2007.02.23.
A dunai hajós
Koncz
Gábor Tiborcokról, merániaiakról és az értékelvű szemléletről
1938. július 7-én
született Mezőkeresztesen. A Színház- és Filmművészeti Főiskolát
1963-ban végezte el. 1963-64-ig a Miskolci Nemzeti Színház, majd
egy évig a Kecskeméti Katona József Színház tagja. Ezt követően
fővárosi teátrumokhoz szerződik: a József Attila Színház, a
Vígszínház, s 1981-1992-ig a Madách Színház társulatánál volt.
1992-től szabadúszó. 1964-ben megkapta a filmkritikusok díját.
1968-ban elnyerte a Jászai Mari díjat. 1971-ben SZOT-díjat kapott,
1982-ben pedig Érdemes művésszé tüntették ki. 1983-ban Új-Delhiben
Arany Páva díjjal jutalmazták a legjobb férfialakítás
kategóriában. 1997-ben Kossuth-díjjal ismerték el művészi
pályafutásának sikerességét. A Magyar Líra Díját 2002-ben kapta
meg. 2004-től pedig Koncz Gábor kézlenyomata is megtalálható a
hollywoodi mintára 1992-ben útjára indított, folyamatosan bővülő
falon, a Csillagok Falán, melyen sztárok kézlenyomatai találhatók
meg. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban megtekinthető színházi
alakításai – többek közt -: Napóleon (Sardau-Moreau: A szókimondó
asszonyság), Moór Jenő (Csurka: Döglött aknák), Mátyás király (Heltai:
A néma levente), Bernardo (de Vega: A furfangos mennyasszony),
Ephraim Cabot (O’Neill: Vágy a szilfák alatt), McMurphy (Kesey:
Kakukkfészek), Lennie (Steinbeck: Egerek és emberek), John Proctor
(Miller: A salemi boszorkányok), Rudi (Csurka: Házmestersirató),
Jago (Shakespeare: Othello), Kent (Shakespeare: Lear király),
Eduárd Lablache (Achard: A bolond lány), Flambeau (Rostand:
Sasfiók), Diocletianus (Móra: Az aranykoporsó), Irrigua tábornok (Feydeau:
Fel is út, le is út!), Nikita (Tamási Áron: Vitéz lélek), Victor
Valesco (Neil Simon: Mezítláb a parkban), Zoltán (Sarkadi:
Elveszett paradicsom), Bánk (Katona: Bánk bán), Liliom (Molnár:
Liliom), Lucifer (Madách: Az ember tragédiája), Bodor Péter (Sütő:
Az ugató madár), Fazekas (Gyurkovics: Nagyvizit). Rendezői munkái:
Hunyadi Sándor: Júliusi éjszaka; O’Neill: Vágy a szilfák alatt;
Achard: A bolond lány ; Dario Fo: Nyitott házasság; Andrew Bergman:
Társasjáték New Yorkban; Ayckbourn: Hálószoba komédia; Gyurkovics:
Nagyvizit; Heltai: Az édes teher; Steinbeck: Az édentől keletre.
Filmjei – a teljesség igénye nélkül - : Pesti háztetők, Legenda a
vonaton, Háry János, Az ember tragédiája, Gyula vitéz
télen-nyáron, Hahó Öcsi, Bánk bán, A dunai hajós, Elektra, A
névtelen vár, Ballagó idő, Csak semmi pánik, A falu jegyzője, A
három testőr Afrikában, Honfoglalás, A pályaudvar lovagjai,
Metamorfózis, Régi módi történet.
2007 áprilisában jelenik
meg életrajzi könyve Kaszkadőr nélkül címen.
-Kezdjük
azzal…
-…hogy csak a második
megbeszélt időpontra tudtunk összefutni, mert annyira intenzíven
élem az életem. Érzem: nem sok van hátra, ezért egyre szorosabbra
fogom a gyeplőt, és egyre több feladatot szeretnék megoldani. A
gyertyát egész életemben két végén égettem. Kétszer annyit éltem,
mint kollégáim, mert soha nem aludtam át az életemet, mindig aktív
voltam, semmittevéssel egy percem sem telt még el. Még a
magaslesen is feladataimra koncentrálok. Írok, rendezek, játszom;
és ha jön a vad, akkor a feladataimmal kapcsolatos gondolatokat
’’felteszem” a magasles egyik ’’polcára”, s miután vagy
elejtettem, vagy elengedtem a vadat, újra leveszem azokat. Minden
másodpercet kihasználok. Az autóban mellettem van az adott anyag,
s a piros lámpánál bele-belenézek, tanulom a szöveget. Sokszor azt
hiszik az emberek: nem normális ez a krapek, hiszen énekel és
szöveget mond magában. De munka mellett sok egyéb tevékenységet
végzek: nemsokára síelni megyek lányaimmal. Csak így tudok élni.
Ha valamit leadnék abból a sok mindenből, amit csinálok, úgy
érezném, már nem én vagyok, s megadtam magam. Ha érezném, hogy egy
filmbeli jelenethez már kaszkadőrt kéne alkalmazni, mert képtelen
lennék a feladat megoldására, akkor nemet mondanék a felkérésre,
hiszen rendkívül hiú vagyok. Egész életemet kaszkadőrök nélkül
éltem le. Mindent vállaltam, és mindent el mertem mondani.
-A
hiúság hozzátartozik a művészethez?
- Hogyne. A nélkül nem
is színész a színész. Én ezt be merem vallani, míg mások próbálják
elkendőzni hiúságukat. Nagyon hiúk és érzékenyek vagyunk. Azért
mentünk erre a pályára, mert sokkal érzékenyebben reagálunk a
világ különböző dolgaira, mint mások. Ez a pálya a sikerek és
kudarcok elviselésének művészete. Akkor se tudsz aludni, ha
sikered van, s akkor sem, ha megbuktál. Ezzel tisztában kell
lenni. A mi foglalkozásunk csak kívülről szép. A közönség nem
tudja, hogy mennyi izzadtság, könny, munka van egy-egy
produkcióban. Az se biztos, hogy egy-egy alakítás megszületik a
premierre, van, amikor csak a tizedik előadásra. A legfontosabb
az, hogy hiteled legyen. Ha hiszel abban, amit csinálsz, akkor jó
tud lenni a játékod. Egyik lányom mondta régebben nekem: apa, te
minden szerepedben meghalsz. Erre azt feleltem: kislányom, apádnak
ez a sors jutott, de tudod, hány színész van, aki arra vágyik,
hogy csak egyszer meghalhasson a színpadon?
-Ha
már a feladatoknál tartunk; szülei befogták az otthoni, házkörüli
munkákba?
-
Mostani korai keléseim oda vezethetők vissza, hogy ifjú koromban
apám hajnali kettő órakor felkeltett aratni, mert pereg a szem.
Ennek az a jelentősége - pestiek ezt nem tudják -, hogy a harmat
hajnalban összefogja még a szemeket, de ha száraz időben kaszálsz,
akkor a szem kipereg a búzából. Ezért kell már hajnalban aratni.
Apám - amikor már lediplomáztam és hat filmfőszerep állt mögöttem
– táviratot küldött nekem: ’’Gyere haza, fiam, mert aratnunk
kell!” Éreztem: muszáj mennem, elhalasztani minden más munkát, és
helyt állni az aratásban, mert nagyon fontos, hogy apám ne higgyen
naplopónak. Anyám még össze is veszett apámmal: a fiadat itt nézik
a moziban, s te aratni hívod? Apám válasza: az élet mindennél
fontosabb. Az élet, az a búza. Így nőttem fel. Azért szeretem a
falusi életet, s azért élek Gödön, mert a vidéki emberek
tisztábbak, őszintébbek, mint a fővárosiak, sőt, a sznobságtól is
mentesek. Igaz, Pesttől nem tudom magam elkülönítetni, hiszen ott
zajlik az életem, ott dolgozok, ott élnek lányaim, de a lovaim,
motorcsónakom már Gödön vannak. Amit lehet, kitelepítek a
betonrengetegből, ebből a szörnyű világból. Most már nem tudok
olyan kisvárosba lemenni, amibe ne tette volna be a lábát a Cora,
a Tesco, ezek az általam utált mamut cégek. Övék a hatalom.
Terjeszkedésükkel egy időben megszűnnek/megszűntek a
kiskereskedések és a családias kis kocsmák, hangulatos kis
éttermek. Mi kistermelők voltunk. Családunknak 3 hold dinnyeföldje
volt, s amit nem ettünk meg, azt odaadtuk az állatoknak. Egyik
kedvenc gyümölcsöm a dinnye. Múltkor megkérdeztem a piacon: honnan
hoztátok a dinnyét? Azt gondoltam, azt mondják, hogy Csányról,
vagy Medgyesegyházáról. ’’Nagybani, Gabikám.” Ilyen lett a világ:
Nagybani, Tesco… Ha már a dinnyénél tartunk, az egy fantasztikus
élmény, hogy a véremből származó lányaim ízlése is azonos a
sajátoméval. A húslevest ők is csigatésztával szeretik, a
görögdinnyét meg kenyérrel eszik legszívesebben, ugyanúgy
rajonganak a lovakért, mint én, és sorolhatnám a megegyezéseket.
Úgy érzem, nem fogok „kihalni”, még úgy sem, hogy nincs fiam. A
lányok azt ígérték, ha megszületik az első unokám, Gábornak fogják
hívni. A Koncz nevet sem hagyják el.
-
A kormány államreform-bizottságának egészségügyi szakmai
csoportjának vezetője azt mondta: a falvakat meg kell szüntetni,
mert életképtelenek, egy középkori hagyomány részei. Mi erről a
véleménye?
-
Akárki mondta ezt, akármilyen politikai oldalról, ez egy marhaság.
Teljesen igaztalan bírálata a falusi életnek. Olyan valaki
mondhatta, akinek a gyökerei nem ide szólnak. Olyan ember, akitől
távol áll az egész vidék és Magyarország.
-
Aki a természetet szereti, az a művészet iránt sem közömbös?
- Csak a saját nevemben
tudok nyilatkozni. El nem tudnám képzelni magamat ’’sterilen”.
Teljesen más az életvitelem, mint kollégáimé. Erre egy példa: két
napig játszottuk Debrecenben a Furfangos mennyasszonyt, s az
előadás másnapján, amikor a többiek még aludtak, reggel 6 órakor
már kimentem a csatornára, és nem azért, hogy fogjak valamit,
hanem a természetben való gyönyörködés céljából. Szerencsém volt:
fogtam egy 6 kilós, gyönyörű csukát. Meg tudnám venni – de ennek
jobb a húsa, hisz maga a természet adta nekem. Mások aludtak,
pihentek, s szabad idejükben sétáltak a városban. El tudja
képzelni Koncz Gábort pihenni, vagy sétálni? Ugye nem. Azt sem
lehet rólam elképzelni, hogy esernyővel, kesztyűvel vagy sállal a
nyakamban járkáljak. Nekem ezek terhek. Még a filmekben is
elkerültem ezeket a kellékeket. Az étkezési szokásaim is mások,
mint a többségé. Éjszaka főzök, s gyerekeim kijárnak hozzám
ebédelni, vacsorázni. Nagyanyjuk nem vitte el a régi ízeket a
sírba, leírta nekem, mit, hogyan főzzek. Lányaim a régi ízeket
követelik vissza, s apjuktól meg is kapják. Mikor kisgyerek
voltam, nem volt nálunk hűtőszekrény. Apám, mint a frisbie-t vágta
volna ki azt, amit anyám megmelegített volna. Mindig frisset
kellett főzni. A ’’nagy civilizációs vívmányok” nem tették be
lábukat hozzánk, mégis, kemény volt az ing nyaka, tiszták voltak
az ágyneműk mosógép nélkül is, sőt ’’páraköpő” vasalót sem
tartottunk otthon. Nem volt mobiltelefon, Cora, internet, és mégis
minden rendben ment. Boldogan éltünk a természetben. Már nem
dolgos ember a magyar. Gyermekkorromban még az volt. Emlékszem,
Keresztes felé mentem autóval, amikor bemondta a rádió: este
mindenki tüzeljen a kertben, nehogy megfagyjon a gyümölcs, mert
jönnek a talaj menti fagyok. Reggel anyám készítette nekem a
csodálatos omlettet, s hirtelen megláttam apám sziluettjét az
ajtóban. Apám – aki egész éjjel füstölt a kertben - eufórikus
állapotban közölte anyámmal: nem fagytak el a rügyek. Akkor nem
értettem meg, mi ebben az öröm. Egynapi gázsimból az összes
gyümölcsfájukat kifizettem volna. Viszont ez nekik fontos volt,
ettől boldogok voltak.
-
Sok olyan filmben játszott - pl. a Gyula vitéz, télen-nyáronban -,
melyekben nyeregbe kellett ülnie. Saját lóval dolgozott, vagy a
filmgyárban szereztek önnek egy hátast a forgatás idejére?
-
Mindig a saját lovaimmal. Hisz ezek az állatok mindenhez hozzá
voltak szokva: tűzhöz, pisztolyhoz. Tudom mire képesek, ezek mind
jóakaratú lovak, s én tanítottam be őket. Sajnos manapság nem
divat az ilyesmi. Úgy érzem, hogy ez a világ nem az én világom,
mert teljesen értéktelen és művi dolgokat közvetítenek felénk. A
televízió az, ami a legártalmasabb, hisz emberek millióit fertőzi
meg a rosszal. Olyan csodás dolog, ha néha látható egy olyan mű a
tv-ben, mint nemrég Szabó Magda Régimódi története. Az érték, egy
gyöngyszem a bóvlik mellett, s bátran ki lehet rá írni: irodalom.
Este bekapcsolod a televíziót, s mit látsz? Egyik reklám a másik
után. Készíted a vacsorádat, s közben a tamponokról, szorulásról,
vizelet-visszatartásról, potencianövelésről regélnek. El is megy
az étvágyad. Ilyen világot élsz. Reklám után „öntik” rád a
politikát. Meghívnak politikusokat jobbról-balról, s azt hiszed,
ez csak mese, ilyen nincs, hogy ekkora marhaságokat hordanak
össze. Az se volt semmi, amikor négy napon keresztül a házasságon
belüli nemi erőszakról vitatkoztak a különböző pártok képviselői.
Olyan sok fontos dolog van, amiről törvényt kéne hozni, s pont ezt
a témát választották ki… Szexuálpszichológusok magyarázzák a
tv-ben, mikor mit kell csinálni. Régebben egészséges lelkületű
emberek éltek, s nagyapám el se tudta volna képzelni, hogy
házasságon belüli nemi erőszak, vagy a szexualitás és a lélek
kapcsolata lesz valamikor a központi téma. Ismerek olyan
szexuálpszichológust, aki háromszor vált el, és saját bevallása
szerint impotens. S most ő ad tanácsot, pénzért. Ez is része az
általános hamisságnak.
-
Rossz korban született?
- Igen. Nagyon sokan
hazugságban élnek. Értékes emberek mennek el szótlanul egymás
mellett az utcán, elfordítják a fejüket, ha egy régi ismerőst
látnak. Én nem. Nekem nincs senki, aki elől ki kéne térnem ebben
az országban. Érzem magam annyira erősnek és becsületesnek. Igaz,
a becsület most nem divat, de vannak, akiknek ez nagyon fontos.
Közéjük tartozom. Nincs ellentmondás az életem és a szavaim
között. S ez előbb-utóbb kamatozik. Csak becsületesen tudom leélni
az életemet. A sajtó kedvenc témája az Európába való menetelés. Mi
mindig meneteltünk valahova egy életen keresztül. Azért lett volna
jobb a Hunyadiak idejében élni – hányszor játszottam már Mátyás
királyt a színpadon -, mert akkor egész Európa ránk figyelt és
hozzánk akart tartozni, hisz a reneszánsz korában koncentrált,
centralizált hatalom nálunk működött csak. Beszélhetünk virágzó
reneszánsz városállamokról, pl. Firenzéről, de azok ’’csak”
városállamok voltak. Nagyon erősek voltunk abban az időben, és
nagyon okosak. Nekünk volt a legnagyobb könyvtárunk. Jelenünkben
semmi hasznát nem veszed, ha ügyes vagy, erős vagy, képzett, mert
jön egy öt dioptriás szemüveges gyerek, aki tornából fel volt
mentve, megnyom egy gombot, s ezzel elpusztulnak erős, egészséges,
’’spártai” emberek. Ha ugyan még vannak olyanok…
-
’’A bátrak sem élnek örökké, de a gyávák sohasem”- olvasható
honlapja nyitóoldalán. Ez azt jelenti, hogy nem merünk kiállni
igazunkért?
-
Nem lehet szerepet osztani, mert nem találod meg az igazi hőst. A
hős egy naiv, tiszta ember, de ez a kor nem igényli, mert
dörzsöltekkel van tele. Ma nem nevelnek olyant, aki adja és kapja
a pofont, olyanból van sok, aki lesi a verekedést. Nem is csoda,
hogy nem nevelnek… Csak meg kell nézni, milyen állapotban vannak
az iskolák, és egyes helyeken kik tanítanak. Egyik lányomat azért
nem adtam be a Színművészetire, mert – tisztelet a kivételnek –
ott olyanok tanítanak, akik négy éven keresztül a második
felvételi vizsgáig sem jutottak el. Színházigazgatók, vezető
tanárok lettek. Tehetségtelen emberek keze közé adjam a lányomat?
-
Nyílt, szókimondó embernek tartják. Ezzel gondolom sok ellenséget
szerzett magának…
-
Ez nem érdekel. Milyen ember az, akit mindenki szeret? Moliere-t
idézve: mindenki barátja nem barátom nekem. Keményen dolgozom, de
a véleményemet nem rejtem véka alá. Nem tudnék úgy élni, hogy
kontroláljam magam. Ha az országról, a társadalomról van szó, úgy
el lehet mondani: érted haragszom, nem ellened.
-
A ’80-as évek közepétől divat lenézni azt, ami magyar. Csak a
nyugati iparcikkek, filmek iránti imádat volt a jellemző, igaz,
mára alig van magyar termék…
- Ez a baj. Nem kapok
magyar zöldséget, magyar tejet a boltokban. Amikor kimentem a
lányokkal az USA-ba, megkértek, vegyek nekik különböző ételeket.
Beleharaptak, de el is dobták. Annyira művi, idegen ízek
domináltak. Legalább megutáltattam velük Amerikát.
-
Sokat forgatott külföldön, a világ majd’40 országába eljutott. Nem
gondolt arra, hogy otthont cserél?
-
Nem. Ez alkat kérdése. Nekem itt vannak a barátaim, állataim. Az
ország ’’összes fűszálát” ismerem, tudom hol örvényes a Duna. Ez
az én hazám. Itt élnem, halnom kell. Kint igazán nem lehet
magyarnak sem lenni. Jöjjenek haza és vállalják ezt a siralmas
életet. Tudom, nem könnyű a jólétet otthagyni Magyarországért.
Mikor egyik lányom megkérdezte tőlem, miért tiltakozok az EU
ellen, azt feleltem: elveszítjük ezzel magyarságunkat. De egy
hozzád hasonló színésznek milyen jó lehet kereset szempontjából -
érvelt lányom. Itt rosszabb lesz, tudd meg – válaszoltam -, és
valóban rosszabb lett mindannyiunk sorsa.
-
Egy rádiós interjúban nyilatkozta: rendkívül kemény vagyok, nem
bocsátok meg. Mi kell ahhoz, hogy ennyire megbántódjon?
-
Ha egy barát hátulról belém döfi a kést, az a legszörnyűbb. Egy
ellenségtől elvárhatom. Aki egyszer elköveted ellened valamit,
biztos, hogy újra megteszi. Nincs felé bizalmad. Tudok viszont
bocsánatot kérni, ha fölülbírálom cselekedeteimet és érzem, hogy
én voltam a hibás. Odamegyek, és azt mondom, ne haragudj, ez és ez
volt a baj, olyan idegállapotban voltam. Borzasztó kemény helyről
jöttem, ami nem biztos, hogy előny, de azt hiszem, mégis az.
Amikor följöttem Pestre, apám azt mondta, hogy ’’Fiam, ha
megdobnak kővel, szúrd agyon vasvillával.” Nyitott vagyok,
befogadó, szeretem mindaddig az adott illetőt, amíg nem látom,
hogy nyúl a tőréért.
-
Hogyan viszonyul a rossz kritikákhoz?
- Olyanokat nem igazán
kapok. Nagyon sok függ attól, kinek a tollából jön a bírálat.
Előre lehet tudni, ki mit fog írni. Többször előfordult, hogy
premier előtt születtek meg a kritikák. Így nem bízok azok
igazságtartalmában.
- Legutóbb a
televízióban Szabó Magda Régimódi történet adaptációjában
láthattuk. Estebánt alakította. Egy időben úgy tűnt, tv-játék nem
is készülhet el Koncz Gábor nélkül. Aztán ez a műfaj szépen
elhagyott bennünket. Mi lehet ennek az oka? A pénztelenség?
- Ez egy folyamat
része. Az állam kezéből kikerültek olyan nagy fórumok, mint a
rádió, televízió és a filmgyár. Most kis kft-k készítenek
produkciókat. Mindent eladtak. A filmes műhelyeket is. Semminek
sem részese a magyarság. Ami a legjobban fáj: nem magyar emberek a
tulajdonosok. Olyan emberek a vezetők, akik nem ismernek,
de én sem ismerem őket. Régebben olyan helyzeti energiám volt,
hogyha valahova betelefonáltam, s bemutatkoztam, rögtön tudták,
kiről van szó. Mára ez a helyzet megváltozott. X, Y külföldinek
fogalma sincs arról, ki vagyok. Még az újságok tulajdonosai sem
magyarok, akkor mi jóra lehet számítani?
-
A nevét viselő egyik internetes fórumból idézek: „Egyre kevesebb a
jó színész és színésznő. Nem nagyon tudunk olyan nevet mondani,
aki naivát jól játszana, vagy «nagy királynőket» /pl. : Almási
Éva/. Koncz még egy régi gárdához tartozik, olyanhoz, ahol a tagok
játéka tele van élettel, érzelemmel. Manapság sajnos egyre
kevesebb az ilyen színész.” Ez egy színházrajongó fiatal
véleménye. Egyet lehet vele érteni?
- Természetesen. Almási
Évát nem is szabad hagyni egy pillanatra sem munka nélkül.
’’Halálra kell dolgoztatni”. De a tv-ben nem őt láthatjuk, hanem
Győzikét és a valóságshow-kat, ahol az a nő nyeri a játékot, aki a
legtöbb hernyót eszi meg.
-
Hiányoznak az igazi példaképek…
- A fiataloknak a
legendák hiányoznak. Amikor fociztunk, az Aranycsapat tagjainak
nevét aggattuk magunkra. Minden nemzetnek vannak legendái. Még a
szlovákoknak is ott van Janosik. Tőlünk viszont elvették őket.
Probléma, hogy az igazán értékes emberek nem vesznek részt az
ország irányításában, hanem visszahúzódnak. Van egy 3 méter mély
halastavam, s ha beledobok egy szelet kenyeret, rögtön feljönnek a
kishalak, s elcsipkedik. A nagy nem tesz ilyet, inkább éhen hal.
-
Eljátszotta a Bánk bánból a címszerepet és Tiborcot is, az utóbbit
filmen. Vannak-e olyan ’’modern”, mai merániak, akik csupán
összeköttetéseik révén szereznek vezetői posztokat, mint
hajdanában Bertold, Gertrudis testvére a püspökséget?
-
Ha ’’lesújtunk egy rossz galambfiat, tüstént kikötnek, és aki száz
meg százezret rabol, bírája lészen annak, akit a szükség garast
rabolni kényszerített.” –panaszkodik Katona József Tiborca. Nincs
új a Nap alatt! Egy biztos: nem lesz olyan világ, ami az
összeköttetések révén való posztszerzéstől steril tudna maradni.
Most viszont úgy érzem, csak így lehet vezető valaki. Jelenleg
bizonyos emberek egy telefonon kapott információval többet
keresnek, mint mi 11 életen keresztül.
-
Arról lehet olvasni, hogy egyre nagyobb a szegénység
Magyarországon. Az emberek többsége, ha spórolni kell, először a
kulturális élményekről mond le. Nem kell attól tartani, hogy
szinte csak a sznobok fognak színházba járni?
-
A görögök azt írták: ahol a sport és a kultúra haldoklik, az az
ország halott. Ma sajnos főleg sznobok járnak színielőadásokra.
Régebben 20-40 forintért ott ülhetett akárki a páholyban, mert azt
az összeget ki lehetett fizetni a legegyszerűbb munkásnak is.
Akkor ráadásul értékeket közvetítettek a teátrumok. Manapság
viszont több kőszínházban sok olyan előadást lehet látni, ahol szó
sincs értékekről, s fogalmunk sincs: kik játszanak, kik rendeznek,
hol tanultak, mit tanultak…
-
Rendezőként milyen alapkövetelményeknek kell megfelelnie
kollegáinak?
- Három dolgot nem
tűrök el: ha valami hibát vétenek, s magyarázkodni kezdenek; az
italt és a destruálást.
-
Tavaly decemberben mutatatta be a Turay Ida Színház Csurka István:
Döglött aknák c. tragikomédiáját. A már említett gyávaság miatt
nem mutattak be 17 éve Csurka-darabot a magyar színházak, vagy
valami más oka lehet?
- A premier után
megállított egy házaspár, s mondták: ’’művész úr, gratulálunk, de
nem csak a szerephez, hanem a bátorságáért is.” Közöltem velük:
’’soha nem voltam gyáva, de miért kéne ahhoz bátorság, hogy egy
nagyszerű író kiváló darabjában – olyanban, ami kincs marad 100 év
múlva is - eljátszottam egy szerepet?” Az a nagy baj, hogy az
emberek így gondolkodnak. Jó érzés volt, amikor Csurka Pista azt
mondta a banketten, hogy visszaadtuk neki a hitet ahhoz, hogy
megint írjon. Nagyon boldogok lennénk, ha tényleg el kezdene írni,
és játszhatnánk új színművében. Azért csodálatos a Pista darabjait
játszani, mert nem kitalációk a bennük lévő szlengek, az író
szinte ’’beszipkázta”, amit hallott a lovin vagy kártyázás közben.
Tehát nem steril a szöveg. Csodálatosabb, aktuálisabb darab –
olyan, mintha tegnap írta volna – nem létezhet a Döglött aknáknál.
Ahogy a két főszereplő harcol egymással, úgy fest ma az egész
ország. S a végén összeborulnak. Mert az számít, hogy itt élünk, s
magyarok vagyunk. Minden politikust köteleznék arra, hogy nézze
meg ezt a darabot, mert nekik egy ’’zászló” lehetne. Hisz itt nem
pártokról, hanem egy országról van szó. Büszke vagyok arra, hogy
beletettem az előadásba 8-10 olyan poént, ami csak az enyém.
Ezeket akkor tudom mondani, amikor már enyém a szerep. Tehát
amikor már Moór Jenőből beszélek.
Medveczky Attila |