2007.02.16.
"Ti alsó, s felsőbb
évesek/örökre Isten véletek!"
’’Az iskolának
nyugalomra van szüksége. Az elmúlt tizenkét év jelentősen
felforgatta a magyar iskolák életét. Úgy látom, hogy ez a belső
világ ma nem nagyon bírna el újabb, a rendszer egészét érintő
változásokat. Amennyiben ilyen beavatkozásra sor kerülne, végleg
lehetetlenné válna, hogy ez az intézményrendszer betöltse azokat a
funkcióit, amelyekért létrehozták. Az iskola ugyanis nem csak
tudásátadó, hanem nevelési, személyiségformáló intézmény, amelynek
a mai szellemi, pszichikai állapotát nagyon rossznak ítélem.
Biztos vagyok benne, hogy az intézményekben most elsősorban
nyugalomra van szükség…Nem szabad gyors, a politika szempontjából
eredményesnek látszó, ám valójában az iskolák állapotát tovább
rontó döntéseket hozni. Azért nem lenne szabad újabb gyors
változásokat előidézni, mert ez odavezethet, hogy a pedagógusok
még a meglévő energiáikat is elvesztik…Minden jel, mérési eredmény
arra utal, hogy a kistelepüléseken lévő iskolák színvonala elmarad
a városi, még inkább a nagyvárosi intézményekben folyó
oktatásétól. Erre azonban nem lehet az a gyors válasz, hogy ezeket
a kisebb hatékonyságú iskolákat felszámoljuk.” – nyilatkozta még
2002 tavaszán, a választások előtt az Új Pedagógiai Szemlének, az
MSZP oktatáspolitikai szakértőjeként Hiller István. Az idő, pont
ennek az ellentétét igazolta. Hiller „haver” minisztersége alatt
iskolák szűntek meg és a tervek szerint több száz oktatási
intézmény fogja bezárni kapuit. Tanárok ezrei rettegnek az
elbocsátástól, s a diákoknak, a szülőknek fogalmuk sincs, hogy az
adott iskola kapujára szeptemberben rákerül-e a lakat. Ennyit az
iskola nyugalmáról…
Január 19-én kiderült,
hogy az új Budapesti Szakképzés-fejlesztési Terv a főváros mind a
90 középiskoláját érinteni fogja. Összesen 20 iskola szűnik meg,
18-at pedig egy másik intézménybe olvasztanak. A legújabb
elképzelések szerint – a januári tervvel ellentétben- mégsem
szűnik meg a Batthyány-Strattman László Szakképző Iskola és
Gimnázium, mivel az iskola vezetősége megállapodott a Bókay János
Humán Kéttannyelvű Szakközépiskolával az integrációról. Megmarad
az Eötvös Loránd Szakközépiskola és Szakiskola is, amit eredetileg
a Szabóky Adolf Műszaki Szakközépiskolába akartak olvasztani.
Mivel az önkormányzat belátta, hogy a befogadó iskola épülete
sokkal rosszabb állapotban van, és a kihasználtsága is
alacsonyabb, a Szabóky szűnik majd meg. Nem zárják be a
Szabómester Szakképző Iskolát sem, ahova a hátrányos helyzetű
diákok járnak, sőt ez lesz a Mérei Ferenc Szakiskola jogutódja is,
amelyik beolvad a Szabómester Szakképző Iskolába. A Fényes Elek
Közgazdasági Szakközépiskolát a Csepeli Szakképző Központtal
vonták volna össze, de a gyakorlati szempontok mérlegelése után
úgy döntöttek, a Budai Szakközépiskola lesz az intézmény
jogutódja. A nagy múltú Soós István Borászati Szakközépiskola
jövője még mindig nem eldöntött. Az önkormányzat listáján a
bezárásra ítélt iskolák között szerepel, de elképzelhető, hogy az
intézmény talál magának a borászok között fenntartót az
önkormányzat helyett. A főváros mindenesetre csak az elméleti
képzést költöztetné át a Pesti Barnabás Élelmiszeripari Szakképző
Iskolába, a gyakorlat ezentúl is a budafoki tangazdaságban lenne.
Megszűnik a ’’szakközépiskola és gimnázium” titulus. Az utóbbi
azért érdekes, mert az Oktatási és Kulturális Minisztérium
2006-2010-es cselekvési tervének 52. pontja kimondja:
’’Ösztönözzük a többcélú intézmények, így a gimnázium,
szakközépiskola, szakiskola feladatait ellátó iskolák
működtetését.” Na igen, a papír sok mindent elbír. Az érintett
intézmények igazgatóit január harmadik hetében értesítették a
’’fejlesztési” tervről. Ifi István, a fővárosi önkormányzat
oktatási ügyosztályvezetője már január 17-én arról tájékoztatta a
Lengyel Gyula Kereskedelmi Szakközépiskola igazgatónőjét, hogy
július elsejéig mindenkinek el kell hagyni az intézményt. Ezért
mintegy 300-an demonstráltak január 22-én reggel a fővárosi
önkormányzat épülete előtt, tiltakozva az ország legöregebb
szakképző intézményének bezárása ellen. Ezt követően jelentette be
Pécsi Ágnes, az iskola egyik pedagógusa, hogy január 29-éig 150
órás éhségsztrájkba kezd, szülőkkel, volt diákokkal, valamint a
tiltakozáshoz csatlakozó szimpatizánsokkal együtt. A 150-es
számnak szimbolikus jelentése van, hiszen idén 150. születésnapját
ünnepli a Lengyel Gyula Kereskedelmi Szakközépiskola. A tanárnő
150 órán keresztül csak folyadékot vett magához, demonstrációja
orvosi felügyelet alatt történt. Akciójához később több mint
300-an csatlakoztak, köztük néhány munkatársa. Négy tanártársa
névvel, míg csaknem 300-an név nélkül csatlakoztak hozzá. Pécsi
Ágnes csak a 18 évnél fiatalabb gyerekeknek nem engedte a
részvételt, és távolmaradásra kérte a politikai szervezeteket is.
Érdekes, hogy pont egy régi, kommünbeli szerepléséről hírhedt
politikus nevét viselő intézményt akarnak – többek közt –
megszüntetni a fővárosi liberálisok. Ne is gondoljunk bele, mi
történne, ha egy neves pénzügyér, Imrédy Béla nevét viselné az
iskola. Akkor lehet, hogy a Hortobágyon folytatnák a diákok
tanulmányaikat. Lengyel Gyula a pedagógusok szakszervezetének és a
nőmozgalomnak tevékeny harcosa, 1918-ban a szocialista
tanítómozgalom részvevője volt. 1919 márciusában az Osztrák-Magyar
Bank Magyarországi Intézetének kormányzója, áprilisától pénzügyi
népbiztos. A kommün egész gazdaságpolitikájának, ezen belül
pénzügypolitikájának elvi és gyakorlati kialakítását intézte,
valamint a közellátás megszervezését. A bukás után Bécsbe
emigrált, ahol részt vett a kommunista párt újjászervezésében.
1922-ben Berlinbe költözött, s itt a szovjet külkereskedelmi
képviselet munkatársa, majd a gazdaságpolitikai osztály vezetője
lett. 1930-tól Moszkvában élt. 1937 novemberében letartóztatták. A
sztálini törvénysértések áldozata lett. Jobban járt volna a suli,
ha Károlyi, vagy Ságvári a névadó. Az utóbbi ugyanis nagyon közel
áll Hiller szívéhez. A honi oktatásügy fővezére anno meg is
koszorúzta a Remíz nevű vendéglátóipari egység bejáratánál Ságvári
Endre emléktábláját. Annak a Ságvárinak, aki még mértékadó
történészi vélemények szerint sem volt más, mint a szélsőbaloldali
ifjúsági rohamosztagok vezetője. Tehát vörös verőlegény-vezér, aki
csapatai élén sikeres ütközeteket vívott a szélsőjobb hasonló
alakulataival. Ez a harc váltakozó sikerrel folyt a negyvenes évek
elején, aztán – mint ahogy a viccben – megérkezett az erdész és
kizavart mindenkit az erdőből. Azaz a Horthy-rendszer illetékes
szervei börtönbe dugták Szálasit és tűzharcban lelőtték Ságvári
Endrét. A csendőrök agresszívek lettek volna? Nem hiszem. Csupán –
Gergényi szavait kölcsönvéve, hiszen idézni csak ’’nagyoktól”
érdemes – bátrak és kemények voltak. Mit is lehet elvárni egy
olyan politikustól, sőt szakminisztertől, akinek példaképei hazánk
megrontásában jártak elől? Már ezt a tényt is baljós előjelként
kellett volna kezelni az oktatás jövőjét illetően. Igaz,
Károlyinak sem ment olyan jól a beszéd, farkastorka és nyúlszája
miatt… Vagy az a baj Lengyellel, hogy őt az elvtársak tették jég
alá, s nem a ’’fasiszta csendőrök”? Tehát ne bolygassuk fel a
kedélyeket? A szakközépiskola 1957-től viseli Lengyel Gyula nevét.
Először Budapesti Kereskedelmi Akadémiának hívták, majd az Állami
Gyakorló Felső-Kereskedelmi működött az intézmény falai mögött. Az
iskolában– ahol jelenleg 630 diák folytatja középfokú tanulmányait
–volt idő, amikor négy első osztályt is indíthattak, és az utóbbi
időben nyelvi-informatikai előkészítő osztályt is beiskolázhattak.
Az itt tanulók öt évig maradnak a rendszerben. Az igazgató szerint
nem egyszerűen kereskedőket képeznek, hanem gyerekeket nevelnek.
Állandó a túljelentkezés, évfolyamonként a jelenlegi három osztály
helyett négyet is tudnának indítani, ha a főváros hozzájárulna. Az
intézményben még akkor is 500 gyerek maradna, ha a főváros a
szakképző osztályokat máshová viszi. Damoklész kardja ellenére az
iskolának tervei vannak. Sportosztályt, és különleges
foglalkoztatási igényű osztályt is szeretne az iskola. Előbbinek
akár nagykövete is lehetne a vébé második bokszoló, az öregdiák
Bedák Pál. Érdekesség, hogy az iskola támogatói között van az OTP
Bank és a Magyar Turizmus Rt. is. A Lengyel Gyula Kereskedelmi
Szakközépiskolában erős lehet a lokálpatriotizmus, legalább is
erről tanúskodik az iskola honlapja. Az a Pécsi Ágnes tanárnő
például, aki most az éhségsztrájkot szervezte, egykor az iskola
diákja volt. A tantestület tehát arra szeretné felhívni a
figyelmet, hogy nagy múltú szakközépiskolájuk egyáltalán nem
kihasználatlan. Ez is mutatja, hogy a lista nem szakmai koncepció
alapján készült.
A Lengyel Gyula
Kereskedelmi Szakközépiskola tanárainak és szimpatizánsainak
tiltakozását a média nagy része hümmögéssel, gúnnyal és
fölényeskedéssel kísérte. Nem tudták felfogni, mire fel ez a
hajcihő. Megszűnik egy iskola…nos és? A kormánnyal szimpatizáló
lapok az iskola-összevonás anyagi okait emelték ki. Itt tehát
pazarolunk, de a 4-es metró szükséges, s minden pénzt megér. A
bezárás okai, a fentiek alapján nem igazán meggyőzők. Ismerős,
szokásos a ’’szakemberek” szövege, s még azt a fáradságot sem
veszi a hivatal, hogy fedezze magát: ’’Az intézmény nem eléggé
kihasznált, kevés a gyerek”- mondják. Akkor miért vannak
harmincnyolc fős osztályok? Ezzel nem törődnek, megszületett a
döntés, s a koalíciót még az sem zökkentené ki őrült
meneteléséből, ha megindulna ellene a birnami erdő. A
döntéshozókat egyáltalán nem hatja meg az, hogy a megszűnésre
ítélt kórházban magas színvonalú munka folyik, hogy a legközelebbi
intézményt az öregek vagy a krónikus betegek nem tudják
megközelíteni, nem érdekli őket, milyen betegségekre
specializálódott az adott kórház. Így az sem érdekli őket, hogy a
’’Lengyel Gyula” 150 éves, és 1857-ben alapították lelkes
kereskedők. Illetve lehet, hogy ez okozza az iskola vesztét. A
kormányra nézve veszélyes minden olyan intézmény, aminek
hagyományai vannak. Legyen az egyház, színház, kórház, vagy
esetünkben iskola. Egy nagy múltú oktatási intézménynek tradíciói
vannak, hagyományai, dinasztiái, családias légköre, múltja sok-sok
emlékkel és történettel, évkönyvekkel, tablókkal. Ez ingerli a
liberálisokat a legjobban. Számunkra fontos a család, a rokonság,
a múlt, és kötődünk az alma materhez, és a templomokra sem csak
műemlékként tekintünk. A liberálisokat viszont nem hatja meg a
tradíció, sem az iskola stabil színvonala, hiszen ha a ’’gyökér”
szót meghallják, nem a múltra és annak értékeire gondolnak, hanem
a piac jelenik meg szemük előtt. Bezárják tehát a nagy múltú
iskolákat, s helyettük integrált oktatási központokat hoznak
létre. Ez egy óriási létszámú tanulógyárat jelent, ahol egyszerre
tizenkét osztály tanulhat. A-tól L osztályig osztályban képezik
majd a bolti eladókat, villanyszerelőket, műszerészeket. A jövő a
mennyiségi képzésé, a hagyományos pedagógiát le lehet húzni a
klozeton. Még tanárra sincs szükség, a szakoktatók majd
megmutatják, merre forog a csavar, hogyan működik a sörcsap, a
többi meg teljesen feleslegesen terhelné a gyereket. Azért nem
ártana, ha egy foglalkozás keretén belül a munkanélküliek
regisztrációs űrlapjának kitöltését is gyakoroltatnák a
nebulókkal, mert korán sem biztos, hogy szakmájukban el tudnak
majd helyezkedni. A legaljasabb médiatámadást az éhségsztrájkoló
tanárnő Havas Henriktől kapta a Mokka c. TV2-s reggeli műsorban. A
’’tanár úr” azt találta mondani a hölgynek, hogy rá is fér a
fogyás; a férje biztos örül majd. Mondja ezt a végtelenül öntelt
médiaszemélyiség a 150 éves iskolájáért kiálló, éhségsztrájkoló,
többdiplomás tanárnőnek, aki kb. nettó 120 ezer forintot vihet
haza. Míg Havas véleményezhetően ennek minimum ötszöröséért osztja
észt, aláz meg vagy emel a mennyekbe valakit aszerint, hogy a
Gyurcsány-junta és intézkedései ellen vagy a mellett áll ki.
Mondjuk, nem értem a tanárnőt sem. Nem értem: miért nem állt fel,
hagyta volna ott a liberálisok dicséretétől megrészegült
percemberkét, vagy borította rá az asztalt. Talán azért, mert nem
tudta, hogy egy állatkertben miként kell viselkedni, ha betévedünk
a fenevadak ketrecébe. ’’A vadállatot ingerelni és etetni
szigorúan tilos!” ’’Az ismert és ismeretlen világmindenség
legokosabb újságírójának” talán tudnia kéne, hogy a
demonstrációnak a tanárnő által választott módja nem lehet gúny
tárgya, hiszen az első híres éhségsztrájkolók azok voltak, akiket
bebörtönöztek a női egyenjogúságért folytatott harcuk miatt a 19.
század végén. Mit szól majd gúnyos megjegyzéséhez a feminista volt
miniszter, a párnatitkok ismerője, Lévai Katalin? A legismertebb
éhségsztrájkoló Mahatma Gandhi, aki többször, több hétig éhezett
politikai okok miatt. A leghosszabb ideig – 57 napig – 1974-ben a
német baloldali terrorista szervezet, a Vörös Hadsereg Frakció
egyik tagjának szervezete viselte el az éhségsztrájkot.
Magyarországon számtalan ilyen kezdeményezéssel találkozhatunk.
Ezek okai különbözőek lehetnek: van, aki saját sérelmei
felszámolásáért harcol így, például 1995-ben egy oroszláni
nyugdíjas önkormányzati cserelakásért, vagy egy badacsonytördemici
rokkant nyugdíjas biztosítási pere fölgyorsításáért, valaki pedig
a helyi közösség jólétéért. De általános politikai döntésekért is
harcba szálltak ilyen formában: sajtószabadságért, halálbüntetés
visszaállításáról szóló népszavazásért, vagy új, szakszervezeti
törvényért. Emellett számos menekültstátusért folyamodó, az
ügyintézés fölgyorsításáért, vagy a rossz körülmények ellen
emelték föl szavukat ily módon. A tiltakozás lényege a
nagyközönség figyelmének fölkeltése. Arról nincs statisztikai
adatunk, hogy mennyire hatásos az éhségsztrájk Magyarországon. A
Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara (MESZK) az
iskolabezárásokkal kapcsolatban arra hívja fel a figyelmet, hogy
van olyan szakképzési forma, ami csak egy, éppen megszüntetni
kívánt intézményben érhető el. A javaslat nyomán az adott
egészségügyi szakma egyszerűen eltűnne – írták közleményükben.
Mintegy tíz olyan szakma szűnhet meg, amelyet Magyarországon
jelenleg csak a fővárosban oktatnak. A megszűnő szakoktatások nem
hivatalos listáján megtalálható a műemlékfenntartó, a
drogtoxikológiai technikus, a lakberendező, az automatizálási
technikus, a call-center asszisztens, az irodagép-technikus, a
borász, valamint az ortopéd cipőket készítő szakemberi képzés. Sok
pedagógus úgy véli, ezzel az intézkedéssel a fővárosi önkormányzat
túllépte hatáskörét, hiszen országos gazdaságpolitikára kiható
lépést tervez. Teszik ezt arra hivatkozva, hogy kevés az adott
iskolába járó gyerek. Hogy a gyereklétszám átlagosan kevés, a
főváros hibás politikájának köszönhető elsősorban. Évek óta a
fővárosi önkormányzat az alapítványi szakiskolákat támogatja az
’’államiakkal” szemben, s ezek elszipkázzák a gyerekeket. Míg az
alapítványi intézmények normatívát kapnak, emellett tandíjat is
szednek, addig az államiak csak normatívában részesülnek. Több
intézményvezető nem tartja reálisnak a lista elkészítéséhez
használt mutatókat sem. Tény: bürokratikus szemléletű emberek
határozták meg az adatokat, hiszen a teremszámot egyszerűen
beszorozták 35 fővel, ez pedig nem vezet helyes eredményre. Az
egyik iskola esetében 14 darab 35 fős teremmel számolnak, míg
valójában ebből csak nyolc van, öt csoportfoglalkozásra alkalmas
csak, ezen kívül pedig van négy szaktantermük és egy modern,
teljesen felszerelt tanirodával rendelkeznek. Ezt figyelembe véve
90 százalékos kihasználtságról lehet beszélni.
Nem csak a Lengyel Gyula
Kereskedelmi Szakközépiskola, hanem a Kossuth Zsuzsa Egészségügyi
’’szakközép” és a budafoki borászati képzés esetében is nagyfokú
tiltakozásról beszélhetünk. Február 2-án este több százan vettek
részt a Soós István Borászati Szakközépiskola és Szakiskola
átköltöztetése és megszüntetése elleni fáklyás tüntetésen,
Budafokon. A Soós-tól induló menet a Savoyai Jenő téren gyűlt
össze, ahol az intézmény igazgatóján és tanítóján kívül felszólalt
az iskoláért Kiss László a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke,
a Tokaj Kereskedőház Rt. vezérigazgatója, Garamvári Vencel az Év
Bortermelője és az Év Pincészetének tulajdonosa (ki maga is itt
volt diák), Kállay Miklós professzor, Horváth Csaba, aki
tolmácsolta a mintegy 100.000 hegyközségi tag összefogását, dr.
Terts András, Magyarországi Borrendek Országos Szövetségének
elnöke és a Soós korábbi igazgatója is. Az iskola
átköltöztetésével külön válik az elméleti és a gyakorlati képzés.
Pedig napra készre kéne tudni, hogy mi történik a borral, a
szőlővel. Jelenleg helyben van az iskola, a pince és a szőlő.
Százöt éve Budafokon van az ország egyetlen középfokú borászképző
intézménye. Most egy tollvonással meg fogják szüntetni. Ha nem
szakmai okok vannak a háttérben, akkor mi? Ahogy a
kórházbezárásokat illetően, itt is ingatlanbizniszre
gyanakodhatunk. Gyanúnkat megerősíti a Pedagógusok Szakszervezete
budapesti titkára, aki szerint a döntés hátterében
ingatlanértékesítési tervek állhatnak. Mivel a törvény szerint
iskola helyére csak iskolát lehet költöztetni, több szakember
szerint a főváros várhatóan alapítványi intézményeknek adja a
telkeket. A Szépvölgyi úton található Bláthy Ottó Titusz
Szakközépiskola megszüntetése is jó üzletet jelenthet a
fővárosnak. John Emese, a Fővárosi Közgyűlés Oktatási és
Ifjúságpolitikai bizottságának alelnöke viszont a sajtónak azt
mondta: sosem volt jellemző a fővárosra az, hogy a finanszírozás
hiányait ingatlanértékesítésből fedezzék. Mondott még kedvest, s
szépet nekünk: pl., hogy az intézményvezetők általában örülnek a
tervnek, hiszen így növekedhet a szakmaiság és az oktatás
színvonala, és mindent a diákok érdekében tesznek. Ha ez valóban
így van, akkor tán hobbiból demonstrálnak a megszüntetésre ítélt
intézmények pedagógusai, vezetői? Még örülnek is, hogy nem lesz
állásuk? Mondja ezt az a John Emese, ’’szívem John”, aki 1998 és
2000 között a Hajdú-Bét Rt. menedzser asszisztense volt. Régebben
a Hajdú-Bét hazánk legnagyobb magánkézben lévő, a
baromfi-feldolgozás teljes egészét kézben tartó feldolgozó és
forgalmazó cégének mondhatta magát. A cégcsoport fénykorában több
mint háromezer alkalmazottat foglalkoztatott, a magyar
baromfiexport ötödét és a belföldi forgalom csaknem húsz
százalékát produkálva. Ám 1998-ban krízis következett be. Ennek
elsődleges okaként az orosz piac összeomlását nevezik meg. A
válság közben lépett be a cégbe a Wallis Rt. A befektetői csoport
hamarosan meghatározó tulajdonrészre tett szert a Hajdú-Bétben, és
a hírek arról szóltak, hogy a Wallis eredményes konszolidációt
hajtott végre a társaságban és megnyitotta a továbbfejlődés
lehetőségeit. Ám ma már láthatjuk: ez csak látszólagos volt. A
fizetési nehézségek 2002-ben kezdődtek, a libatenyésztők már ekkor
nehezen, többszöri felszólítás után, késleltetve jutottak a
pénzükhöz. A helyzet 2003 őszén fordult válságosra. Ekkorra a cég
már jóval több, mint ötmilliárd forinttal tartozott a
tenyésztőknek. Az első segélykiáltás mindjárt tragikus volt: egy
tenyésztő Hajdúnánáson az öngyilkosságba menekült, mert képtelen
volt hozzájutni 16 millió forintos járandóságához. Ha John ilyen
’’kiválóan” segített a cég menedzselésében, akkor el lehet
képzelni, hogy milyen jót fog tenni a főváros oktatásügyében.
A tanárok elleni
merényletek közé tartozik az is, hogy a megszorítások részeként a
Fővárosi Pedagógus- és Nővérszálló fenntartásától is megszabadulna
a fenntartó. A Gyáli úton található épületkomplexum jelenleg 520
vidéki pedagógus és egészségügyi dolgozó szálláshelye, itt
többnyire kétágyas szobákban laknak a vidéki munkavállalók.
Ideológiai háttérként éppen erre a ’’vidékiségre” hivatkozott a
Fővárosi Közgyűlés oktatási bizottságának munkatársa, Hajdú
Katalin, aki felhívta a figyelmet arra, hogy tudomásuk szerint
jelenleg négyezer állástalan pedagógus van Budapesten. Viszont
nővérekből folyamatos a hiány, és most ezzel a döntéssel éppen a
vidékről érkező utánpótlást lehetetlenítik el. A vidékről érkező
egészségügyi dolgozóknak így lakhatásként a drága albérlet marad,
fővárosi támogatást erre a célra nem kaphatnak. A pedagógusszálló
megszüntetéséről szóló döntés annak a folyamatnak része, amelyben
a főváros – éppen a megszorítások hatására – megszabadul minden,
nem kötelező feladatától. A leadandó feladatok közé tartozik
egyébként a fővárosi általános iskolák kerületi kezelésbe adása
is. A viszonylag modern, nyolcvanas évek elején épült szálló
további sorsa még bizonytalan. John Emeséhez hasonlóan a kormányfő
is nagyon gyönyörű szavakat mondott, mikor Friderikusznál február
2-án az oktatási reform volt terítéken. A nemzeti felelősségről
beszélt – ezért is fontos az erős mennyezet a stúdiókban –, s
arról, hogy a gyerekeink ügyét, már megszületésüket követően
menedzselnünk kell. Arra a kérdésre, hogy miért vágott bele a
’’reformokba”, azt válaszolta: ’’ezzel támogatást lehet szerezni”.
Ha el is hiszi, amit mond, akkor már baj van. Természetesen, akik
megszerzik az önkormányzati fenntartású sulik épületeit, biztos
hálásak lesznek…Majd a társadalom elitjének kérte a segítségét.
’’Ha nem teszik, akkor mi ebbe bele fogunk gebedni.” Gebedjenek,
ha akarnak. Mi az hogy, nagyon is! Majd jöttek a megható részek:
’’az, hogy kinek milyen a családi háttere, már óvodában látható…A
munkanélküli segélyből élők gyermekeit többször szidják le az
iskolákban.” De kik tehetnek arról, hogy akik szeretnének
dolgozni, nem kapnak munkát? Miért nem nézzünk jobban a dolgok
mögé? Nem mindenki ’’közveszélyes munkakerülő.” Civil
kezdeményezések kellenek, játszóházak és klubok a miniszterelnök
szerint, s ezek részben megoldják a felzárkóztatást, s
megszüntetik a szegregációt. Nem kell minden faluban iskola, elég,
ha egy jó működik egy kistérségen belül, ez jobb a diáknak – a
Rózsadomb Géniusza látomásában. Azt elfelejti hozzátenni, hogy
iskolabusz-hálózat eddig csak Makó térségében működik, a
Volán-buszok igénybevételekor 6, a vasúti utazás esetén pedig 16
százalékkal kell nagyobb összeget fizetünk február 1-jétől, mint
eddig. Ezek után arról ír január 23-án Gyurcsány a blogjában, hogy
a magyarok depressziósak, s nem tudnak semminek sem örülni. Bezzeg
más népek! Javaslom, adjuk kölcsön az olaszoknak csak egy hónapig
kormányfőkent, s máris eltemethetjük a nápolyi dalokak…A blogból
megtudhatjuk azt is, hogy február 1-jén Ferenc meglepetéspartit
szervezett Klárának, szülinapja alkalmából. Harminc barát, kollega
a középsuliból és az egyetemről; nagy felhajtás: kaja, pia,
kvízjáték Klára életéből. Még filmösszeállítást is készítettek a
nagy eseményre. Amíg a Gyurcsány- burzsuázia indiszkrét bálokat
rendez, addig munkások, értelmiségiek napi, megélhetési gondokkal
küszködnek. A kirúgott tanárok pedig örülhetnek, ha egyáltalán
tortára telik egy-egy családi ünnep alkalmából. Kvízjátékot is
rendezhetnek, ha akarnak, pl. Ki tud többet a Gyurcsány- villáról
címmel. A kormányfő nekik már hiába magyarázza bizonyítványát, nem
hallgatják meg érvelését, legfeljebb, ha mindezt az utolsó szó
jogán teszi.
Medveczky Attila |