2007.01.05.
Mi vár a kistermelőkre?
A legtöbb mezőgazdasági
kistermelő csak álmodik arról, hogy az áruja bekerül előbb-utóbb
valamelyik kereskedelmi láncba. Egyedül ugyanis nehezen boldogul
ma a termelő, és csak kevesen jutnak egyről a kettőre. Ráadásul a
minőségi termékek iránti kereslet növekedésével egyre szigorodnak
a piaci feltételek. Többek között a szervezetten előállított,
minőségi termékek jelenthetik a kitörést. Milyen akadályokat kell
leküzdeniük a kistermelőknek, hogyan alkalmazkodhatnak, és
képesek-e egyáltalán alkalmazkodni a változó mezőgazdasági
piacokhoz? Csáki Csaba, a Budapesti Corvinus Egyetem tanszékvezető
egyetemi tanára az Átalakuló Piacok projekt kutatásainak
tapasztalatai alapján kifejtette:
- Kétségtelen, hogy a
kisgazdaságoknak nagyon sok gonddal kell napjainkban
szembenézniük, ha azonban nem kötődnek szorosabban a piachoz,
akkor nem sok jóra számíthatnak a jövőben. A piacra jutáshoz
elengedhetetlen a gazdálkodók együttműködése. A legújabb
vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a mezőgazdasági piacok
változásai, a pluszköltségek felemésztik a kisgazdaságok
hagyományos hatékonysági előnyét. Ezt kivédeni csak termelői
közösségben lehet. Nagyobb támogatás is szükséges azonban ahhoz,
hogy a kisüzemek az új piacok tényleges részeivé válhassanak, de
úgy tűnik, hogy a vidéki szegényebb termelővel ma nem igazán
számol az uniós agrárpolitika.
Tény az, hogy ahol
rengeteg család él a mezőgazdaságból, ott a feldolgozók és a
kereskedők is jobban szem előtt tartják a kistermelők érdekeit.
Így van ez például Lengyelországban is. Míg egy magyar tehenész
csak akkor reménykedhet abban, hogy komolyabban tárgyal vele egy
tejfeldolgozó, ha legalább 15-20 fejős tehene van, addig a
lengyeleknél a kisebb állományok, akár öt tehén termelése is
tételnek számít, ezért megoldott a tej napi begyűjtése. Dominika
Milczarek, a lengyel partnerprojekt munkatársa ezzel kapcsolatban
elmondta, náluk a nagyobb tejfeldolgozók sem engedhetik meg
maguknak, hogy ne legyenek szoros kapcsolatban a kistermelőkkel,
hiszen szükségük van az általuk termelt tejre. Az elmúlt ötven
évben egyébként is megszokták, hogy számolniuk kell a kisebb
gazdaságokkal. Hozzátette azonban, hogy a fejlettebb régióikban
már csupán a valamivel nagyobb, legalább tíztehenes gazdaságok
teje kerül a kereskedelembe.
A projekt keretében a
Mórakert Zöldség-Gyümölcs Termelői Értékesítő Szövetkezetben
végzett vizsgálatok azt bizonyítják, hogy az együttműködő
gazdálkodók boldogulnak. A mórahalmi termelők már régebben,
1995-ben rájöttek: össze kell fogniuk, hogy termékeik eljussanak
valamilyen formában a piacra. Hódi Pál elnök szerint a családi
gazdálkodásra alapozó, új típusú szövetkezés keretei között
könnyebb alkalmazkodni a megváltozott fogyasztói szokásokhoz. A
vásárló ma már megköveteli ugyanis, hogy piacképes, jó minőségű,
osztályozott, csomagolt áru kerüljön az áruházláncokba. Fel kell
készülni a jövőben arra is, hogy a várhatóan átalakuló nagybani
piacokat szintén együttműködő, valamilyen szervezetbe tömörült
termelők tudják kiszolgálni.
A mezőgazdasági
kisüzemek nagy része még nem készült fel az agrártermékek piacán
végbemenő változásokra. A Regoverning Markets (Átalakuló Piacok)
projekt kutatási eredményei tanácsokkal, iránymutatásokkal segítik
a kistermelőket abban, hogy könnyebben eligazodjanak a gyorsan
változó környezetben, és megállhassák a helyüket a piaci
versenyben. A hét régiót vizsgáló nemzetközi projektet a Budapesti
Corvinus Egyetem Agrár-közgazdasági és Vidékfejlesztési Tanszéke
koordinálja a kelet-közép-európai régióban.
(forrás: Szabad Föld) |