2007.01.05.
Vízkereszt
A Vízkereszt, korábban
Szentkereszt a latin egyház Epiphania Domini, ’’az Úr megjelenése”
elnevezésű, január 6-án tartott ünnepének magyar neve. Vízkereszt
a ’’karácsonyi tizenketted” zárónapja. A 354 napos holdév és a
napév közt kereken 11 nap a különbség, s az évkezdéskor beiktatott
pótnapok a különbséget voltak hivatottak eltűntetni Európa
luniszoláris parasztnaptáraiban. A nép később e 12 nap
időjárásából jósolt az újév időjárására nézve. Epiphania görög
szó, azt jelenti ’’megnyilvánulás”. A pogány görög kultuszokban az
istenség megjelenését és annak évenkénti megünneplését jelentette.
Az őskeresztény egyház szinkertista hajlandóságából arra
következtethetünk, hogy időpontja a pogányókorban is az év elejére
esett, a visszatérő napfényt köszöntő téli ünnepkör része volt
Epiphania ünnepe először a III.században tűnt fel a keleti
egyházban, mint Krisztus születése napja. Száz évvel később
azonban Róma úgy látta jónak, hogy Krisztus születését december
25-én ünnepelje, ezért az Epiphania hamarosan új jelentést kapott.
Nyugaton a háromkirályok imádásának, keleten pedig Krisztus Jordán
folyóban való megkeresztelkedésének az ünnepe lett. Az utóbbi
gondolatot később a római egyház is átvette, sőt hozzá csatolták
Jézus első csodájáról való megemlékezést, azt tanítván, hogy e
három evangéliumi esemény Jézus istenségének első
’’megnyilvánulásai’’, epiphánéi. Krisztus keresztségének emlékére
a vízkereszt ünnepi keresztelések napja volt. A katolikus egyház
szokása szerint tömjént és vizet szenteltek e napon. Innen az
ünnep magyar neve. A keleti egyházban a Jézus érintésétől
megszentült Jordán emlékezetére a folyók megszentelése is
szokásban volt. A görög, bolgár és a szerb papok pompás körmenet
élén vonultak a folyó partjára, s ott a szertartás részeként fából
vagy jégből faragott keresztet vetettek a vízbe, amit aztán edzett
testű hívek egymással versengve halásztak ki. A ’’vérfagyasztó’’
szokás magyarázatához tartozik, hogy a vízen úszó kereszt motívuma
már Jézus keresztjének kora középkori legendájában is felmerül.
Eszerint a paradicsomi Tudás fájából származó ágból vagy magból fa
sarjadt. Ebből faragta Mózes azt a rudat, amelyre a rézkígyót
szegezte fel. A fa Jeruzsálembe került, ahol gerendahídként
szolgált egy patak felett. Amikor Sába királynője meglátogatta
Salamont, letérdelt a híd előtt, mivel látomásában megjelent neki
a jövő képe. A gerendát később Bethezda tavának vizén úszva
találták meg. Ez a tó gyógyító erejéről volt híres, utóbb ezt is a
benne úszó keresztfának tulajdonították. Innen halászták ki, hogy
Jézus keresztjét ácsolják belőle. A víz és tömjén megszenteléséből
keletkezett a házszentelés szokása, amely viszont már a
háromkirályok tiszteletéhez kapcsolódik. Vízkereszt egyházi
jelképe, a sugárzó, arany betlehemi csillag is összekapcsolja a
nap két szent eseményét. Mind a házszentelésnek, mind a templomban
szentelt víznek, amelyből minden család vitt haza, csodatévő erőt
tulajdonított a nép. A házszentelésnek az egyház által megtűrt
népi ’’előírásait’’ termékenységgel kapcsolatos hiedelmek
formálták. A szentelő pap és a háziak viselkedésétől függött a
tyúkok évi tojáshozama, a kender növekedése, sőt az is, párra
lel-é az újévben a házbéli leány, vagy legény.
(forrás:
Jankovics:Jelkép-kalendárium) |