2007.02.23.
S.O.S szerelem!
(Sas
Tamás filmje)
Sas Tamásnak már az első
nagyjátékfilmje, Az apám beájulna, és most a második, az S.O:S.
szerelem! is a nagyvárosi romantikus komédia műfajába tartozik. Ez
a film viszonylag rövid idő alatt készült el, tavaly augusztus
24-én kezdték el az öt hetesre tervezett forgatást, és ehhez a
szűkre szabott időhöz tartani is tudták magukat. Először
Budapesten vették fel a jeleneteket, majd leköltözött a stáb a
Kutas-Kozmapusztán fekvő Hertelendy kastélyba, és itt fejezték be
a munkálatokat. Már a forgatás alatt csiripelték a verebek, hogy
Londonban zajlik egy plágiumper, ugyanis az S.O.S. szerelem!
sztorija módfelett hasonlít a világsztár Will Smith
főszereplésével készült Randiguru című hollywoodi szuperprodukció
cselekményéhez. Mint utóbb kiderült, semmiféle „szellemi termék
eltulajdonításról” nincs szó, mindez csupán kacsa, ügyesen
kifundált PR-fogás, aminek nincs egyéb funkciója mint az, hogy
ingyen reklámként szolgáljon. Sas Tamás új filmjét az idei, a 38.
Filmszemlén már vetítették, de a díszbemutatója február 13-án volt
az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a nagyközönség pedig másnap a
nálunk gyökértelen, de a nyugati multikultúra majmolásának
jegyében igencsak erőltetett ütemben bevezetni kívánt Valentin
napon nézhette meg először. Rekord mennyiségű ember ült be
országszerte erre a közepes költségvetésű – 300 millió forintba
kerülő filmre – abban a 40 moziban, ahol azóta is látható: már az
első napon közel 15 ezren nézték meg, ami egyedülálló a maga
nemében. Az S.O.S. szerelem! címében szereplő kifejezés azt a 8-10
főből álló, virágzó partnerközvetítő ügynökséget jelenti, ahol
egyéjszakás kalandtól kezdve házasságig vivő szerelmi
kapcsolatokat hoznak létre, és csupán az különbözteti meg őket a
népiesen mondott kuplerájtól, hogy csak roppant gazdag, vagy
befolyásos férfiügyfeleik vannak, és pazar, ’’high-tech”
felszereltséggel dolgoznak. A film elején egy mulya ügyfelüket
sikerül eljuttatniuk a kiválasztott nő karjaiba, de a soron
következő kuncsaftjukkal már nincs ilyen könnyű dolguk, ugyanis ez
a rágógumizó, tetovált, a sok pénzétől elszállt, modortalan fazon
legföljebb az üresfejű plázacicákat tudja elszédíteni, viszont
képtelen becserkészni a finom lelkű és a vastag bukszájára fittyet
hányó óvónőt. Ezek után kénytelen kezébe venni az ügyet az iroda
vezetője, a magányos, kislányát egyedül nevelő, jól fésült
úriember. Gyorsan a tettek mezejére lép, és egy hétvégére lecsalja
a kiszemelt hölgyet az általuk bérelt kastélyba, amit az
alkalmazottaival mint családtagokkal népesít be. Csakhogy Ámornak
nem lehet parancsolni, nyilaival nem azokat veszi célba, akiket
kellene: a gátlásos főnök az óvónőbe szeret bele, a neveletlen
üzletfél pedig a főnök kolléganőjébe. A film végére azonban minden
elrendeződik, egy nagy csavar után a párok egymásra találnak.
Az S.O.S. szerelem!
története nem eredeti, tucatnyi ehhez hasonló tematikájú filmet
készítettek már, és nem is kor- vagy országfüggő, mert bárhol
megeshet a világon. Annyi újdonság van benne, hogy lerántja a
leplet azokról a pöffeszkedő, kulturálatlan alakokról, akik az
amerikai igénytelenségben tenyésznek azzá a laza testtartású,
lábukat az asztalra föltevő, butaságukkal kérkedő faragatlan
fickókká, akik itt sétafikálnak közöttünk. A film rendezője nem
csak jellemkomikummal, hanem helyzetkomikummal is igyekszik
mosolyt csalni a publikum arcára, ami sikerül is neki.
Harsányakat lehet nevetni a Kautzky Armand által megjelenített
szerencsétlen flótáson, aki csak a fülén lógó súgógép szövegével
tudja ’’szerelemét” az ágyába csalogatni. A népi bölcsesség
szerint: szegény ember vízzel főz, ha ezt a közmondást erre a
filmre alakítjuk át, akkor azt mondhatjuk: szegény magyar rendező
a szponzorok által fizetett vízzel főz. Ez az oka a rengeteg
direkt és tegyük hozzá módfelett zavaró reklámnak: a kastélyba
vonuláskor, majd távozáskor ugyanabból a típusú gépkocsikból álló
konvoj gördül be, majd ki, ugyanazt a csokit majszolja a főnök úr
kislánya és alkalmazottja is, és az ügynökség tulajdonosa is
mindig ugyanabba a márkájú pezsgőbe fojtja bánatát. A mai magyar
filmek abban hasonlítanak a régmúlt és a közelmúlt filmjeihez,
hogy mindig ugyanaz a 3-4 színész – Jávor Pál, Karády Katalin,
Kabos Gyula, vagy Gálvölgyi János, Kern András, Koltai Róbert –
játszik bennük. Most viszont nem készülhet film Csányi Sándor és
Fenyő Iván nélkül, az S. O. S. szerelem!-nek is ők a főszereplői:
Csányi Sándor a szépfiú gazdát, Fenyő Iván a tuskó üzletfelet
személyesíti meg. Még jó, hogy a női szereplők változatosságot
mutatnak, és nem Schell Juditban és Dobó Katában gyönyörködhetünk
újra, hanem Ullmann Mónikában és Kovács Patríciában. Ullmann
Mónika alakítja a szemrevaló és intelligens óvónőt, Kovács
Patrícia pedig a vonzó és talpraesett asszisztenst, Varga Boglárka
viszont a tulaj cserfes kislányát viszi fel a vászonra. Aki
felhőtlenül akar szórakozni, és másfél órára ki szeretne szállni
mókuskerekének forgásából, bátran nézze meg ezt a kis buborék
filmet, nem fog csalódni benne.
Dr. Petővári Ágnes |