2007.01.05.
Régimódi történet
(Szabó Magda regényéből
készült tévéfilmsorozat)
A
két ’’nagy’’ kereskedelmi csatorna szappanoperáját leszámítva
mostanában nagyon kevés hazai filmsorozat látható. Ezért is várta
fölcsigázva a magyar filmeket szerető közönség Szabó Magda saját
famíliáját bemutató családregényének adaptációját. A Régimódi
történet epizódjait karácsony és újév közötti időszakban vetítette
a ’’királyi” televízió méghozzá az esti fő-műsoridőben. Szabó
Magda regénye 1977-ben látott napvilágot, és színpadi változata
még ugyanebben az évben készült el, aminek a fővárosi Madách
Színházban volt az ősbemutatója. Még abban az esetben is, amikor
az író és az átdolgozó ugyanaz a személy, nagy kihívást jelent
prózai műből drámát írni, és ebből a nézők érdeklődését mindvégig
fenntartó, eleven előadást létrehozni. Mindez a megállapítás még
fokozottabban érvényes, ha az nem egy mindössze szűk három óráig
tartó színielőadás, hanem hat részből álló tévéfilmes változat.
Ami kiváló regénynek, nem mindig alkalmas színjátéknak, vagy
tévéfilmnek, azon egyszerű oknál fogva, hogy más a műfaji
követelménye a regénynek, a színműnek és a filmsorozatnak. Szabó
Magda a próza- és a drámaírásnak is avatott mestere, számtalan
darabját mutatták be és játsszák, közöttük a Régimódi történetet
is, mert biztos – anyagi és erkölcsi – sikert aratnak vele.
Nyilvánvalóan ezért esett a közszolgálati televízió vezetésének a
választása Szabó Magda regényének a földolgozására, mert pazar
szerepekkel ajándékozza meg a színészeket, könnyen követhető
cselekménye van, nem igényel sokféle helyszínt, bonyolult
technikát, tehát költségtakarékosan, azaz kevés pénzből lehet
elkészíteni. A forgatást tavaly májusban kezdték el, és mindössze
másfél hónapig tartott. Bereményi Géza már 2004-ben Zalaegerszegen
rendezte a Régimódi történetet, nyilvánvalóan ezért kérték fel őt
a sorozat rendezésére is. A forgatókönyv írásában maga Szabó Magda
is segédkezett. A hat rész megtekintése után az a jóérzés keríti
hatalmába a nézőt, hogy ugyanazt az élményt nyújtja, mint amit
előzetesen elvárt. Aki olvasta regényt, és úgy ült le a készülék
elé, azt sem csalódik, mert a regénybeli hús-vér embereket látja a
képernyőn, nem csupán az üres vázukkal találkozik. Aki viszont nem
olvasta, így nincsenek előzetes elvárásai sem, őrá pedig az
újdonság erejével hat.
Azt is mindenki tudja, mert az
elemi iskolai irodalomtankönyvekben is vastag betűkkel szedve
olvashatja, hogy a próza is más, a dráma is és film is. Ez
utóbbinak nem feladata a regény cselekményének pontos visszaadása.
Ennek ellenére ez a hat részből álló sorozat maximálisan igyekszik
visszaadni és vissza is adja az alapmű tartalmát. Ez a szélesen
hömpölygő sorozat minden miértet megválaszol. Szépen sorjában
feslik fel a néző szeme előtt ennek a szétágazó családtörténetnek
a szövete: láthatja a se nem szép, se nem csúnya, kemény és
érzéketlen kalmárlánynak, Rickl Máriának a dzsentrik összes
hibáját, úrhatnámságát, kivagyiságát magán viselő Jablonczay
családba kerülését, az idősebb Kálmán saját birtokán való
kasznárrá minősülését, a fellengzős, pipogya ifjabb Kálmánnak a
Gacsáry vagyont elúsztató felelőtlen magatartását, a mindkét
szülőjének könnyelműsége miatt kiszolgáltatottá váló Jablonczay
Lenke boldogtalanságát, a meg nem értésből fakadó lelki
gyötrelmeit.
Egy pár kellően ki nem dolgozott
résszel marad csak adós a Régimódi történetnek az a változata. Nem
látható az a lassú folyamat, amiben a jéghideg nagyanyai szív
unokája iránt fokozatosan fölenged és igazi óvó szeretetté alakul
át, vagy az sem, hogy miért szeretheti el a csúnya vénlány Gizella
nagynéni a viruló szépségű, mindenki által csodált és
körberajongott Lenkétől a beteges, tutyimutyi férjét. Adós marad a
film azzal is, hogy a nagy szerelmi csalódását soha ki nem heverő
Lenke hogyan talál menedéket Szabó Elekkel, Szabó Magda
édesapjával között második házasságában. Gacsáry Emma alakja is
jóval haloványabb, pedig az anyós és a meny közötti örökzöld
ellentét emelhette volna a film feszültségét.
A
kemény és erős Rickl Máriát, ezt a Jókai Mór és Madách Imre
édesanyjához hasonlítható dámát Egri Kati (első képünkön) igazán
hitelesen jeleníti meg: egy olyan, a parancsait mindenkire
rákényszerítő, az övéit vasmarokkal szorító nagyasszonyt mintáz
meg, aki előtt reszket mindenki, és bizony nincs apelláta, bármit
mond is. Az undok, csípős nyelvű öreglányt, a hervadt Gizellát
Bíró Kriszta játssza. A szeretethiánytól szenvedő Lenkét Nagy Cili
olyannak formálja meg, amilyennek lennie kell: szépnek és
érzékenynek. Szirtes Ági a mindenes Klárit alázatosan, a szolgálók
egykedvű beletörődésével kelti életre. A Régimódi történetben a
férfiak, a ’’kanok” mindig csak bajt okoznak, a legtöbb galibát,
bonyodalmat a fess fiatalúr, a széltoló, ugyanakkor művészi
hajlamú Kálmánka okozza, őt Horváth Illés szeretetre méltóan
formálja meg, olyan link, nagyotmondó, ábrándozó, mint ahogyan azt
a szerepe megkívánja Cserhalmi György (második képünkön)a felesége
által lehurrogott, kordában tartott idősebb Kálmánt alakítja. A
Régimódi történet sok mindent kibírt már, nem hiába van
színpadjainkon immár harminc éve jelen. Ez az tévéfilmes átirat
nem rontja el az eredeti művet.
Dr. Petővári Ágnes |