2007.01.12.
Nemzeti incidensek a
Vajdaságban
A nemzeti alapú
incidensek száma és intenzitása 2006-ban csökkenő irányzatot
mutat, olvasható a nagybecskereki Civil Társadalom Fejlesztési
Központ (CDCS) legújabb, Nemzetek közötti incidensek Szerbiában
2006-ban című elemzésében. A szakértők erre a kedvező irányzatra
már 2005-ben felfigyeltek, mivel az incidensek száma az ezt
megelőző (2004-es) évhez viszonyítva csökkent. Az elemzés szerint
csökkenést mutat a nemzeti színezetű támadások száma is. A 2006.
évi incidensek legtöbbje Vajdaságban (33, ezek közül 9 Újvidéken,
6 pedig Szabadkán) történt. A sértettek között továbbra is a
legtöbb a magyar és a horvát (12–12), majd az albánok és a
bosnyákok (5–5), zsidók (3), szlovákok (2), ruszinok (1) és a
montenegróiak (1) következnek. Az esetek között a legtöbb a
gyűlöletbeszéd (17 eset), a nacionalista tartalmú falfirka (15), a
temetőrongálás (6) és a vagyonrongálás (6), de volt a halálos
fenyegetés (2) is. Egyre gyakoribb jelenség a többnyelvű
helységnévtáblák rongálása, de erről a sajtó leginkább nem számol
be. A helyi önkormányzatok is eltérően viszonyulnak ehhez: egyes
önkormányzatok, mint például a nagybecskereki, a rongálást azonnal
elítélik és kijavítják a helységnévtáblákat, míg mások, mint
például a magyarcsernyei, egyáltalán nem reagálnak. Vajdaságban
2004-ben történt a legtöbb etnikai színezetű incidens, amikor a
koszovói és a dél-szerbiai erőszakhullám a tartományban is erősen
éreztette hatását. A kisebbségellenes megnyilvánulások, amelyek
legnagyobb része éppen a vajdasági magyarok ellen irányult, csak a
nemzetközi közösség – elsősorban az Európai Unió, az Európa Tanács
és az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet – erőteljes
nyomására csökkentek. Ennek hatására a rendőrség is megkezdte a
bűnvádi feljelentések megtételét és ’’az igazságügyi szervek
sokkal gyorsabban dolgoznak, mint 2003-ban és 2004-ben” –
állapítja meg a jelentés. A CDCS jelentése felhívja a figyelmet a
nacionalista jelenségeknek Vajdaság északi részéről a tartomány
központi része felé való ’’földrajzi elmozdulására”, amely részre
’’az etnikai homogenizáció gyors folyamata a jellemező”. Az
elemzés szerint a nemzetek közötti incidensek esetei arra utalnak,
hogy a többnemzetiségű közösségekben a fiatalok etnikai alapon
egyre inkább elkülönülnek. Megállapítja, hogy a más nemzetiségű
fiatalok között nagyfokú etnikai távolság van, illetve
’’párhuzamos életet élnek”. Ezt összefüggésbe hozza azzal a
ténnyel, hogy legtöbb nacionalista kilengés, vagyis az esetek
mintegy kilencven százalékának elkövetői leginkább fiatalok. A
CDCS elemzői végül rámutatnak: Koszovó státusa rendezési
folyamatával kapcsolatban szükséges, hogy a nemzetközi közösség és
a nemzetközi szervezetek fokozottabban figyeljék a szerbiai
kisebbségek jogainak megvalósulását. ’’A 2004 márciusi események
tapasztalataira való tekintettel, amikor az etnikailag motivált
erőszak Belgrádra, Nisre és Vajdaságra is átcsapott, a nemzetközi
szervezetek figyelmének az elkövetkező időszakban
felbecsülhetetlen jelentősége lehet” – nyilatkozta Snezana Ilic, a
Központ koordinátora a Danas című belgrádi napilapnak. A jelentés
eredményeit megerősítette Ana Tomanova-Makanova, a vajdasági
kisebbségi nemzeti tanácsok koordinátora is, aki január elején a
B92-nek elmondta6, hogy ’’a nemzeti alapon történő incidensek
száma csökkent az előző évekhez képest, főleg 2004-hez
viszonyítva”, de óvatosságra intett, ’’mert közeledik Koszovó
végleges státusának kihirdetése. Ha a megoldás Szerbia számára nem
lesz kedvező, akkor újabb erőszakhullám jelentkezhet a
kisebbségekkel szemben”. Ana Tomanova-Makanova megítélése szerint
a rossz kisebbségpolitika miatt a vajdasági kisebbségek
fokozatosan bezárkóznak a gettóikba. Arra is kitért, hogy a
szerbiai kormány tavaly nem volt hajlandó rendezni a kisebbségi
jogok védelmének kérdését, ’’amit a törvénytelenség és a káosz
jellemez”. Szerinte nem volt meg a politikai akarat, hogy
meghozzák a szükséges törvényeket, mint amilyen a kisebbségek
jogairól és helyzetéről, valamint a nemzeti tanácsok
fennhatóságairól, megválasztásáról és pénzeléséről szóló törvény.
– Ez annak a
következménye, hogy Szerbia lakosságának 20 százaléka még mindig
attól fél, hogy valaki ismét szendvicseket kínál nekik, hogy
hagyják el az országot. A múlttal szembe kell néznünk, és úgy
viszonyulnunk hozzá, hogy mindannyian építhessük az új ideológiát
és a kisebbségi kérdés problematikájához való viszonyulást –
mondta a nemzeti tanácsok koordinátora. A jelentés kapcsán meg
kell jegyezni, hogy kisebbségi jogsérelmek és a kisebbséghez
tartozók (a legtöbb esetben magyarok) elleni támadások pontos
számát valójában senki nem is tudja. Csak a legkirívóbb
(megkerülhetetlen) esetek, leginkább a büntetőügy tárgykörébe
tartozó fizikai támadások kerülnek nyilvánosságra. Az emberek
ezekről nem szívesen beszélnek, mert félnek. A jogsértő esetek
túlnyomó többségében azonban, amelyekben nem lehet bizonyítani a
nemzeti alapú indíttatást – mint pl. valamely jog megvalósításnak
elutasítása, vagy elhalasztása – az érintettek elhallgatják a
jogsértést. Az incidensek miatt növekedett a nemzetek közötti
feszültség és bizalmatlanság, erősödött a nemzeti türelmetlenség
és megromlottak a nemzetek közötti viszonyok, amit különösen a
fiatalok nemzeti alapon történő elkülönülése is mutat. A nemzeti
kisebbségi közösségek tagjai elleni (különösen 2004-ben) sűrűsödő
támadások és a nemzetek közötti feszültségek miatt az Európai
Parlament (2005. január 28-től 31-ig) ad hoc bizottságot küldött a
Vajdaságba, majd a 2005. szeptember 29-i Vajdaságra vonatkozó
állásfoglalásában ’’mély aggodalmát fejezte ki az emberi jogok
ismétlődő megsértései, a jog és a rend Vajdaságban tapasztalható
hiánya miatt”, valamint azonnali és – a hasonló jellegű
cselekmények orvoslása, illetve jövőbeli megelőzése érdekében –
hatékony fellépésre szólította fel (az időközben megszűnt) Szerbia
és Montenegró hatóságait, javasolva azt is, hogy küldjenek EU
megfigyelőket (EUMM) a térségbe. A volt államközösség
minisztertanácsa – az Európai Unió nyomására – 2005. november 2-án
létrehozta ugyan a Vajdaságban történt nemzetek közötti incidensek
kivizsgálásával és az incidensek megelőzésére vonatkozó javaslatok
megtételével foglalkozó bizottságot, de a testület munkájáról
szinte semmit nem hoztak nyilvánosságra és teljesen feledésbe is
merült. Külön problémát jelent az ún. kettős mércék alkalmazása a
bíróságok gyakorlatában (hosszabb és súlyosabb büntetések
kimondása azonos vagy hasonló bűncselekmények elkövetése esetében
a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek feletti ítélkezések
alkalmával), amire az ún. temerini, zentai, magyarkanizsai stb.
estek is utalnak (és amelyeket külön kellene tanulmányozni).
Mindezek miatt Szerbiának sokkal többet kellene tennie a
kisebbségek védelme érdekében, mint ahogy azt az ezzel a
témakörrel foglalkozó politikusok is elismerik, mert továbbra is
komoly eltérés mutatkozik egyrészről az elvileg elfogadott
nemzetközi kötelezettségek, másrészről a kisebbségek normatív és a
kisebbségek tényleges helyzete között. Ennek természetesen
előfeltétele a nemzeti kisebbségekhez tartozók helyzetének valós
felmérése és az itt meglévő problémákkal való nyílt szembenézés,
valamint azok hatékony megoldása érdekében egy időhöz kötött
tevékenységi programnak az elfogadása.
A képen: Gyűlölködő
falfirka. ’’A horvátokat legyilkolni, a törököket karóba húzni, a
magyarokat a jég alá, az albánokat elégetni, a zsidókat
Auschwitzba, a romákat Indiába” (A felvétel az egyik újvidéki ház
faláról készült.)
(forrás:vajdasagma.info) |