2007.01.05.
Petíció az Európai Unió
vezetőihez
Miután egyértelművé
vált, hogy a Magyar Köztársaság Kormánya nem hajlandó szóba állni
az érdekképviseletekkel, egyáltalán nem hallgat az őt ért
kritikákra, a neki címzett figyelmeztetésekre, a hozzá intézett
kérésekre, az EDDSZ az Európai Unió vezetőihez fordult, hogy
állapítsák meg, a magyar kormány több ponton is folyamatosan
megsérti az uniós alapszerződéseket.
José Manuel Barroso
elnök
Európai Bizottság
Tisztelt Elnök Úr!
Alulírott dr. Cser Ágnes
elnök a Magyar Köztársaság Fővárosi Bírósága által 768. számon
nyilvántartásba vett Egészségügyi és Szociális Ágazatban Dolgozók
Demokratikus Szakszervezete az EDDSZ (1051 Budapest Nádor u. 32.)
nevében az EK - Szerződés 194. cikke alapján az alábbi p e t í c i
ó t nyújtom be az Európai Bizottsághoz:
Kérem a t. Európai
Bizottságot, hogy terjesszen javaslatot a Tanács elé annak
megállapítására, hogy a Magyar Köztársaság Kormánya súlyosan és
sorozatosan sérti az EU - Szerződés 6. cikk (1) bekezdésében
foglalt alapelveket. Kérem a t. Európai Bizottságot, hogy
kezdeményezze a Tanácsnál, hogy folytasson le vizsgálatot és
készíttessen jelentést független szakértőkkel a Magyarországon
fennálló szerződésszegő és alapjog sértő helyzet feltárására.
Kérem a t. Európai Bizottságot, hogy a jogállamiság kereteinek
újbóli helyreállítása érdekében kezdeményezze a Tanácsnál az EU
szerződés 7. cikkének (3) bekezdésében foglalt intézkedések
megtételét.
A petíció indokolásául
az alábbiakat adom elő:
A Magyar Köztársaság
Kormánya sorozatosan és súlyosan sérti az EU-szerződés 6. cikkének
(1) bekezdését, azzal, hogy a kormányzáskor figyelmen kívül hagyja
az EU–Szerződésben, valamint a Magyar Köztársaság Alkotmányában
deklarált „demokratikus jogállamiságra” vonatkozó alapvető
rendelkezéseket. A Magyar Köztársaság Alkotmányával 1949. évi XX.
törvénnyel összhangban a Jogalkotásról szóló törvény, 1987. évi XI.
törvény határozza meg a jogalkotás rendjét és a jogforrások
hierarchiáját, amely kimondja, hogy az alacsonyabb rendű
jogszabály nem ütközhet a magasabb rendűvel. A Gyurcsány II.
kormány folyamatosan megsérti a demokratikus jogállamiság
alapelveit, amikor e törvény rendelkezéseit figyelmen kívül hagyva
egyeztetés nélkül, sürgősséggel terjesztette és terjeszti be az
országgyűlés elé a törvénytervezeteket. A társadalom tagjaival és
szervezeteivel nem folytatta és folytatja le a szükséges
egyeztetéseket, a szociális dialógus követelményeit nem tartja be:
a 2006. évi Konvergencia program a munkavállalói oldal egyhangú
elutasítása ellenére került a Bizottsághoz beterjesztésre.
Ugyancsak súlyosan sérült a jogforrások hierarhiája, amikor a
Medgyessy kormány 2 kormányhatározatával is megváltoztatta a
költségvetési törvény rendelkezését a Club Aliga ingatlan üdülő
együttes értékesítéséről, mely ingatlan a költségvetési törvény
rendelkezései szerint az egészségügyi dolgozókat és
családtagjaikat illeti meg továbbképzési és rekreációs céllal.
Magyarországon nem
érvényesül a népszuverenitás követelménye, mivel az országgyűlési
képviselők nem a választók érdekeit és akaratát, hanem a
kormányban levő pártok utasítását képviselik és hajtják végre. A
struktúra átalakítási programokat, amely a társadalom többsége
részére hátrányos, reform címkével ellátva, a társadalom tudatos
félrevezetésével szavaztatják meg az országgyűlésben. A 10 millió
állampolgár egészségét és egészségügyét érintő kormányzati
intézkedések és törvények előkészítésénél figyelmen kívül hagyták
és hagyják az érintettek (betegek és munkavállalók, a szakma)
véleményét, valós információk nem jutnak el hozzájuk. A döntési
folyamatokban nem vehetnek részt. Nem érvényesül a jogegyenlőség
követelménye sem, hiszen az országgyűlés előtti teret, a Kossuth
teret törvényi felhatalmazás nélkül 8x-os vasráccsal zárják el az
állampolgároktól, annak ellenére, hogy a tér közterület. Az
országgyűlés tagjai ingyen használják a jogtalanul elzárt
közterületet, míg a többi állampolgárnak fizetnie kell, ha
közterületen parkolnak. A társadalom kettészakadt az elégtelen
kormányzás és a protekcionizmus miatt kevés gazdagokra és
tömegesen szegénységben élőkre, egyre több az éhező gyermek, a
tartós, mély szegénységben élők és a tömegesen munkanélkülivé
válók száma. Az átláthatóság követelménye súlyosan sérül, amikor a
hazai és európai uniós közpénzek bevételei és felhasználásai nem
ellenőrizhetőek, nincs tételes tájékoztatás. Nincs valós
társadalmi egyetértés és közreműködés sem a nemzeti költségvetés
sem az Európai Uniós források felhasználásában. A társadalom
megkérdezése és beleegyezése nélkül építi a Medgyessy, Gyurcsány
I., Gyurcsány II. kormány központi költségvetési pénzből rendkívül
magas áron az autópályákat, ugyanígy a Grippen vadászrepülőgépek
vásárlása is megdöbbenést váltott ki. A 2005. decemberében
értékesített Budapest Airport repülőtér készpénzes vételáráról
kért tájékoztatásra semmitmondó válasz érkezett a kormánytól. A
464.5 milliárd HUF kormányzati felhasználása ismeretlen: „A
bevétel már felhasználásra került, azt javarészben az államadósság
törlesztésére fordítottuk.” Az állampolgároknak semmilyen
információjuk nincs az állam által felvett hitelek felvételének
körülményeiről, feltételeiről, okáról és felhasználásáról. 10
millió állampolgárra - beleértve az újszülöttet és a haldoklót is
-, fejenként 1.3 millió HUF államadóság jut (2005. októberi
információ). Az átláthatóság, az ügyeik vitelébe való beleszólás
és a döntések meghozatalában való részvétel joga és gyakorlata
teljes mértékben hiányzik a kötelező magánnyugdíj pénztárak
tevékenységében a tagság részéről. Indokolatlanul magas működési
költséggel dolgoznak, míg az általuk felhalmozott befizetések
befektetéseiről, kezeléséről nincsen elegendő információ, holott
mögöttes állami garanciával működnek. A protekcionizmus és a
korrupció vizsgálata is feltétlenül szükséges a közszolgáltatások
privatizációja illetve magánműködtetésbe adása miatt. Az állami és
az önkormányzati tulajdon vagyonkataszterbe foglalása és
értékelése nem következett be azoknak létrejöttekor (1990). Ezért
átláthatatlan az állami, önkormányzati tulajdon privatizációja és
a bevételek felhasználása. Az állampolgárok egyáltalán nem
rendelkeznek információval sem az állami tulajdon privatizációs
bevételeinek felhasználásáról sem a kormány által vállalt
kötelezettségekről (az Egészségbiztosítási Alapot terheli a
Postabank konszolidációs költsége, miközben a Postabank
privatizációs bevételéből ezt nem fizette ki az Alapnak a kormány.
Sőt a járulék tartozások fejében a privatizált állami tulajdonú
cégek járulék tartozásai kiegyenlítésére azok értékesítéséből
egyetlenegy fillért sem engedett át). A demokratikus jogállamiság
elválaszthatatlan része az igazságos közteherviselés is. 1990. óta
a Világbanktól e célra felvett hitel ellenére nem jöttek létre a
közhiteles nyilvántartások a társadalombiztosításban. A bérből és
fizetésből élők viselik a közterhek aránytalanul nagyobb részét,
míg a legtöbb piaci szereplő minimálbér után fizeti a közterheket.
A multinacionális cégek indokolatlan és aránytalan támogatásban
részesülnek a kormányok részéről, az általuk megtermelt profitot,
extraprofitot indokolatlan adókedvezményekkel és a munkahely
létesítési támogatásokkal együtt elviszik az országból. A
multinacionális cégek hátrányosan megkülönböztetik az anyaországi
és magyarországi munkavállalóikat akkor, amikor nem biztosítják
részükre ugyanazokat a jogokat és juttatásokat kollektív
szerződésben. Egyik kormány sem tett eleget a nemzeti
reformprogram elkészítésének és a társadalommal való egyeztetési
kötelezettségének. Gyurcsány Ferenc által vezetett 2006. évi
tavaszi választási kampány során a kormány megszegte azt a
törvényi kötelezettséget, hogy nyilvánosságra hozza az
államháztartási hiányra vonatkozó konkrét adatokat. E helyett
hamis számokat, kevesebb, mint a fele hiányt vallották be. Később,
a kormány megalakulása után, több verzióban került nyilvánosságra
a hiány nagysága. Az Állami Számvevőszék súlyos megállapításokat
tett és tesz nem egyszer marasztalót, és konkrét intézkedési
javaslatot a kormány részére. Súlyos kritikával illeti a
költségvetési tervezést, az Egészségbiztosítási Pénzügyi Alap
hiány tervezését az állami és önkormányzati tulajdon privatizációs
eljárásait is. Sajnos semmilyen kötelezettség nem terheli a
kormányt, hogy az Állami Számvevőszék javaslatait, elvárásait
teljesítse. Magyarországon nem kell részletesen és tételesen
elszámolni sem a közpénzekkel sem a kampány ígéretekkel. Az
Európai Unió állampolgárának lenni a XX. és XXI. század adománya,
és két generáció politikusainak vívmánya a háborúk nélküli Európa
megteremtése. Az Európai Unió intézményeire hivatkozó és mutogató
tagállami politikusok visszaélnek az unió intézményeivel és a
tömegeket negatívan érintő tagállami döntéseiket az európai
unióra, mint megfoghatatlanra hivatkozva hozzák meg. Az Európai
Unió kommunikációról szóló Fehér könyve azt tűzte célul, hogy
közelebb vigye a polgárokhoz az európai uniót! Ez pedig csak úgy
lehetséges, ha a tagállamokra egyaránt kötelező jogállamiság
garanciáit és működését az európai unió intézményei segítik ezt
számon kérni a tagállamokat vezető kormányokon az európai
polgároknak. Az Európai Uniót létre hozó szerződés megfelelő
eszközt biztosít a polgárok és szervezeteik részére, hogy
jogaikkal élhessenek. A Magyarországon felhasznált európai uniós
pénzforrások a 25 tagország polgárainak közös pénze. Ezért
elengedhetetlenül szükséges, hogy ezekkel a pénzekkel a
nyilvánosság előtt elszámoljanak. Ugyanezért nem lehet a
konvergencia programra hivatkozva Magyarországon sem 6 millió
polgárt megnyomorítva szűk érdekcsoportoknak ellenőrizetlenül
tovább gazdagodni. Az EDDSZ 2004-ben sztrájksorozattal támasztotta
alá követeléseit, mely a minőségi egészségügyi közszolgáltatások
megteremtését és megőrzését célozta. A sztrájksorozatra azért
került sor, mert a Medgyessy kormány megszegte a szociális
dialógus elemi szabályait nem volt hajlandó érdemi partnerségre és
tárgyalásokra. E szomorú gyakorlatot folytatta a Gyurcsány I.,
Gyurcsány II. kormány, azóta sincs érdemi tárgyalás és
megállapodás. Ezért demonstrációkra és petíció benyújtására
kényszerültünk. Semmibe veszi a demokratikus civil
önszerveződéssel létrejött Nemzeti Egészségügyi Kerekasztal több,
mint két éves tevékenységét is.
2006. szeptember 17-én a
nyilvánosságra hozott miniszterelnöki beszéd egyértelművé tette,
hogy …” nyilvánvalóan végig hazudtuk az utolsó másfél-két évet.
Teljesen világos volt, hogy amit mondunk az nem igaz. … és közben
egyébként nem csináltunk semmit 4 évig”. A 2006. október 6-ai
bizalmi szavazás napján az országgyűlés elnökének és a parlamenti
frakciók elnökeinek megküldtem Jean-Claude Juncker luxemburg
miniszterelnökéhez írott kezdeményező levelemet egy közös vizsgáló
bizottság felállítása érdekében. Érdemi választ semmilyen
beadványukra nem kaptunk, ezzel szemben folytatódik az egyoldalú,
a polgárokat semmibe vevő kormányzati tevékenység. Ezért kénytelen
vagyok petíciót beterjeszteni a polgárokat megillető jogok
biztosítása és a jogállamiság visszaállítása érdekében. A
független szakértőkből álló vizsgálatra azért van soron kívül
szükség, mert az ország lakóinak többsége súlyosan eladósodott,
mivel az átlag jövedelemből nem képes az átlagos európai
életszínvonalat megteremteni. Ezzel szemben a Magyarországon
bejegyzett pénzintézetek és üzleti biztosítók adózás előtti
nyeresége a legmagasabb a 25 tagországon belül. Mi magyar
állampolgárok nem tudjuk, hogy a 4,3%-os GDP hol kerül
felhasználásra, és ha ilyen magas a GDP, hogyan alakulhat ki olyan
tartós és magas eladósodás, mint amilyet Magyarországon a
kormányok hoztak létre. A szakértői vizsgálatra azért is szükség
van, mert a 10 új tagországból a GDP növekedési ütemében 4,3%-ot
elérő Magyarország és a csak 3,9%-ot elérő Szlovénia között mi
okozza a különbséget az euró bevezetésének elérésében és az
állampolgárok átlagos életszínvonalát tekintve. A vizsgálat
lefolytatását az is megalapozza, hogy egyetlenegy uniós
tagországban sem következett be megszorító csomag bevezetése, a
konvergencia program érdekében, míg Magyarországon a
rendszerváltás óta (1990) a második szocialista-liberális kormány
kényszerít rá megszorító csomagot (1995 Bokros, 2006 Gyurcsány) az
ország vétlen polgáraira.
Budapest, 2006. december
28.
Tisztelettel:
Cser Ágnes
EDDSZ elnök
Jelen petíciómat az
Európai Parlamenthez, annak Petíciós Bizottságához is megküldtem.
(Forrás: eddsz.hu) |