2007.02.16.
Licencpolitika
Nem túl elegáns a saját cikkemre
hivatkozni, de mit tegyek. A Magyar Fórum 2006 szeptember 28-ai
számában arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy a kormány –
kilátástalan helyzetében - megpróbálja kijátszani a Nyugaton már
többször bevált fenyegetettség módszerét. Eszerint a kétségtelen
társadalmi ellenállást azzal próbálják megtörni, hogy
mesterségesen valami vészhelyzetet teremtenek. A szakszervezeti
tüntetések és sztrájkok így lekerülnek a napirendről. Március
15-ike előtt az esetleges rendezvény szervezőit figyelmeztetik,
hogy nem biztonságos a tömeget összehívni, mert az erőszakos
csoportok rátelepülnek a rendezvényre, sőt most már terrorveszély
is van. Talán még a hazafiassági törvény (patriot act)
kidolgozását is elkezdték. A kormány érzi, hogy túlfeszítette a
húrt, így márciusban akár többszázezres békés tüntetések is
lehetnek. Ez pedig biztos bukás. Valahogy meg kell akadályozni az
ellenzék további megerősödését, nehogy Budapesten megismétlődjenek
az ukrajnai ún. narancsos forradalom eseményei. Az előre hozott
választás Gyurcsányt azzal a veszéllyel fenyegeti, hogy
visszakerül abba az állásba, ahova való. A bibói reális utópista
elképzelt szerepéből újra Apró Piroska kifutófiúja lehet.
Ezért aztán telefonos segítséget
kért külföldről. A vészhelyzet megjelenítésének technikája nem új
és még csak nem is magyar találmány. A Terrorshow ugyanolyan
licencműsor, mint az Áll az alku vagy a Legyen ön is milliomos. A
műsor már sikeresen lement az Egyesült Államokban – ott ifj. Busht
mentette meg – majd némi módosítással nagy sikerrel mutatták be
Angliában is. Az 50-es években íródott szinopszisról csak le
kellett fújni a port Akkor a Kennedyvel szemben szinte biztosan
bukó Eisenhower a CIA bevonásával akart balhékat kirobbantani,
majd Kubára fogni. Végül a premier elmaradt. A bemutatóra 50 évet
kellett várni, megérte, mert a siker a szó szoros értelmében
kirobbanó volt. Az előadás két szerény szellemi képességű, súlyos
neurózisban szenvedő embert – Busht és Blairt – újra kormányzati
pozícióba juttatta.
A magyar adaptáció sikere egyelőre
kétséges. Gyenge a felszerelés, nincs igazán jó elképzelés. Kis
ország, kis terror.
A Teve utcai lövöldözésről
közvetlenül lefekvés előtt olvastam. Mivel némi
feketecseresznye-pálinkát is magamhoz vettem az este folyamán, az
ébrenlét és álom határán megjelent előttem a Teve utcai
rendőrpalota. Az ügyeletes előveszi a fegyverszoba kulcsait. A
folyosón gyakorlott mozdulattal pörgeti a kulcscsomót éktelen
csörgés közepette. Elsőre eltalálja a megfelelő kulcsot és némi
rugdosás után nyikorogva tárul fel a lemezajtó. Az egymás mellett
sorakozó lelakatolt AMD gépkarabélyok kellemes olajszagot
árasztanak. Az ügyeletes megragadja az elsőt, ellenőrzi a
töltetlenséget magához vesz egy doboz BM feliratú lőszert és nagy,
határozott léptekkel megindul a kijárat felé. A beírókönyv előtt
megtorpan egy pillanatra, aztán saját magán mosolyogva, kicsit
vidámabban halad tovább. Hiába, a megszokás!- majdnem beírta a
fegyver felvételét. A modern üvegajtót szélesre tárva indul a
József Attila Színház felé, majd a karabélyt szórakozottan csővel
lefelé lóbálva megy át a zebrán. Betáraz, behelyez, felránt, alsó
széle közepe, tűz. Az első három-négy lövés még célzott – a
Garamvölgyi szexképei majd jó szilánkosak lesznek, somolyog - a
többi összevissza spriccel , egyre vadabbul rángatva a forrósodó
csövet. Hej, te puska, te puska! Az r.-főhadnagy jóleső rántással
ellenőrzi a fegyver töltetlenségét. Csak miközben visszaballag a
majdnem üres épületbe, jut eszébe, hogy milyen régen lőtt már.
Pedig, hogy szereti ...
A többire nem emlékszem.
Nyilván nem ez történt, de a
valóság is van ennyire képtelen.
-czyba- |