2007.01.12.
Világpremier volt a nagyváradi
filharmóniánál
Balassa Sándor Utazások
Biharban (op. 93) című zenekari szvitjének ősbemutatójával
kezdődött el 2006. december 12-én a filharmónia bérletes
hangversenye, melyet magyarországi vendégkarmester, Medveczky Ádám
vezényelt. A bemutatón jelen volt a 71 esztendős zeneszerző is. A
koncert keretében Dmitrij Sosztakovics születésének 100.
évfordulójáról is megemlékeztek, a szerző 1. zongoraversenyének
(c-moll, op. 35) szólóját Remus Manoleanu zongoraművész
tolmácsolta. A hangverseny második fel ében Franz Schubert utolsó,
úgynevezett nagy C-dúr szimfóniája hangzott el. A váradi zenei
életben nem minden héten adódik világpremier. Sajnos a bérletesek
egy tekintélyes része ezt úgy fogta fel, hogy távol maradt a
koncerttől. Nem éppen szívderítő, de ez a 21. századi váradi
átlagközönség hozzáállása a kortárs és huszadik századi
muzsikához. Pedig Balassa Sándor őszinte, szívből jövő zenét írt,
dedikált a váradiaknak. Gyermekkori élményeket, emlékeket idéz
Utazások Biharban című négytételes szvitjében. Gyermekkorának egy
részét a Nagyszalontához közeli Komádiban töltötte. A település a
történelmi Bihar vármegye, a mostani Hajdú-Bihar területén
fekszik, közel a határhoz. Miután a második világháborút követően
kitelepítették családját Csehszlovákiából (Komáromból) - írja a
szerző -, ezen a vidéken leltek menedékre rokonaiknál. A mű
tételcímei első ránézésre zenei programszerűséggel hatnak (Útban
Várad felé, Édesanyám szülőföldjén, Tanyavilág, Szalontai vásár),
ám a zene nem egyszerűen illusztratív, ennél sokkal többet mond.
Az az érzelmi töltet, mellyel a mostani szerző eleveníti fel
gyermekkori emlékeit, meseszerű tájat tár elénk, melyben még él a
népi muzsika szépsége, a vidéki vásár forgataga és az őszinte
ragaszkodás a szülőföldhöz. Mélységesen megérintő képeit olykor a
féltés hangja hatja át. E tekintetben talán a második tétel a
legmeghatóbb. Balassa zenéje alapvető emberi értékeket közvetít,
valóban a közönséghez szól. Nem él egyetlen természetellenes vagy
a fül számára idegen fordulattal sem, csak önmagát adja. Akik ezt
a zenét annyira sem méltatták, hogy itt, Nagyváradon élőben
meghallgassák és jelenlétükkel megtiszteljék, azok számára talán
nem is mondott volna semmit. Sosztakovicsról tudjuk, hogy már
sztálinizmussal beoltott kortársai sem kedvelték. Azt kevésbé
tudtuk, de most kiderült, hogy Váradon sem rajong érte a közönség.
Sosztakovics mesteri szarkazmussal játszik, de ez a játék merőben
komoly. A groteszk határán mozgó zenei fordulataival gúnyos
játékot űz korával, a művet előadókkal, a szólistával és önmagával
egyaránt. A vonószenekar által kísért mű egyetlen trombitával
egészül ki, mely azonban a zongoraszóló tréfás versenytársává lép
elő. Trombita (Titus Tonea) és zongora (Manoleanu) dialógusát,
valamint a zenekari kíséretet sok helyen árnyékolták be a
pontatlanság felhői. Sosztakovics groteszk játékának csapdájába az
előadók nagy része, úgy tűnik, könnyedén belesétált. Medveczky
Ádámot a Budapesti Operaház és a Győri Filharmonikusok
karmestereként egyaránt ismerheti a koncertéletben jártas
közönség. A hangverseny első részének a dirigens sok helyen
megmentője volt. Magas szakmai biztonsággal, ugyanakkor rendkívül
szimpatikusan vezényelt. A befejezetlen Schubert-szimfónia minden
rezdülését ismerte (három tételt partitúra nélkül dirigált),
egyéniségével rendkívül pozitívan hatott a zenekarra. Schubert
lenyűgöző és türelmes, kiegyensúlyozott, derűs dallamszeretetét
végre nagyszerű zenekari összecsengésben élvezhettük. A második
tétel kedves dallamaiban kiemelkedő szépséggel szólalt meg
Szövérdi Márton oboájának és Réman Zoltán klarinétjának kettőse. A
mű és előadói nagy sikert arattak a közönség körében.
Tóth Gábor
(forrás:Reggeli Újság) |