2007.01.05.
Meghalt Mihályfy Sándor
Január 1-jén elhunyt
Mihályfy Sándor filmrendező. A Balázs Béla Stúdióban,
dokumentumfilmek rendezésével kezdte pályáját, majd dramatikus
tévéjátékokat, játékfilmeket készített. Mihályfy Sándor 1937.
január 21-én Miskolcon született. A Színház- és Filmművészeti
Főiskola elvégzése után segédmunkás, majd könyvesbolti eladó volt.
1963-tól a Magyar Televízióban ügyelőként, asszisztensként,
technikai rendezőként, később főrendezőként dolgozott.
Pályafutását a Balázs Béla Stúdióban dokumentumfilmek rendezésével
kezdte, majd tévéjátékokat, játékfilmeket készített. Legnagyobb
sikerét az Indul a bakterház című, 1980-ban bemutatott
játékfilmmel érte el. Legemlékezetesebb alkotásai közé tartozik
még a Kertész utcaiak, a Piac, a Gellérthegyi álmok, a
Telefonpapa, a Vihar a lombikban, az Átok és szerelem, a
Gyermekrablás a Palánk utcában, az Indul a bakterház, a Máz, a
Margarétás dal, a De victus vincit és a Titkos háború című film.
Nevéhez fűződik az Ábel-trilógia is: Az Ábel a rengetegben (1993),
az Ábel az országban (1994) és az Ábel Amerikában (1998). Mihályfy
Sándort 1985-ben Balázs Béla-díjjal, 1990-ben érdemes művész
elismeréssel tüntették ki. Mihályfy Sándor 70 éves volt.
Temetéséről később intézkednek - tudatta a Magyar Filmművészek
Szövetsége.
Emlékezésképpen álljon
itt egy 2002-es, januári interjú a Filmszemle hivatalos
honlapjáról.
A titkos háború -
Kékcédulás kémfilm - beszélgetés Mihályfy Sándorral
- Régebbi munkáid
mindig híres írókhoz kötődtek. Az Ábel trilógia Tamási Áron, a
Napos oldal Karácsony Benő, az Indul a bakterház Rideg Sándor, a
Margarétás dal pedig Tersánszky Józsi Jenő írásából készült.
- Én mindig az irodalom
felől közelítettem meg a filmet, ha találtam egy jó regényt,
rögtön a megfilmesítésére gondoltam. Ezek az öreg írók nagyot már
nem tévedhettek a kor megítélésében. A 70-es és 80-as években
kimaradtam az akkori politika dolgaiból, részben mert zavart,
részben mert nem volt fontos a számomra. Inkább kivonultunk a
lóversenypályára a lovak közé, nem vettünk részt a politikában,
nem foglalkoztunk a rendszerrel. A nejem találóan fogalmazott „úgy
nőttetek ti fel, hárman testvérek, hogy azt sem tudtátok milyen
rendszerben éltek”. Voltak ugyan kritikus filmjeim a Balázs Béla
Stúdióban, ilyen volt a Kertész utca, az elmaradott,
veszélyeztetett fiatalokról. A nyolcvanas évek végén kezdtem olyan
könyveket lapozgatni, amik akkoriban nem jelenhettek meg. Így Bay
Zoltán Az élet erősebb című művét és Mindszenty József
emlékiratait említhetem. Ekkor ismerkedtem meg közelebbről a
második világháború utáni évek történelmével, a koalíciós időkkel.
- Új filmed egy
amerikai hírszerző tiszt emlékirataiból készült. Ez határozott
változást jelent az említett regényekhez képest.
- A 90-es évek elején
olvastam az amerikai hírszerző James McCargar emlékiratait A
titkos háború címmel. Az első részben a hírszerzés alapszabályait
fogalmazta meg, a második rész pedig 1946 tavaszától, mikor
Budapestre érkezett az 1947 végéig tartó időszakot írja le, ekkor
ugyanis titokban el kellett hagynia az országot. Ez a 26 éves
amerikai, korábban már kémkedett a szovjetek ellen és úgy érkezett
Magyarországra, mint a SzEB tagja. Fedőtevékenysége az elrabolt
zsidó vagyonok felmérése volt, így mindenhova bejutott,
politikusokkal találkozott, fogadásokon, bárokban szedte össze az
információkat. Megszerezte az ÁVO teljes szervezeti felépítését,
tudósított a kékcédulás választási csalásról is.
- McCargar prominens
személyiségekkel, vezető jobboldali politikusokkal, de Rákosi és
Gerővel is találkozott. Megjelennek-e ezek a hírességek a filmben?
- Az akkori vezető
politikusainkat nem tudtuk megjeleníteni, egy történelmi
arcképcsarnokot roppant nehéz lenne valósághűen bemutatni. A
titkos háború ezekről az emberekről is szól, de áttételesen egy
szerelem köré építve, amely a hírszerző tiszt és egy magyar
szépasszony Kalmár Lilla között alakul ki. A nő náciellenes volt a
háborúban, aztán a kommunisták megnyerték ügyüknek, munkát és
lakást adtak neki, ráállították egy-két fontos emberre. Rajkkal
hetente találkozott. Rendszeres jelentéseket küldött amerikai
szerelméről az ÁVO felső vezetésének.
- Az egyik politikus
alakjában nem nehéz felismerni Pfeiffer Zoltánt, a Magyar
Függetlenségi Párt egyik alapítóját. A kommunisták az 1947-es
választásokat követően összeesküvéssel vádolták és családjával
együtt menekülnie kellett.
- Amikor már forróvá
vált a talaj az amerikai hírszerző lába alatt és a letartóztatás
veszélye fenyegette, hazarendelték Washingtonba. Egy katonai
teherautón bútorok között menekítette ki az üldözött jobboldali
politikusokat, Pfeiffer Zoltánt és családtagjaikat is.
- A szovjet szuronyok
fenyegető jelenléte a bebörtönzések, a kényszerű emigráció
légkörébe tudtatok-e némi humort csempészni.
- Az emberi
kapcsolatokra figyeltem, a szerelemre és barátságra és ha lehetett
a humorra. A dolgok fonákját azonban a korszak miatt nem lehetett
úgy megjeleníteni, mint régebbi munkáimban.
- A film hűen követi a
könyv fordulatait. Néhányan talán melodramatikusnak találják a
befejezést, úgy érvelve, hogy a szerelemnek el kell buknia egy
fegyverektől és félelemtől megbénított országban.
- A nő egy kettős
életet élő szépasszony, aki ide is, oda is kémkedett, akinek meg
kellett bűnhődnie ezért, a büntetést nem tudta kikerülni. A könyv
befejezése, megegyezik a filmével. Amikor olvastam, arra
gondoltam, milyen jó lenne ebből filmet csinálni. Nem a politikai
állásfoglalás miatt, inkább az igazságérzetemet bántotta mindaz,
ahogy abban az időben az emberekkel elbántak.
(forrás:radio.hu/szemle.film.hu) |