2007.01.12.
E jelben győzni fogsz?
Egy
legenda szerint Nagy Konstantin császár (306-337) megtérése egy
égi jel megjelenése miatt következett be. A Milvian-hídi csata
előtt, 312. október 28-án, mikor katonáival menetelt, egy kereszt
jelent meg előtte az égen, e szavakkal : ’’E jelben győzni
fogsz!’’ (In hoc signo vinces). Később álmában azt az utasítást
kapta, hogy új jelet tegyen a zászlóira. Azt mondják, ő volt az
első római császár, aki felvette a kereszténységet, bár
lehetséges, hogy továbbra is megmaradt korábbi hitében.
Társcsászárával,
Liciniusszal ő engedélyezte elsőként a keresztény vallás
gyakorlását (religio licita – engedélyezett vallás).
Az 313-ban Konstantin által kiadott
milánói ediktum pedig eltörölte a kereszténység gyakorlásáért
korábban kirótt büntetéseket, melyek miatt rengetegen szenvedtek
mártírhalált. Az egyház elkobzott vagyonát is visszaadta.
Korunkban is van egy olyan politikus, ki úgy gondolja, hogy a
kereszt jelével győzelemre viheti pártját, és az egyesült
jobboldalt. Ő nem más, mint Orbán Viktor.
Orbán hosszú és érdekes utat tett meg, amíg
eljutott az úrasztala és az oltár lépcsőihez. Nagyszülei
ragaszkodásának eredményeképpen ugyan megkeresztelték, de nem
kapott semmilyen vallásos nevelést, s a nagyszülők öregedésével
egyre inkább kiszorult otthonról a hit kérdéseiről való
beszélgetés. Viktorunk vallástalan közegben nőtt föl, így is járt
iskolába, még az egyetemi évek alatt is így volt, egészen addig,
amíg meg nem ismerkedett későbbi feleségével, aki viszont – saját
elmondása alapján
–
gyakorló katolikus családból származik.
’’Onnantól kezdve mindenfajta változások álltak be az életünkben.
Én személy szerint elég hosszú utat tettem meg, hogy azt a
mondatot ki tudjam mondani, hogy hívő, keresztény ember vagyok.”-
mondta Orbán 2005-ben egy adventi találkozón. Pályája kezdetén
viszont Orbán Viktornak még olyannyira nem voltak fontosak az
egyházak, hogy ellenezte azok állami támogatását. Akkoriban Orbán
még az állam és az egyház szétválasztását sürgette. Garanciákat
akart arra nézve, hogy az egyházak semmilyen módon nem
gyakorolhatnak befolyást a politikai életre. 1991. július 4-én,
mint fideszes képviselő, a következőket mondta a parlamentben,
amikor az egyházi intézmények visszaadása volt napirenden:
’’A törvényjavaslat szövegében – amit önök elé beterjesztettek –
semmifajta garancia nincsen arra nézve, hogy azokat az
ingatlanokat, amelyeket az egyházak megkapnak szociális, oktatási
és egyéb célra, azokat arra is fogják használni. Vannak-e
garanciák arra nézve, hogy az egyházak nem avatkoznak be
közvetlenül a politikai életbe, nem gyakorolnak közvetlen
befolyást az államra? Ez a kérdés… Én úgy gondolom, hogy a mai
magyar politikai helyzetben az, hogy az állam költségvetési
támogatásban fogja részesíteni évente az egyházakat, az
kifejezetten függőségi viszonyt teremt az állam, egyház
viszonylatában.’’ Az 1990-es évek elején Orbán Viktor és
párttársai még annyira egyház- és vallásellenesek voltak, hogy
amikor a Kereszténydemokrata Néppárt képviselői felszólaltak vagy
egyszerűen csak bevonultak a Parlamentbe, a következő bekiabálások
hangzottak el a Fidesz soraiból: ’’Csuhások! Térdre, imára!” „A
Fidesz antiklerikális volt, de sosem volt ateista párt” -
magyarázza az anno a KDNP-nek címzett beszólásokat Balog Zoltán,
református tiszteletes, Orbán Viktor egyik bizalmasa, legfőbb
egyházügyi tanácsadója, ’’érdemei miatt” fideszes képviselő.
Persze, lehet valaki úgy hívő, hogy nem vallásos, nem tartozik egy
felekezethez sem. De a Fidesznek akkor fel kellett volna ismernie,
hogy a ’90-es évekre a történelmi egyházak nem képviseltek már
akkora ’’hatalmat”, mint 1945 előtt, így nem kell attól tartani,
hogy pl. egy hatalmas érseki birtokokon kell a szegény
parasztoknak dolgozniuk. Orbán viszont 1992-től egyre
békülékenyebb hangot ütött meg az egyházakkal szemben. Ennek oka a
’’cápalátogatásos balhé”.
Meg kell jegyezni, hogy
a hívők és a klérus legutolsó fideszes élménye az előző évi
pápalátogatás idejére datálódik, mikor a Magyar Narancs – amely
akkor még egyértelműen a Fidesz lapjának számított – ’’Pápa-cápa”
különszámot jelentett meg ebből az alkalomból. Ebben
ironikus-gúnyos ’’tréfákon” kívül ( pl. rendkívüli tévéprogram a
’’cápa” tiszteletére ilyen műsorokkal: Ferkó gyónni megy – magyar
bábfilm vagy Ateista Pista megszívja – lengyel rajzfilm stb. ) az
obszcenitásig menő gúnyverseket és egyéb, a kívülállók számára is
megbotránkoztató szövegeket közölt. Orbán azonnal felmérte, hogy
ez komoly károkat okozhat a Fidesznek, és minden erejét latba
vetve betiltatta a szóban forgó lapszám terjesztését. Orbánt és
Kövért különösen Eörsi István blaszfemikus gúnyversei
bosszantották, s azt üzenték neki, hogy legyen szíves, ne a más
lapjával verje a csalánt, hanem legközelebb a Beszélőben
publikálja hasonló műremekeit. Orbán tehát emiatt is ’’nyitni”
akart az egyházak felé, azon a sajátos módon, ami, félig
udvarlásnak, félig fenyegetőzésnek hat: ’’Az egyházak… csak akkor
fogják betölteni azt a pozíciót, amely egy modern társadalomban
megilleti őket, ha megőrzik és visszanyerik autonómiájukat.
Amennyiben a politikai élet szereplői közül egyeseket
ellenségeknek, másokat meg szövetségesnek minősítenek, maguk is
politikai szereplővé válnak. Márpedig ha valaki erre a porondra
téved, akkor rá is érvényesek lesznek a politikai gyakorta
kegyetlen törvényei. Ezért mondjuk, hogy hibát követnek el, ha
azok szolgálatába szegődnek, akik ideológiai átnevelő tábort
akarnak csinálni Magyarországból…Ugyanakkor – a kedvezőtlen példák
szaporodása ellenére is – látunk reményt arra, hogy az egyházak és
az állam kapcsolata oly módon rendeződjék, hogy az megfeleljen a
liberális jogállam elveinek.” Orbán 1992-ben, mint a liberális
sajtó kedvence, úgy gondolta, hogy a két év múlva esedékes
választásokat a Fidesz fogja megnyerni. Lehetséges koalíciós
partnerként számára az SZDSZ-t és bizony az MSZP-t nevezte meg,
amely szerinte ’’a következő választási ciklusban hiteles
szociáldemokrata párt lehet.” Tehát akkoriban még szó sem esett
nemzetről és kereszténységről…
A Fideszben a letaglózó
1994-es választási vereség után kezdett erősödni a nyilvánosság
előtt is a ’’keresztény" jelleg. Már azonban a kilencvenes évek
legelején szerveződött a pártban és körülötte egy – főként
protestáns – laza egyházi kör. (Balog is akkor került oda barátja,
Németh Zsolt hívására.) Ők – lelkészek és egyéb egyházi
tisztségviselők – Fidesz-tagokként vagy -szakértőkként,
-szimpatizánsokként még a Liberális Internacionálé pártjához
kapcsolódtak. Köztük már akkor kirajzolódott egy stratégia arról,
hogy a Fidesz miként kapcsolódna a vallásos világhoz. Közelíteni
kellett a katolikus egyházhoz (amiben, ’’bármilyen furcsa”,
nagymértékben segítette a pártot a református lelkész Balog
Zoltán). Történt, hogy 1995-ben a Fidesz, az MDF és a KDNP Mádl
Ferenc személyében közös jelöltet állított a köztársasági elnöki
posztra. Ezzel az adott pártok a nyilvánosság előtt is
demonstrálták az összefogás tényét. Ennek kiemelkedő aktusa volt
az a nagygyűlés, amelyet az Erkel Színházban tartott a három
jelölő szervezet. A gyűlésen részt vettek a egyházak képviselői
is, köztük Paskai László, akkori bíboros, esztergomi érsek. Az
első sorban jelöltek ki számára helyet, a három pártelnök
szomszédságában. Azok már a helyükön ültek, mikor a katolikus
egyházfő megérkezik. Mosolyogva nyújtja a jobbját – csakhogy nem a
közvetlenül mellette ülő Giczy Györgynek, hanem előtte átnyúlva –
előbb Orbán Viktornak. Giczy visszakapja a maga mozduló kezét,
arca egyre zöldebb, míg a prímás hosszan beszélget a Fidesz
elnökével; azután végül vele is kezet fog. A beavatottak – köztük
a KDNP elnöke – tehát 1995 óta sejtik, ami az 1998-as választások
előtt válik véglegessé: az egyház támogatását a
kereszténydemokraták helyett immár a Fidesz bírja. Ekkor sokan a
tékozló fiú jelzővel illetik Orbán Viktort – szerintem
helytelenül. A Fidesz elnöke ugyanis, bár meg volt keresztelve,
mégsem gyakorolta vallását, s nem érdekelték a hit dolgai.
Tudatosan semmi köze nem volt egyházakhoz, hisz pici kora óta
vallástalan közegben élt. Így szó sem lehet visszatérésről. Ha
teszem fel, Kóka János, mint ferences diák, aki 18 éves koráig
templomba járó volt, most hirtelen erélyesen lépne fel az egyházi
iskolák érdekében, s az SZDSZ-t keresztény fundamentalista párttá
szervezné át, na az lenne az igazi ’’tékozló fiúság”.
1997 nyarára nyilvánvalóvá vált, hogy Fidesz már
nem liberális, hanem jobboldali, nemzeti pártként szeretné
megnyerni a választásokat. Az év június 12-én a Zeneakadémián
tartották meg a reformkor végén elfogadott Ellenzéki nyilatkozat
megszületésének 150. évfordulójára való megemlékezést, ami
valójában egy fideszes erődemonstráció volt. Ez volt a ’’Polgári
Ellenzék Napja”. Itt mondta ki Orbán, hogy a „magyar kormány
alkotmányos törvényeinek ellenére idegenszerű, s nem nemzeti
befolyás alatt áll.” A beszéd liberális berkekben nagy botrányt
váltott ki. Csurka István pedig a Magyar Fórum 1997. július 19-ei
számában rámutatott arra, hogy ’’az egyes orbáni tételeket együtt
és külön-külön valaki már elmondta. Nem Antall József, mint
vélhetnénk…hanem e sorok írója
– akit azonban meg sem
említenek. Furcsa helyzet. Orbán fel akarja ölteni Antall József
mezét, de nem az ő szavait veszi át. Orbán idéz és kihagy.
Csurkától idéz, de Antall szerint hagy ki.” Tehát már akkor
elkezdődött a MIÉP szavazótáborának és tagságának elszipkázási
kísérlete. A nagy átváltozásban azonban többen is kételkedtek. ’’A
fiataldemokraták nem keresztények és konzervatívok, ha azt teszik,
amit nagymesterük, Otto von Lambsdorff, a Liberális Internacionálé
(LI) elnöke mond .” – jelentette ki Lányi Zsolt, az FKgP
frakcióvezető-helyettese 1998 januárjában. Giczy György, a KDNP
elnöke sem fogta vissza magát ugyanekkor: ’’Az Antall-kormány
alatt keresztény kurzusról kiabáltak, most pedig ők akarnak a
legjobb kereszténydemokraták lenni.“ A választások előtti belső
identitászavart egyébként mi sem bizonyította jobban, mint hogy
Csépe Béla jelölését követően Heves megyében több városi
alapszervezet is kilépett a Fideszből. Orbán Viktor, immár
miniszterelnökként 1998 augusztus végén magánbeszélgetésen fogadta
Otto von Lambsdorffot, a LI tiszteletbeli elnökét, és tájékoztatta
arról, hogy pártja szeptember végén dönt a Európai Néppártba (EPP)
való átlépésről. Külpolitikai okokra hivatkozott Martonyi János
külügyminiszter nemrég, amikor az uniós csatlakozás előnyei között
említette az átjelentkezést, mivel – mint mondta – az EPP az
Európai Parlament legnagyobb frakciója. Jan Weijers, a LI
főtitkára azonban világossá tette a sajtónak: a Fidesz vezetői a
magyar belpolitikai helyzettel indokolták döntésüket a szervezet
ljubljanai elnökségi ülésén, nevezetesen: a posztkommunista
utódpárttal szemben ők jelentik a potenciális ellensúlyt egy
jobboldali tömörülés élén. Mielőtt még az a ’’hatalmas” és
’’komoly” vád érne engem, hogy MSZP-s ügynökként bántom a
jobboldal igen tisztelt „vezér”-ét, s ezután behúzott nyakkal kell
járnom a Polgárok Háza előtt, közölném, hogy 1998 és 2002 között
több pozitív intézkedést is hozott Orbán és csapata. Példakánt a
kultúra, a szociálpolitika és a környezetvédelem területét hoznám
fel. Az Orbán-éra alatt létrejött több minisztériumi alapítású
közhasznú társaság, például a külországokban zajló kulturális
megjelenések szervezésére vagy az Uránia Nemzeti Filmszínház és az
Ernst Múzeum működtetésére. Az akkori kormány egy nemzet adósságát
törlesztette a kulturális örökség védelméről szóló törvény
megalkotásával és a Nemzeti Színház megépítésével, új
zarándokhelyet hozott létre az Álmok álmodói kiállítással, minden
magyarországi önkormányzatnak megadta a méltó ünneplés lehetőségét
a Magyar millennium ünnepségsorozatával. Az 1998-ban elfogadott
kormányprogram egyik legradikálisabbnak tűnő gondolata volt, hogy
a gyermekvállalás terheinek viselésében az államnak is jelentős
szerepet kell kapnia. Ez a szerepvállalás az alapvető társadalmi
szolidaritásra kívánt építeni, arra a legtöbbek által osztott
gondolatra, hogy a megszülető gyermek az ország, az egész nemzet
számára fontos, s ezért az állam is felelősséggel tartozik. Ennek
köszönhetően az újra nyújtott és fenntartott, majd bővített –
elsősorban anyagi – eszközök biztosították, hogy a gyermeket
vállaló családoknak lényegesen kisebb valószínűséggel kelljen a
gyermekkel együtt a szegénységet is vállalnia. A környezetvédelem
terén meg kell említeni, hogy jelentős feladatot és kihívást
jelentett akkoriban a Tisza térségében az egyre magasabban tetőző
árvízi csúcsok, a ciánszennyezés és a hasonló, várhatóan tartós
kockázatok kezelése. Megalkották a Vásárhelyi-tervet, abból a
felismerésből, mely szerint hagyományos módon már nem kezelhető
árvizek problémájának megoldására összetett, a vidékfejlesztés, a
természetvédelem és a turizmus céljait is szolgáló, gazdaságilag
hatékony, de így is jelentős állami forrásokat igénylő
fejlesztéseket kell megvalósítani.
A
2002-es bukta után Orbán a szocialisták elleni ’’keresztes háború”
vezéreként lép fel, s hogy bizonyítsa vallásos énjét, egyszer
misén, máskor református istentiszteleten vesz részt. (Orbán
református vallású.) Püspökök és tiszteletesek hívják meg
beszélgetésekre, előadások tartására. 2006 december közepén pedig
a Fidesz elnöke a Mélység és magasság című interjúkötetet mutatta
be, amelyben Balog Zoltán református lelkésszel, fideszes
politikussal Halász Zsuzsa újságíró beszélget. A könyvet elolvasva
rádöbbenhetünk arra, hogy a fiatal Balogban és az ifjú Orbánban
volt egy közös vonás: a lázadás. Balog Zoltán édesapja református
lelkész volt, ám a fiú erősen tiltakozott és lázadt az ellen, hogy
belőle is pap legyen. Ezért egy színjeles gimnáziumi
bizonyítvánnyal és egy kitűnő érettségivel nem jelentkezett
sehova, – anno még ki is rúgatta magát a gimnáziumból, s csak
vizsgázni járhatott vissza –hanem elment Diósgyőrbe betanított
esztergályosként dolgozni. Megismerkedett a miskolci alvilág
peremén mozgó alakokkal, akik egyszer ki is mentették egy éjjel
egy ellenséges banda ’’karmai közül”. Balog akkoriban a hitet
egyfajta olyan erkölcsi korlátnak érezte, ami beszűkíti az életét.
A lázadás részeként még ezt is eljátszotta, hogy istennélkülinek
deklarálja magát. Végül mégis jelentkezett a teológiára, de két év
után felszólították: hagyja el az egyetemet. Az ok: újabb lázadás.
Tanult egy keletnémet lány a teológián. Balog szerelmes lett belé,
el akarta venni feleségül. ’’Mi csak püspöki engedéllyel
házasodhattunk, azt viszont nem kaptam meg.”* A fiú mégis
elvette feleségül a lányt. Balog kiutazott feleségével az NDK-ba,
s csak akkor jött haza, amikor megszületett gyermekük. A püspök,
Dr. Bartha Tibor behívatta őt, s azt közölte vele: nem engedi,
hogy lelkész legyen. Balog Zoltán ezután lázadásból, és bosszútól
vezérelve elment azokhoz dolgozni, akiket a teológián sokat
szidtak: a katolikusokhoz. Végül a budapesti püspöknek
köszönhetően református lelkész lehetett. Orbán is lázadó volt.
Lázadt az iskolai és menzai szabályok ellen, a katonaság ellen, az
SZDSZ gyámsága ellen, a Charta ellen, a nagykoalíciós elvárások
ellen; mindennemű kényszert és korlátot le akart dönteni.
A
könyvbemutatón Orbán Viktor közölte: a jobboldalt óvva inti az
egyházak kritizálásától. Mindez elég érdekes intelem. Maga Balog
közli az interjúkötet 59. oldalán: ’’A jobboldalon túlságosan is
elterjedt, hogy mi semmi rosszat nem mondunk az egyházakról,
eleget bántják őket a kommunisták. Ez így van, de a saját
óvatosságunk mégsem szül jó vért.” Ezután arról értekezik, hogy az
egyházakat érintő ügynökkérdést rendezni kéne. Ha egy jobboldali
ember kritizálja a békepapokat, nem hiszem, hogy hatalmas bűnt
követne el. A moldvai csángómagyarok 1990 óta folyamatosan kérik a
magyar mise bevezetését falvaikban. Nyisztor Tinka
kezdeményezésére és vezetésével a pusztinaiak több rendben jártak
Petru Ghergheli jászvásári római katolikus püspöknél és
Jean-Claude Perisset bukaresti pápai nunciusnál; 1991-ben
Budapesten a magyar misére vonatkozó kérést nyújtottak át
őszentsége II. János Pál pápának; kérvényt juttattak el dr.
Jakubinyi György gyulafehérvári érsekhez; a vonatkozó
dokumentációt átadták Gabriel Andreescunak, 1999 nyarán pedig a
magyar fővárosban adták át Göncz Árpád köztársasági elnöknek;
2001-ben Pusztinán vette át a kérelmezett magyar mise iratcsomóját
Tytti Isohookana-Asunmaa finnországi Európa tanácsi képviselő, a
moldvai csángók anyanyelvű misézéséért az Európa Tanács is
fellépett a 2001/15021-es ajánlásában. 2004 decemberében szintén a
pusztinaiak vitték az egyházmegyei zsinat elé ebbéli kérésüket. Ám
a Vatikán még mindig nem lép fel erélyesen a moldvai magyar
katolikusok védelmében. Ez olyan dolog, melyet egy magyar
keresztény embernek kritizálni lehet, sőt kell is. Ettől még nem
vagyunk antiklerikálisok.
Vannak,
akik kételkednek Orbán megtérésében és jobboldali voltában, mások
viszont elhiszik minden szavát, de olyanok is vannak, akik
rendkívül károsnak tartják vallásosságát, és politizálását. A 168
óra c. hetilap maga az Orbán-fóbia megtestesülése. Azt írják róla,
hogy nem is politikai beszédeket mond, hanem prédikációkat.
Messianisztikus kinyilatkoztatásokat tesz a Biblia nyelvén,
gyakorta világvégét vizionál, az országot gyülekezetként kezeli, s
láthatólag teljesen azonosult a hitszónok szerepével,
vándorprédikátorként járja a vidéket. Debreczeni József, aki az
’’ott a haza, ahol a haszon” filozófiáját vallja, s tán eddig – a
MIÉP-et leszámítva, mert azt mindig is gyűlölte – egyedül a
legitimista párt mellett nem sündörgött, többször leírta, hogy
Orbánnak mennie kell. Publicistánk őt teszi felelőssé a tavaly
őszi események miatt. ’’Amíg nem távozik a magyar politikából, nem
lesz béke, és nem lesz nyugalom.”- írja. Gyurcsányt viszont nem
bántja, hanem dicséri brutális őszinteségét. És ez a hamisság az
egészben. A Fidesz elnökének hibái szinte eltörpülnek
Gyurcsányéhoz képest. De ezekre is rá kell mutatni, pont a
jobboldali pártok jövője érdekében. Az egyik hiba a ’’kisgömbőc” -féle
politizálás. Minden jobbos pártot bekebelezni, s aki ellenáll, azt
szétzilálni. A MIÉP, mivel nem hagyta magát, ellenfélként lett
kezelve. Előbb kiszorították a nyilvánosságból. Majd az arra
kapható képviselőit, illetve értelmisége holdudvarának bizonyos
tagjait üveggyöngyökért megvásárolták. Mindemellett emlékezhetünk
a Pannon Rádió Fidesz vezette ORTT általi elhallgattatására, majd
Pokorni nyilvános örömére a 2002-es választások éjszakáján, hogy
kiesett a MIÉP a parlamentből. A Fidesz már a 2002-es kampányban
is a „ragadd el” módszerhez folyamodott, elsősorban a
MIÉP-szavazók magához bolondításával. Gátlástalanul használták a
MIÉP radikális nemzeti jelszavait, megbízott újságíróik
radikálisabbak és keményebbek voltak mindenkinél, és a Fidesz
hagyta, hogy ezt a hangot a sajátjaként értékeljék a választók.
Közben eszébe sem jutott ezeket a radikális gondolatokat
megvalósítani. Ezt tették a múlt évi országgyűlési választások
előtt is. A Fidesz tán a testvérpárt, a Likud rosszallásától
tartott, hogy mit fognak szólni, ha a MIÉP-Jobbik-Kisgazdák, a
Harmadik Út bekerül a parlamentbe, és az esetleges
kormányalakításkor ennek a pártnak a hozzájárulására, szavazatára
szorul? Kampányoló csapataiknak kiadták, hogy össze kell szedni az
ajánlószelvényt a MIÉP elől, rábeszélték az embereket: a
kommunisták legyőzése a legfőbb cél, és ez csak akkor valósulhat
meg, ha mindenki a Fideszre szavaz. Elvész a szavazat, amit a
MIÉP-re és a kis pártokra adnak le. Nos ez hazugság. 2002-ben
éppen az a 10 képviselő hiányzott Orbán miniszterelnökségéhez,
akiket a MIÉP vihetett volna be. Számszerűen győzött a Fidesz, de
nem tudott kormányt alakítani. Minden rá adott szavazat is
elveszett. Ahogy 2006-ban is. De tavaly történt egy másik érdekes
eset is. Orbán a két forduló között meghátrált, visszalépett a
miniszterelnök-jelöltségtől, s ezzel pedig elárulta, cserbenhagyta
mindazokat a milliókat, akik bíztak a radikális jelszavakat is
hangoztató Fideszben és vezérében. Hiba továbbra, hogy a Fidesznek
nincsenek taktikai szavazói, mert nincs szövetségese. Ha a helyzet
változatlan marad, – márpedig még nincs arra utaló jel, hogy a
Fidesz más valódi, saját bázissal rendelkező, és nem csak a média
által felfújt politikai erőhöz közelítene – továbbra sem számíthat
jelentős szavazatmozgásra a két forduló között. Ha azt tenné egy
párttal, mondjuk a MIÉP-pel, amit az MSZP az SZDSZ-szel, hogy arra
buzdítja szavazóit: az első fordulóban voksoljanak a kisebb
listájára, s így legyen esély a koalíciós kormányzásra, akkor
lenne az igazi változás a magyar közéletben. Ehhez viszont
bátorság kell. Orbán mondta egy 2005-ös adventi, keresztény
találkozón a következőket: ’’…az embernek nem szabad gyávának
lenni, mert a végén nem azt fogja tenni, amit helyesnek tart,
hanem azt, amit az erősebb kér tőle…nem a nemzetközi tőkének meg
külső hatalmaknak – Moszkvának vagy Washingtonnak – tartozunk
elszámolással, hanem ennek a népnek. Mert ezt kell szolgálnunk.”
Akkor tessék ezek szerint cselekedni, végül is nem beszarábiában
élünk.
Medveczky Attila
*Mélység és magasság c.
könyv, 45.oldal. |