2007.02.23.
Viva la morte, insieme!
Operaház - Andrea Chenier
Éljen a halál-együtt!- ezzel a korán sem mindennapi felkiáltással
fejeződik be Umberto Giordano:Andrea Chenier c. négy felvonásos
operája. A „négy felvonásosságot” külön ki kell hangsúlyozni, mert
a Magyar Állami Operaház február 17-ei bemutatóján a darabot két
részben játszották. Ha a mai rezsi költségeket vesszük számításba,
akkor megérthetjük a koncepciót, ám művészileg ez ennél a dalműnél
nem ajánlott. Ugyanis a címszereplőt megszemélyesítő énekes mind a
négy felvonásban igen nehéz, kényes és exponált áriákat, duetteket
énekel, így rá fér egy kis pihenés. Külföldi nagy operaházakban (MET,
Scala, stb.) a darabot négy felvonásban játsszák, és nem azért,
hogy kedveskedjenek a ’’büfésnek”. Egy Domingo, vagy egy Carreras
nem engedheti meg magának, hogy spórolás miatt küszködve énekelje
el az opera zárókettősét. Sajnos kiváló tenoristánk, Kiss B.
Attila (képünkön) elleni merényletként lehet elkönyvelni a ’’két
részes” hazai változatot. A premier utolsó képében ugyanis azt
tapasztalhattuk, hogy Kiss B.-nek ’’elvesztek” a középhangjai.
Igaz, a mű felvonásai igen rövidek (18-22 percesek), de Giordano
nem véletlenül írta művét négy felvonásban, hisz a négy kép külön
egységet képvisel. Fura volt, hogy a zenekar az I. és a II.,
illetve a III. és IV. felvonás között intermezzókat játszott.
Először az első felvonásban elhangzott pásztorjáték zenekari
átiratát, majd egy gyenge, unalmas és az opera témájához oda nem
illő rövid zeneművet. Talán a zenekarnak akartak vele adni egy kis
plusz feladatot is, hisz az operának se nyitánya, se közjátéka
nincsen. Az előadást dicséri, hogy Selmeczi György nem rendezett a
zene ellen. Énekeseket nem kényszerítette akrobata mutatványokra
és mellőzte a lila gőzöket is. Nem azon törte a fejét a publikum,
hogy vajon mit akar üzenni a különböző képekkel a rendező, mint
egy másik verista opera, a Galgóczi Judit-féle Parasztbecsület
Erkel színházi előadásain. Aki külföldi tv-csatornákon, DVD-ken
látott már Chenier- közvetítéseket, annak néhány rendezői megoldás
ismerősként köszönt vissza (pl.: az első felvonás végén az
arisztokrata bálozók elsüllyesztése.). Nem vádolok senkit sem
lopással, bár a jelenlegi helyzetben már az is dicséretes, ha
valaki jótól lop ötleteket. Selmeczi nagyon helyesen
ellenszenvesnek mutatja be az úri rendet, ám hiányoljuk a
forradalmi tömeg vérszomját, arroganciáját. A közjóléti
törvényszék elnöke és a közvádló sem volt elég antipatikusnak
ábrázolva. Visszatérve a tömegre. Az opera III. felvonásában van a
női karnak egy felelgetős, pletykás jelenete. ’’Mi újság?”
’’Emelik a kenyér árát.” ’’Tudjuk, az angol kutya, Pitt miatt.” (William
Pitt, miniszterelnökről van szó.) Ez a mondat teljesen rímel
jelenünk politikai helyzetére. Hányszor hallhatjuk a villamoson:
’’Emelik az árakat.” ’’Persze, az Orbán miatt.” Természetesen ez a
részlet rendezésileg nem volt teljesen kidolgozva. Mindezen
hiányosságok ellenére megmaradt a mű mondanivalója: a nagynak
becézett francia forradalom kritikája, amit pont a forradalmár
Gerarde mond ki: a ’’forradalom megöli saját fiait.” Mert valóban,
Chenier szimpatizált kezdetben a forradalommal, de a vérgőzös
jakobinus diktatúrát elutasította. A libériás lakájból lett
forradalmárt kiválóan alakította, s szólamát a tőle elvárható
legjobb minőségben szólaltatta meg a hazánkban élő orosz
származású baritonista, Anatolij Fokanov. Második felvonásbeli
monológja hatalmas sikert aratott. Szintén a tőle elvárt hangi
teljesítményt nyújtotta Maddalena szerepében a külföldi
operaszínpadok sztárja: Lukács Gyöngyi. Kiss. B. Attila személyes
’’tragédiáját” már említettük. Az első felvonásban az
improvizációt, majd a másodikban az áriát és a duettet kiválóan
énekelte el, de utána fáradtság vett erőt hangján. Az Operaház
vezetésének vigyázni kéne kiváló tenoristánkra, s nem
agyonénekeltetni, s nem szabad engedni, hogy a már említett
spórolás miatt kifulladjon az előadás végére.
Medveczky Attila |