, akik a
történelmi egyházakat visszazavarnák a templom falai közé, mert
zavarják őket, hogy iskolákkal, kórházakkal rendelkeznek.) Ők
lettek a ’’fehér vértanúk”, akik börtönnel, egzisztenciájuk
feladásával, családi nehézségekkel fizettek azért, mert szembe
szálltak a rájuk törő ateizmussal.
Az ún.
rendszerváltás után folytatódott a hisztérikus kampány az egyházak
ellen. Még Balog Zoltán, Orbán Viktor ’’udvari papja” szerint is
1990 után a nyilvánosság színpadán nem volt igazán hiteles az
egyház, nagyképűnek és sértődöttnek hatott. Kezdetét vette egy
agymosási kampány, s több liberális politikus, és újságíró
úton-útfélen azt hangoztatta – így teszik most is -, hogy az
egyház hatalomra tör. Ez természetesen egy rosszindulatú
vádaskodás. Az állam és egyház szétválasztásának fogalmát
magyarázzák félre egyesek. Az természetes, hogy szervezeti
értelemben önállónak kell lennie az államnak és az egyháznak. De
ugyanazon a földön élnek a hívek, mint az ateisták, sőt mindketten
ugyanazon állam polgárai is: az embereket nem lehet
kettéválasztani, hogy most én, mivel hívő vagyok, csak az
egyházhoz tartozom, s a magyar államhoz pedig nem. Az államnak és
az egyháznak értelmes és szabad együttműködésre kell törekednie
számos kérdésben: például az oktatás és a nevelés, a szociális
gondoskodás és az egészségügy területén. A társadalom ezeken a
területeken is igényli az egyház közreműködését, ezért a
közfeladat-vállalásért magától értetődően ugyanazt a támogatást
kell kapnia, mint bármely más szervezetnek. Már csak azért is,
mert az egyház annak idején rendelkezett a tevékenységéhez
szükséges anyagi alapokkal, de ezeket erőszakkal elvették tőle,
ezek a javak az állam kezébe kerültek. Az egyház nem hatalomra
tör, nem gazdagságot akar, hanem be akarja tölteni küldetését, és
ennek bizony anyagi feltételei is vannak.
A ’90-es évek legnagyobb
hazai antiklerikális akciója a dabas-sári iskolaügy volt. Az egyik
oldalon állt az egyház, a másikon a sajtó nagy része és az SZDSZ.
Gondolom, többen emlékeznek még arra a történetre, amikor is
átadták az egyháznak a helyi általános iskolát. Néhányan nem
értettek egyet a döntéssel, sokan azonban igen, így aztán két
táborra szakadtak a lakók és hatalmas vita kezdődött. Az ügy
hosszú hónapokig, sőt évekig szerepelt a lapok címoldalán.
Megszólaltak az érintettek, a „szakértők”, sőt a nagypolitika is
foglalkozott a történettel, egyenest a parlamentig jutott az ügy,
még az akkori államfő is véleményt nyilvánított. Sőt még mások is,
megérkeztek az első külföldi visszhangok. A dabas-sári iskolaügy
úgynevezett topptéma lett a sajtóban, a belpolitikában. Az egyik
tábor az egyházi oktatást követelte, a másik pedig a világit. A
gondot az okozta, hogy csak egy iskola volt Sáriban, így aztán
hosszú idő után született egy döntés; Fodor Gábor idején
kettéosztották a tanintézményt: egy világi, és egy egyházi részre.
Arról elfeledkeztek, hogy az önkormányzat volt az, ami átadta az
egész iskolát az egyház kezelésébe. Ez volt az alapító oklevélben.
Amikor azonban egy 5-6 százaléka a helyieknek ez ellen fellázadt,
majd ezt fölkapta az egyházzal nem barátságos sajtó többsége,
akkor találták ki, hogy ketté kellene osztani az épületet. Abból a
célból, hogy akiknek nem kell egyházi iskola - ez addigra már a
szülők 10-13 százalékát jelentette -, azoknak ne kelljen távolabbi
oktatási intézménybe vinni gyermekeiket. A világi iskola
igazgatóját Nagy Ferencnek hívták, aki többször volt SZDSZ-es
képviselőjelölt, ’94 után alpolgármester lett, majd főnöke
lemondása után 1998-ig polgármester. A támadások természetesen
több fronton tovább folytatódtak. 2005. decemberében ezrek
vonultak az utcára az egyházi iskolák támogatásának növeléséért,
mert az Oktatási Minisztériumtól kapott adatok alapján csökkent az
egyházi intézményekbe járó gyerekek után nyújtott állami
támogatás. Ekkor a sajtó arról regélt, hogy egy iskola igazgatója
arra kötelezte diákjait: vegyenek részt a tüntetésen. Utóbb
kiderült, hogy erről szó sem volt. A diákok választhattak:
demonstrálni mennek, vagy pedig tanulni. Még abban az időben
történt, hogy egy nappal a matek-érettségi előtt emailben adták
meg a matematikatételek fellelhetőségét a Szent Margit Gimnázium
igazgatójának, s a történelemtételeket pedig maguk a diákok vitték
be neki kinyomtatva. Ekkor a sajtó az egyházi iskolák
támogatásának kormányzati megnyirbálását hozta összefüggésben
azzal hogy a kiszivárogtatott történelemtételekkel elsőként a
Szent Margit Gimnázium állt elő. Természetesen a reformátusok sem
maradtak ki a ’’jóból”. Volt idő, amikor attól visszhangzott a
sajtó, hogy a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi
Karáról kizártak egy magát homoszexuálisnak valló hallgatót. Az
egyik fél azzal érvelt, hogy felsőfokú tanulmányok folytatására -
szexuális orientációjától függetlenül - mindenkinek joga van, míg
a másik álláspont szerint az egyházi autonómia sérül, ha az
egyháznak tanításával ellentétes szempontot kell figyelembe
vennie, például a lelkészképzésben. Az gondolom olvasóink előtt is
ismert, hogy az egyház - szabadságát védendő és a világi ügyek
jogos autonómiáját tiszteletben tartandó - elfogadta az állam és
az egyház következetes, intézményes elválasztását. Mára azonban
úgy tűnik, hogy a hatalom megijedt az elválasztástól, és különböző
módszerekkel megkísérli felülírni, vagy legalábbis átértelmezni
azt. Ebben eszközzé silányulnak emberi jogok is, melyek eredendően
az állam hatalmának korlátozására fogalmazódtak meg. Az állam
egyre inkább azzal az igénnyel lép fel, hogy a szekuláris
összefüggésben értelmezett emberi jogok érvényesülését az egyházon
belül is számon kérje, legyen szó a nemek egyenjogúságáról vagy
akár a nemi identitás szabad megválasztásáról. Csakhogy az
’’egyház” a lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint az
egyházakról szóló 1990. évi IV. törvény értelmében olyan
önkormányzattal rendelkező jogi személy, melyet azonos hitelveket
követők alkotnak vallásuk gyakorlására. Mindezek után következett
az ügynökkérdés előtérbe helyezése.
Az ÉS ominózus, már a
bevezetőben említett lapszámában Ungváry Krisztián történész
leírja, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában
végzett kutatás alapján azonosította az egyházi vezetőt, akinek
beszervezési kartonja nem került elő, a ’’Tanár” fedőnevű ügynök
életrajzi adatai azonban teljesen megegyeznek Paskaiéval. Ungváry
közölte: a kutatás eredménye alapján Paskait - aki lelki vezetőnek
került fel Budapestre a Központi Szemináriumba -, először 1965-ben
környékezték meg, tartótisztje kezdetben Keresztury György
százados volt. Azelőtt kb. egy évvel, 2005. február végén az
interneten egy anonim, ingyenes tárhelyen megjelent egy 219 nevet
- köztük Paskai László nevét is - tartalmazó ügynöklista. A
Szakértő 90 által feltett névsor megjelenése után néhány érintett,
ügynökmúlttal vádolt katolikus vezető nyilatkozatban reagált a
vádakra. Kiss-Rigó László címzetes katolikus püspök büntetőeljárás
megindítását kérte nevének az ’’ügynöklistán” való megjelenése
miatt. Kiss-Rigó László kijelentette, hogy soha semmilyen ügynöki
tevékenységet nem folytatott, erre soha nem is kérte senki. Sem
külföldi útról, sem személyről vagy bármilyen eseményről semmiféle
jelentést sem szóban, sem írásban nem tett. 2005. március 1-jén
pedig büntetőeljárás megindítását kérte ismeretlen tettes ellen
Szőke János római katolikus lelkész, a Don Bosco Szalézi Társaság
tagja amiatt, mert neve és személyes adatai – ’’részben helyesen,
részben manipuláltan” - szerepeltek az ’’ügynöklistán”.
Beadványában kifejtette, hogy személyére vonatkozóan a lista
állításának semmilyen valóságalapja nincs. Ezt követően egy
Adriányi Gábor nevű Németországban élő teológus nyilatkozta azt a
Népszabadságnak, hogy mintegy hatvan katolikus egyházi emberről
bizonyítható, hogy ügynöki jelentéseket írt a szocializmus idején.
Veres András püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Kar akkori titkára
a támadásokra reagálva kijelentette: az úgynevezett beépített
emberek többségéről paptársai tudták, hogy jelentéseket
készítenek. ’’Nem egyszer, papi összejövetelen az illetők el is
mondták, hogy kérlek, ha itt vagyok köztetek, akkor ne beszéljetek
ilyen jellegű kérdésekről, mert nekem jelentenem kell” - mondta,
hozzátéve, hogy voltak olyanok, akik tevékenységükért bocsánatot
is kértek társaiktól. Hangsúlyozta: egyiküknek sem kell nagy
nyilvánosság előtt elnézést kérnie, ’’hiszen nem a társadalom,
csak esetleg néhány társuk ellen vétettek”. Veres András szerint
azoktól várható nyilvános bocsánatkérés, akik a pártállami
rendszert működtették, és másokat megaláztak. Ungváry az Este című
TV-műsorban, 2006. február 3-án kijelentette: több egyházi személy
„16 évvel a rendszerváltás után is kötelezőnek ismerik el ezzel
azt az esküt, amit a Kádár-rendszernek tettek, amikor aláírták a
beszervezési nyilatkozatokat.” Ez akadályozza meg a kutatást
–szerinte. Fodor Gábor pedig olyan javaslattal állt elő, mellyel
az átvilágítási törvény közszereplőkre vonatkozó felsorolását
emelnék át a levéltári törvénybe, kibővítve az egyházi
személyekkel, ezzel definiálnák pontosan a közszereplő fogalmát.
Emellett tágítanák a levéltár számára átadandó iratok körét.
A sajtóban tehát újra és
újra megjelenik vád, amely szerint egyházi vezetők a kommunista
diktatúra rendszerének „ügynökei” voltak. S ráadásul - folytatja a
vád - nem hajlandók szembenézni ezzel a kérdéssel. Bizonyára
szükségszerű, hogy az egyház szembenézzen a múltjával, hogy számos
hibáját, tévedését átgondolja, azokért alkalmasint bocsánatot
kérjen. Komoly önvizsgálatra adhat okot, hogy az egyház egyes
tagjai naivságból vagy emberi gyengeségből együttműködtek az
elnyomó rendszerrel (bár sok esetben csupán a közreműködés
látszatát keltették, abban bízva, hogy ezzel az egyház helyzetét
menthetik). De vajon érett-e a helyzet a nyilvános önvizsgálatra
akkor, amikor a korszak igazi vétkesei érinthetetlenek? Alkalmas-e
ma az időpont erre, amikor a társadalom tudatának célzott
manipulálása folyik sok-sok területen - többek között az egyházat,
s általában a múltat érintő kérdésekben is? Amikor az elmúlt évek
igazi bűnöseinek (olykor emberiség elleni bűntettnek számító bűnök
elkövetőinek) dokumentumait eltüntették, s ők esetleg vezető
állásokban élnek. (Milyen érdekes, hogy a szadeszes Fodor ügyködik
az ’’ügynök” papok felkutatásáért, viszont nem zavarja, hogy
pártjában olyan emberek is vannak, kiknek felmenői oszlopos tagjai
voltak a múlt rendszer elnyomó gépezetének.) S ha néha-néha ki is
derül valami múltjukról, ennek többnyire semmilyen következménye
nincs. Vajon nem ők-e azok, akik leginkább mozgatják ezt az egyház
elleni vádaskodást - hogy legyen a népnek miről gondolkoznia - ,
miközben az egész országgal elfeledtetik, hogy a diktatúra
vezetői, kitervelői, működtetői itt élnek közöttünk, s az ő
bűntetteikről nem is esik szó? Mondják, hogy keresztényeknek
késznek kell lennünk a megbocsátásra minden ember, minden bűnös
iránt. De amikor a régi, sok esetben embertelen rendszer
funkcionáriusai az egyházat kezdik el legfőbb vádlottként
beállítani, akkor kötelességünk tiltakozni. Arról is szólnunk
kell, hogy a hazánkban ma használt „ügynök” fogalom maga is
alkalmas arra, hogy a társadalmat tudatosan félrevezesse. Az
ügynök egy bizonyos rendszer titkos munkatársa vagy legalábbis
lefizetett besúgója. Az ’’érintettség” kérdését maga a
rendelkezés, illetve az Országgyűlés 41/2002 (VII. 12) határozata
is talán direkte félrevezetően fogalmazza meg: a volt ügynökök
érintettségét vizsgáló bizottság feladatává teszi, hogy vizsgálják
meg, kik voltak az előző rendszerben bizonyos területen dolgozó
főhivatású ’’ügynökök”, kik adtak jelentést, kik kaptak ezért
fizetést, kik írtak alá hálózati feladatra vonatkozó
nyilatkozatot... és a b) pont: kik „szerepelnek a felsorolt
szervek hálózati nyilvántartásában”. Tehát az „ügynök” megbélyegző
címszó alá sorolhatók teljesen vétlen emberek is, pl. olyanok,
akiknek hozzájárulásuk nélkül beírták a nevét a jelzett szervek
nyilvántartásába. Vagy olyanok, akikből a titkosrendőrség
valamilyen semleges témában aláírást, illetve esetleg beszámolókat
csikart ki, de ők másnak ártó nyilatkozatot vagy jelentést nem
tettek. Nagy Lajos, a Nemzetbiztonsági Hivatal megalapítója és
első igazgatója megdöbbentő tényekről számolt be egy interjúban az
ATV Napkelte című műsorában 2002. augusztus 9-én 7.15-kor.
Elmondta, hogy ők a Nemzetbiztonsági Hivatalból igyekeztek
eltüntetni a számukra fontos személyekre vonatkozó adatokat, az
ügynökök kartonjai közé viszont betettek olyan neveket is, akik
nem voltak ügynökök. Céljuk a szándékos félrevezetés volt, az
okirat-hamisítás. S erről ő büntetlenül nyilatkozhatott. Lehet-e
ilyen körülmények között, ilyen meghamisított dokumentumok
birtokában tisztán látni? Igazságos-e a megzsarolt egyház
esetleges gyengeségeit nagyító alá venni, amikor magának a zsaroló
és embertelen rendszernek és funkcionáriusainak, a zsarolók
felelősségre vonásáról egy árva szó sem esik? Nem vonom kétségbe,
hogy a kommunizmussal együttműködő egyháziak ügyével is kell
foglalkozni, de korántsem úgy, hogy emellett alig esik szó az
elmúlt rendszer sötét politikájáról. Sőt ezt a kort ma is
teljességgel elhallgatja, szeretné elfelejtetni a hivatalos
politika és a média. Az is abszurdum, hogy néhány médium a hívek
érdekére hivatkozik, amikor meg szeretné tudni, kik voltak az
ügynökök a különböző egyházakban. Pont az Élet és Irodalom a
Magyar Narancs védi a híveket főpapjaiktól? Ez elég nevetséges. Mi
a támadás oka? A félelem. Lapunkban már beszámoltunk arról, hogy
diszkriminálják az egyházi iskolákat, s idén az iskolafenntartó
egyházakat mintegy ötmilliárd forint illetné meg az 1,84 milliárd
forinttal szemben. Nem veszi jó néven a kormányzat, hogy a
nihilizmus terjesztésével szemben, vannak olyan iskolák is, melyek
nevelnek is, és értéket közvetítenek. A mostani gazdasági
helyzetben, amikor a családok nagy része megélhetési problémákkal
küzd, miközben egy szűk, kivételezett réteg tagjai azon
morfondíroznak, hogy megváljanak- e helikopterüktől vagy sem,
akkor a hívek lelki gondozása jobban előtérbe kerül az
egyházaknál. Vigyázni kell arra, hogy az emberek
kétségbeesésükben, vagy gyarlóságuk miatt ne nyúljanak az
alkoholhoz, a droghoz és más önpusztítást elősegítő szerekhez a
nehéz időkben. Az egyház papjai – persze akadhatnak kivételek,
hiszen ők is ’’emberből vannak” – az igazság követésére és a
Tízparancsolat betartására szólítják fel a híveket. A hazugsággal
szemben az igazság fontosságát hangsúlyozzák. ’’Szeretted az
igazságot és gyűlölted a hamisságot: annakokáért felkent téged az
Isten, az örömnek olajával” – íme az egyik egyházi ének refrénje a
zsidókhoz írt levél alapján. Nem beszélve arról a korán sem
mellékes dologról, hogy a történelmi egyházak tagjai értéket
próbálnak közvetíteni. El kell tehát bizonytalanítani a híveket,
az arcukba kell vágni: „mit akartok papjaitoktól, ezek mind a
kommunisták ügynökei voltak.” Fél a hatalom azoktól, akik fel
akarják világosítani az igazságról a társadalmat. ’’Világító
oszlopok legyünk!”- mondta papjainak Mindszenty hercegprímás.
Vannak, akik teljes sötétségben akarják tartani a társadalmat.
Rajtunk is múlik sikerül-e nekik.
Medveczky Attila
*A szerző ismeri Hetényi
Varga Károly Papi sorsok a horogkereszt és a vörös csillag
árnyékában c. három kötetes munkáját. Írásának tudatosan,
figyelemfelhívás és nem plagizálás céljából adta a fenti címet.
|