2007.01.05.
Egy év múlva jöhetne a
használatarányos autópálya-díj
A nagy tehergépjárművek
után már jövő év elején, míg a személyautók után 2009-től lehetne
használatarányos autópálya-díjat fizetni, ami a jelenlegi
elképzelések szerint egy hosszabb útra többe kerülne, mint
amennyibe ma egy négynapos matrica kerül.
A Deloitte Üzletviteli
és Vezetési Tanácsadó Zrt. adhat tanácsokat az Útgazdálkodási és
Koordinációs Igazgatóságnak (Úkig) a használatarányos elektronikus
útdíjfizetési rendszer (ED) bevezetésével, illetve használatával
kapcsolatban – mondta Sándor Zsolt, az Úkig stratégiai irodájának
vezetője. A közbeszerzési pályázatra négy ajánlat érkezett, ám a
jelentkezők között konzorcium is volt, így összesen hét vállalat
vett részt a tenderen. (Az ED kivitelezésére vonatkozó pályázatát
júniusban vonta vissza az Úkig, arra hivatkozva, hogy a szintén
folyamatban lévő tanácsadói pályázaton nem tud eredményt hirdetni,
mivel a gazdasági tárca az erre elkülönített forrást visszavonta;
később azonban mégis megkapták a keretet, így nyílt lehetőség a
pályázatra.) A Deloitte havi 15 millió forintért végzi az
elkövetkező 24 hónapban az ED előkészítése, illetve beindítása
körüli tanácsadói munkálatokat. A nyertes feladata lesz az ED
kiépítésére szóló pályázat előkészítése, de közre kell működnie a
kivitelező kiválasztásában és kezdetben az üzemeltetés
monitoringjában is. Sándor Zsolt elmondta, hogy az ED-pályázat
megjelentetésével megvárják az ezzel kapcsolatos
kormányhatározatot, ami az irodavezető szerint január vége előtt
várható. Amint a határozat megjelenik, az Úkig napokon belül kész
a tenderfelhívás megjelentetésére, Sándor Zsolt szerint júliusban
már szerződést is köthetnek a kivitelezővel. Az év hátralévő
hónapjai minden bizonnyal nem lesznek elegendőek a hálózat teljes,
országos kiépítésére, így várhatóan részlegesen indul el a
szolgáltatás 2008 elején. Az a pályázó viszont, amelyik nagyobb
technikai lefedettséget ígér, előnyösebb helyzetbe kerül, vagyis
magasabb pontszámot kap. Arról, hogy hol vezetik be a ED-t, a
kormány dönt majd; a ’’minimálprojekt’’ szerint legalább a
gyorsforgalmi utakon lenne lefedettsége a rendszernek, míg egy
másik, maximalista változat szerint valamennyi – 1, 2 és 3
számjegyű – főútra kiterjesztenék az informatikai rendszert, hogy
a D4 kategóriába tartozó járművek után bárhol lehessen ilyen módon
díjat szedni. Az szinte biztosra vehető, hogy a D4-es kategóriába
tartozó, vagyis a 12 tonna össztömeget meghaladó járművek után már
a jövő év elejétől ilyen módon egyenlítik ki az úthasználati
díjat, de a személygépkocsi-tulajdonosok még biztosan nem így
fizetnek majd egy év múlva. Számukra erre legkorábban 2009-ben
nyílhat lehetőség, de alternatívaként továbbra is megmarad a
jelenlegi, matricás díjfizetési gyakorlat. Más forrásból arról
értesültünk, hogy a közlekedési tárca szerint a D1-es járművek
(például a személyautók) után mai áron számolva 2009-től
kilométerenként 5,60 és 7,50 forintos díjat kell fizetni, míg a
D4-es nagyteherautók után 2008 elejétől 22,40-től 26,31 forintig
terjedhet a kilométerenkénti díj. Tehát például Budapesttől
Debrecenig csaknem 1300 forintba kerül, de ez felcsúszhat 1725
forintra is 230 kilométeres távval számolva. A teherautók díja
pedig ugyanezen a távon legalább 5152 forint lehet egy útra,
vagyis például a személyautók esetében – amíg lehet – érdemesebb
lesz négynapos matricát váltani, feltéve hogy annak ára nem
emelkedik majd jelentősen 2009-re. Igaz, rövidebb távra viszont
olcsóbb lesz így fizetni, mint matricával, és végre a teherautók
is annyival többet fizetnek, amennyivel többet közlekednek. Az
elképzelések szerint a nyertes pályázónak saját költségén kell
majd kiépítenie az úthasználat-arányos díjfizetést biztosító
informatikai rendszert, amelyet öt vagy tíz évig üzemeltetnie is
kell. A szakemberek szerint a különböző informatikai megoldásokat
- mint a GPS vagy a mikrohullám - alapul véve az ED kialakításának
költsége 30-40 milliárd forint lehet. Ebben a konstrukcióban az
állam öt vagy tíz éven keresztül éves szolgáltatási díjat fizetne,
a futamidő végén pedig opciója lenne a kiépített rendszer
megvásárlására. A nemzetközi gyakorlat alapján ez évente több
milliárd forint szolgáltatási díjat jelentene, ami a futamidő
egészére vonatkozóan meghaladhatja az 50 milliárd forintot.
(forrás: Napi Online) |